Beantwoord

IP-adres veranderd na onderhoud

• 30 november 2018
  • 4 reacties
  • 537 Bekeken

Afgelopen nacht is opeens het ip adres veranderd?
Niet erg maar waarom krijg je daar vooraf geen bericht van nu ligt de beveiliging er weer uit.
icon

Beste antwoord door Pieter_B 30 november 2018, 18:13

Hallo @Onceatukker ,

99% van de 100 providers van internet maken gebruik van Dynamic IP's binnen hun netwerk.
Dit komt door de eenvoud van deze manier van werken, geen omkijken naar zal ik maar zeggen.
Net als binnen je huis je router zorgt voor het uitdelen van IP-adressen via DHCP, zo maakt de provider in een grotere schaal ook gebruik van zo'n soort systeem.

Omdat je een gewone consument ben in deze, zal dit dus ook blijven gebeuren.
Ben je een zakelijke klant met een groot netwerk dat vanaf heel de wereld beschikbaar moet blijven, heeft T-Mobile ook een zakelijke afdeling ... waar je dan voor die service betaald om een vaste IP te krijgen en vooral te houden.

Maar nu staat de consument niet langs de zijlijn, maar wat die kan doen is gebruik maken van Dynamic DNS.
De meeste modem/routers bieden deze functionaliteit aan, om contact te leggen met een externe partij (bijv: https://www.noip.com/ ). hier het document (pdf) waarin dit staat voor de Draytek Vigor

Hier wat info hoe dat precies in zijn werk gaat

Hopelijk kun je hiermee je probleem voor altijd oplossen door gebruik te maken van DDNS
Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 6
Badge +2
Hallo @Onceatukker ,

99% van de 100 providers van internet maken gebruik van Dynamic IP's binnen hun netwerk.
Dit komt door de eenvoud van deze manier van werken, geen omkijken naar zal ik maar zeggen.
Net als binnen je huis je router zorgt voor het uitdelen van IP-adressen via DHCP, zo maakt de provider in een grotere schaal ook gebruik van zo'n soort systeem.

Omdat je een gewone consument ben in deze, zal dit dus ook blijven gebeuren.
Ben je een zakelijke klant met een groot netwerk dat vanaf heel de wereld beschikbaar moet blijven, heeft T-Mobile ook een zakelijke afdeling ... waar je dan voor die service betaald om een vaste IP te krijgen en vooral te houden.

Maar nu staat de consument niet langs de zijlijn, maar wat die kan doen is gebruik maken van Dynamic DNS.
De meeste modem/routers bieden deze functionaliteit aan, om contact te leggen met een externe partij (bijv: https://www.noip.com/ ). hier het document (pdf) waarin dit staat voor de Draytek Vigor

Hier wat info hoe dat precies in zijn werk gaat

Hopelijk kun je hiermee je probleem voor altijd oplossen door gebruik te maken van DDNS
Oke Hartelijk dank inmiddels ingesteld
Reputatie 1
Beste,

Ik begrijp het antwoord, echter heb ik een aanvullende vraag:
Is er iets te zeggen over de frequentie waarop je een nieuw IP-adres krijgt?
Ik heb er geen problemen mee om mijn DNS instellingen handmatig te moeten wijzigen, maar bij mijn vorige aanbieder (is inmiddels overgenomen door KPN) heb ik 5 jaar lang hetzelfde IP adres gehad ondanks dat ook zij met hetzelfde principe (DHCP) werken. Kan iemand hier iets nuttigs over zeggen?
Reputatie 6
Badge +2
@Devaronian
Nee, daar is geen echt sluitend antwoord op te geven.
Meestal zal je zien dat als er onderhoud is geweest, je de kans hebt dat je een nieuw WAN IP krijgt.

Zelf heb ik al meer dan 2 jaar met hetzelfde WAN IP aangesloten en ben ik van Vodafone Thuis overgegaan naar T-Mobile.

Reageer