Eigen ONT registreren: XGS SFP-ONT

  • 8 June 2023
  • 83 reacties
  • 6515 Bekeken


Toon eerste reactie

83 reacties

Reputatie 2

“” een beveiliging dat wanneer die niet veilig een glasvezel verbinding kan maken die echt niet een verbinding maakt met het glasvezel netwerk “”

-Maakt een beetje het PON netwerk, vandaar dat je device OMCI moet kunnen babbelen met de olt.

Als je de ont aansluit meld hij zich in het “quit window” bij de alt, de alt vertelt welke waardes hij verwacht en als hij daaraan voldoet mag hij meedoen, zoniet word hij netjes “disabled” door de alt en word er simpelweg niks met zijn licht signaal gedaan door de olt.

 

“” Delta heeft alleen een XGS-PON glasvezel netwerk “”

-Delta heeft nog een groot point-to-point “AON” netwerk, wat met de tijd gemigreerd zal worden naar XGS-PON.(ook nog wat COAX gebieden trouwens)

 

“” om voor een tweede keer de nieuwe router met het modem-id te laten registreren “”

-Slordige administratie.

Het registreren van je ont gebeurd door of je huidige “intent” te klonen > pon-id > sloid > vendor-id > vendor > ...etc

Of door je “intent” te wijzigen.

Dit is dus door automatisering of een onoplettende verwijderd waardoor je het opnieuw moest laten registreren.

 

PON is redelijk nieuw en iedere provider moet nog de kinderziektes eruit krijgen, dit wekt voor sommige niet het vertrouwen van een ISP en als “ ik wil zelf controle” is er uiteindelijk de vrije modem keuze doorgedrukt en is een ieder vrij om te gebruiken binnen de richtlijnen. Wil nog niet zeggen dat iedereen dat ook “moet”.

De meeste zijn beter af met de provider ont, maar er zullen altijd brave avonturiers die zelf willen ontdekken omdat ze het ergens hebben gelezen/gezien/gehoord of zijn overtuigd door een bijdehante verkoper in een elektronica zaak.

Velen geven geld om iets voor elkaar te krijgen waar je al voor betaald bij je provider, maar laat je vooral niet ontmoedigen zolang je de voorwaarden goed hebt doorgenomen.

De ontdekkers helpen uiteindelijk ook de provider met hun geknutsel waar de provider geen tijd en research in kan steken.

> “” om voor een tweede keer de nieuwe router met het modem-id te laten registreren “”
> Slordige administratie.

Dàt is zeker een slordige administratie bij de KPN, omdat ze zelf niet weten hoe en waarom dat moet om een modem-id bij ze te registreren.

> Het registreren van je ont gebeurd door of je huidige “intent” te klonen > pon-id >
> sloid > vendor-id > vendor > ...etc

Zo gaat dit inderdaad met een nieuwe provider ONT registratie.

> Of door je “intent” te wijzigen.

> Dit is dus door automatisering of een onoplettende verwijderd waardoor je het
> opnieuw moest laten registreren.

Dat zat toch een beetje anders dan dat je schrijft: …….. door automatisering of onoplettendheid verwijderd.

Ik had een FRITZ!Box 5530 fiber met een “eigen” modem-id. Ik heb een nieuwe FRITZ!Box 5590 fiber gekocht en die had een ander modem-id. Dat moest dus door de KPN veranderd worden en dat ging dus héél moeilijk, omdat ze zelf niet wisten waarom en vooral hoe dat moest…….

Reputatie 5

“” Ik had een FRITZ!Box 5530 fiber met een “eigen” modem-id. Ik heb een nieuwe FRITZ!Box 5590 fiber gekocht en die had een ander modem-id. Dat moest dus door de KPN veranderd worden en dat ging dus héél moeilijk, omdat ze zelf niet wisten waarom en vooral hoe dat moest……. “”

  • heb ik daar even overheen gelezen.
  • maar eveneens slordig om het proces zo langdurig te maken.
Reputatie 2

“” Ik had een FRITZ!Box 5530 fiber met een “eigen” modem-id. Ik heb een nieuwe FRITZ!Box 5590 fiber gekocht en die had een ander modem-id. Dat moest dus door de KPN veranderd worden en dat ging dus héél moeilijk, omdat ze zelf niet wisten waarom en vooral hoe dat moest……. “”

  • heb ik daar even overheen gelezen.
  • maar eveneens slordig om het proces zo langdurig te maken.

> heb ik daar even overheen gelezen.

Och, dat kan iedereen overkomen toch?

> maar eveneens slordig om het proces zo langdurig te maken.

Hier heb je helemaal gelijk in. Al met al heeft dit bijna één week geduurd voordat dit geregeld was in welgeteld 3 seconden!

Reputatie 5

Update: de fs.com XGS-PON onu stick with mac heb ik online gekregen na wat geknutsel op de olt.

Reputatie 2

Update: de fs.com XGS-PON onu stick with mac heb ik online gekregen na wat geknutsel op de olt.

Dat is dus héél mooi maar op wat voor glasvezel netwerk? Dus wie dat glasvezel netwerk heeft aangelegd……..

Reputatie 5

Ik heb de xgs-pon onu with mac van fs.com werkend op Delta, omdat ik daar de OLT’s beheer en vanuit provider kant het nodige kon aanpassen.

Bij t-mobile ben ik helaas gewoon eindgebruiker 

Reputatie 5

Ook de SolidOptics heb ik inmiddels online gekregen op XGS-PON.

tijd voor weekend…

@R3D 

Wel leuk en interessant dat U deze tests doet.

Maar de netwerkbeheer moet dit ook willen inslellen in de OLT.

Wat betreft het serienummer klonen vindt ik mooier.

Zodat je altijd zonder gedoe terug kan naar provider spullen. (Bijvoorbeeld als er een storting is)

Fijn weekend 👍

Reputatie 5

IK ben de netwerkbeheerder @peter-keetfm 

 

Reputatie 5

Klonen is safe, daarom clone ik bij vrije modem keuze ook de orginele met een extensie in de intent-name.

Als er wat is kan de klant altijd zijn door ons geleverde Nokia terug hangen zonder opnieuw iets te laten registreren.

 

IK ben de netwerkbeheerder @peter-keetfm 

 

Dat weet ik bij Delta.

Ik bedoel dan bij de andere partijen of die het willen instellen.

 

 

 

Reputatie 5

Ah zo, ja ik hoop dat t-mobile snel vriendjes word met hun exotische back-end engineers/architecten.

Zou heel veel mensen blij maken.

Als ik als tmobile klant op het kpn xgspon netwerk een Sfp+ ont zou willen gebruiken, kan ik dan gewoon die fs.com ont met Mac nemen en dan het serienummer van de genexis ont clonen? En de vendor instelling aanpassen? Of komt er meer bij kijken?

Reputatie 1

Hey @R3D, bedankt voor het aanmaken van je eigen topic.

Ik heb nog geen privébericht ontvangen, zou je mij het serienummer kunnen doorgeven, dan kan ik dit doorzetten! 

 

Intressant stuk om te lezen... goede info hier 👍

Bedankt voor de link @Tommie van Odido 

Ik zou ook wel eens willen weten of de FRitz! SFP XGS-PON module van avm werkt in de 5590 rechtreeks. 

Hun zeggen modem id en S/N van de xgs-pon module.. Dan zou het moeten werken.

Leuk om eens te proberen, of dat lukt morgen. 🔆

Maar ik heb je het modem id, en s/n nr gestuurd @Tommie van Odido

@Reelben

Dit is wel een leuk stukje.

Het gaat dan wel over Delta maar staat wel veel info in.

Volgens mij moet dit ook bij Odido met XGS-PON werken.

XGS-PON SFP module in de Fritzbox en je modem id laten registreren dan moet het werken.

Misschien kan @Tommie van Odido uitleg geven of dit al kan.

De handleiding op Avm zegt dat het nog niet kan met XGS-PON bij T-Mobile.

 

 

Reputatie 1

@Reelben

Dit is wel een leuk stukje.

Het gaat dan wel over Delta maar staat wel veel info in.

Volgen mij moet dit ook bij Odido met XGS-PON werken.

XGS-PON SFP module in de Fritzbox en je modem id laten registreren dan moet het werken.

Misschien kan @Tommie van Odido uitleg geven of dit al kan.

De handleiding op Avm zegt dat het nog niet kan met XGS-PON bij T-Mobile.

 

 

Bedankt 👍 @peter-keetfm 

Ja maar er word ook gezegd bij avm met odido. 

Het  is het wel mogelijk met het  modem id en s/n van xps-pon de module.

Maar ik hoor het wel van @Tommie van Odido hoe dit gaat 🔆

@Reelben

Odido staat helemaal niet in de lijst. 

Als ik T-Mobile pak modem id gaat over GPON in die handleiding.

Voor XGS-PON dit.

Handleiding voor XGS-PON bij Delta.

 

 

Reputatie 1

@Reelben

Odido staat helemaal niet in de lijst. 

Als ik T-Mobile pak modem id gaat over GPON in die handleiding.

Voor XGS-PON dit.

Handleiding voor XGS-PON bij Delta.

 

 

Klopt maar is dit al uit getest met nu de nieuwe firmware. 

Ik zit dan op open dutch fiber... en vroeg het aan zo'n installateur. 

Deze zij werkt gewoon, mits je id etc door geeft. 

Nu weet ik ook dat zo'n installateur ook maar misschien wat zegt 😅

Maar dat is ook met Guidion installateurs... deze zijn er nu twee geweest. 

Eerste voor de oplevering, ik had alles zelf al aan gesloten. 

Vroeg om de upload wat nu bekend is... wist die niks van met de Huawei., en zegt misschien haal je het niet met upload. (was trouwens aardige man) 

De tweede die via Tommie is gestuurd van Guidion,,, dag erna, zij tegen mij ik ben geen monteur (en tweakers en die forums🥳).. en heb je het nodig dan 1gb upload of download. 

Modem resetten (zij heb ik al gedaan) Huawei van het stroom en kabel vervangen (zij heb ik al geprobeerd) nog hetzelfde. 

Daarna zal ik toch de Huawei maar vervangen.... 😂 Ja zeg upload 1 gb up en down. 

Nu ben ik ook maar een gewone man die voorzichtig eerst lees en kabeltje aan kan sluiten. 

Maar kijk ik naar hem hoe ze de glasvezel er in raggen of er uit trekken 🤭denk ik ooh mij god., gaat dat goed., het is dat ik zij zal jé het  rubber dopje  er niet af halen voor die hem er bijna in stak 😂

Al goed het gaat over de registreren: SFP Xgs pon  module, hopen dat er iets mogelijk is. 

Zit nog op me andere glazvezel kabel te wachten, deze zou er dan morgen moeten zijn. 

We gaan het zien hoe en wat er mogelijk is🔆

 

@Reelben 

Oei dat hoort niet.

Met glasvezel moet je heel voorzichtig mee om gaan.

En bij voorkeur bij iedere patch schoon maken.

Bij Kpn was het andersom daar kun je niet op GPON komen met een eigen ONT.

Daar wordt de aansluiting dan eerst omgezet naar XGS-PON.

Bij T-Mobile kun je wel met eigen apparatuur op GPON.

Hoe het met XGS-PON gaat weet ik niet.

Het zal zeker in de toekomst moeten eigenlijk nu al.

Volgens de vrije router keuze van het ACM.

 

 

 

Reputatie 1

Nou ik had de glasvezel kabel er in zitten. Maar ja ik weet niet of mijn module nr en modem id gaat werken. 

Modem blijft staan op verbinding maken. 

​​​.... 

Weet ook niet of @Tommie van Odido mijn nr door heeft gekregen van modum en sn module.

Dus we wachten rustig af 🔆

Reputatie 1

@Reelben

Oei dat hoort niet.

Met glasvezel moet je heel voorzichtig mee om gaan.

En bij voorkeur bij iedere patch schoon maken.

Bij Kpn was het andersom daar kun je niet op GPON komen met een eigen ONT.

Daar wordt de aansluiting dan eerst omgezet naar XGS-PON.

Bij T-Mobile kun je wel met eigen apparatuur op GPON.

Hoe het met XGS-PON gaat weet ik niet.

Het zal zeker in de toekomst moeten eigenlijk nu al.

Volgens de vrije router keuze van het ACM.

 

@peter-keetfm nou ik ben maar gestopt met de Fritzbox 5590 en  XGS-PON module. 

Krijg hem niet zo aan de praat zonder verdere info met Id nr aan melden etc. 

Heb nog eens een mail naar avm gestuurt hoe dit nu zit met 'waarom het niet werkt bij t mobile /Odido. 

Alleen nog geen nieuwe  informatie over terug gehad. 

Heb hem maar weer via de Wan gekoppeld en kijken later weer. 

Misschien doe ik hem nog retour en wacht ik de nieuwe af.. 

Wie weet komt er nog een oplossing en of anders eens kijken hoe Freedom dit volgend jaar gaat doen. 

Ik kom dan daar vandaan, en heb me mail pakket("domein) gehouden bij hun 🔆

Tot nu toe maar via die Huawei 🥳 

Zo weer tijd voor weekend 🎉

 

 

 

 

Reputatie 1

Trouwens wat is die pon wachtwoord…

Wat is dit en of heeft dit er niks mee te maken. 

Maar we gaan eerst van het weekend genieten 🔆 

@Reelben 

Odido moet jou modem id wat op de achterkant van jou fritzbox staat registreren in de OLT wat in de pop hangt.

Zodat jou Fritzbox kan praten met de OLT.

Ik hoop dan ook dat @Tommie van Odido jou als test kan gebruiken.

Hou het zoals je het nu hebt aangesloten.

Als je geen verbinding meer hebt kun je de Fritzbox direct op glasvezel aan gaan sluiten.

Ps ik vindt het geweldig dat ik het kan klonen kan ik altijd simpel terug op de Huawei GPON ONT.

Maar dat is bij GPON.

@Reelben 

Je bent toch proefkonijn.😁

Je zou nog kunnen proberen met het serienummer van het XGS-PON glasvezel kastje.

Ga naar http://fritz.box/support.lua

Onderaan deze pagina kun je dat nummer invoeren.

Geen idee of dat werkt met XGS-PON bij GPON wel.

 

Reputatie 1

@Reelben

Odido moet jou modem id wat op de achterkant van jou fritzbox staat registreren in de OLT wat in de pop hangt.

Zodat jou Fritzbox kan praten met de OLT.

Ik hoop dan ook dat @Tommie van Odido jou als test kan gebruiken.

Hou het zoals je het nu hebt aangesloten.

Als je geen verbinding meer hebt kun je de Fritzbox direct op glasvezel aan gaan sluiten.

Ps ik vindt het geweldig dat ik het kan klonen kan ik altijd simpel terug op de Huawei GPON ONT.

Maar dat is bij GPON.

@peter-keetfm dank je wel, dat met gpon is zeker dan geweldig. 

Maar we laten hier alles  zo aangesloten staan.

ik heb het id nr naar @Tommie van Odido  gestuurd. 

Dus ik wach het geduldig nu af. 

Zou fantastisch zijn! 

Melden later meer of het gelukt is 🔆

Reageer