Beantwoord

Vertraging TV stream


  • is een King Poster
  • 35 reacties

Ik ben erg benieuwd hoe de ontwikkelingen zijn op het gebied van de vertraging van de tv streams. Straks komen het EK en andere sporten eraan. Je wil toch niet dat je de hele straat hoort juichen terwijl alle T-Mobile klanten nog geen doelpunt hebben gezien.  
 

Bij mij ligt de vertraging momenteel nog steeds op ca. 30 seconden. 
 

Zal er snel verandering in komen? Het heeft al maanden ‘prioriteit’. 

icon

Beste antwoord door Jason van Odido 11 June 2021, 15:29

Bekijk origineel

124 reacties

Reputatie 2

Leuk hoor dat ‘streaming’ antwoord, maar dit was voorheen heus niet anders (ik kijk via een Amino setopbox). Wellicht dat nu een andere codec wordt gebruikt dan vroeger, die meer tijd nodig heeft aan de kant van T-Mobile, maar dat is toch echt een (financiële) keuze van T-Mobile. Uit het antwoord maak ik vooral op dat TM het acceptabel vindt, waar wij als klant dat juist helemaal niet vinden. En neem je op dezelfde glasvezellijn internet af van KPN, dan heb je het probleem ook helemaal niet. 

Reputatie 7
Badge +6

Hoi allemaal, een aantal T-Mobile Thuis klanten kan inderdaad een vertraging ervaren bij de ontvangst van TV-beeld. Voor Thuis-klanten die we via glasvezel internet en TV leveren, maken we gebruik van streaming-technologie. Streaming is een veelgebruikte techniek bij TV kijken. Apps zoals NL Ziet, Ziggo Go, NPO Start, KPN iTV, T-Mobile Thuis en ESPN maken er stuk voor stuk gebruik van. Dit is onderdeel van een nieuw platform dat we gebruiken, waarmee we in de toekomst bijvoorbeeld TV kijken zonder kastje (set top box of decoder) kunnen aanbieden.

Om goed te kunnen streamen, zijn encodering en buffering nodig. Daardoor verschijnt live TV-content niet direct in beeld, zoals bij traditioneel TV kijken wel het geval is.

Ik zie bovenstaande uitleg in verschillende topics verschijnen. Helder verhaal, maar wat mij betreft gaat die vlieger niet helemaal op.
Streaming is inderdaad dé techniek achter apps van providers en zenders en omdat het signaal opnieuw gecodeerd moet worden, levert dat altijd vertraging op (al is de 30 seconden van T-Mobile wat veel). Maar op de tv-boxen van de provider zelf wordt doorgaans geen stream aangeboden zoals in de apps, maar een zogenoemde multicast stream. Zo werkte het oude platform ook en op DSL is dat nu nog steeds zo. Dat op glasvezel dezelfde stream als in de app wordt gebruikt, is een bewuste keuze geweest, omdat beide onafhankelijk naast elkaar kunnen bestaan. Daarom ben ik er voorstander van om die oude streams, die ook nog eens van betere kwaliteit zijn, te gebruiken voor live-tv op het nieuwe platform. De vertraging van die streams was maar zo'n 7 seconden, die misschien niet eens helemaal aan T-Mobile toe te schrijven zijn. Dat was meer dan acceptabel en genoeg om appjes en het gejuich van de buren voor te zijn. De nieuwe streams worden dan alleen in de app gebruikt en voor interactieve functies op de tv-box als cloudopnemen, terugkijken, begin gemist en dergelijke, omdat vertraging daar toch niet van toepassing is.

Reputatie 3

Is Turkije - Italië al begonnen bij T-Mobile? Bij KPN is deze al afgelopen namelijk

Reputatie 2

Ok, T-Mobile, simpele vraag (volgens mij): gaat er nu wel of niet iets aan gebeuren?

Reputatie 3

Hoi allemaal, een aantal T-Mobile Thuis klanten kan inderdaad een vertraging ervaren bij de ontvangst van TV-beeld. Voor Thuis-klanten die we via glasvezel internet en TV leveren, maken we gebruik van streaming-technologie. Streaming is een veelgebruikte techniek bij TV kijken. Apps zoals NL Ziet, Ziggo Go, NPO Start, KPN iTV, T-Mobile Thuis en ESPN maken er stuk voor stuk gebruik van. Dit is onderdeel van een nieuw platform dat we gebruiken, waarmee we in de toekomst bijvoorbeeld TV kijken zonder kastje (set top box of decoder) kunnen aanbieden.

Om goed te kunnen streamen, zijn encodering en buffering nodig. Daardoor verschijnt live TV-content niet direct in beeld, zoals bij traditioneel TV kijken wel het geval is.

 

Jason, heb jij überhaupt door wat er allemaal speelt? Wat een gigantische anti-climax dit bericht, echt waardeloos die klantenservice bij T-Mobile. Je wordt van het kastje naar de muur gestuurd en de een weet nog minder dan de ander. Grote praatjes vorig jaar aan de deuren in Den Haag maar in de praktijk de vraag niet aankunnen en dramatische (TV) kwaliteit bieden.

Reputatie 7
Badge +1

Naar mijn simpele mening zou T-Mobile thuis er goed aan doen om voor de combinatie mediabox-tv gewoonweg het voormalige systeem te gebruiken zoals dat werd gebruikt bij het oude platform, voor gebruik met tablet of iPhone zou dan alsnog gebruik kunnen worden gemaakt van streams.

Nog beter zou zijn voor glasvezel het systeem zoals dat eerder door Glashart media werd gebruikt, rechtstreeks met de minste omwegen of vertragingen en compressie

Met enige verbazing lees ik het bericht van @Jason van gister! 

Zoals anderen ook schrijven, is dit het uiteindelijk antwoord? Wordt er ook niet meer gewerkt aan een oplossing of op zijn minste het verminderen van de vertraging? Of is dat niet bekend?

Verbaasd mij dat er al tijden door T-mobile wordt gezegd dat ze er met man en macht aan werken, de vertraging te verminderen. Puntje bij paaltje blijkt dat ‘niet anders kan’ en komt door ‘streaming technologie bij glasvezel’. Als dit de nieuwste techniek is? Waarom is dan een vertraging nodig? Klinkt niet echt als een positieve ontwikkeling voor T-mobile klanten.

 

Hoe werd het oude platvorm bij glasvezel klanten geleverd dan? Ik ervaarde toen geen vertraging. Maar dan vast het vast ook niet ‘de nieuwe technologie’.

 

Het is jammer. Ik ben meer dan tevreden over T-mobile als aanbieder. Maar de vertraging van de streams is voor mij een groot minpunt. Dit zal er voor zorgen dan ik in de toekomst toch echt naar een andere TV aanbieder ga kijken.

Reputatie 3

Goedemorgen @jk90 en @soepkip67, op dit moment wachten we nog op een update van onze leveranciers zodat we een concreter beeld kunnen krijgen van de tests en wat we op relatief korte termijn kunnen verwachten. Er ligt veel druk op de developers en testers om dit nog vóór het EK te kunnen verminderen. Ik houd jullie op de hoogte! 

Welk EK bedoelde je? 

2024 want bij het ek van 2020 (zo heet het) is dit niet gelukt. Ik heb besloten t mobile af te zeggen vanwege dit gedoe dan maar een jaartje kpn (zit bij ziggo) 

Reputatie 3

Goedemiddag allemaal,

Vanuit T-Mobile zijn we altijd bezig met het verbeteren van onze dienstverbetering en willen we ook continu kwaliteitsslagen in onze producten en diensten aanbrengen. Dit geldt ook voor de vertraging in de streams, maar op korte termijn zal hier geen oplossing voor komen. We bieden hier ook geen alternatief in aan.

Dit klinkt misschien cru, maar we willen jullie hiermee in ieder geval duidelijkheid verschaffen, opdat jullie niet onnodig zitten te wachten op iets wat niet komen gaat.

 

Hi David, bedankt voor de duidelijkheid. De afgelopen 6 maanden ben ik aan het lijntje gehouden, ondanks de uitkomst is het fijn eea helder te hebben.

 

Dan neem ik overigens aan dat dit bericht ook voldoende is om kosteloos mijn contract te laten beëindigen. Want daar wordt nog even moeilijk over gedaan, als deze kwaliteit/service vooraf bekend was, was ik überhaupt niet overgestapt naar T-Mobile. 

Reputatie 3

Hoi allemaal, een aantal T-Mobile Thuis klanten kan inderdaad een vertraging ervaren bij de ontvangst van TV-beeld. Voor Thuis-klanten die we via glasvezel internet en TV leveren, maken we gebruik van streaming-technologie. Streaming is een veelgebruikte techniek bij TV kijken. Apps zoals NL Ziet, Ziggo Go, NPO Start, KPN iTV, T-Mobile Thuis en ESPN maken er stuk voor stuk gebruik van. Dit is onderdeel van een nieuw platform dat we gebruiken, waarmee we in de toekomst bijvoorbeeld TV kijken zonder kastje (set top box of decoder) kunnen aanbieden.

Om goed te kunnen streamen, zijn encodering en buffering nodig. Daardoor verschijnt live TV-content niet direct in beeld, zoals bij traditioneel TV kijken wel het geval is.

Kunnen jullie mij terug zetten naar de oude update?

Terug kijken opnemen heb ik helemaal niks aan.

Mijn broer woont ook in Vught en die zit nog op de firmware 

 

Ik heb dit specifiek gevraagd een aantal maanden geleden. Voor Gideon was dit geen probleem en zo te doen, alleen T-Mobile moest toestemming geven en die accepteerden dat niet… waardeloos. Vandaag maar met noise cancelling koptelefoon de wedstrijd gekeken thuis, wat een armoe. 

Reputatie 5

Los nog van de vertraging, wat overigens helemaal geen probleem is maar een keuze van Tmobile @Jason  - transcoden naar baggerkwaliteit kost nou eenmaal tijd - vind ik het verlies in beeld kwaliteit veel ergerlijker en storend. De lijnen in het veld hebben gewoon kartel randen bij bewegende beelden, en de overgang van stilstaand beeld naar bewegend beeld zorgt er voor dat de grasmat alle detail verliest en veranderd in een groene knipperende soep. Dit zie je ook bij auto en motorsport waarbij je dan ook de bekende compressie blokjes/artefacten duidelijk ziet.

Vergeleken met wat ik had van voor de update en nu is een wereld van verschil en ik verwacht hier ook gewoon een financiële compensatie voor. Vertraging boeit me niet, kwaliteit aanpassen naar beneden? Daar ga ik dus niet mee akkoord, ik betaal verdorie geen 15 euro voor ziggo sport om die in 480p op m'n 65 inch TV te bekijken! Terwijl ik hem via de illegale iptv aanbieders in veel hogere kwaliteit kan bekijken!

Je kunt een keutel nog zo proberen te poetsen, het is en blijft een keutel! 

Reputatie 7
Badge +1

Hoewel ik het in principe wel eens ben met enkele opmerkingen in dit topic moet men ook de zaken in een ander ogenschouw bekijken, zelf zit ik nog op het oude platform dat het nieuwe veel slechter is neem ik graag aan.

Maar zelf denk ik dat men daar de moderators niet de schuld van kan geven, vergeet niet niet dat dit soort dingen altijd van hogerhand komen, en net als overal heeft “hogerhand” totaal geen verstand van de materie, maar beslist wel en de werkvloer mag het oplossen.

Als de mensen die beslissingen nemen bij T-Mobile ook werkelijk verstand zouden hebben zou dat veel ontevreden klanten schelen.

Reputatie 3

https://speld.nl/2021/06/14/dumfries-wist-al-voor-goal-dat-hij-ging-scoren-hoorde-mensen-met-snellere-verbinding-al-juichen/

 

 

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @jk90, dat is een zeer belangrijke vraag, ik heb het gevraagd aan de specialisten die hieraan werken en hoop uiterlijk morgen een concreet antwoord voor je te hebben. 

Het heeft inderdaad al maanden een hoge prioriteit en urgentie, dat is niet weggeëbd! Ik kan me voorstellen dat het lijkt alsof er geen verandering komt, maar er wordt wel degelijk keihard aan gewerkt. Ik kom hier op terug morgen, beloofd!

Reputatie 7
Badge +1

In sommige gevallen kan dat te maken hebben met wat men noemt “sublicenties” dat betekent dat in dit geval Ziggo de licenties heeft en RTL 7  bepaalde wedstrijden “koopt” van Ziggo om te mogen uitzenden op het open net,  pin me er niet op vast.

Denk ook aan de spelen van nu Eurosport heeft de licenties, en de NPO de sublicenties.

Reputatie 7
Badge +16

Goedemorgen all, onze onderzoekers en developers zijn keihard bezig om de vertraging te verminderen. Het doel is om dit op relatief korte termijn te laten verwezenlijken. Ik kan nog geen exacte data en verwachting benoemen omdat dit nog niet bekend is, maar er komt een update aan: dat weet ik zeker!

Misschien een gevalletje “kort door de bocht” maar we betalen toch voor een tv dienst, niet voor een streaming dienst? Zet ons terug op het oude platform, daar was de vertraging minimaal. Deze 20 tot 30 seconden kan echt niet! 

Zijn er hier mensen die al terug gezet zijn of is dit technisch niet mogelijk?

Reputatie 2

@Jason Is jouw bericht van vandaag het statement waar we op wachten of komt er nog een oplossing? Ik denk dat het inmiddels zo lang heeft geduurd dat transparantie vanuit T-Mobile het minste is wat de klanten verdienen.

Reputatie 4

Hoi allemaal, een aantal T-Mobile Thuis klanten kan inderdaad een vertraging ervaren bij de ontvangst van TV-beeld. Voor Thuis-klanten die we via glasvezel internet en TV leveren, maken we gebruik van streaming-technologie. Streaming is een veelgebruikte techniek bij TV kijken. Apps zoals NL Ziet, Ziggo Go, NPO Start, KPN iTV, T-Mobile Thuis en ESPN maken er stuk voor stuk gebruik van. Dit is onderdeel van een nieuw platform dat we gebruiken, waarmee we in de toekomst bijvoorbeeld TV kijken zonder kastje (set top box of decoder) kunnen aanbieden.

Om goed te kunnen streamen, zijn encodering en buffering nodig. Daardoor verschijnt live TV-content niet direct in beeld, zoals bij traditioneel TV kijken wel het geval is.

Hallo @Jason,

Iets meer informatie is hier wel op zijn plaats. Een paar opmerkingen/vragen:

  1. Is dit het langverwachte antwoord op de vraag die hier door velen al is gesteld, namelijk: wanneer wordt deze vertraging opgelost. Dan is het antwoord dus dat het niet wordt opgelost?
  2. andere aanbieders die met streaming werken hebben geen vertraging van 30 seconden, laat de technische dienst de diensten die je hierboven noemt maar eens met elkaar vergelijken.
  3. “een aantal T-Mobile Thuis klanten kan een vertraging ervaren” is wel heel erg eufemistisch. Ik vrees dat het gewoon voor alle klanten geldt, maar dat sommigen het niet merken of niet erg vinden. Ik heb zelf een 1Gb/s abo op ODF, sneller kan T-Mobile het niet leveren. Het oude TV anywhere is toch ook streaming, daar trad de vertraging niet op.
  4. Toen digitale TV werd ingevoerd (IPTV en DVB-C) was er ook een vertraging ten opzicht van het oude analoge (AM-SCM) kabelsignaal. Dat was toen een paar seconden, maar voldoende voor de aanbieders van TV om ervoor te kiezen het analoge signaal te vertragen.

Ik ben verder behoorlijk happy met T-Mobile thuis en T-Mobile TV, maar deze vertraging is gewoon echt niet te verkopen voor live TV. Het 8 journaal begint bij mij om 8:01 en met oud en nieuw proostten wij een minuut later. Daar is wel mee te leven.

Wat niet acceptabel is: een aanval opgezet zien worden en voordat je weet wat er gaat gebeuren al een pushbericht krijgen dat er gescoord is of de buren horen juichen.

Ik begrijp nu dus dat er niets aan gedaan wordt. Dat geeft in ieder geval duidelijkheid. Mensen kunnen nu hun eigen keuze maken: ‘neem supersnel glasvezelinternet, zodat je TV beelden nu een halve minuut later aankomen’. Teleurstellend, anders kan ik het niet noemen.

Reputatie 7
Badge +14

Kijk eens naar NLZIET. Werkt prima over een standaard internetlijn.

Reputatie 3

Goedemiddag allemaal,

Vanuit T-Mobile zijn we altijd bezig met het verbeteren van onze dienstverbetering en willen we ook continu kwaliteitsslagen in onze producten en diensten aanbrengen. Dit geldt ook voor de vertraging in de streams, maar op korte termijn zal hier geen oplossing voor komen. We bieden hier ook geen alternatief in aan.

Dit klinkt misschien cru, maar we willen jullie hiermee in ieder geval duidelijkheid verschaffen, opdat jullie niet onnodig zitten te wachten op iets wat niet komen gaat.

Kijk was het nou zo moeilijk om meteen een concrete antwoord hierop te geven.

Bedankt hiervoor.

Nu weet ik dat hier niks aan gaat veranderen, overstappen naar een andere provider dan maar. 

Reputatie 7
Badge +9

Hey @chrisheesbeen, op dit moment zijn er geen nieuwe updates omtrent de vertraging. @TMTV heeft het zo goed mogelijk uitgelegd in zijn bericht: 

De vertraging bestaat uit twee delen. T-Mobile kiest ervoor om de streams te hercoderen, waarschijnlijk om bandbreedte en opslagruimte te besparen. Daar komt het grootste gedeelte van de vertraging (ongeveer 30 seconden) vandaan. Daarnaast is er een buffer van 4 seconden. Als je een zender gaat kijken, vraagt de TV-box of app de nieuwste 4 seconden van de stream. Die worden vervolgens afgespeeld. Zodra die bijna om zijn, worden de volgende 4 seconden opgevraagd, enzovoort. Ik zie dit niet op korte termijn veranderen. Dit is inherent aan de keuzes die ze hierin gemaakt hebben. Of dat de juiste zijn, valt over te discussiëren, maar ik hoop dat ik het zo begrijpelijk heb uitgelegd.

 

 

Reputatie 7
Badge +16

Goedemorgen @jk90 en @soepkip67, op dit moment wachten we nog op een update van onze leveranciers zodat we een concreter beeld kunnen krijgen van de tests en wat we op relatief korte termijn kunnen verwachten. Er ligt veel druk op de developers en testers om dit nog vóór het EK te kunnen verminderen. Ik houd jullie op de hoogte! 

Reputatie 7
Badge +16

@BeMu Dat heb je uitermate goed geschetst, chapeau! Wanneer een bepaalde zendergroep, c.q. leverancier, de rechten opgekocht heeft, hebben zij het alleenrecht om de directe cast uit te zenden. Eventuele andere zendergroepen “kopen” dit dan of krijgen het uitzendrecht toebedeeld vanuit de hofleverancier. Dit kan een verschil in vertraging betekenen, maar zou technisch gezien niet meer dan een paar seconden tot ongeveer tien à twaalf moeten betekenen. Dat ligt een beetje in lijn met multicast/unicast, alhoewel die natuurlijk weer komt door de manier waarop de stream binnenkomt en vervolgens uitgezonden wordt.

Reputatie 7
Badge +16

Goedemorgen all, we wachten nog op een statement, c.q. update, vanuit ons TV team. Zodra deze bekendgemaakt is, licht ik jullie in!

Reageer