Blokkerig, haperend of zwart beeld op TV


Reputatie 7
Badge +6
  • T-Mobile Thuis moderator
  • 3839 reacties

 

Direct de meest voorkomende problemen verhelpen? In dit artikel vind je alles wat je nodig hebt om de problemen met je tv ontvangst op te lossen.

 

  • Heb je een foutmelding of slotje in beeld? Ga dan snel naar dit artikel over foutcodes: TV Box foutmelding codes.

  • Vermoed je een algemene storing, kijk dan naar ons storingstopic: t-mobile.nl/thuisstoring.

  • Liever draadloos tv-kijken? Dat kan natuurlijk ook, check dan dit artikel waar alle opties van draadloos tv-kijken benoemd worden.

     

Zie jij blokken / vlekken in beeld, staat het beeld stil of is het beeld zwart, volg dan onderstaande stappen.


1. Eerste checks

Bij iedere verstoring is het altijd handig om eerst de TV Box en het modem voor 20 seconden van de stroom te halen. Stop na twintig seconden de stroomstekker van het modem weer in het stopcontact. Zodra alle lampjes weer branden zoals ze deden, mag je de stroomkabel van de TV Box weer in het stopcontact stoppen. De TV Box gaat nu opstarten.

Blijft hierna het probleem op Internet èn TV, volg dan deze stappen. Als het beeld zwart blijft na het aanzetten van de tv of het wisselen naar de tv dan kan het ook zijn dat de “handshake” tussen de tv en de TV Box niet goed gaat. Hoe je dit op kan lossen vind in het artikel: ‘Achtergrond info HDMI modus’.

​​​​​​

 


2. Het signaal van buitenaf

Je hebt de TV Box even van de stroom gehaald, maar het probleem speelt nog steeds. Dan krijgen we het grote uitsluitspelletje: wat veroorzaakt de storing? We beginnen bij de bron. Het kan zijn dat er een snelheidsprobleem is. Er is dan niet genoeg bandbreedte om het tv-signaal door te geven met blokjes tot gevolg. Test met een laptop of PC met een bekabelde verbinding direct op het modem in LAN1 of LAN2 welke snelheid je haalt. Is dit meer dan 12 Mb/s? Dan ligt het niet aan de verbinding van buitenaf. Is de snelheid lager? Laat het ons weten!


3. Het modem

Misschien is het modem ergens van in de war geraakt. Je hebt deze al even van de stroom gehaald. We pakken het nu grootser aan! Haal de Internetkabel voor de TV Box bij LAN3 of LAN4 uit het modem. Nu voeren we een fabrieksreset van het modem uit. Als het modem volledig is opgestart (de lampjes branden weer constant) en de TV meldt "Geen internetverbinding gevonden", dan sluiten we de Internetkabel weer aan bij LAN3 of LAN4. Geen verschil? Dan gaan we door.

 

4. Test een ander LAN-poort

Het kan zo zijn dat een poort op het modem defect is. Door te kijken of het probleem opgelost is met het wisselen van LAN-poort, controleren we of het probleem in de LAN-poort zit.
 

Zyxel modem: elke poort is hier geschikt voor tv, dus voel je vrij om alle poorten te proberen.

Huawei modem: hier zijn poort 3 en 4 geschikt voor tv, dus wissel tussen deze twee poorten.

Draytek modem: hier zijn poort 3 en 4 geschikt voor tv, dus wissel tussen deze twee poorten.


5. De kabel

Veruit de meeste problemen komen door de spreekwoordelijke kink in de kabel. Zorg voor een directe verbinding tussen het modem en de TV Box met een UTP-kabel (internetkabel). Maak je gebruik van homeplugs, devolo's, verlengstukjes of andere adapters, koppel deze dan los en gebruik de meegeleverde kabel.

  • Het kan zijn dat je kabel is beschadigd. Controleer of de verbinding (beter) werkt met een andere internet- , HDMI- of SCART-kabel.

Nog niet opgelost? Volgende stap.

 

6. Controleer de bron of het kanaal

Pak de afstandsbediening van je tv (niet de afstandsbediening van de TV Box) en druk op de input-knop. Deze knop heet soms ook 'Source', 'Bron' of 'AV'. Op '0' drukken werkt soms ook. Kies vervolgens op het TV-scherm de HDMI- of SCART-aansluiting die je hebt aangesloten aan de tv, bijvoorbeeld HDMI 1.

Tip! Heeft je afstandsbediening geen input-knop? Kijk dan in de handleiding van de tv.


7. De TV Box

 :one: Er kan natuurlijk ook iets mis zijn met de TV Box zelf. Heb je een TV Box zonder opnamefunctie? Voer dan een reset uit. Heb je een TV Box met opnamefunctie, controleer dan of de schijfruimte niet (bijna) vol zit en verwijder enkele opnames. Dit vind je in het Menu // On Demand // Opnames // Geplande opnames.

:two: Heb je een wazig beeld, pas dan de resolutie aan in het menu bij Instellingen // TV Box // Resolutie.

:three: Heb je toevallig nog een tweede TV Box, wissel deze dan om. Blijft de storing dan bij de TV Box of bij de tv? Als het aan de TV Box ligt, neem dan contact met ons op. Zo niet, volg dan dit stappenplan.

:four: Reageert de afstandsbediening niet meer (goed)? Klik dan hier: stappenplan afstandsbediening.


8. De televisie

Als je bij bovenstaande kruistest (het omwisselen) zeker bent dat het niet aan de internetkabel ligt (die je hebt vervangen), dan kan het aan de tv zelf of aan de HDMI-kabel liggen. Vervang de HDMI-kabel daarom, dat is makkelijker dan de tv. Heb je een Philips TV? Zorg dan voor de laatste update van je toestel. Geeft ook het menu een verstoord beeld weer, dan is er iets mis met het toestel. Vraag het dan na bij de leverancier.

 

9. Werkt een knop op de afstandsbediening niet meer?

Ervaar je problemen met de aftsandsbediening, volg dan de stappen uit dit topic voor oplossingen:

 

 

10. Mist er een specifieke zender? 

Laat het ons dan weten weten door een topic aan te maken. Laat hierin dan weten welke zenders je mist en of dit voor zowel de TV Box als TV Anywhere geldt, dan kunnen we direct met je vraag aan de slag!

 

11. Ik heb nog steeds problemen met tv 

Heb je alle bovenstaande stappen geprobeerd en ervaar je nog steeds problemen? Maak dan een topic aan via onderstaand format, dan helpt de Community je graag!

  • Welk probleem ervaar je preciesGeen beeld,vastlopend beeld, blokkerig beeld, wazig beeld, lage resolutie, rare kleur/gloed
  • Hoe vaak komt het voorDagelijks, wekelijks, maandelijks, minder
  • Wanneer gebeurt hetOp specifieke momenten van de dag (bijv in de avond), willekeurig
  • Ervaar je op dat moment ook problemen met je internetverbindingJa, Nee
  • Ervaar je ook problemen met opnemen en/of het bekijken van opnamesJa, Nee
  • Gebeurt het tijdens live TV kijken of tijdens het terug kijken van programma'sTijdens Live tv, tijdens het terug kijken
  • Speelt het op alle zenders of specifieke zenders: Alle zenders, specifieke zenders (en welke zijn dit dan)?
  • Ervaar je ook problemen met het gebruik van TV Anywhere? Ja, Nee
  • Als je meerdere TV Boxen gebruikt, gebeurt het dan op alle TV Boxen? Ja, Nee (is dit niet het geval, volg dan de stappen in dit artikel om de oorzaak op te sporen)

 

12. TV Anywhere App 

Als tijdelijke oplossing kun je altijd gebruik maken van onze TV Anywhere App. Dan heb je de beschikking over vele zenders op je mobiel, tablet of laptop/PC overal in de EU. Dan heb je in ieder geval nog wat te zappen!

 

13. T-Mobile TV App

Als tijdelijke oplossing kun je naast de TV Anywhere App ook gebruik maken van onze T-Mobile TV App voor smart tv's als jouw smart tv hiervoor geschikt is. Zo kan je toch via jouw eigen tv, tv blijven kijken zonder te hoeven streamen! Handig he?

 

Heb je vragen over de hulppagina of bovenstaande uitleg? Kom je er helemaal niet meer uit? Laat het ons weten in een reactie hieronder of neem contact op met onze klantenservice, dan helpen wij jou en jij misschien weer iemand anders! 🆒

 


354 reacties

Reputatie 7
Badge +8
Hi @PatrickD31 Ik had de hoop dat het een registratie issue was, die kunnen we relatief snel oplossen maar het probleem is toch complexer. Onze technische dienst is voor je bezig en we nemen snel contact met je op!

@vbrouwer Ik heb op afstand met je meegekeken en ik zie inderdaad flinke verstoring op de TV stream de afgelopen dagen. Je verbinding lijkt op dit moment wel stabiel maar ik stuur graag een monteur bij je langs. Je ontvangt zometeen een e-mailadres/sms om direct een afspraak te maken!
Goedmiddag,

Sinds gisteren heb Internet en TV en ik ben zeer teleurgesteld over de beeld kwaliteit in vergelijking met KPN.

LIVE TV valt nog mee maar terugkijken heeft de kwaliteit van het jaar 2009... Kan ik iets er aan doen?

mvg,

Jev
Hoi, sinds gisteren is bij het tv kijken alles aan het haperen. Ik heb alles gecontroleerd en de resets uitgevoerd maar nu is het nog erger dan ervoor! De gids is niet te zien net als het menu. Aan de tv zelf ligt het niet want andere bronnen kunnen we wel normaal bekijken. Wat kan ik nog meer doen om dit (samen met jullie) op te lossen?
Na de wisseling van KPN(Adsl) naar T-mobile(glasvezel) alleen maar haperingen in het beeld. Daarnaast reageert de tv ontvanger erg traag bij het wisselen van zenders. Ook het internet laat regelmatig te wensen over (adsl ping tijden waren nog beter. Willen jullie hier naar kijken? Ik heb de tips uit dit topic toegepast, geen verbetering.
Hier ook sinds enkele dagen problemen, daarvoor lange tijd zonder problemen tv kunnen kijken. Problemen spelen eigenlijk alleen in de avond uren, dan is het soms nauwelijks bruikbaar. Uiteraard alle tips uit het topic al gedaan maar geen verbetering. Wat ik ook niet verwacht had aangezien het overdag allemaal naar behoren werkt, je gaat bijna denken aan een capaciteitsprobleem op het netwerk in de avonduren.

Heb een 500/500 glasvezel verbinding maar haal eigenlijk nooit de 500 zowel up als down. Down is redelijk stabiel maar up is verre van stabiel.

Sinds vanavond (na maanden geen probleem met tv kijken) de wel bekende error, en dus geen beeld en probeer het later nog eens .... nou 4 uur later maar nog geen beeld. Heb alle stappen doorlopen, kabels vervangen maar helaas. Wat gaan we er aan doen?!
Reputatie 6
Badge +11
Hier ook sinds enkele dagen problemen, daarvoor lange tijd zonder problemen tv kunnen kijken. Problemen spelen eigenlijk alleen in de avond uren, dan is het soms nauwelijks bruikbaar. Uiteraard alle tips uit het topic al gedaan maar geen verbetering. Wat ik ook niet verwacht had aangezien het overdag allemaal naar behoren werkt, je gaat bijna denken aan een capaciteitsprobleem op het netwerk in de avonduren.

Heb een 500/500 glasvezel verbinding maar haal eigenlijk nooit de 500 zowel up als down. Down is redelijk stabiel maar up is verre van stabiel.


'Wat denk je zelf' is hier misschien aardig van toepassing. Afhankelijk van hoe lang je al klant bent.

Dit fenomeen is ook bij andere T-Mobile Thuis abos wel eens aan de hand geweest. Ook dat was KPN WBA en T-Mobile had gewoon te weining capaciteit ingekocht. Je kunt net als onderstaande URL op de getallen blijven wijzen, of langzaam aan het idee wennen dat je bij een prijsvechter met groeistuipen zit.

https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-internet-492/twee-maanden-en-5-afspraken-verder-nog-steeds-langzaam-glasvezel-in-de-avonduren-310057

Als je daadwerkelijk nu die 500/500 wilt en nodig hebt, moet je overstappen naar iets zakelijks of gewoon KPN zelf. Het is daar 524/524 Mpbs als ik het wel heb, je betaald er ook flink voor. Anders zit de knijper van TMT ertussen en overboekings boekhouders.
Ik heb 100/100 met mijn internet verbinding en die haal ik ook gewoon (speedtesten uitgevoerd) ondanks dat ik de foutmelding krijg er heeft zich een probleem voor gedaan, probeer het later nog eens ....

Maanden gewoon tv kunnen kijken, afgelopen dagen ook tot gisteravond 20.00 uur en ik de tv en de tv box aangezet had ....

Er is niets maar dan ook niets gewijzigd in mijn setup thuis, heb alle kabels vervangen maar helaas ...

T-Mobile, ik wil Ajax kijken vanavond, wat gaan we er aan doen ?!!!!
Reputatie 6
Badge +11
T-Mobile, ik wil Ajax kijken vanavond, wat gaan we er aan doen ?!!!!
https://www.t-mobile.nl/unlimited-data-for-a-day i.c.m. TV app en/of chromecast

Of bij iemand met Ziggo kijken. Als je die dan 1 dag abogeld betaald, ben je ook maar 3 euro kwijt.
Dank voor de url!
Toch maar eens kijken voor iets anders ... want dit schiet niet echt op als ik dit allemaal zo lees ...
Reputatie 7
Badge +8
@MadeInRu Ik zie dat er wat problemen zijn met je binnenkomende lijn, ik vermoed dat dit de oorzaak is van de slechete TV kwaliteit. We sturen een monteur bij je langs!

@FemkeIdB Ik zie inderdaad een flinke verstoring op jouw TV signaal. Heb je de TV Box rechtstreeks aangesloten op de modem of zit hier iets tussen zoals bijvoorbeeld een router of powerline adapter? Als dat het geval is zou je het dan eens rechtstreeks willen proberen? Zou je ook onderstaande stappen eens uit willen voeren?

1. Koppel de netwerkkabel en stroomkabel los van de TV Box.
2. Voer vervolgens een powerflip uit van het modem (20 seconden van de stroom).
3. Als het modem is opgestart sluit je de TV Box weer aan op de stroom.
4. Wanneer de TV Box de melding geeft: ‘Geen internetverbinding gevonden’ kan je ook de netwerkkabel weer aansluiten.

Ik hoor graag wat het resultaat is!

@leonr Dat is natuurlijk niet de bedoeling! Zou je eens een bekabelde speedtest via de Ookla speedtest app willen doen met 1 apparaat aangesloten? Dan kijk ik graag met je wat we kunnen doen om dit op te lossen.

@Cybernation Zou je mij een privébericht willen sturen met je volledige adres, geboortedatum en de laatste vier cijfers van het rekeningnummer? Dan kijk ik ook graag met jou mee! @tmoesel wat jou reactie op zijn bericht betreft, ik zou het prijs stellen dat je geen aannames doet die nergens op gebaseerd zijn, dit helpt niemand verder.

@AlexHoekstra Hmm dat is vreemd, er is op het moment geen TV storing bekend. Heb je de stappen al geprobeerd die ik hierboven voor Femke heb genoteerd? Ik heb geen gegevens van je dus normaal gesproken zou ik ook om een privébericht vragen maar gezien er enige haast bij is kan je het beste telefonisch contact met ons opnemen via het gratis nummer 0800 0092, dan lopen mijn collega's het direct met je na.

Je kan de wedstrijd in ieder geval ook gratis bekijken op de TV Anywhere app of TV Anywhere via je browser, zo hoef je de wedstrijd niet te missen!
@Brian het is gelukt hoor. Vraag me niet hoe.. Heb de bovenstaande stappen 2x uitgevoerd en daarna alles nog een keer apart herstart andere kabels geprobeerd maar het werkt weer. We hebben wel een versterker er tussen zitten maar ook die doet het prima. Hoe kan zo iets ontstaan? Of wel.. Hoe kunnen we dit voortaan voorkomen? Thnx voor de tip
Reputatie 6
Badge +11
@Cybernation Zou je mij een privébericht willen sturen met je volledige adres, geboortedatum en de laatste vier cijfers van het rekeningnummer? Dan kijk ik ook graag met jou mee! @tmoesel wat jou reactie op zijn bericht betreft, ik zou het prijs stellen dat je geen aannames doet die nergens op gebaseerd zijn, dit helpt niemand verder.
Als jij vandaag niet deze reactie had geplaatst, was mijn post waarschijnlijk verspilde moeite geweest. Nu heeft Cybernation i.i.g. binnen ongeveer 48 uur aandacht, reactie en actie van een T-Mobile medewerker. Ik hoop dat Cybernation nu verder geholpen wordt.
Reputatie 7
Badge +8
Hi @tmoesel, ik heb inmiddels contact via privébericht met @Cybernation. Mocht je echt een schrijnend geval tegen komen die extra aandacht nodig heeft dan kan je mij altijd een privébericht sturen dan kijk ik er graag naar. Negatieve reacties plaatsen helpt niemand verder en ik zou graag weer eens met je in gesprek gaan (zie ook mijn post eerder vandaag hier). Stuur me zeker even een bericht! 🙂
Hallo @Brian Ik heb sinds kort ook blokkerig beeld terwijl een speedtest wel normale waardes geeft en telefoon ook werkt. Mijn Vigor router geeft wel een knipperend WAN lampje, dus de verbinding is blijkbaar niet stabiel. Heb verder geen bekabeling of componenten veranderd afgelopen tijd, alleen moest de glasvezel kabel even los ivm ombouw in de meterkast. Kan deze door vervuling het probleem geven, en zo ja, hoe krijg ik voor mekaar dat dat dus een keer op de juiste manier schoongemaakt wordt vanaf de originele glasvezel aansluiting tot in de glas/koper converter in de router ? Ik heb zelf een poging ondernomen, maar dat leverde geen verbetering op, eerder verslechtering. Ondertussen heb ik ook al een reset van TV box en router geprobeerd, incl. bekabeling wisselen, maar geen resultaat. Beide TV boxen komt blokkerg beeld door.
De data flow monitor vd router geeft iets van 1-5 Kbps current Rx en Tx rate aan, terwijl de piekwaarden soms boven de 100 (Tx) of boven de 1000 (Rx) uit komen (waarden vielen me op na een speedtest van een 100/100Mb abonnement. Resultaten waren ook 90MB+ waarden. Graag een reactie.
Reputatie 1
Ik moet zeggen sinds een week klant bij t mobile thuis met 3 tv boxen wij komen hier van ziggo maar zoals ik nu tv moet kijken lijkt heel erg veel op digitenne toen dat net uit kwam 1 en al blokkerig dan is t een paar minuten goed en hoppa daar gaat het weer van beneden naar boven en terug met regelmaat half beeld.
De omschreven dingen gedaan power flips e.d fabrieks reset compleet nieuwe kabels gelegd van boven naar beneden en ga zo maar door..
over internet heb ik tot op hede geen klagen maar tv kijken 1 brok ellende
Sinds een aantal weken blokkerig beeld. Ligt niet aan de tv want bij netflix of gamem is er niks aan de hand.
Tvbox met opname functie van stroom gehaald en internetkabel verwijderd. Terug aan de stroom en wanneer melding van geen verbinding kwam internetkabel ingeplugd. Modem van stroom gehad en opnieuw opgestart. Niks heeft geholpen kabels is niks mis mee die zijn net 3 maand oud.
nou heb ik een vraag

ik heb om de 3 a 4 minuten blokkerig beeld de hele dag door

ik heb dus de modem aan en uit gezet meerdere keren
tv kastje af gekoppeld en weer aan gekoppeld
maar nog steeds blokkerig beeld

heb 750 mb glasvezel internet dus denk niet dat daar aan ligt

iemand een idee
Reputatie 1
Jammer dat je hier ook al geen reactie krijgt
t Blokken is nog steeds krijg zeer veel spijt dat ik over gestapt ben zo
Jammer dat je hier ook al geen reactie krijgt
t Blokken is nog steeds krijg zeer veel spijt dat ik over gestapt ben zo



ik heb het zelfd heb ook op een ander manier contact gezocht maar kreeg pas 4 dagen later een reactie maar geen antwoord op me vraag
Reputatie 1

Jammer dat je hier ook al geen reactie krijgt
t Blokken is nog steeds krijg zeer veel spijt dat ik over gestapt ben zo

ik heb het zelfd heb ook op een ander manier contact gezocht maar kreeg pas 4 dagen later een reactie maar geen antwoord op me vraag


Gisteren de service desk aan de tel gehad na 45 minuten in de wacht gestaan te hebben
Diverse dingen geprobeerd moest ik een afspraak maken met de monteur geprobeerd maar krijg tot eind november de melding te zien dat ze geen tijd heb.
Zal de rekening eens blokkeren kijken hoe snel ze dan zijn..
Reputatie 7
Badge +8
@educheine In de omgeving Gilze speelde er een storing met TV. Ik zie dat je hierover inmiddels al contact hebt gehad met één van mijn collega's, excuses voor het ongemak!

@Rnolten Dat lijkt mij niet helemaal de bedoeling! Als je mij een privébericht wil sturen met je volledige adres, je geboortedatum en de laatste vier cijfers van het rekeningnummer dan kijk ik graag wat ik voor je kan betekenen!

@Mieke44 Ook voor jou kijk ik graag wat ik kan doen en ik zie je privébericht tegemoet!

@boumannick Ik zie dat je inmiddels contact hebt gehad met één van mijn collega's en dat zij gevraagd heeft om de andere TV Box te testen. Wat is hiervan het resultaat? Ik hoor het graag!
Reputatie 1
@Brian je hebt als t goed is een prive bericht
Reputatie 1
voor de zoveelste x de helpdesk gebeld nadat tot 2 x toe vandaag nu blijkt plots klaps een storing aan de gang te zijn wat tot 3 x toe van de week niet gemeld was ook bij een monteur geen afspraak kunnen maken omdat het bij t mobile ligt aangezien het enkel bij de tv ligt kunnen ze ook niks betekenen als afwachten tot het gemaakt is mooie reclame als je net 2 weken klant bent..
Mijn gedachte rechtbijstand inschakelen en zo snel mogelijk alles de deur uit incl alle mobiele abbo's
@Brian
Je hebt van mij ook een pb. Nog steeds helemaal niks veranderd hier.

Reageer