Beantwoord

Zyxel T50: LAN max 100 Mbit, aansluiting 750 Mbit...waarom?

  • 4 October 2019
  • 44 reacties
  • 2575 Bekeken

Hallo,

ik ben sinds kort klant met een glasvezel 750 Mbit aansluiting. Qua wifi is dit (de Zyxel VMG8825-T50) de beste modem die ik ooit had (pal naast de modem haal ik meer dan 600 Mbit, op de 1e verdieping nog ruim 60 Mbit, op zolder zelfs nog 20 tot 30 Mbit)

Maar de LAN (bedraad) is beperkt tot 100 Mbit (staat ook zo in de interface van de modem). Is dit een beperking van de modem of klopt er iets niet? Kan ik in de modem iets instellen? Ik heb van alles uit geprobeerd, maar zonder succes. Op deze manier krijg ik via de powerline adapter boven nog steeds maar net 50 Mbit, maar voor mijn werk heb ik meer nodig, daarom koos ik voor deze vette 750 Mbit aansluiting, er van uitgaand dat ik onderweg naar buro wel 50 tot 75 % kwijt zou raken (bedraad), maar ik heb op zolder nog geen 10 % over (dat zouden 75 Mbit zijn).

Wat kan, moet ik, of jullie (T-mobile) doen?

mvg
icon

Beste antwoord door Zyxeldupe 6 October 2019, 15:42

Bekijk origineel

44 reacties

Reputatie 7
Badge +3
https://www.bol.com/nl/p/tp-link-ue300-usb-3-0-naar-gigabit-ethernet-adapter/9200000040775492/
Maar als ik de laptop nu loskoppel, blijven de LAN poorten gewoon op 100 staan. Bovendien zit er nog een ander device (smart licht van IKEA) op de modem. Deze heeft natuurlijk ook maar 100 Mb LAN.
Oftewel ik ben sceptisch.
Reputatie 7
Badge +3
De powerline is 100% zeker 1 Gbit maar waarschijnlijk alleen als alles 1 Gbit LAN heeft.

Je zou dan vanaf de powerline moeten splitsen met een unmanaged switch.
Daar schakelen de poorten individueel tussen 10/100/1000

Wordt wel een aparte oplossing.

https://www.bol.com/nl/p/tp-link-tl-sg105s-netwerk-switch-unmanaged-l2-gigabit-ethernet-zwart/9200000096806987/?suggestionType=typedsearch&bltgh=gxMCRjI0AZuE6BpCW49Dsg.vgZuqLA9yXUfbqVSftZFBA_0.7.ProductTitle

Probeer eerst eens de Gigabit LAN adapter op de powerline, als dat werkt verder experimenteren. Dit soort problemen moet je stap voor stap oplossen.
Ik woon gelukkig dicht bij de mediamarkt, is denk ik sneller als bestellen. Ik hoop dat je gelijk hebt Folkert,
in ieder geval bedankt voor je hulp. Als ik op mn laptop meer als 100 Mb wil kom ik aan zo een adapter gewoon niet voorbij.

Dus van harte bedankt Folkert!
Reputatie 7
Badge +3
Begin alleen met de Gigabit LAN naar USB adapter te kopen, die heb je sowieso nodig.
Hang je laptop direct aan het modem en kijk wat er gebeurt.

Installeer de Ookla speedtest Windows 10 app en test de werkelijke snelheid. Doe dit niet via je browser want dan meet je niet correct. Vanaf dan weet je wat je netto kunt halen, geen garantie dat je 750 Mbit haalt vanwege de laptop hardware maar je moet wel ruim boven de 100 komen.

Vanaf dan stap voor stap de powerline erbij, weer meten en dan de rest erbij.

Veel succes ermee!
Goed, shitzooi.

Ik heb alle kabels uit de Zyxel getrokken, deze terug gezet naar fabrieksinstellingen. Enkel de powerline adapter van TP link erin (ook gereset), en direct is de poort begrensd tot 100 Mb...(let wel, er was nog geen enkel ander apparaat per lan aangesloten.

Het lijkt mij onlogisch dat dit aan de powerline adapter ligt, zijn vermogen is natuurlijk gelimiteerd door het vermogen over de eerste kabel waarmee hij gevoed wordt, en gezien de adapter tot 600 Mb kan, kan deze natuurlijk niet door een 100 Mb poort begrensd worden...

Of snap ik nu iets niet?

T-ONLINE MEDEWERKER, WAAR BEN JE?
Reputatie 7
Badge +15
Hallo @Zyxeldupe

NAV dit topic en vele anderen is het een software fout in de modem en ik heb ook verschillende andere topics hierover gelezen nergens een oplossing, je kan beter stoppen met dit geknoei je komt er toch niet uit.

Het probleem zit em gewoon in de modem dus dat is weer voor de technische dienst dus bel de klantenservice morgen gewoon. Je hebt toch 100 mbps dus geen haast.

op elk forum staan er wel vragen hierover en alles duid op de modem. Dat is dan wel jammer als t mobile hier het juiste apparatuur niet voor heeft.
Reputatie 7
Badge +4
Hallo @Zyxeldupe,

je moet de snelheid los van elkaar zien. Je internet snelheid 750Mbit en dat is haalbaar.
vanaf het modem naar de powerline adapter is max 100mbit met jou powerline adapter.
de powerline adapters onderling is max 600. De daadwerkelijke snelheid hangt af van de link snelheid onderling. Je kan niet zeggen omdat je er 100 in stopt aan de ene kant komt er 50 uit aan de andere kant. Dus als ik er 1000 in stop haal ik 500. De beperking zit hem in de powerline adapters onderling afgezien van het feit dat ze een 100mbit netwerk interface hebben.

je internet snelheid is zo snel als de zwakste schakel. En dat werkt niet in %
Reputatie 7
Badge +3
Beste @Zyxeldupe

Koop eerst de Gigabit LAN adapter, sluit deze aan op de USB 3.1 poort van je laptop en ook DIRECT via een Cat5e kabel op de Zyxel.
Test met de Windows Speedtest app.

Je moet echt stap voor stap het probleem opsporen en even niet naar andere topics kijken. Het gaat over jouw Zyxel.

Als je dan nog 100 Mbit hebt gaan we verder kijken.

Groet, Folkert
Hmm, maar hoe kan TP scan beweren dat z'n product (theoretisch) 600 MB haalt terwijl de poort (waar alles begint) niet meer als 100 kan.
Dan heeft een gigabit ethernet adapter ook geen zin, want de laptop komt boven aan het ethernet uit de powerline adapter, die ook tot 100 is beperkt.
Waarom liegen ze allemaal over hun product?
Reputatie 7
Badge +3
@Zyxeldupe

[offtopic]
Zoals je denk ik wel vaker hebt gemerkt, proberen bedrijven de consument altijd te verwarren met specificaties die er haalbaar zouden kunnen zijn (onder zeer optimale omstandigheden zoals een testlab).

Er is niet zo onbetrouwbaar als het meten van een netwerksnelheid in de 'normale' wereld.
[/offtopic]

Die 100Mb op je poort staat duidelijk in de specificaties vermeld, dus dat zou geen verassing mogen zijn


Dus dat je daar een probleem mee hebt, daar kan TMT ook niets aan doen.

Dan de nog lagere snelheid aan het eind van de powerline op zolder, is ook verklaarbaar als je de techniek achter dit systeem een beetje kent.
De bedrading is nooit ontworpen om dit signaal te transporteren, het is een soort van radiosignaal op een hoge frequentie.
Hoge frequentie heeft de neiging om langs de buitenzijde van een draad zich voort te planten en heeft overal last van impedantie veranderingen. Deze impedantieveranderingen geven reflecties, wat je signaal niet ten goede komt.

Je moet je bedrading zien als een tuinslang met onderweg kleine gaten (twisten/lussen) er in waar het water uitspuit, plus koppelingen (lasdoppen) die ook nog eens lekker lopen te lekken.
Stop er 100 liter aan het begin in, dan kun je op je klompen aanvoelen dat er onderweg zo maar eens een onbekende hoeveelheid weg kan lekken ... en je zit met nog maar 50 liter bijv. aan het eind.
Dit verlies zal alleen maar toenemen, als je afstand (lees zolder) groter is. Dan heb je nog meer gaten en kopppelingen tussen als je pech hebt.

Dan de 100Mb op je LAN aansluiting van je TMT modem, dit is veroorzaakt door de auto negotiate tussen in- outputs van devices op die LAN zijn aangesloten.
Je kunt dat dus ook niet wijzigen binnen het TMT modem, dat gebeurt gewoon automatisch.

Stel je voor dat je een station hebt met 100 perons, maar er komen 750 lijnen aan ... hoe snel zullen die lijnen maximaal over die perons kunnen gaan .. inderdaad 100 per keer.
Dus op die 750 lijnen zie je dus schijnbaar ook maar 100 door de beperking in perons.

Wil je bijna de maximale snelheid halen boven op zolder, is er maar 1 oplossing .. een Cat 7 kabel trekken vanaf je modem.

Dus i.p.v. TMT aan te wijzen als de veroorzaker van jouw eigen netwerk ontwerp probleem, is natuurlijk wel een beetje kort door de bocht als je de door jouw gebruikte netwerktechniek begrijpt.

Hopelijk heb ik als mede klant van TMT het iets duidelijker voor je kunnen maken waar wel je probleem zit.
Zo snap ik het wel. Op een gegeven moment draai je gewoon door. Die specificaties moet je wel goed zoeken anders. Op de doos staan ze geloof ik niet. En voor een leek zeggen die ook pas iets nadat je je er goed in hebt verdiept, en dan zijn 2 weken alweer om. Ik vind dus dat je genaaid wordt waar je bij staat. En natuurlijk is dat geen verrassing, alleen jammer, voor de zoveelste keer... 😊
Volgende keer pas ik beter op. Dat er over het stroomnet 50 van de 100 over blijft is trouwens geen verrassing hoor , met een halvering heb ik gerekend (ongeaard net).

Maar dat er maar 100 door kan, dat vind ik gewoon oplichterij.
Reputatie 7
Badge +3
Reclame moet je doorheen prikken. Het is meestal te mooi om waar te zijn.

We zijn benieuwd wat de laptop direct aan het modem gaat doen met de gigabit LAN adapter...
Ik betwijfel dat ik zo een adapter koop wanneer de powerline toch niet meer uitgeeft...
Reputatie 7
Badge +3
Ik betwijfel dat ik zo een adapter koop wanneer de powerline toch niet meer uitgeeft...

Dan koop je toch gewoon een nieuwe Powerline adapter die wel 1 Gbit poorten heeft?
Er zijn er genoeg te koop. https://nl.hardware.info/productvergelijker/44/powerline-adapters

Bedenk wel dat het een veel minder ideaal systeem is dan een echte netwerkkabel om de redenen die @Pieter_B al aangaf. Veel zal afhangen van de kwaliteit van het lichtnet in jouw huis en zelfs als die kwaliteit goed is: het lichtnet is inderdaad alleen ontworpen voor transport van 230 V 50 Hz netspanning...
Zo, nou ik moet mijn mening bijstellen over de Zyxel .

Ten eerste:
  • de Zyxel kan inderdaad gewoon Gb LAN
  • De beperking op de bedrade aansluiting komt echt door het 230 V netwerk en niet door de fast-ethernet 100 Mb poort
  • de wifi van de zyxel is goed.
Ik heb de TP 4220 (powerline adapter) omgeruild tegen een type met een Gigabit poort (en zonder wifi) en heb een usb 3.0 naar Gb ethernet adapter aangeschaft: resultaat: niet beter als met de 100 Mb beperking, met de ethernet adapter zelfs iets slechter. Mijn conclusie is dat de beperking gewoon echt het 230 V net is (en niet een 100 Mb poort). Tegelijkertijd heb ik een goede wifi extender/repeater gekocht (RE-450 van TP link) .

Met de wifi extender krijg ik boven bijna 80 Mb, met de powerline tegen de 50 .

Oftewel, ik blijf bij de extender, want ik ga geen kabels naar boven zitten trekken.

Iedereen bedankt voor zijn mening en kennis. Hierbij kan het draadje afgesloten worden.

gegroet, Nietmeerzyxeldupe... (snap je het woordspel 🙂
Reputatie 7
Badge +3
Attent dat je alles zo uitgebreid teruggekoppeld hebt, kunnen anderen ook weer gebruik van maken in de toekomst. Bedankt!

En mooi dat je een goed werkende oplossing hebt nu. Lokale netwerken aanleggen valt niet altijd mee zo blijkt maar weer.

Je kunt het topic zelf sluiten door een reactie van jouw keuze als Beste Antwoord te markeren.

Groet, Folkert

Reageer