Beantwoord

Asus AX89X - 2 vragen

  • 16 February 2021
  • 16 reacties
  • 428 Bekeken

Reputatie 1

Ik heb recentelijk een Asus AX89X gekocht om mijn vorige netwerk ‘bende’ een beetje op te ruimen (althans dat was het idee). Deze heeft een SPF+ poort en IPTV ondersteuning, etc, etc, etc. Een prima combinatie (dacht ik) om mijn media converter, netgear switch, ubiquiti router en ubiquiti wifi te vervangen. Scheelt wat stroom.

Maar hoewel de SPF poort de verbinding ziet is het mij na een paar uur niet gelukt hier internet overheen te krijgen. Mogelijk ligt dit aan de router (officieel zou de SPF+ poort alleen 10Gbit connecties ondersteunen, maar hij ziet hem wel en komt ook als “connected” terug in de SSH shell), maar geen internet :(   Heeft iemand dit toch aan de praat gekregen?

Een ander probleem is dat IPTV niet wilde werken, de STB kwam wel door zijn bootsequence heen maar het beeld bleef daarna gewoon zwart. Blijkbaar is de AX89X een nieuw processor type met de nodige issues, de settings waren alsvolgt:

Ik heb het ook met “Enable multicast routing” aan geprobeerd, en DHCP route “Microsoft”. Maar het lijkt niet te werken. Ik kan mij herinneren dat ik bij de Netgear “IGMP snooping” aan moest zetten, maar helaas is die optie niet beschikbaar in het top-model van Asus.

icon

Beste antwoord door Jason van Odido 31 March 2021, 16:43

Bekijk origineel

16 reacties

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @DeKoot, excuses voor de veel te late reactie! Jouw topic is op de één of andere manier in een onbekend subforum beland waardoor het als “gearchiveerd” te boek stond. Hierdoor konden wij als moderators er geen vat op krijgen en bleef jouw topic onbeantwoord. Dat is niet netjes en proberen we nu te voorkomen met een aanpassing in hoe de techniek aan de voor- en achterkant werkt!

On topic: is het inmiddels opgelost of kan ik je nog helpen?

Reputatie 1

Helaas niet, maar dat komt ook deels door Asus. De AX89X was één grote miskoop. Op de SPF poort kan je blijkbaar geen VLAN instellen en het hele IPTV stuff werkt ook maar ‘half’ (bugs in de firmware).

Blijkbaar een nieuwe chipset en er komen ook heel weinig updates voor uit (in vergelijking met oudere modellen). De theorieen gaan ook dat de router “ten dode is opgeschreven” en dat support op een minimum komt. En omdat het zo'n buitenbeentje is in de Asus reeks, ook geen Merlin-AsusWRT of andere custom firmware.

Maar ik had ergens gelezen dat jullie werken aan een IPTV platform update waardoor het IPTV deel niet meer over VLAN640 loopt maar gewoon over VLAN300, dat zou mijn IPTV probleem wel oplossen. In een ander topic zei iemand wel dat er dan een installateur enzo zou langskomen om een Zyxel te installeren, dat is dan weer niet nodig ;)

Reputatie 7
Badge +4

Hi @DeKoot,

Fijn om te horen dat wij je bij kunnen staan, maar jammer dat het zo moeizaam gaat aan de kant van Asus. Ik kan er inderdaad voor zorgen dat alles over VLAN300 loopt door jouw over te zetten naar ons nieuwe TV platform genaamd T-Mobile TV. Hiervoor moet jouw Draytek modem wel vervangen worden voor een Zyxel in combinatie met een Media Converter. 

Ik heb zo'n vermoeden dat je zelf vrij handig bent, alleen moet er dus meer plaatsvinden dan een simpele modemwissel. Vandaar dat wij altijd een monteur meesturen.

Als je deze overstap van TV Platform graag ziet gebeuren, laat het gerust weten en ik zal ervoor zorgen dat alles in actie wordt gezet!

Reputatie 1

[quote]Hiervoor moet jouw Draytek modem wel vervangen worden voor een Zyxel in combinatie met een Media Converter. [/quote]

Ik heb nooit de draytek gebruikt (dat ding is werkelijk onzin, 2.4Ghz op mijn toenmalige 500Mbit verbinding?!?!). En draai dus al sinds een flink aantal jaar weer op een Media Converter. Tevens hangt daar direct mijn Asus aan. (hiervoor was het een Ubiquiti router)

Als jullie een monteur willen langsturen vind ik het prima, kan hem een kopje koffie aanbieden en als hij echt wilt dan mag ook prima die Zyxel er tijdelijk tussen hangen, het is dan wel zo dat 5 minuten later de Asus weer de Zyxel zal vervangen. En hij mag dan ook die Draytek mee terug nemen hoor :)

Maar goed, ja ik zou graag over willen op het nieuwe platform.

Reputatie 7
Badge +4

Hallo @DeKoot nou zet de koffie maar klaar dan 😂.

Er moeten procedures gevolgd worden zodat alles klopt (een eigen modem kan officieel niet) wat wel handig is dat je bij problemen ff de zyxel kan plaatsen zodat je ook ondersteuning kan krijgen :)

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @DeKoot,

Zo'n donkerbruin vermoeden had ik inderdaad al dat je ons modem niet gaat gebruiken. De noodzaak voor deze wissel wordt goed uitgelegd door Hidden.

Het Zyxel modem moet kort worden aangesloten om de registratie te voltooien zodat de modemwissel als gelukt wordt aangemerkt in ons systeem en kan vervolgens weer worden losgekoppeld. Hierna kan ik je overzetten op het nieuwe TV platform zonder verdere obstakels.

Hierdoor kan je binnenkort gebruik maken van je gewenste opstelling en ik wens je alvast gezelligheid met de monteur toe! :stuck_out_tongue_winking_eye:

Reputatie 7
Badge +4

Hey @DeKoot,

Aangezien de wissel gisteren heeft plaatsgevonden heb ik zojuist een aanvraag voor je ingediend om versneld over te stappen naar het nieuwe TV platform. Hierdoor kan je ook de VLANs gebruiken naar jouw wens. 

De overstap zal binnen maximaal 2 weken plaatsvinden, en zodra er een definitieve datum is gepland zullen wij je ook op de hoogte brengen. Persoonlijk vermoed ik dat de overzetting al binnen één week tot zal komen.

Mocht de Community of ik verder nog iets voor je kunnen betekenen, laat het gerust weten. :relaxed:

Reputatie 1

 

Hey @DeKoot,

Aangezien de wissel gisteren heeft plaatsgevonden heb ik zojuist een aanvraag voor je ingediend om versneld over te stappen naar het nieuwe TV platform. Hierdoor kan je ook de VLANs gebruiken naar jouw wens. 

De overstap zal binnen maximaal 2 weken plaatsvinden, en zodra er een definitieve datum is gepland zullen wij je ook op de hoogte brengen. Persoonlijk vermoed ik dat de overzetting al binnen één week tot zal komen.

Mocht de Community of ik verder nog iets voor je kunnen betekenen, laat het gerust weten. :relaxed:

Hoi Cal,

De switch is volgens mij ook al gedaan, ik draai thuis nu zonder vlans en heb gewoon IPTV :) Tenzij dit nu een speciale configuratie is binnen de Zyxel router , dat weet ik niet.  Ik heb er voor gekozen de AX89X te verkopen en de Zyxel router te gebruiken als router en al het wifi verkeer via 2 Unifi 6LR units te laten lopen. 

Niet helemaal zoals het initiele plan maar ik ben nu wel de switch in mijn meterkast kwijt. Dus wel 1 stap vooruit ;)

Mogelijk over een maand ofzo dat ik even kijk naar een Unifi Dream Machine Pro. Mijn download via kabel (dus niet wifi) ligt momenteel ‘maar’ op 600-700Mbit (en met de Asus lag dit op +900Mbit). Dus de performance van de Zyxel lijkt lager. Maar goed 1 stap vooruit, on to the next ;)

Hallo, 

ik wil graag een router kopen die al die troep in m’n meter kast vervangt.

nu staat er een kastje waar de glasvezel uit de grond in gaat en daarna een router van T-Mobile en van daaruit naar wat apparaten en een switch.

nu heb ik wat rond gezocht en begreep ik dat T-Mobile router keuze vrij heb gegeven.

hierdoor kwam ik uit bij de asus rt-ax89x. 
is deze nu wel enigszins plug and play?

ik wil graag een apparaat die dat kastje, de router en de switch vervangt en als het kan een beetje plug and play is als het kan.

graag hoor ik of iemand daar ideeën over heb.

 

vriendelijke groet,

irving

Reputatie 1

Hallo, 

ik wil graag een router kopen die al die troep in m’n meter kast vervangt.

nu staat er een kastje waar de glasvezel uit de grond in gaat en daarna een router van T-Mobile en van daaruit naar wat apparaten en een switch.

nu heb ik wat rond gezocht en begreep ik dat T-Mobile router keuze vrij heb gegeven.

hierdoor kwam ik uit bij de asus rt-ax89x. 
is deze nu wel enigszins plug and play?

ik wil graag een apparaat die dat kastje, de router en de switch vervangt en als het kan een beetje plug and play is als het kan.

graag hoor ik of iemand daar ideeën over heb.

 

vriendelijke groet,

irving

Ik weet niet of dit inmiddels is opgepakt met een patch/firmware update, maar de rt-ax89x kon/kan geen VLAN aanmaken op zijn SFP poort. Je zult converter (van glas → ethernet) dus nog steeds nodig hebben als je een rt-ax89x neerzet.

Hallo, 

ik wil graag een router kopen die al die troep in m’n meter kast vervangt.

nu staat er een kastje waar de glasvezel uit de grond in gaat en daarna een router van T-Mobile en van daaruit naar wat apparaten en een switch.

nu heb ik wat rond gezocht en begreep ik dat T-Mobile router keuze vrij heb gegeven.

hierdoor kwam ik uit bij de asus rt-ax89x. 
is deze nu wel enigszins plug and play?

ik wil graag een apparaat die dat kastje, de router en de switch vervangt en als het kan een beetje plug and play is als het kan.

graag hoor ik of iemand daar ideeën over heb.

 

vriendelijke groet,

irving

Ik weet niet of dit inmiddels is opgepakt met een patch/firmware update, maar de rt-ax89x kon/kan geen VLAN aanmaken op zijn SFP poort. Je zult converter (van glas → ethernet) dus nog steeds nodig hebben als je een rt-ax89x neerzet.

Bedankt voor je reactie,

dat is erg jammer, heb je misschien een idee of er iets bestaat dat converter, router en switch in 1 is?

Reputatie 1

Zelf heb ik een Ubiquiti Unifi DreamMachine Pro SE gekocht maar die is vrij duur en heeft geen Wifi (ik heb losse accesspoints). Die haalt wel met gemak 1Gb/s, dat is een plus punt.

 

Ik zou er wel even onderzoek naar doen maar mogelijk voldoet de FRITZ!Box 5530 aan je eisen. 

Reputatie 7

Hi @irvinghof ,

Misschien interessant om te bekijken, is de mogelijkheid die we nu bieden omtrent een eigen modem. Check vooral het topic wat we daarover hebben ingericht: 

 

Zelf heb ik een Ubiquiti Unifi DreamMachine Pro SE gekocht maar die is vrij duur en heeft geen Wifi (ik heb losse accesspoints). Die haalt wel met gemak 1Gb/s, dat is een plus punt.

 

Ik zou er wel even onderzoek naar doen maar mogelijk voldoet de FRITZ!Box 5530 aan je eisen. 

Bedankt voor je tip. Ik zal eens kijken of dat een passende oplossing is voor mij. 

Hi @irvinghof ,

Misschien interessant om te bekijken, is de mogelijkheid die we nu bieden omtrent een eigen modem. Check vooral het topic wat we daarover hebben ingericht: 

 

Beste Boris,

 

bedankt voor je advies, ik ga daar zeker ook naar kijken. 

Reputatie 7
Badge +16

@irvinghof Heel fijn dat je de instructies kunt gebruiken in het genoemde topic, veel succes en indien je toch nog hulp kunt gebruiken: plaats een reactie in het topic, dan pakt de Community het met je op! 😄

Reageer