Beantwoord

Asus DSL-AX82U configuratie

  • 4 February 2022
  • 73 reacties
  • 1950 Bekeken


Toon eerste reactie
This topic has been closed for comments

73 reacties

@Hidden.nld Bedankt voor je antwoord!
Ik kan de vertaalslag naar mijn router niet helemaal maken.
Klopt dit zo?

 

Reputatie 6
Badge +3

@WaqqasHelaas werkt dat ook niet :(

@Jason  of @TechRacing93 misschien nog iets om te proberen?

Helaas niet, ken niet alle settings van de Asus. Heb er geen eentje liggen om het uit te testen voor je :cry:

 

Reputatie 7
Badge +15

@technojunk

In die tabel van Hidden staat ook VLAN 640 vermeld, misschien eens kijken als je die weer toevoegt wat er dan gebeurd? Met een poort geselecteerd bij IPTV.

@Waqqas 
Als ik dit doe ontvang ik netjes NL 1, 2 en 3.
Inclusief foutmelding 132116 en geen TV gids, de tijd staat ook op 1 januari 01:00.

Reputatie 4

Hi @technojunk

Ik denk al te weten waar het zit. Ik heb zelf altijd Asus-routers gehad en deze toen ik bij T-Mobile zat als vervanger van de door T-Mobile uitgegeven modem/routers gebruikt. De crux zit ‘m erin dat je een STB-poort moet definiëren wanneer je zowel gebruik maakt van VLAN 300 en 640. Bij het nieuwe TV-platform hoef je alleen VLAN 300 mee te geven en hoef je geen STB-poort mee te geven. Dus onder LAN > IPTV > LAN Port selecteer je een poortnummer. Vervolgens hang je je STB aan die poort die je gedefinieerd hebt. 

Hi @leroy98ecker ,
Bedankt voor het meedenken!
Momenteel heb ik een VLAN 640 gebritched, en een STB poort aangemaakt.
Helaas kan ik hier alleen NL 1,2 en 3 mee ontvangen!

edit:

Ik betwijfel echter of mijn STB nu toegang heeft tot 300 en 640, ik kan enkel 1vd 2 selecteren.
Hoe verander ik dit?

Reputatie 4

Ik heb even teruggelezen, maar het gaat hier om een DSL-aansluiting. Hierbij moet je en static routes aanmaken, vlan 640 aan de WAN koppelen en een IGMP-proxy opzetten op vlan 640. Dat laatste gaat niet lukken met de standaard firmware. Ik heb op de Tweakers Community gezien dat je Merlin hebt draaien, dat is mooi! Maar om dit goed te laten werken moet je inderdaad met jffs scripts en configs aan de gang. Nu heb ik bij KPN dit op mijn Asus router al gedaan en dat draait al een jaar stabiel. Grotendeels zijn de stappen, scripts en configs hetzelfde, maar dit gaat wel trial and error worden. Er zijn namelijk twee configs en vier scripts waarvan er een aantal ‘omgebouwd’ moeten worden. Voornamelijk het VLAN4 script van KPN moet aangepast worden naar de static routes van T-Mobile.

De mogelijkheden die ik nu kan bedenken: 

  • Alleen IGMP-proxy opzetten;
  • Vlan640 script maken en daarin de static routes aanmaken + IGMP-proxy

Wat ik me dan afvraag is of de T-Mobile STB vlan 300+640 tegelijk aankan. Meende dat wel ergens te lezen dat beide meegegeven moeten worden. 

Bedankt voor het terugkijken!
Helaas gaat mij de kennis niet ver genoeg om even een scriptje te draaien helaas.
Kun jij me vertellen hoe ik dit aan moet pakken, en welke scriptjes ik moet draaien?

Alvast bedankt voor de moeite :-D

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @technojunk,

Ik heb zelf ook geen Asus-router, dus het is een shot in the dark, maar zou je eens willen proberen om de 192.168.1.14 die je onder Gateway hebt staan te vervangen door 10.116.160.1?

@TMTV Je bedoelt de 9 static route adressen?
De gateway moet toch het TV kastje zijn? ik weet niet wat het adres is wat jij op geeft?

Reputatie 7
Badge +6

@technojunk Die bedoel ik inderdaad. Volgens mij moet de gateway juist het pad ‘naar buiten’ zijn. Het adres hierboven is de standaard-gateway (DHCP-server) op VLAN 640. Daar moeten de requests naar toe, lijkt me. Zeker weten doe ik het niet, maar het is in elk geval het proberen waard.

Bedankt voor je reactie!

Na het wijzigen kan ik de ASUS niet meer benaderen..
Morgen maar even factory reset en opnieuw.

Moet ik met je instellingen nog steeds een STB Port toewijzen?

IPTV instellingen op wan 0 (300) of 1(640)?

Reputatie 7
Badge +6

Een STB-port toewijzen is niet meer nodig. Je zou nog kunnen proberen (nadat je de alles weer hebt ingevuld) om de gateway-kolom helemaal leeg te laten. Welke opties heb je als je de menu’s onder Interface en Gateway opent? Kun je daar ook specifiek voor VLAN 640 (WAN 1) kiezen?

Een STB-port toewijzen is niet meer nodig. Je zou nog kunnen proberen (nadat je de alles weer hebt ingevuld) om de gateway-kolom helemaal leeg te laten. Welke opties heb je als je de menu’s onder Interface en Gateway opent? Kun je daar ook specifiek voor VLAN 640 (WAN 1) kiezen?

Voor werk nog even de router gereset en de poorten ingevuld:

Hier zie je direct mijn opties onder interface.
Onder gateway kan ik enkel apparaten kiezen welke verbonden zijn met de asus.


Wat me wel opvalt is dat het TV kastje hier enkel onder staat als ik ID640 aanmaak en deze bridge.
Dus dan krijgt het kastje enkel een IP adres heb ik het idee.

 

Verder mag het allemaal nog niet baten.

 

Ik heb het idee dat het kastje 640 en 300 tegelijk nodig heeft, maar instellen via het front-end gaat niet lijkt het?

Reputatie 7
Badge +6

Volgende poging ;-). Wil je eens proberen om bij DHCP-routes gebruiken te kiezen voor RFC3442 & Microsoft of alleen RFC3442. Zou je ook nog een screenshot kunnen plaatsen van de pagina Dual WAN? Stapje voor stapje komen we hopelijk dichter bij de oplossing.

Volgende poging ;-). Wil je eens proberen om bij DHCP-routes gebruiken te kiezen voor RFC3442 & Microsoft of alleen RFC3442. Zou je ook nog een screenshot kunnen plaatsen van de pagina Dual WAN? Stapje voor stapje komen we hopelijk dichter bij de oplossing.

Super bedankt dat je me iig wilt helpen! Alleen ga ik hier nooit uitkomen :-)


DHCP routes op RFC3442 en Microsoft of alleen RFC3442 helpt helaas niets.
 

Screenshot dual wan:

 

Reputatie 7
Badge +6

Het is een flinke puzzel, maar ik hoop dat we eruit gaan komen. Ik heb nog even nagedacht over het ip-adres onder Gateway. Zou je die 10.116.160.1 eens willen vervangen door het ip-adres dat de router krijgt op VLAN 640? Dat begint ook met 10.116.

Ik ben er van overtuigd!

Hoe kom ik achter dat IP adres?

Reputatie 7
Badge +6

Ik kan het helaas niet voor je checken, maar ik denk onder General > Network Map (of de Nederlandse variant daarvan). Het zou logisch zijn als het op dezelfde pagina staat als je gewone (VLAN 300) ip. Anders misschien onder Status of iets van die strekking.

Ik kan het helaas niet voor je checken, maar ik denk onder General > Network Map (of de Nederlandse variant daarvan). Het zou logisch zijn als het op dezelfde pagina staat als je gewone (VLAN 300) ip. Anders misschien onder Status of iets van die strekking.

Je bedoelt het IP adres dat het TV kastje krijgt als ik VLAN 640 bridge en een STB poort toewijs?
Dat was gewoon een 192.168 nummer.

Reputatie 7
Badge +6

Ik heb inmiddels een online demo van de router-interface gevonden. Kun je het vinden als je bij Algemeen > Netwerkkaart op de wereldbol klikt? Er zou dan rechts een kolom moeten verschijnen. Misschien staat het daar.

Dit krijg ik te zien:

 

Een appart IP adres voor VLAN 300 of 640 krijg ik niet te zien?
Dit wel allemaal met enkel een VLAN 300 aangemaakt in multi-service summary.

Reputatie 7
Badge +6

 

Ik zie dat VLAN 640 er nu helemaal uit is. Wil je die er weer inzetten zoals hierboven, maar dan met 802.1Q Enable op Ja.

VLAN er in gezet:

 

Maar helaas geen "extra” IP adres:

 

Reputatie 7
Badge +6

Wat gebeurt er als je Dual WAN uit zet? Blijven de VLAN's dan staan?