Beantwoord

Asus DSL-AX82U configuratie

  • 4 February 2022
  • 73 reacties
  • 1951 Bekeken

Hallo,

Sinds vorige week ben ik de trotse eigenaar van een Asus DSL-AX82U.
De VLAN kan ik enkel instellen via de configuratie wizard, hierna kan ik dit nergens terug vinden.
Als ik dit doe kan ik enkel met 300 internetten en met 640 enkel tv kijken.


Wie weet hoe ik deze beide in kan stellen?

 

Hier mis ik een aantal instellingen welke wel in dit topic staan:
 

 

Wie helpt mij uit de brand? :D

 

Alvast bedankt!

Niels

icon

Beste antwoord door leroy98ecker 11 February 2022, 19:38

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

73 reacties

Reputatie 4

Robocfg heb je niet nodig, dat is voor AC-routers.

Ik heb de scripts aangepast voor T-Mobile. Deze kun je hier downloaden. Download eerst deel A en ga pas verder met deel B als deel A niet werkt. Let op, de mapping is hetzelfde als in jffs straks. Dus zet de bestanden onder de juiste map! De bestanden zijn al in de juiste formaten (Unix) opgeslagen, verander dit niet anders leest de Asus ze niet uit.

Deel A: zie attachment.

Deel B: zie attachment.

 

Deel A:

De stappen die je moet doorlopen:

  1. Reset je ASUS router.
  2. Zet jffs en ssh aan onder lan > systeem. Volg ook de stappen uit de handleiding van Asus met KPN en reset je router na het aanvinken van de jffs opties.
  3. Stel alles in zoals je normaal doet met dsl inclusief de static routes en stel alleen VLAN 300 in en het gateway op 192.168.1.1 onder lan > ip adres.
  4. Download WINSCP.
  5. Open WINSCP en log in op de router met de volgende instellingen.
  6. Je ziet een scherm met folders. Zorg dat je helemaal naar de root gaat. Klik vervolgens op jffs. 

  7. Je ziet nu twee mapjes. eentje met configs en één met scripts. Wat we eerst gaan proberen is om vlan 640 op de WAN te zetten en een IGMP-proxy op te zetten op vlan 640.

     

  8. Sleep de bestanden uit Deel A naar de juiste plekken (zie hierboven).
  9. Nu gaan we de lees- en schrijfrechten instellen, check goed de “Rechten” in de afbeeldingen. Om rwxr-xr-x in te stellen check je de juiste checkboxes aan in het screenshot eronder. Je ziet hier ook het vlan4 script. Die is alleen van belang bij KPN, die heb jij als het goed is niet nodig aangezien het classless routes zijn die daarin ingesteld worden.

     

  10. Herstart je router.

Werkt het? Zo niet, ga naar Deel B.

 

Deel B:

  1. Voer de stappen 1 t/m 7 opnieuw uit.
  1. Sleep de bestanden van deel B naar de juiste folders.
  2. Doe het zelfde als in stap 9 van Deel A.
  3. Herstart je router.

Hopelijk lukt het zo, je hebt nu feitelijk routed IPTV op vlan 300 en 640. Moet lukken! :)

Reputatie 4

@technojunk aangezien ik niet in een privéchat bijlagen kan sturen, doe ik het even zo. We komen er wel uit, weet zeker dat het mogelijk is, maar het wordt echt troubleshooten en daar gaat veel tijd in zitten. Alle opties worden langsgegaan, zoals port-tagging, static route wan, static route lan, scripts etc. Met mijn kennis van Asus-routers, scripts, commands en static routes e.d. heb ik een ‘handleiding' gemaakt. Schrik niet van de hoeveelheid aan bladzijden.

Reputatie 7
Badge +3

Even voor jou @leroy98ecker, respect voor je uitzoek werk in deze .. TOP!

Reputatie 7
Badge +6

Volgende poging ;-). Wil je eens proberen om bij DHCP-routes gebruiken te kiezen voor RFC3442 & Microsoft of alleen RFC3442. Zou je ook nog een screenshot kunnen plaatsen van de pagina Dual WAN? Stapje voor stapje komen we hopelijk dichter bij de oplossing.

Reputatie 7
Badge +15

Bedankt voor het nakijken @Jason 😊

@technojunk je kunt VLAN 640 verwijderen, echter volg wel even de instructies in dit topic :

https://community.t-mobile.nl/televisie-493/t-mobile-tv-gebruiken-met-je-eigen-modem-324520

Hiermee zal de tv goed werken, uiteraard op een internet poort.

Bedankt voor het uitzoeken @Jason 
@Waqqas , Moet ik die adressen toewijzen aan mijn mediabox?
Hoe kom ik er achter welk IP adres deze heeft?

Reputatie 6
Badge +3

Helaas werkt dit niet.

 

De Routers moeten naar de WAN interface staan, niet naar de LAN

En de Gateway moet de IPTV interface zijn. 

Multicast routing moet ook aan staan (IGMP)

Reputatie 7
Badge +15

@technojunk

Helpt IGMP Snooping inschakelen?

Reputatie 7
Badge +4

@technojunk Begin eens opnieuw stap voor stap.

Configureer eens alleen

vlan 300 met 802.1q

Multicast only

IGMP Proxy Enabled

IGMP mode Blocking mode

 

 

Helaas zit scripts draaien er op de bekende manieren ook niet in.
Mijn router ondersteunt helaas geen robocfg..

Ik zag dat je zelf al op SNB Forums hebt gepost (de plek voor hulp met ASUS routers), maar helaas lijkt deze post daar geen goed nieuws te brengen:

https://www.snbforums.com/threads/rt-ac86u-cant-robocfg-vlans.43183/

Die post is uit 2018, dus hopelijk is dat inmiddels veranderd…

Een STB-port toewijzen is niet meer nodig. Je zou nog kunnen proberen (nadat je de alles weer hebt ingevuld) om de gateway-kolom helemaal leeg te laten. Welke opties heb je als je de menu’s onder Interface en Gateway opent? Kun je daar ook specifiek voor VLAN 640 (WAN 1) kiezen?

Voor werk nog even de router gereset en de poorten ingevuld:

Hier zie je direct mijn opties onder interface.
Onder gateway kan ik enkel apparaten kiezen welke verbonden zijn met de asus.


Wat me wel opvalt is dat het TV kastje hier enkel onder staat als ik ID640 aanmaak en deze bridge.
Dus dan krijgt het kastje enkel een IP adres heb ik het idee.

 

Verder mag het allemaal nog niet baten.

 

Ik heb het idee dat het kastje 640 en 300 tegelijk nodig heeft, maar instellen via het front-end gaat niet lijkt het?

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @technojunk, graag bied ik wat extra assistentie, de reden dat de bovenstaande configuratie niet werkt, is omdat jij wel op het nieuwe platform zit (T-Mobile TV); dit heb ik zojuist in je abonnement gecheckt en zie ik bij de aansluiting staan. Zodra je het configureert zoals @Waqqas gemeld heeft, zal het gaan werken! 😉

De DSL-AX82u gaat retour afzender.
Nu lees ik op het forum dat iemand het wel draaiende heeft met de DSL-AC68U.
Kan iemand mij dit bevestigen?

Reputatie 7
Badge +15

@technojunk 

Die routing rules moeten worden toegevoegd in je router (Asus).

Helaas werkt dit niet.

 

Reputatie 7
Badge +15

@technojunk 

Dan moet je bij statische routes inschakelen wel voor ja kiezen 😊

@Waqqas Helaas geen verschil.
VLAN 300 staat nog zoals eerst, automatische IP op poort 1 vd router.
640 dus verwijderd en de statische routes toegevoegd.

Reputatie 7
Badge +15

@technojunk

Ook de router even herstart en de tv box ook? De poort bij LAN-IPTV had je ook weggehaald?

@technojunk

Ook de router even herstart en de tv box ook? De poort bij LAN-IPTV had je ook weggehaald?

De poort stond nog op 1, nu op geen.
Beide herstart gegeven maar zonder resultaat helaas.

@TechRacing93 
Bedankt voor je reactie!
Heb de poorten nu naar WAN gezet, IGMP op V2 staan (V1 en V3 kan ook)

 

Booten van de tv lijkt goed te gaan, netwerk ophalen, systeemklok gelijk zetten etc, daarna zwart beeld en na 2 minuten no connection.

Helaas!

@technojunk

Helpt IGMP Snooping inschakelen?

Als ik dit inschakel en daarna doorvoer staat het daarna weer uit.

Volgende poging ;-). Wil je eens proberen om bij DHCP-routes gebruiken te kiezen voor RFC3442 & Microsoft of alleen RFC3442. Zou je ook nog een screenshot kunnen plaatsen van de pagina Dual WAN? Stapje voor stapje komen we hopelijk dichter bij de oplossing.

Super bedankt dat je me iig wilt helpen! Alleen ga ik hier nooit uitkomen :-)


DHCP routes op RFC3442 en Microsoft of alleen RFC3442 helpt helaas niets.
 

Screenshot dual wan:

 

Reputatie 7
Badge +6

Het is een flinke puzzel, maar ik hoop dat we eruit gaan komen. Ik heb nog even nagedacht over het ip-adres onder Gateway. Zou je die 10.116.160.1 eens willen vervangen door het ip-adres dat de router krijgt op VLAN 640? Dat begint ook met 10.116.