Beantwoord

Eigen telefoonaanbieder: wel kunnen bellen, niet gebeld kunnen worden..

  • 5 June 2019
  • 8 reacties
  • 774 Bekeken

Hallo,

ik heb een glasvezel T-Mobile Thuis aansluiting, en heb ook een telefoonabonnement bij een andere aanbieder. Ik heb het Huawei modem ingesteld om poort 5070 te gebruiken, en "Enable SIP ALG:" aangevinkt, met poort 5070. Nu kan ik bellen maar niet gebeld worden. Is dit op te lossen?

Stef Bon
icon

Beste antwoord door Pieter_B 5 June 2019, 11:34

Bekijk origineel

8 reacties

Ik heb het nog steeds niet werkend, na “gewoon” een jaar niet gebeld te kunnen worden. Ik zie wat het probleem is, je hebt een pagina uit een handleiding gevonden voor het instellen van een vlan, maar dat is op de LAN kant, en niet op de WLAN kant. Inmiddels heb de goede instelling gevonden (Network Settings / Broadband) en de daar beschikbare ETHWAN verbinding aangepast (VLAN:300, 802.1q op 300 en 802.1p op 0) en het werkte. Nu heb ik dus internet, kijken of ik ook gebeld kan worden.

Ik heb NAT ALG aangezet, en SIP ALG uit (in het Network Settings / NAT en tabblad ALG), en nu kan ik ook gebeld worden. Ik moest het toch allemaal zelf oplossen….

Reputatie 7
Badge +3
@stefbon

Zolang je geen VLAN instellingen doet/hebt, ben je eigenlijk een 'vreemdeling' op het TMT buten elke VLAN.
De VLAN 300 plaatst jouw in hun netwerkt, waardoor je dan ook een IP krijgt toegewezen door hun DHCP.

Kan ook niet precies zeggen welke instellingen je zou moeten maken, omdat voor mij niet duidelijk is wat er achter die dropdown boxen zit aan andere instellingen.
Zie nu alleen maar staan Unchanged ... maar wat dan in gaat houden is voor mij een vraagteken.

Wat gaat er schuil achter die dropdowns?
Eerder heb ik dat geprobeerd, het Zyxel modem krijgt geen ip adres. Gebeurt dit vaker?
Reputatie 7
Badge +3
Of je dat modem hier bij TMT aan de praat krijgt weet ik niet, maar je zal VLAN informatie moeten kunnen instellen om het werkend te krijgen.

Hier het topic waar het vervangen van een Huawei een beetje is uitgelegd

Heb op internet het volgende scherm gevonden waar je volgens mij iets met VLAN's zou kunnen doen.


Neem aan dat je een Mediaconverter hebt met daaruit een UTP kabel, deze gaat dan in de WAN aansluiting. Je computer dan op bijv. LAN 1 en via de webbrowser via 192.168.1.1, en dan even stoeien met VLAN 300 om internet te krijgen en VLAN 640 als je ook TV hebt.
Tja het werkt niet, zowel het vinkje weghalen als het instellen van DMZ.

Je zegt een eigen modem. Ik heb een eigen modem (Zyxel VMG8324-B10A), en dat werkte toen ik nog in omgeving Den Haag woonde. Daar was VDSL. Nu woon ik omgeving Bergen op Zoom, met glasvezel, en krijg de Zyxel niet werkend. Wat is de manier?

Stef
Reputatie 7
Badge +3
@stefbon

Goed, moest eerst even een beeld krijgen om welke telefoon het gaat.

Poort 5070 instellen op de Huawei is alleen bedoeld voor de VoIP binnen de Huawei zelf, dat heeft dus geen invloed op de rest van de LAN omgeving.

Wat je nog kan proberen is i.p.v. "Enable SIP ALG", deze eens op op disable te zetten (vinkje weghalen).
Als je telefoon direct is aangesloten op LAN poort 1 of 2, kun je kijken wat er gebeurt als je de telefoon in de DMZ plaatst. Dat was voor mij de enige manier om mijn ATA te laten werken zonder problemen.

Een andere optie is, de Huawei er tussenuit halen en een eigen modem plaatsen.
Hallo heb ik geen ATA. Ik heb een een VOIP telefoon (Polycom VVX201). Deze staat in het netwerk, en zet zelf de verbinding op met aanbieder. De verbinding met de telefoonaanbieder wordt opgezet, dat werkt. Ik kan bellen, maar gebeld worden niet.

Stef
Reputatie 7
Badge +3
@stefbon

Wat ik begrijp heb je telefoon van T-Mobile thuis en je hebt daarnaast nog een eigen aanbieder?
Heb je hiernaast nog een ATA kastje, waar de settings in staan van je eigen provider?
Registreert deze provider probleemloos op deze ATA?

De huawei staat bekend hier als erg problematisch bij gebruik van een eigen ATA.
Heb hier zelf ook een ATA staan en had de Draytek, daar werkte alles prima. Toen kreeg ik de Huawei en toen was het over, totdat ik de ATA in de DMZ zette.
Nu heb ik de Zyxel en zijn alle problemen weer voorbij.

Dus, hoe zit het aangesloten en wat gebruik je precies?

Reageer