Beantwoord

Zyxel met wegvallende wifi connectie.


Reputatie 3

Afgelopen vrijdag heeft een monteur bij ons een andere Zyxel modem/router geplaatst omdat het “oude” model last had van WiFi drops.
 

Maar ook deze modem/router heeft last van WiFi drops. Na het opstarten doet de WiFi het uitstekend, maar een dag of drie dropt de 5G WiFi constant. Dan lijkt het als of de WiFi constant aan/uitgezet word. Dan is het werk er wel, dan weer niet, dan weer wel. Een knipperlicht WiFi. 
 

Na de installatie heb ik alleen het admin wachtwoord veranderd, samen met de SSID en WiFi wachtwoord en ik gebruik dus alleen 5G en niet ook nog het 2.4G kanaal. Verder staan alle instellingen zoals uit de fabriek.

 

Wat maakt dat de 5G WiFi zo instabiel is en we om de 3 dagen de modem even uit/aan moeten zetten om het op te lossen?

 

Iemand? En terug naar de fabrieksinstellingen is dus geen oplossing, want het aanpassen van deze drie zaken (admin ww, sssid & WiFi ww) zou toch op z’n minst moeten kunnen in iedere moderne modem/router.

icon

Beste antwoord door Hidden.nld 30 October 2019, 20:45

Bekijk origineel

103 reacties

@Folkert, Een V10a die probleemloos werkt, geluksvogel, is de slechtste experiabox die er is op wifi gebied, en de rest is ook niet erg stabiel te noemen, de gewone V10 is stukken beter op alle vlakken.

Bij mij heeft de a nog geen week gedraaid, snel een V10 zonder a gekocht die ik nog heb liggen overigens, je weet maar nooit.

 

De Zyxel T50 is juist wel goed in de wifi is mijn ervaring, dus is er iets mis met dit exemplaar, maar tegen een Fritz van xs4all kan die niet op boxen, maar die zijn ook niet kaalgeplukt zoals de Zyxel.

Reputatie 7
Badge +3

@Doornekamp33 Sinds de firmware update van een paar weken terug draait de V10a als een zonnetje. Er zijn aantoonbaar veel bugs uitgehaald.

Ook is ie minder kaalgeplukt nu, gelukkig want dat is echt irritant. 

Hebben ze hem eindelijk een beetje stabiel gekregen, en kun je er nu ook een VPN mee opzetten en een netwerk van buitenaf mee benaderen, beide zaken die niet gingen.

Reputatie 7
Badge +15

@Doornekamp33

Gebruik je op de Zyxel alleen 5 GHz? 

De 5 GHz is heel snel inderdaad, ik haal meestal rond de 90 mbps met 100 mb DSL. De wifi op 2,4 GHZ is erg matig in vergelijking met andere providers waar ik altijd boven de 70 mb haalde ( tussen de 35-40 op de Zyxel) met een modem enkel op 2,4 GHZ.

Wat zijn jou snelheden op beide bands?

Ik heb toen beide banden getest, en ze werkten beide hier meer dan prima, beter dan de Huawei, maar de Zyxel is terug naar BSN, na mijn geklooi met de 100 Lan snelheid en de oplossing van de brakke stekker(s)  aan de kabel kreeg ik uit de Zyxel geen verbinding meer, waarschijnlijk geblokkeerd door T-Mobile, de Huawei doet het ook prima en Wifi gebruik is niet van de modems, ik heb een Asus RT-AC87U er achter hangen daarvoor in een Nat achter Nat opstelling en aangezien er 1 van de twee toch terug moest de Zyxel maar gedaan ivm toch wat minpuntjes in de firmware die de Huawei niet heeft.

 

Snelheden kan ik effe niet meer terug halen, maar ik meen iets van rond de 80 Mb op beide banden op een meter of 6 met de deuren dicht, niks vergeleken met de Asus die gewoon dat trekt halverwege de tuin, maar die is ook ietsjes aangepast.

Reputatie 7
Badge +3

@Doornekamp33 De Asus RT-AC87U is een dijk van een router maar als ie achter je TM modem hangt zou ik ‘m in accesspoint mode zetten om minder vertraging te krijgen i.p.v. 2x NAT

Wifi van de duurdere Asus routers is heel goed en stabiel.

Reputatie 7

Hoi @Mmolenaar,

 

Mag ik mijn tips ook hier plaatsen? :) 

 

We hebben de allerbeste Wifi -tips verzameld in dit topic: Haal het maximale uit je Wifi

 

Voor de Zyxel heb ik nog wat aanvullende tips:

-Zet bandsteering uit.

-Zorg voor een verschillende namen voor je 5G en je 2.4G netwerk. 

-Als je een 1750 op de eerste verdieping hebt, dan is het een optie om de Wifi van de Zyxel uit te zetten. De eerste verdieping is de beste locatie, want het meest centraal in het huis. 

@Doornekamp33 De Asus RT-AC87U is een dijk van een router maar als ie achter je TM modem hangt zou ik ‘m in accesspoint mode zetten om minder vertraging te krijgen i.p.v. 2x NAT

Wifi van de duurdere Asus routers is heel goed en stabiel.


Klopt, maar in mijn geval heb ik nu geen enkele vertraging en werkt het net zo snel als in acces mode, alleen in acces mode werk de beveiliging niet meer, en die houd nog heel wat tegen wat de Huawei gewoon doorlaat.

Laatste wifi test, ping 7Ms, up 149Mbps en down 151 Mbps en dat op een 100/100 lijn, super tevreden.

Reputatie 3

Het is niet alleen software, gaat ook om de chipsets die gebruikt worden.

Ik ben lang abonnee bij een kabelaar geweest met een Cisco modem waarvan de Wifi ook waardeloos was en had daar altijd een Asus RT-68 ingesteld als accesspoint achter hangen. Geweldig goede en stabiele Wifi, het modem deed de rest prima.

Heb nu een V10a (KPN) en dat is het eerste provider modem dat op alle fronten goed werkt.

Ik vind ook dat een provider modem gewoon goed zou moeten werken maar in jullie geval zou ik voorlopig kiezen voor een eigen accesspoint om van de Wifi problemen af te zijn. Voordeligere optie dan weer overstappen en op de Wifi na werkt alles ook goed bij jullie.


 

ik ben zelf ook altijd voorstander een eigen router van betere kwaliteit neer te zetten,  zoals bv. Fritzbox of Asus. 

(heb zelf nu 2 x Asus RT68U met Mesh in gebruik waarbij 1 als Mesh knoop punt op 1ste verdieping, op alle verdiepingen, zelfs op zolder prima wifi ondanks betonnen vloeren)

 

Heb de T-mobiele router (Huawei) helemaal verwijderd zodat die geen bottleneck meer kan zijn.

(TV via asus router en TEL via eigen SIP provider met Cisco ATA)

 

Ik heb overigens een glasvezel aansluiting , via netwerk kabel haal ik de  volle snelheid, met wifi kom ik ongeveer op ca. 450mbps wat volgens mij Max haalbare is met deze asus router in de praktijk .

 

Reputatie 2

Ik heb van de week een vervangend Zyxel router ontvangen en geïnstalleerd in de verwachting dat dit mijn problemen zou oplossen. Eerst wilde men mij een wifi repeater sturen maar die heb ik geweigerd. Mijn huis is binnen geheel van hout en de meterkast staat centraal in de woning. Afstand is nergens meer dan 8 meter en signaal is overal goed. Echter het vervangende router geeft exact dezelfde problemen als eerder gemeld door de originele poster van dit artikel:

  • internetverbinding snel en stabiel;
  • bekabeld nergens problemen; tv gaat gewoon door als de wifi eruit klapt.
  • wifi van zyxel lijkt geregeld te herstarten/stuiteren en soms wachtwoorden af te wijzenals het vorige. Waarom denk ik dat de zyxel wifi herstart? Op alle devices die geconnect zijn op de wifi valt op exact hetzelfde moment ca. 10 seconden de wifi weg ongeacht of ze op 10 meter of 1 meter afstand bevinden van de router. Daarna moeten ze opnieuw verbinden. Meestal gaat dat goed. Soms wordt het wachtwoord dat gewoon van qr-code in het geheugen van de apparaten zit geweigerd.
  • Een externe wifi router die ik kan lenen van iemand werkt probleemloos en stabiel.

Aan de ene kant ben ik blij dat ik dit topic gevonden heb. Het is fijn om bevestigd te krijgen dat het een probleem in de zyxel router is. Aan de andere kant geeft dit ook niet heel veel vertrouwen aangezien het topic reeds 4 maanden geleden gestart is en ik zojuist mijn modem heb moeten wisselen voor een exemplaar dat hetzelfde probleem vertoond.

Toen ik gisteren keek meen ik gezien te hebben had het modem firmware versie b9 had. Vanochtend is het b12 en zie ik dat de modem inderdaad iets na 3 uur in de nacht gereboot is. Ik zal het komende dagen maar een beetje in de gaten houden. Het herstarten van de wifi is namelijk erg zichtbaar momenteel met thuiswerken met veel videoconferencing. Ik kan me goed voorstellen dat het probleem met een herstartende wifi voor heel veel klanten onopgemerkt blijft. Youtube buffert wel 10 seconden en die ene keer dat een wifi herstart samenvalt met het opvragen van een webpagina zullen de meeste mensen wel accepteren.

 

Nog een vraagje: ik lees overal dat dat zyxel router een modem wordt genoemd. Is dat omdat hetzelfde apparaat ook wordt gebruikt door t-mobile voor DSL aansluitingen? Ik heb glasvezel en daar wordt nog een apart modem meegeleverd waar de glasvezelkabel ingaat en een utp kabel uitkomt. Betekent dit dat het zyxel router gewoon vervangen kan worden door een willekeurig ander router?

Reputatie 2

Misschien een paar duidelijke vragen aan t-mobile medewerkers zodat ik en anderen weten waar ze aan toe zijn:

  • Het probleem dat in deze post gemeld wordt, is dat iets dat jullie herkennen en erkennen als een probleem met de Zyxel routers? Is Zyxel betrokken bij he toplossen van dit probleem? Als dit niet zo is dan hoeven mensen die hier last van hebben ook niet te wachten op een oplossing.
  • Wat is de oplossing die jullie aanbieden aan klanten die hier last van hebben en houden? Kunnen jullie een alternatief bieden voor het zyxel router? Zoals uit dit topic blijkt werkt bij mensen die last hebben van uitvallende/stuiterende wifi een andere bekabelde router zonder poblemen.

Ik begrijp dat wifi problemen 9 van de 10 keer of nog vaker (ik heb zelf in het verleden ook een enige tijd op ISP helpdesk gewerkt ) te maken hebben met zaken waar jullie geen invloed op hebben zoals overvolle kanalen, stoorbronnen, te grote afstanden of problemen bij de client device, maar in de gevallen die hier in het topic langskomen lijkt het probleem wel degelijk het zyxel router.

Reputatie 7

Hi @pip81, dank voor het delen van je bevindingen! We herkennen de Wifi problemen niet als zijnde dat er een structureel met de Wifi van de Zyxel zou zijn. Wat we wel merken is dat de Zyxel niet altijd even goed communiceert met specifieke devices. Het issue dat jij beschrijft heb ik niet eerder specifiek op deze manier terug gezien maar is wel iets wat ik komende tijd zeker in de gaten ga houden! Vragen die ik hier nog bij heb:

  • Hoeveel apparaten maken er verbinding via Wifi en wat voor soort devices zijn dit?
  • Gebeurt het altijd ongeacht welke apparaten er verbonden zijn (of zelfs als er helemaal niks verbonden is) of alleen wanneer specifieke apparaten verbonden zijn? Is het misschien mogelijk om dit te testen?
  • In sommige gevallen worden de Wifi problemen verholpen door de band steering op de modem uit te zetten en de 2.4 Ghz en 5 Ghz netwerken aparte namen te geven. Zou je dit ook eens willen proberen?


Als antwoord op jouw vraag, op dit moment bieden we alleen de Zyxel aan als modem maar er zijn nog wel oudere modems in omloop (een Huawei en een Draytek). Via de mediaconvertor kan je in principe elk modem aansluiten dat je wil maar als je gebruik maakt van TV dan zal je de VLAN’s hiervoor apart in moeten stellen op je eigen modem en je kan hiermee geen gebruik maken van Vast Bellen.


De woorden ‘modem’ en ‘router’ worden tegenwoordig vaak door elkaar gebruikt en de meeste modems hebben tegenwoordig ook een router functie en andersom. Maar van oorsprong vertaalde je modem het binnenkomende internet signaal en werd een router gebruikt om het signaal vervolgens te verdelen over verschillende apparaten. Moderne modems doen dit laatste ook al waardoor het eigenlijk modem en router in 1 is. Je kan eventueel nog wel een router achter een modem plaatsen zodat deze het router “stukje” overneemt van de modem. 

Reputatie 2

Hoi @Brian,

Er zijn standaard zo’n 7 apparaten die verbinden met wifi. Dit zijn 3 MacBooks, 3 iPhones en 1 iPad. 
Ik heb inmiddels enkele dagen een vervangend zyxel modem. Ik heb bij het vorige modem alle eerder genoemde veranderende wifi instellingen waaronder degene die jij noemt al wel geprobeerd. Ik merkte bij het vorige modem dat je vooral niet aan de naamgeving of andere wifi instellingen moest zitten want dan ging het snel mis. Een reset naar fabrieksinstellingen leek nog het stabielst, maar ook dat bleef niet goed.

Ik heb geen test gedaan om systematisch apparaten uit te laten.

Het nieuwe modem begon slecht met dezelfde problemen met de standaardinstellingen. Daarna heb ik 5G helemaal uitgezet en het is nu al zeker anderhalve dag stabiel wifi op de momenten dat ik er gebruik van maak met videobellen. Ik hoop dat dit zo blijft. 

Mvg, Pieter

Reputatie 2

Hallo Allemaal,

 

Bij deze wil ik ook nog even mijn ervaring met het Zyxel router delen.

Allereerst het is echt wel een goede router die zeker met de AC verbinding goed snelheden haalt, ook de dekking is meer dan prima en hij is gemakkelijk in te stellen.

 

Wel merk ik ook wat vreemde zaken op met apple apparaten (iPhone 7, 6 en iPhone 8 plus).

Het lijkt er met name op dat met name bij het in en uitgaan in Standby de Wi-Fi verbinding weg valt en overige ook gelijk weer terugkomt. .

 

Een aantal instellingen heb ik al geporbeerd, hard reset, vast kanaal en niet het zelfde SSID gebruiken, de WMM instellingen en de Easymesh instelling. Mijn firmware is B12.

 

Kan iemand dit issue naspelen? Het betreft het in standby zetten van de telefoon. Vijf minuten wachten en constateren dat bij het ontgrendelen de WiFi verbinding weg is en een paar seconden later weer terug komt.

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Michielderouter 

Ik had daar ook mee te maken met een Samsung Galaxy s9 maar na het compleet uitschakelen van easy mesh en het hebben van 2 netwerken komt het weinig tot niet voor.

Ben zelf ook zeer tevreden met het zyxel modem.

Reputatie 2

@Waqqas de situatie is mij ook wat verbeterd nadat ik de channel van 5g toch weer op auto heb gezet. Zoals gezegd ben over het algemeen zeker tevreden over de Wi-Fi. Alleen als in het in all gevallen werkt en out of de box, zou wel beter zijn. En soms is het nog steeds niet helemaal goed.

Reputatie 7
Badge +15

@Michielderouter 

Ik heb bij thuisnetwerken, draadloos, tab easy mesh het uitgeschakeld. Vervolgens bij algemeen 2,4 Ghz een vaste kanaal gekozen en voor 5 Ghz ook een vaste kanaal, natuurlijk andere SSID voor 5 Ghz zodat 2 netwerken zichtbaar zijn.

Werkt perfect en merk het nu amper.

Reputatie 1

Ook hier dezelfde problemen met de Zyxel router icm Apple devices.

Windows laptops en Android smartphones hebben een stabiele Wi-Fi verbinding. 

Bij de Apple devices stuitert de verbinding.  

Erg irritant, zeker nu we gedwongen thuis zitten.

Een definitieve oplossing is nog niet gevonden?

 

 

Ik ervaar het probleem ook met verschillende (Apple) apparatuur.

Wanneer het probleem zich (onregelmatig) voordoet, wisselt de verbinding op iPhones tussen WiFi en 4G. Op de MacBook heb ik soms wel soms geen WiFi en wanneer ik wel verbinding heb met WiFi op mijn MacBook kan ik niet verbinden met de modem (192.168.1.1). Het probleem is dus duidelijk een WiFi probleem en geen internet probleem. De LAN verbinding werkt wel goed.

Modem herstarten helpt even, maar na een paar dagen is het probleem weer terug.

Vervolgens heb ik ook geprobeerd om de 2.4G en de 5G netwerken te scheiden, dit heb ik gedaan door het vinkje uit te zetten en de “5G WiFi” naam te veranderen naar “TMNL-…._5G” waar de 2.4G wifi “TMNL-...” is. Ook heb ik de EasyMesh uitgezet. Probleem is hierdoor niet verholpen.

Vreemd: Ook was de 5G verbinding ineens verdwenen na het optreden van het probleem, ondanks dat de instellingen goed stonden was het 5G netwerk verdwenen (door een T-mobile thuis klantenservice medewerker bevestigd dat alles inderdaad correct ingesteld stond en dat de 5G netwerk gewoon aan moest staan, maar op verschillende apparaten kon ik het netwerk niet vinden terwijl ik Ziggo 5G-netwerken in de buurt wel kon zien). Klantenservice heeft daarom een monteur aangestuurd.

Er is toen een Guidion monteur - die bij aankomst ook meteen het probleem ervaar met zijn iPhone - gekomen om een nieuwe modem te plaatsen, echter heeft dit het probleem niet verholpen. Afgelopen zondag heeft een T-mobile thuis klantenservice medewerker de lijn ook “compleet gereset”, echter heeft dit ook het probleem niet verholpen.

Mijn vermoeden is dat het een fout in de hardware van de Zyxel T50 of een fout in de firmware is.

Betreft de VMG8825-T50 met firmwareversie V5.50(ABPY.0)b12_20190730.

Ik ben sinds februari klant bij T-mobile thuis en T-mobile mobiel en overweeg om terug over te stappen naar KPN (met hun geweldige Experiabox V10) mocht dit probleem niet opgelost worden. Deze forumpost is inmiddels 4 maanden oud en ik ben niet de enige klant die dit probleem ervaart. Gaat T-mobile het nog eens een keer oplossen??

@Michielderouter

Ik heb bij thuisnetwerken, draadloos, tab easy mesh het uitgeschakeld. Vervolgens bij algemeen 2,4 Ghz een vaste kanaal gekozen en voor 5 Ghz ook een vaste kanaal, natuurlijk andere SSID voor 5 Ghz zodat 2 netwerken zichtbaar zijn.

Werkt perfect en merk het nu amper.


Merk je het amper of merk je er niets meer van? Groot verschil :wink:

Reputatie 7

Hey @kkevinkk,


Bedankt voor je heldere toelichting! Zo te lezen ervaar je alleen issues met je Apple devices in combinatie met je Wifi verbinding. Werken alle non-Apple apparaten wel naar behoren? Kun je eens proberen om je gast netwerk op je modem in te schakelen en te testen of je verbinding daar wel stabiel blijft? Belangrijk is dan wel dat je je normale Wifi netwerk verwijderd uit je standaard netwerken op je iOS apparaten. Daarmee kunnen we al een aantal zaken mee uitsluiten.

Ook lees ik dat je je modem al hebt herstart, maar heb je ook al een fabrieksreset uitgevoerd op je modem? Vervolgens kun je wederom Easymesh uitzetten en testen of het dan wel werkt. Ik ben benieuwd!

Werken alle non-Apple apparaten wel naar behoren?

Geen idee, ik heb alleen wireless Apple apparaten in huis. Ik heb wel desktop, die via een ethernet verbinding (LAN) is aangesloten direct op de modem, daar geen probleem mee.

 

Ook lees ik dat je je modem al hebt herstart, maar heb je ook al een fabrieksreset uitgevoerd op je modem? Vervolgens kun je wederom Easymesh uitzetten en testen of het dan wel werkt. Ik ben benieuwd!

Ja, verschillende keren zelfs. Inclusief een harde reset welke ik heb uitgevoerd door een paperclip in de achterkant van de modem te steken. Easymesh ook uitgezet. Probleem blijft terugkomen.

Ik bel de Tmobile thuis klantenservice zodadelijk maar - weer - eens..


Zojuist gebeld met een Tmobile thuis klantenservice medewerker.. die heeft de optie “band steering” terug aangezet omdat dat “moet”. Verder, was de enige optie nog om een WiFi versterker te sturen. Deze was 8 april 2020 al besteld maar nog niet geleverd, er waren wat problemen bij de leverancier van de modems/versterkers en daardoor duurt het langer.. nouja.. niks aan te doen..

Alhoewel ik m’n twijfels trek of zo’n versterker het probleem daadwerkelijk gaat oplossen, omdat het geen probleem is met het bereik van de WiFi maar echt met de WiFi verbinding zelf.

Reputatie 7

Hi @kkevinkk, dank voor de melding. We hebben een aantal meldingen ontvangen over verbindingsproblemen van Apple devices en ons development team heeft dit al in onderzoek. Je vermoeden is dus het juist. :slight_smile: Als we de oorzaak kunnen achterhalen dan vermoed ik dat we hier een update van de modem voor uit gaan brengen. Ik durf alleen niet te zeggen op welke termijn dit zal zijn, de ervaring leert dat hier soms een aantal weken overheen gaan maar de melding wordt met hoge prioriteit opgepakt! 

Hi @kkevinkk, dank voor de melding. We hebben een aantal meldingen ontvangen over verbindingsproblemen van Apple devices en ons development team heeft dit al in onderzoek. Je vermoeden is dus het juist. :slight_smile: Als we de oorzaak kunnen achterhalen dan vermoed ik dat we hier een update van de modem voor uit gaan brengen. Ik durf alleen niet te zeggen op welke termijn dit zal zijn, de ervaring leert dat hier soms een aantal weken overheen gaan maar de melding wordt met hoge prioriteit opgepakt! 


Okay, ik zou graag op de hoogte willen gehouden worden over de ontwikkelingen. Dit kan per e-mail of telefoon.

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @kkevinkk, we zullen de bevindingen van het development team in dit topic plaatsen zodat iedere user met gelijksoortige problemen gelijk de status van het onderzoek ziet! Ik wil wel met je afspreken dat we je een privéberichtje sturen zodat je een melding krijgt. Is dat een ideetje? 😄

Reageer