Beantwoord

Hoe krijg ik Zyxel T-56 en accesspoint wx5600 goed werkend?

  • 26 February 2024
  • 34 reacties
  • 432 Bekeken

Hallo, 

Onlangs heeft Odido mijn router/modem vervangen door een Zyxel T56 omdat ik glasvezel heb en heel veel apparaten (bel, deurslot, lampen, stofzuiger, nest thermostaat, brandmelders, sonos en zoonlief spaart electronica:-)) . Aangezien mijn wifi nog steeds niet stabiel was, heb ik een WXa5600 access point erbij aangeschaft. Maar het lijkt alsof mijn wifi problemen steeds groter worden. Het access point is volgens handleiding netjes met lan kabel geinstalleerd, lampjes zijn mooi groen, maar ik zie hem niet in het odido configuratie scherm van mijn router (192.168.1.1). Ik verbaas me trouwens ook over de slechte User Interface van deze schermen (is er geen betere app?). Onlangs van zyxel de mesh app geinstalleerd en zie wel dat het accesspoint actief is, maar meer doet deze app ook niet.

Zo nu en dan valt mijn sonos weg of mijn nest valt weg. Ik ben totaal geen netwerkbeheerder, vind al dat ik inmiddels meer kennis heb dan wat een normaal gezin zou moeten hebben...

Hoe kan ik nu zien of mijn access point goed werkt, iemand een tip waar ik moet kijken in het configuratiescherm (192.168.1.1)? Of hoe ik de settings moet instellen voor 2.4 ghz en 5ghz? Ik zie trouwens ook nergens internet 6 staan, alleen een scherm met dat easy mesh enabled is. 

 

Al met al weinig kennis en een hoop geklungel met wifi. 

 

Mvg. Dionne

icon

Beste antwoord door Waqqas 26 February 2024, 11:28

Bekijk origineel

34 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @dionnepeters 

Je geeft aan dat de WiFi verbinding onstabiel was zonder en met de WiFi versterker. Hoe ervaar je het bekabeld internet werkt het internet dan wel probleemloos of valt daar de verbinding ook af en toe weg?

Ik heb een hue bridge bekabeld in de router en dat werkt prima (maar dit stuurt ook zijn eigen frequenties uit naar alle lampen geloof ik). Verder werkt er hier in huis niets bekabeld, zelfs mijn nieuwe hp laptop heeft geen ethernet port meer…

Dus om antwoord te geven op je vraag, werkt bekabeld prima denk ik.

 

 

Het lijkt alsof mijn apparaten de kluts kwijtraken van alle verschillende frequenties. Ik heb de beveiliging modus op wpa3-sae/wp2-psk staan. Bandbreedte 2.4ghz op 20/40mhz en bandbreedte 5ghz op 20/40/80/160mhz. Ook staat easy mesh enabled. De 802.11 modus staat op a/n/ac/ax mixed en de bescherming hiervan op auto. Ik heb veel op auto laten staan, ook het kanaalkeuze voor 2.4ghz en 5ghz. 

Een voorbeeldje van vandaag: 2 brandmelders boven offline, de sonos move offline. Zo vliegt er elke dag wel wat op offline...

Reputatie 7
Badge +15

@dionnepeters 

Kan je de router eens voorzien van een fabrieksreset door het resetknopje achterop de Zyxel voor ongeveer 10 seconden in te drukken?

Verder kan de nieuwe firmware update de WiFi problemen oplossen zoals dat bij mij ook het geval was met de T56. Een moderator kan je hiermee helpen.

@dionnepeters

Kan je de router eens voorzien van een fabrieksreset door het resetknopje achterop de Zyxel voor ongeveer 10 seconden in te drukken?

Verder kan de nieuwe firmware update de WiFi problemen oplossen zoals dat bij mij ook het geval was met de T56. Een moderator kan je hiermee helpen.

Misschien een rare vraag maar hoe moet ik nieuwe firmware op mijn router installeren en is dit ook toegestaan door Odido? 

Reputatie 7
Badge +16

@Tommie van Odido en @Sven-Odido Kunnen jullie deze klant overzetten op de nieuwe firmware? Thanks! 😄

Hulp zou heel fijn zijn. Zat er al aan te denken om een nieuwe router met access points te kopen of om de easy mesh volledig uit te zetten...Maar vind dat providers gewoon zelf ook goed spul moeten leveren:-)

@Tommie van Odido en @Sven-Odido : zouden jullie kunnen helpen?

 

Mvg. Dionne

Reputatie 7
Badge +9

Hi @dionnepeters, ik heb je op de lijst gezet! De firmware zal vanmiddag of morgen nog geupgraded worden. 

Hallo Tommie, is de upgrade gedaan? Moet ik mijn router even resetten? wellicht wel.

Reputatie 5
Badge +3

Hoi @dionnepeters, ik heb het meteen nagekeken! De upgrade staat er op. Je kunt je modem inderdaad even resetten hiervoor. Laat gerust een reactie achter als je nog vragen hebt of als er iets onduidelijk is. Voor nu wens ik je een fijn weekend! Groetjes, Ishana

Reputatie 1

@Ishana van Odido na de update vandaag naar de b10 versie wordt het wifipunt niet meer herkend. Als ik inlog op 192.168.1.1 of via MeshPro app dan zie ik het wifipunt wel verbonden met het internet maar deze wordt niet herkend als Wifipunt. Deze update heeft ook weer wat gesloopt. Kan ik downloaden naar de B8?

Reputatie 7
Badge +9

Hey @anoniemanoe, ik ben eens voor je gaan kijken en zie dat je te veel wifipunten in bezit hebt. Dit zal daarom niet werken. Het Zyxel modem ondersteund een maximum van twee wifi punten. Het Zyxel modem ondersteund een maximum van drie acces points en het modem is nummer één. Een derde of vierde wifipunt zal alleen maar voor verstoringen zorgen. Haal deze dus uit je netwerk. 

Reputatie 1

@Tommie van Odido ik heb de volgende stappen doorlopen om de problemen te verhelpen:

Test 1

-4 wifipunten van stroom afgehaald

-modem herstarten door stroom af te halen samen met ONT. 

-wifipunt op stroom gezet.

conclusie: zelfde problemen

Test 2

-met een satéstokjes de modem gereset;

-Netwerknaam gelijk gehouden;

-Wifipunt op stroom gezet.

conclusie: zelfde problemen

Problemen zijn:

Wifipunt wordt niet herkend als wifipunt in Mesh Pro App. Wel verbonden met de modem. Dat kan ik terugzien door in te loggen op 192.168.1.1. 

Internet heel instabiel en komt niet boven 60mbits.

Als ik wifipunt van stroom afhaal en direct verbind met modem haal ik een snelheid van ca. 1700mbits.

Voor de upgrade naar b10 werkte alle wifipuntten geweldig, maar had problemen met de switches. Kan ik gedowngrade worden naar b8 dan koop ik wel nieuwe switches

Reputatie 7
Badge +9

Hey @anoniemanoe, meer dan twee wifipunten zal nooit goed gewerkt moeten kunnen hebben omdat de Zyxel dit niet ondersteund. Dat verbaast me. We kunnen het modem niet terugzetten naar de B8. Ik raad je aan om mijn advies op te volgen en om met twee wifipunten te werken. Dit is namelijk het maximaal aantal wifipunten wat het modem ondersteund. 

Reputatie 1

@Tommie van Odido ik heb het ook getest hoe je zei, maar nog steeds problemen.

Ik heb nu de T-54 teruggezet en alles werkt weer goed na resetten van de modem. De T-56 is helaas niks voor mij.

 

Reputatie 1

 

@Tommie van Odido

Hieronder een test met een wifipunt met de T-54 en T-56 met afbeeldingen>

Werkwijze is als volgt:

-Alles uitzetten. Modem aansluiten resetten en dan wifipunt aansluiten rechtstreeks met utp-kabel aan de model.

Conclusie:

De T-54 herkent het wifipunt als onderdeel van het Mesh-netwerk.

De T-56 herkent het wifipunt niet en maakt hier een accespoint van. Voor de Update naar de firmware b10 herkende de T-56 het wifipunt wel als onderdeel van het Mesh-netwerk.

Printscreens T-54

Printscreens T-56

 

 

Reputatie 7
Badge +9

Hi @anoniemanoe, technisch gezien is het allemaal mogelijk, echter worden meer dan twee wifipunten niet door ons en Zyxel ondersteund en daarom kunnen we niet garanderen dat het goed gaat. Dit is hetzelfde verhaal met de Mpro Mesh App. Wij beheren de app namelijk niet. Als het voor je werkt dan werkt het, maar we ondersteunen een maximum van twee wifipunten.

Reputatie 1

@Tommie van Odido  mijn test betreft 1 wifipunt. Na de upgrade herkent de T-56 het wifipunt niet meer als onderdeel van het Mesh-netwerk. Er zit een bug in de update. Dat is mijn punt.

Reputatie 7
Badge +9

Op je screenshot is te zien dat EasyMesh uit is geschakeld op de T-56 @anoniemanoe. Dan werken de wifipunten inderdaad niet.  

Mesh: Offline.

Reputatie 1

@Tommie van Odido EasyMesh was wel ingeschakeld. Hoe zie jij dat EasyMesh is uitgeschakeld?

Reputatie 7
Badge +9

Dat zie je hier op je screenshot @anoniemanoe

 

Reputatie 1

@Tommie van Odido in de instellingen van de modem staat EasyMesh gewoon aan. Wat deze online betekent weet ik ook niet. Het wifipunt staat er ook tussen als verbonden apparaat, maar wordt niet herkend als Mesh-Punt. Hebben jullie de modem met b12 software getest met een wifipunt?

Reputatie 1

@Tommie van Odido het probleem is opgelost met de T-56. De oplossing was na resetten van de modem ook nog het wifipunt resetten. Wifipunten worden door de app nog steeds niet herkend, maar ze zenden weer signaal uit en heb overal snel internet. Door de update werken de app en de modem niet meer goed samen, maar zolang ik goede dekking heb, is het prima zo.

Reputatie 5
Badge +4

Hi @anoniemanoe, wat super om te zien dat het resetten van zowel het modem als het wifipunt heeft geholpen en je weer goed signaal ontvangt! Mocht je ergens tegenaan lopen, laat het vooral weten. Ik kijk dan met alle liefde met je mee.

Reageer