Beantwoord

Vervangen Vigor 2132Fvn

  • 18 januari 2020
  • 22 reacties
  • 791 Bekeken

Hallo,

 

wanneer wordt deze router door jullie vervangen, omdat het product end of life heeft bereikt?

icon

Beste antwoord door Pieter_B 17 oktober 2020, 13:14

@Nightcrawler322 

Zoals al benoemd, de Vigor serie is in de EOL status, alleen wil dat nog niet automatisch aangeven dat hij ‘onveilig’ is. Tenzij er binnenkort een forste firewall security breach is, zal TM stappen moeten ondernemen. Dit, omdat ze garant moeten staan voor de veiligheid van hun klanten en hun private netwerk.

Een security team van een bedrijf kan ook niet veel anders zeggen, want hun mogen ook geen EOL devices plaatsen.

Maar het grootste beveiliginglek zit tussen het scherm en de stoel, jezelf. Het aantal topic hier binnen TMT met “ik moet even een poortje openzetten, hoe doe ik dat?” zonder gedegen kennis van zaken, dat is pas echt in mijn ogen verontrustend te noemen. Dus teveel mensen maken hun netwerk onveilig, door zaken te doen binnen de firewall wat ze niet begrijpen. Ze sluiten IoT zaken aan op hun private LAN, zonder een firewall rule op te zetten … BBRRRR.

Alleen 2.4G is i.d.d. ook niet meer echt van deze tijd, zeker nu 6G de nieuwere standaard is. Wel gezegd hebbende, dat er nog maar weing devices zijn die 6G hebben .. maar het komt.

Dus op korte termijn verwacht ik niet dat TM massaal alle Vigors om zal ruilen voor de Zyxel, dan blijft toch mijn advies om zelf control te nemen over jou netwerk.

Binnenkort ga ik zelf een pfSense systeem hier thuis op poten zetten, waarmee ik 100% in control ben van alles wat er IN / OUT gaat.

Bekijk origineel

22 reacties

Reputatie 7
Badge +17

Hallo @john60 

Bedoel je dat functies niet meer goed werken of is er iets defect? Als dit niet het geval is dan zou je in aanmerking.komen voor een vervanging als hij helemaal stopt met werken.

hij werkt nog wel, maar laatste firmware update is al heellang geleden, dacht 2014 dus beetje uit de tjd en vigor zegt zelf op hun pagina, “end of life”

Daarom mijn vraag wanneer worden deze vervangen?

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @john60,

 

Dat is een hele goede vraag! Jammer genoeg kan ik je hier geen concreet antwoord op geven. Er is niets bekend over een eventuele vervanging van de Draytek. Ik zie inderdaad ook dat er een ‘end-of-life’ beschrijving bijstaat op hun website. Ik zal navraag doen bij de specialisten aangaande een optionele vervanging. :wink:

Reputatie 7
Badge +7

Overigens gebruiken wij custom firmware dus voor ons is het niet helemaal van toepassing, maar nieuwe klanten krijgen al geen Draytek meer op Glasvezel en deze zal in de loop van de tijd uitgefaseerd worden. Sorry dat ik hier nog geen tijdsbestek aan kan koppelen!

Mooi

Ook ik heb nog een oud modem en de firmware van 2017 is wat mij betreft niet meet te vertrouwen met alle hacking technieken van tegenwoordig. Verder ondersteund dit modem geen WIFI in de 5G band. 

Ik hoor graag hoe ik dit modem vervangen kan krijgen door een up-to-date exemplaar.

Kan T-mobile a.u.b aangeven wat ik als klant met een oud OEL modem mag verwachten 

Reputatie 3
Badge +3

@cjjdool Goede vraag! Wij draaien custom firmware op het modem en zorgen er uiteraard voor dat de verbinding veilig is. Modems van bestaande klanten worden niet omgewisseld voor een ander modem, maar worden uitgefaseerd. 

En om een volledig antwoord te krijgen, hoe ziet die “uitfasering” er in tijdslijnen dan uit?

Reputatie 6
Badge +2

Hey @cjjdool,

Over een “uitfasering” van de Draytek modems is op dit moment niks bekend. Tot die tijd blijven we volledige support bieden en kun je er van uitgaan dat je verbinding veilig is. :relaxed:

Onlangs heb ik een upgrade gedaan naar 1Gbit/s internet echter mijn huidige, Draytek, modem komt met WiFi niet boven de 100Mbit/s.
 

Los daarvan komt biedt Draytek-volgens de technische specificaties- Max 300 Mbit/s op WiFi, niet echt logisch met een 1000Mbit/s verbinding. 

De Zyxel modems die T-mobile nu uitlevert gaan op WiFi tot 1700 Mbit/s. Graag kom ik hiervoor in aanmerking.

Reputatie 3
Badge +3

@Antoine61 Op het moment kunnen wij Drytek modems niet omruilen voor een ander model. Wanneer dit wel mogelijk is, zullen we dat hier uiteraard communiceren!

@Ginny: jammer bij een nieuwe klant leveren jullie wel een router die optimaal is voor een 1Gbit/s en WiFi. 

Ik voel me in de steek gelaten als trouwe t-mobile klant, 

Nu heb ik onvoldoendeprofijt van de upgrade die ik laatst heb gedaan naar 1 Gbit/s en zal ik deze terugdraaien. 
 

 

Reputatie 7
Badge +2

@Antoine61 

De Draytek voldoet zeker nog voor heel veel TMT gebruikers, maar het gemis van het toch willen hebben van 5G i.p.v. alleen maar 2.4G begint ‘voelbaar’ te worden binnen dit community forum.

Weet niet of je al eens had gekeken, om de Draytek te vervangen voor een eigen router. Er zijn je al veel TMT gebruikers voorgegaan en met succes. Het enige wat voor nu nog speelt zijn de VoIP gegevens, welke voor nu nog zijn afgeschermd door TMT.

Weet dus niet wat je afneemt, maar als het alleen internet is met eventueel IPTV, kan een overgang naar een igen router een uitkomst zijn. Tevens is er binnen de community voldoende kennis aanwezig om bij eventuele hobbels je te ondersteunen.

@Pieter_B bedankt voor je reactie en je suggestie. Ja ik heb inderdaad ook overwogen om de router zelf te vervangen, echter dan kan ik geen voip meer gebruiken.

 

 

Gaat T-mobile deze oude modems nog een keer vervangen want ik zit er hard aan te denken om heel T-mobile de deur uit te gooien, als het nog lang gaat duren.

Mijn modem is traag en oud. Zelfs het security team van mijn werk heeft er al opmerkingen over gemaakt.

En de belachelijke oplossing om maar een wifi extender aan te bieden zodat je 5Ghz WIFI hebt… kansloos..triest… En er moet een kabel tussen want anders is je verbinding van dat kreng naar je modem nog steeds maar 2,4 Ghz.. en dus schiet je er moer mee op.

Ik begin deze lakse houding inmiddels onacceptabel te vinden.

 

Reputatie 7
Badge +2

@Nightcrawler322 

Zoals al benoemd, de Vigor serie is in de EOL status, alleen wil dat nog niet automatisch aangeven dat hij ‘onveilig’ is. Tenzij er binnenkort een forste firewall security breach is, zal TM stappen moeten ondernemen. Dit, omdat ze garant moeten staan voor de veiligheid van hun klanten en hun private netwerk.

Een security team van een bedrijf kan ook niet veel anders zeggen, want hun mogen ook geen EOL devices plaatsen.

Maar het grootste beveiliginglek zit tussen het scherm en de stoel, jezelf. Het aantal topic hier binnen TMT met “ik moet even een poortje openzetten, hoe doe ik dat?” zonder gedegen kennis van zaken, dat is pas echt in mijn ogen verontrustend te noemen. Dus teveel mensen maken hun netwerk onveilig, door zaken te doen binnen de firewall wat ze niet begrijpen. Ze sluiten IoT zaken aan op hun private LAN, zonder een firewall rule op te zetten … BBRRRR.

Alleen 2.4G is i.d.d. ook niet meer echt van deze tijd, zeker nu 6G de nieuwere standaard is. Wel gezegd hebbende, dat er nog maar weing devices zijn die 6G hebben .. maar het komt.

Dus op korte termijn verwacht ik niet dat TM massaal alle Vigors om zal ruilen voor de Zyxel, dan blijft toch mijn advies om zelf control te nemen over jou netwerk.

Binnenkort ga ik zelf een pfSense systeem hier thuis op poten zetten, waarmee ik 100% in control ben van alles wat er IN / OUT gaat.

@Nightcrawler322

Zoals al benoemd, de Vigor serie is in de EOL status, alleen wil dat nog niet automatisch aangeven dat hij ‘onveilig’ is. Tenzij er binnenkort een forste firewall security breach is, zal TM stappen moeten ondernemen. Dit, omdat ze garant moeten staan voor de veiligheid van hun klanten en hun private netwerk.

En dus maar gewoon hun klanten met oude troep laten zitten.

Een security team van een bedrijf kan ook niet veel anders zeggen, want hun mogen ook geen EOL devices plaatsen.

Duh… ik roep het zelfde als systeembeheerder.

Maar het grootste beveiliginglek zit tussen het scherm en de stoel, jezelf. Het aantal topic hier binnen TMT met “ik moet even een poortje openzetten, hoe doe ik dat?” zonder gedegen kennis van zaken, dat is pas echt in mijn ogen verontrustend te noemen. Dus teveel mensen maken hun netwerk onveilig, door zaken te doen binnen de firewall wat ze niet begrijpen. Ze sluiten IoT zaken aan op hun private LAN, zonder een firewall rule op te zetten … BBRRRR.

Helemaal mee eens… Mensen moet nadenken maar ja dat doen de meeste niet want mensen denken er iets vanaf te weten omdat Google kunnen gebruiken.

Gelukkig ben ik zelf een IT-er...

Alleen 2.4G is i.d.d. ook niet meer echt van deze tijd, zeker nu 6G de nieuwere standaard is. Wel gezegd hebbende, dat er nog maar weing devices zijn die 6G hebben .. maar het komt.

Mijn nieuwe laptop heeft toch echt al WIFI 6 en mijn zelfs mijn huidige telefoon heeft het al lang...S10.

Dus op korte termijn verwacht ik niet dat TM massaal alle Vigors om zal ruilen voor de Zyxel, dan blijft toch mijn advies om zelf control te nemen over jou netwerk.

Binnenkort ga ik zelf een pfSense systeem hier thuis op poten zetten, waarmee ik 100% in control ben van alles wat er IN / OUT gaat.

Ik snap je actie om een pfSense systeem in huis op te zetten maar het feit dat het überhaupt nodig is, is te erg voor worden.

Ik ben zeer sterk van meing dat TM eens van luie reet af moet komen en nieuwe up-to-date modems moet gaan leveren, zonder dat ik zelf allerlei meuk moet gaan instellen/opzetten. 

 

Reputatie 7
Badge +2

@Nightcrawler322 

… om een pfSense systeem in huis op te zetten maar het feit dat het überhaupt nodig is, is te erg voor woorden.

Of pfSense nodig is, kan jouw netwerk engineer denk ik volmondig “JA, liever” op antwoorden. De hackingtools worden steeds slimmer/geavanceerder, waardoor je al bijna niet meer af kunt met een ‘huis tuin en keuken’ routertje van je provider met ook nog eens hun ‘eigen Firmware’. Het multi-tasken van zo’n router is een behoorlijke aanslag op zijn kunnen, dat is ook 1 van de redenen van mijn motto .. ‘elk device zijn specifieke taak’ in een netwerk. Nog wel als toevoeging, de Vigor was wel een device welke bij kleine bedrijven op een hoog security lvl stond, alleen dan wel up to date gehouden met nieuwe Firmware als die uitkwam .. maar dat is niet mogelijk bij het TMT geleverde device.

En laat dat netwerk nu beginnen bij mij in mijn meterkast, met nu nog Unify ER Lite als firewall maar de toekomstige upgrade naar het opensource project pfSense.

Kan als medeklant alleen maar zeggen, dat TMT nog niet op korte termijn van hun ‘luie reet’ af zal komen. Waarom zeg ik dat, omdat dit niet het eerste topic is waar een klacht over de verouderde Vigor is gepost.

Dat jij al 6G (802.11ax) devices hebt is mooi, maar is voor de meeste TMT klanten gewoonweg nog te prijzig (ASUS router een kleine €300,-) om dat soort devices aan te schaffen.

Als ik jouw een beetje goed aanvoeld, zou ik zeker denken aan overstappen naar een provider met iets modernere devices. Of dat je al 6G gaat oplveren weet ik niet, maar i.i.g 5G .. en dat is de eerste stap.

 

Box 12 KPN is de eerste met wifi 6, dus dat is de eerste provider, krijg hem van de week in huis.😉

Maar of je daar gelukkig van gaat worden, ik ga hem niet gebruiken.

Reputatie 7
Badge +2

@Doornekamp33 

KPN is natuurlijk altijd een ‘voorloper’ geweest, maar daar hangt dan ook een klein prijskaartje aan natuurlijk. 

Ik mag mij gelukkig prijzen met nagenoeg nooit een storing op mijn 1Gb UP & DOWN internet only voor €35 p/m, maar dat lijkt soms een uitzondering hier binnen TMT. 

Wel goede informatie voor @Nightcrawler322 als hij out of the box 6G wil, gezien de V12 gelijk voor nieuwe klanten beschkbaar is.

@Pieter_B En dat dure van KPN gaat voor 1 Gb misschien op, als je klantvoordeel wegdenkt geen extra's neemt en een simpel 100/100 lijntje wat voor 98% van de consumenten al snel zat is en er TV bij afneemt met 2 boxen en opnemen is KPN niks duurder dan T-Mobile.

Als ik hetgeen wat ik gebruik bij TM zou moeten betalen volgens de huidige voorwaarden met klantvoordeel ben ik bij TM juist duurder uit dan bij KPN zonder klantvoordeel, omdat er een paar belangrijke zenders in 2 extra pakketten zitten die ik bij KPN in het standaard pakket krijg.

Nu ook 2x Telefoon naar Simyo gegaan, tenminste tweede gaat 1/11 over, ben ik maandelijks zelfs 7.50 goedkoper dan bij TM de boel gecombineerd, vooral het mobiel is een stuk goedkoper dan bij TM en hier bij ons thuis een veel betere verbinding dan met TM.

 

PS, Het is geen V12 maar een “BOX 12”, het hele Experia V.. hebben ze overboord gegooid.

Reageer