Beantwoord

Printer (2,5Ghz) maakt geen verbinding met versterker Zyxcel (5Ghz)

  • 3 February 2021
  • 9 reacties
  • 358 Bekeken

Goedemiddag,

Ik werd doorverwezen door de helpdesk naar de community. Ik heb een Draytek modem met 2 Zyxcel versterkers. Sinds de komst van de versterkers werkt mijn printer niet meer en geeft melding dat de printer op 2,4Ghz zit en de Zyxel zit op 5Ghz. Hoe verander ik netwerkband?

Inmiddels staat de Draytek modem uit en zijn we hier thuis ingelogd op de versterkers. Echter weet ik niet hoe ik kan/moet inloggen op de Zyxel.

icon

Beste antwoord door Pieter_B 3 February 2021, 16:00

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge +7

Hallo @wfdvandenbosch ,

 

Er is een topic: Wifi plus voor de huawei en draytek modems Hier kunt u veel informatie vinden.

En anders staan er misschien bruikbare tips in: Alle over WIFI plus

Wilt laten weten of het allemaal gelukt is?

Dank voor je reactie. Echter staat het antwoord hier niet tussen.
Voor de duidelijkheid: de verstekkers zijn goed geïnstalleerd. Het internet van de modem staat nu uit en we zijn ingelogd op de versterkers (laptops en smartphones). Ook de lampjes van de versterkers branden goed volgens helpdesk. De versterker bij de modem is aangesloten met kabel en boven zonder verdere bekabeling (behalve stroom).
Mijn laptop bijv. kan de printer niet vinden in het netwerk. Ik kan nu alleen printen door een usb kabel aan te sluiten.
Waarom kan de printer wel via wifi printen via de draytek en niet via de versterkers? 
De enige reden die ik krijg is dat de printer alleen werkt op 2,4ghz?!

Reputatie 7
Badge +7

Hallo @wfdvandenbosch ,

 

Heb hier de handleiding: Handleiding WIFI plus huawei draytek modem. Hier wordt gesproken over de MPro app. Hiermee zou je de 2,4 ghz en de 5 ghz netwerknaam kunnen wijzigen zodat je wat makkelijker het 2,4ghz netwerk op de printer kan instellen.(Ik zou als advies willen geven de printer even opnieuw aan te melden)

MPro Mesh App downloaden via App store of via Play store.

Dank. Ik heb de app geïnstalleerd en kan inloggen. Beide versterkers hebben status “connected”. Maar ook hebben beide Wifi band 5G. Dit kan ik niet aanpassen in de app. Het enige wat ik kan aanpassen is de naam. Wat nu?

Reputatie 7
Badge +3

@wfdvandenbosch 

Recent hier ook een issue gehad met een wireless Epson WF printer die alleen maar 2.4G had, maar het accesspoint had zowel voor 2.4G als 5G met hetzelfde SSID. 

Bij het opstarten van de printer was de printer tijdelijk ‘online’, maar een paar momenten later ging hij spontaan ‘offline’ en kon je er niet naartoe printen.

Na wat speurwerk, kwam ik er achter dat de printer ‘verward’ raakte door de gelijknamige SSID’s. Heb toen voor elke band een eigen SSID aangemaakt. Toen de printer opnieuw aangemeld, alles een reboot gegeven en sindsdien zijn de problemen verdwenen.

 

Helaas. Werkt de printer nog steeds niet. De versterkers andere namen gegeven. De modem, versterkers en printer opnieuw gestart. Ik blijf uitkomen op het verschil 2,4ghz voor de printer en 5ghz netwerk = geen connectie. 

Iemand nog (andere) ideeën? Alvast dank

Reputatie 7
Badge +3

@wfdvandenbosch 

Dus je hebt de 2.4G een eigen SSID gegeven en de 5G ook een eigen SSID.

Daarna heb je de printer zo geconfigureerd dat hij gekoppeld is aan de 2.4G SSID.

Als dat zo is, mag het niet uitmaken of je print vanuit eeen 2.4G SSID device of een 5G SSID device, zolang ze maar beide in hetzelfde subnet zitten.

Heb je een netwerk reset gedaan op je printer en staat de nieuwe SSID voor de 2.4G er wel bij als je hem gaat instellen?

 

Reputatie 7
Badge +4

@wfdvandenbosch 

misschien denk ik te simpel, zet de wifi van de draytek aan en verbind alleen de printer er mee ;)

Ik heb de wifi van de draytek weer aangezet en de printer hier op aangesloten. Ook inmiddels zover gekomen om in te loggen op de versterkers. Beide 2.4G / 5G zijn hier te vinden, hoewel ik de naam niet blijvend kan wijzigen. 
Ik vraag me alleen af of ik niet terug bij af ben. De versterkers zijn juist aangeschaft om het soms (compleet) uitvallen van de wifi op mobiel of laptop tegen te gaan. Na de komst van de versterkers was dit nog steeds het geval en na hulp helpdesk is besloten de wifi van de router uit te zetten. 
We gaan de komende dagen hier opletten en kijken of alles nu correct werkt. Voor nu hartelijk dank voor jullie antwoorden en het meehelpen/denken. Dit wordt zeer gewaardeerd.

Reageer