Beantwoord

Vertraging TV stream



Toon eerste reactie

124 reacties

Vanochtend contact gehad met de klantenservice, zij vertelde mij dat ze vandaag een update van de leverancier hebben gehad. Met het bericht dat het probleem niet (nooit) te verhelpen is. 

Bedankt voor de hoop die jullie mij nog hebben gegeven dat het voor EK misschien nog opgelost zou worden. Ik ga op zoek naar een ander!

Reputatie 7
Badge +1

Momenteel zit ik (voorlopig) althans nog op het oude platform aangezien er tijdens het EK geen migraties plaats vinden, mocht het echter zo zijn dat mocht ik t.z.t. overgezet worden en de streams zijn inderdaad van die belabberde kwaliteit zoals ik lees, en ook de vertraging is er nog zie ik me helaas genoodzaakt elders te kijken.

Reputatie 7
Badge +14

De vertraging is voornamelijk door het medium IP TV. Als er niet gebuffert wordt, dan krijg je dat het beeld soms stil komt te staan. Als je dit niet wilt, dan is er nog analoge TV of je neemt een hogere bandbreedte. De buffering is vaak dynamisch met hoe snel de videobeelden binnenkomen op een adres.

Klagen bij consumenten programma's is natuurlijk onzin, dit werkt gewoon  “as designed”.

Reputatie 3

Er wordt mij gewoon verteld dat ik een boete krijg als ik nu opzeg, zal toch niet… T-Mobile levert een gebrek aan kwaliteit. 

Reputatie 2

Een mogelijke ,tijdelijke, oplossing :
De zenders NPO 1-3 zijn gratis te bekijken via dvb-t2 (Digitenne).
Hang een antenne aan de tv en het doelpunt valt zo'n 25 seconde eerder.

Reputatie 7
Badge +1

Je kunt alleen een boete krijgen als je opzegt binnen 1 jaar na ingang van contract, soms is het ook mogelijk om binnen die periode op te zeggen als de provider aantoonbaar in gebreke blijft en een product levert welke niet voldoet aan de eis welke men mag verwachten.

Reputatie 3

Je kunt alleen een boete krijgen als je opzegt binnen 1 jaar na ingang van contract, soms is het ook mogelijk om binnen die periode op te zeggen als de provider aantoonbaar in gebreke blijft en een product levert welke niet voldoet aan de eis welke men mag verwachten.

 

Ik zit inderdaad nog binnen het jaar van mijn contract, maar volgens mij leveren zij niet wat je kan verwachten dus dat lijkt mij voldoende. Ga maar weer terug naar Ziggo denk ik.

Reputatie 6
Badge

Alle providers lopen out of synch met de werkelijkheid.

 https://www.nu.nl/tech/6139406/vertraging-bij-ek-streams-heel-irritant-maar-vaak-weinig-aan-te-doen.html (via @NUnl)

Werd naar dit topic gelinkt in een andere thread en lees dit nu waarop enkel dit als reactie volstaat:

‘Weinig aan te doen’ ging over tv kijken via een app, niet het oude multicast systeem. Welke op het ODF netwerk overigens echt geen 7 seconden achterloopt maar precies gelijk aan kabel via Ziggo (in oud-UPC  gebied iig; enkel de SD zenders komen nog iets sneller binnen). [Mogelijk 7 seconden tov de werkelijkheid?]

Ondertussen is de stream van T-Mobile nog steeds slechter in beeldkwaliteit en nog steeds meer vertraagd dan bij KPN … :older_woman: (heb vier american football wedstrijden lopen kijken via de KPN app icm een Chromecast en had weinig reden tot klagen. Kon het beter? Beter kan het altijd, lichte compressiebijwerkingen waren af en toe nog wel te zien maar storend werd het nooit zoals dat wel het geval is bij T-Mobile en dan met name op ESPN)

 

Gaat wel weer lachen worden bij de Olympische Spelen, waarschijnlijk weet ik al wie er gewonnen heeft op de 500 meter voor ze gaan starten bij het nieuwe tv platform :smile::grin:

Ik heb ook een DVBT2 antenne overigens en niet gemerkt dat Digitenne sneller is, die loopt ook achter tov kabel/oude platform. Heb ze regelmatig naast elkaar draaien de laatste tijd met een DVBT2 usb stick ontvanger op de pc en het beeld via de stb op het oude platform loopt een paar seconden voor.

Reputatie 7
Badge +14

Aangezien mijn topic wordt afgesloten( zonder de vraag te lezen)en ik ben  doorverwezen naar dit topic, hierbij mijn vraag:

Mijn contract loopt tot oktober, is het mogelijk uit coulance eerder op te zeggen? Op dit moment is het gewoon een gebrekkig product/dienst, wellicht meer hoop voor in de toekomst.

Nee, opzeggen is alleen mogelijk als je de resterende maanden afkoopt. Zie ook deze bijdrage.

Reputatie 2

Kijk eens naar NLZIET. Werkt prima over een standaard internetlijn.


Zal vast prima werken maar kan bijna niet zijn dat deze niet achterloopt op normale tv …

Net even gekeken: KPN liep 12 seconden achter, TV Anywhere 26 en NPO Plus 39 … (vergeleken bij NPO 1 op DVB-C en ODF glasvezel)

 

Met enige verbazing lees ik het bericht van @Jason van gister! 

Zoals anderen ook schrijven, is dit het uiteindelijk antwoord? Wordt er ook niet meer gewerkt aan een oplossing of op zijn minste het verminderen van de vertraging? Of is dat niet bekend?

Verbaasd mij dat er al tijden door T-mobile wordt gezegd dat ze er met man en macht aan werken, de vertraging te verminderen. Puntje bij paaltje blijkt dat ‘niet anders kan’ en komt door ‘streaming technologie bij glasvezel’. Als dit de nieuwste techniek is? Waarom is dan een vertraging nodig? Klinkt niet echt als een positieve ontwikkeling voor T-mobile klanten.

 

Hoe werd het oude platvorm bij glasvezel klanten geleverd dan? Ik ervaarde toen geen vertraging. Maar dan vast het vast ook niet ‘de nieuwe technologie’.

 

Het is jammer. Ik ben meer dan tevreden over T-mobile als aanbieder. Maar de vertraging van de streams is voor mij een groot minpunt. Dit zal er voor zorgen dan ik in de toekomst toch echt naar een andere TV aanbieder ga kijken.


De streams worden natuurlijk weer gehercodeerd naar verschillende bitrates en resoluties en dat gaat nou eenmaal niet zonder vertraging (is dan ook precies om weer in herhaling te vallen :innocent: waarom ik vanaf dag 1 al riep dat ze dit nooit gingen oplossen).

@apis4 Nlziet heeft ook vertraging. Deze loopt gelijk met Canal Digitaal app. Wel is het beeld kwaliteit van NLziet beter dan ten opzichte van T-mobile dsl tv. Verschil tussen ziggo kabel en t-mobile dsl is nihil. Wil je als eerste juichen dan moet je of in het stadion zitten of ziggo kabel hebben 😁

Reputatie 5

Hoewel ik het in principe wel eens ben met enkele opmerkingen in dit topic moet men ook de zaken in een ander ogenschouw bekijken, zelf zit ik nog op het oude platform dat het nieuwe veel slechter is neem ik graag aan.

Maar zelf denk ik dat men daar de moderators niet de schuld van kan geven, vergeet niet niet dat dit soort dingen altijd van hogerhand komen, en net als overal heeft “hogerhand” totaal geen verstand van de materie, maar beslist wel en de werkvloer mag het oplossen.

Als de mensen die beslissingen nemen bij T-Mobile ook werkelijk verstand zouden hebben zou dat veel ontevreden klanten schelen.

Mijn commentaar is geenzins vervelend bedoeld jegens de Mods of HD. Punt is wel dat het keer op keer als probleem word weg gezet, dat is het feitelijk niet. Het is een keuze van TM om van dit platform gebruik te maken met alle nadelen. 

Reputatie 2

Mijn metingen:

Digitenne loopt 1-2 seconde achter en WBA  (KPN streams)

Digitenne - NOS stream loopt 27 seconde achter (1080p)

Digitenne - KPN (laptop) stream loopt 10 seconde achter (720p50)

Digitenne - T-Mobile (laptop) stream loopt 30 seconde achter. (1080p50).


NOS gebruikt HLS (HTTP Live Streaming) en KPN en T-Mobile maken gebruik MPEG-DASH.

Wat mij zo al opvalt is dat bij KPN wordt iedere 1 a 2 seconde het mpd config bestand  geladen en bij T-mobile  iedere 10 seconden.  De segmenten zijn groter bij T-Mobile

Van MPEG-DASH heb ik te weinig kennis om te zeggen of die 20 seconden hierdoor wordt veroorzaakt. 

 

 

 

Reputatie 7
Badge +5

Hoi @Pim4000, ik snap het! De vertraging zal voor nu zo blijven, dit kan liggen tussen de 12 en 18 seconden. Dit delen we ook in het laatste statement van Jason. Sorry voor het ongemak!

Reputatie 2

@BeMu  Ik begrijp dat het lastig is bij voetbal wedstrijden. Maar T-mobiele is niet meer de enigste provider meer die geen KPN streams meer gebruiken op WBA.  o.a Tweak en Freedom gebruiken Canal Digitaal streams en deze hebben ook een vertraging t.o.v KPN en Ziggo.

 

 

 

 

Beste Lisa,

De enige oplossing is dus terug naar het oude platform. Dat zou ik ontzettend graag willen. 

Een andere mogelijkheid is terug naar Ziggo. Al kan ik me niet voorstellen dat dit een oplossing is voor jullie.

Ik ben zeer teleurgesteld over het feit dat er elke keer maar weer beloftes worden gedaan door jullie klantenservice medewerkers. 

Wordt het niet opgelost ga ik weg bij t-mobile.

Reputatie 2

Een mogelijke ,tijdelijke, oplossing :
De zenders NPO 1-3 zijn gratis te bekijken via dvb-t2 (Digitenne).
Hang een antenne aan de tv en het doelpunt valt zo'n 25 seconde eerder.

 

Die gebruiken H.265 in de streams en het beeld is net iets minder als de WBA (glas streams van KPN. Bitate bij Digitenne is variabel bij voetbal tussen 5-6 Mbit (1080p50) en KPN 12 Mbit in H.264 codec (1080i)

Tijdverschil niet gemeten.

Reputatie 7
Badge +16

Het lag ietwat genuanceerder en gecompliceerder dan ik voorheen aangegeven heb in het officiële statement. Dat was nogal kort door de bocht, maar was wel het statement dat T-Mobile naar buiten wilde dragen. 

De laatste en definitieve update voor nu is, zoals collega-moderator @David het hier omschreef: 

(de link leidt naar de desbetreffende reactie). 

Mocht de link niet werken, ik citeer zijn reactie hier: 

“Vanuit T-Mobile zijn we altijd bezig met het verbeteren van onze dienstverbetering en willen we ook continu kwaliteitsslagen in onze producten en diensten aanbrengen. Dit geldt ook voor de vertraging in de streams, maar op korte termijn zal hier geen oplossing voor komen. We bieden hier ook geen alternatief in aan.

Dit klinkt misschien cru, maar we willen jullie hiermee in ieder geval duidelijkheid verschaffen, opdat jullie niet onnodig zitten te wachten op iets wat niet komen gaat.”

 

Reputatie 7
Badge +1

Las op de app van RTL nieuws nog een leuk item over dit onderwerp

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5236295/ek-oranje-digitale-tv-juichen-doelpunt-vertraging-ziggo

Goedemorgen all, onze onderzoekers en developers zijn keihard bezig om de vertraging te verminderen. Het doel is om dit op relatief korte termijn te laten verwezenlijken. Ik kan nog geen exacte data en verwachting benoemen omdat dit nog niet bekend is, maar er komt een update aan: dat weet ik zeker!

Ik ben benieuwd! Nog 11 dagen tot het EK begint. Maar goed dat er hard aan gewerkt wordt. Valt mij ook op dat de TV anywhere app bij mij zelfs een paar seconde voorloopt op mijn tv box. Bij andere aanbieders, bijv. Ziggo, loopt de app juist altijd ruim 30 seconden achter op de ‘normale’ tv. 

@BeMu Het is ook eigenlijk gek dat het oude platform geen vertraging heeft en het nieuwe wel. 

Reputatie 7
Badge +1

@jk90  Wat in mijn beleving een reden zou kunnen zijn dat ik nog op WBA (KPN-netwerk) zit en als ik het goed heb ( durf dat niet zeker te zeggen) komen ook de streams via KPN, althans wel eens gelezen.

Reputatie 3

Ik heb de update in mei gehad, het viel me meteen op dat alles slechter uit zag, alle Ziggo zenders draaien nu op 20fps lijkt het wel en het is ook niet meer in HD.

En afgelopen week kwam ik achter hoe ver ik achter liep toen ik de buren hoorde schreeuwen.

Als dit voor July niet opgelost is ga ik ook naar een andere provider.

Is er een reden waarom ze overgestapt zijn naar deze nieuwe firmware? De oude was namelijk beter en niks mis mee! 

Reputatie 7
Badge +7

Ik ben ook benieuwd, volg dus ook even dit topic:wink:

Reputatie 7
Badge +1

@Hans_68 Heeft in zijn bijdrage op dit topic een uitleg gegeven omtrent de reden waarom de streams nu zo slecht zijn, ik geloof hem direct.

Het euvel zit hem er in dat in het verleden toen vooral in het oosten (Achterhoek en Twente door reggefiber glasvezel werd uitgerold zij ook het tv gedeelte verzorgde middels Glashart media, perfecte kwaliteit.

Na de overname door KPN kwam het probleem dat het toenmalige gebrekkige DSL met geen mogelijkheid de glas streams kon verwerken, dus wat deed KPN ook klanten met glasvezel kregen de slechtere DSL streams.

Later heeft KPN na vele KPN een klein gedeelte van de streams ook voor glas geschikt gemaakt, klanten zoals ik die nog op het oude platform zitten en in WBA gebied krijgen (nu) nog de KPN streams, voordeel is weinig of geen vertraging, en hoogstwaarschijnlijk betere streams.

Reputatie 2

Als dit voor het EK enigszins verbetert kan worden, zou dat zo mooi zijn! Wij willen buiten kijken, maar willen natuurlijk niet de buren een halve minuut eerder horen juichen. Elke seconde winst is een vooruitgang 

 

Reageer