Beantwoord

Hoe krijg ik Zyxel T-56 en accesspoint wx5600 goed werkend?

  • 26 February 2024
  • 37 reacties
  • 521 Bekeken

Hallo, 

Onlangs heeft Odido mijn router/modem vervangen door een Zyxel T56 omdat ik glasvezel heb en heel veel apparaten (bel, deurslot, lampen, stofzuiger, nest thermostaat, brandmelders, sonos en zoonlief spaart electronica:-)) . Aangezien mijn wifi nog steeds niet stabiel was, heb ik een WXa5600 access point erbij aangeschaft. Maar het lijkt alsof mijn wifi problemen steeds groter worden. Het access point is volgens handleiding netjes met lan kabel geinstalleerd, lampjes zijn mooi groen, maar ik zie hem niet in het odido configuratie scherm van mijn router (192.168.1.1). Ik verbaas me trouwens ook over de slechte User Interface van deze schermen (is er geen betere app?). Onlangs van zyxel de mesh app geinstalleerd en zie wel dat het accesspoint actief is, maar meer doet deze app ook niet.

Zo nu en dan valt mijn sonos weg of mijn nest valt weg. Ik ben totaal geen netwerkbeheerder, vind al dat ik inmiddels meer kennis heb dan wat een normaal gezin zou moeten hebben...

Hoe kan ik nu zien of mijn access point goed werkt, iemand een tip waar ik moet kijken in het configuratiescherm (192.168.1.1)? Of hoe ik de settings moet instellen voor 2.4 ghz en 5ghz? Ik zie trouwens ook nergens internet 6 staan, alleen een scherm met dat easy mesh enabled is. 

 

Al met al weinig kennis en een hoop geklungel met wifi. 

 

Mvg. Dionne

icon

Beste antwoord door Waqqas 26 February 2024, 11:28

Bekijk origineel

37 reacties

Reputatie 1

@Tommie van Odido het probleem is opgelost met de T-56. De oplossing was na resetten van de modem ook nog het wifipunt resetten. Wifipunten worden door de app nog steeds niet herkend, maar ze zenden weer signaal uit en heb overal snel internet. Door de update werken de app en de modem niet meer goed samen, maar zolang ik goede dekking heb, is het prima zo.

Hulp zou heel fijn zijn. Zat er al aan te denken om een nieuwe router met access points te kopen of om de easy mesh volledig uit te zetten...Maar vind dat providers gewoon zelf ook goed spul moeten leveren:-)

Reputatie 7
Badge +15

@dionnepeters 

Kan je de router eens voorzien van een fabrieksreset door het resetknopje achterop de Zyxel voor ongeveer 10 seconden in te drukken?

Verder kan de nieuwe firmware update de WiFi problemen oplossen zoals dat bij mij ook het geval was met de T56. Een moderator kan je hiermee helpen.

Reputatie 7
Badge +9

Op je screenshot is te zien dat EasyMesh uit is geschakeld op de T-56 @anoniemanoe. Dan werken de wifipunten inderdaad niet.  

Mesh: Offline.

Reputatie 1

@Tommie van Odido EasyMesh was wel ingeschakeld. Hoe zie jij dat EasyMesh is uitgeschakeld?

Reputatie 7
Badge +9

Hey @anoniemanoe, ik ben eens voor je gaan kijken en zie dat je te veel wifipunten in bezit hebt. Dit zal daarom niet werken. Het Zyxel modem ondersteund een maximum van twee wifi punten. Het Zyxel modem ondersteund een maximum van drie acces points en het modem is nummer één. Een derde of vierde wifipunt zal alleen maar voor verstoringen zorgen. Haal deze dus uit je netwerk. 

Reputatie 7
Badge +9

Dat zie je hier op je screenshot @anoniemanoe

 

Reputatie 1

@Tommie van Odido in de instellingen van de modem staat EasyMesh gewoon aan. Wat deze online betekent weet ik ook niet. Het wifipunt staat er ook tussen als verbonden apparaat, maar wordt niet herkend als Mesh-Punt. Hebben jullie de modem met b12 software getest met een wifipunt?

@Tommie van Odido @Jason van Odido @Ishana van Odido  
Wanner kunnen we allemaal een juiste antwoord verwachten ? We betalen allemaal voor het WiFi punten maar ze werken nog steeds niet.

Wanner komt een nieuwe update van de router waar de probleem met Mesh opgelost? 

Voor de update b10 heeft mesh normaal gewerkt ? 

 

Reputatie 7
Badge +9

Hi @Browarus, welkom op onze Community! 

Kan je mij iets meer uitleg geven? Wat werkt er precies niet? Ik heb je verbinding erbij gepakt en zie dat de wifipunten netjes hun werk doen. Je apparaten switchen goed tussen de wifipunten en het modem. Hier kun je zien dat dit apparaat met het modem, wifipunt 1 en 2 verbinding maakt en goed ook!

 

Hoi @Tommie van Odido,

Wat in mijn ogen het grootste issue is: hoe kan ik zelf zien dat mijn wifipunten goed werken? In jullie eigen app kan ik dat niet zien, en in de ProMesh app zie ik mijn wifipunten niet als AP staan (zoals dat volgens de uitleg wel zichtbaar zou moeten zijn), maar krijgen ze gewoon een IP adres. Daarom is er veel twijfel en onduidelijkheid over het juist werken van de wifipunten. In mijn geval lijkt het nu te werken, maar ik kan het nergens zien.

Blijkbaar kunnen jullie het dus wel zien, maar het lijkt me onwenselijk dat we hier allemaal aan jullie gaan vragen of het bij ons werkt. Mij lijkt dat we de juiste werking van het mesh netwerk zelf in de app moeten kunnen zien (net zoals hoeveel apparaten er op ieder wifipunt of modem zitten, zodat je kunt checken of ze een beetje goed geplaatst staan). 

Hopelijk een beetje duidelijk…

Reputatie 7
Badge +16

@Tommie van Odido en @Sven-Odido Kunnen jullie deze klant overzetten op de nieuwe firmware? Thanks! 😄

Reputatie 7
Badge +9

Hi @dionnepeters, ik heb je op de lijst gezet! De firmware zal vanmiddag of morgen nog geupgraded worden. 

Reputatie 1

@Tommie van Odido ik heb de volgende stappen doorlopen om de problemen te verhelpen:

Test 1

-4 wifipunten van stroom afgehaald

-modem herstarten door stroom af te halen samen met ONT. 

-wifipunt op stroom gezet.

conclusie: zelfde problemen

Test 2

-met een satéstokjes de modem gereset;

-Netwerknaam gelijk gehouden;

-Wifipunt op stroom gezet.

conclusie: zelfde problemen

Problemen zijn:

Wifipunt wordt niet herkend als wifipunt in Mesh Pro App. Wel verbonden met de modem. Dat kan ik terugzien door in te loggen op 192.168.1.1. 

Internet heel instabiel en komt niet boven 60mbits.

Als ik wifipunt van stroom afhaal en direct verbind met modem haal ik een snelheid van ca. 1700mbits.

Voor de upgrade naar b10 werkte alle wifipuntten geweldig, maar had problemen met de switches. Kan ik gedowngrade worden naar b8 dan koop ik wel nieuwe switches

Reputatie 5
Badge +4

Hi @anoniemanoe, wat super om te zien dat het resetten van zowel het modem als het wifipunt heeft geholpen en je weer goed signaal ontvangt! Mocht je ergens tegenaan lopen, laat het vooral weten. Ik kijk dan met alle liefde met je mee.

Hallo Tommie, is de upgrade gedaan? Moet ik mijn router even resetten? wellicht wel.

@dionnepeters

Kan je de router eens voorzien van een fabrieksreset door het resetknopje achterop de Zyxel voor ongeveer 10 seconden in te drukken?

Verder kan de nieuwe firmware update de WiFi problemen oplossen zoals dat bij mij ook het geval was met de T56. Een moderator kan je hiermee helpen.

Misschien een rare vraag maar hoe moet ik nieuwe firmware op mijn router installeren en is dit ook toegestaan door Odido? 

Reputatie 7
Badge +9

Hey @anoniemanoe, meer dan twee wifipunten zal nooit goed gewerkt moeten kunnen hebben omdat de Zyxel dit niet ondersteund. Dat verbaast me. We kunnen het modem niet terugzetten naar de B8. Ik raad je aan om mijn advies op te volgen en om met twee wifipunten te werken. Dit is namelijk het maximaal aantal wifipunten wat het modem ondersteund. 

Reputatie 1

@Tommie van Odido ik heb het ook getest hoe je zei, maar nog steeds problemen.

Ik heb nu de T-54 teruggezet en alles werkt weer goed na resetten van de modem. De T-56 is helaas niks voor mij.

 

Het was een beetje lastig om de WAP te herkennen tussen al mijn wifi apparaten. Maar als dit hem is:  WX5600-20690 dan zie ik hem nu (uiteindelijk na resetten) ook.

 

Is het aan te raden om WIFI6 uit te zetten en bv 802.11b/g/n aan te houden? want ik heb geen wifi6 nodig eigenlijk en het lijkt alsof meer frequenties mijn apparaten meer verstoren...Ik las dit ergens in een andere post. 

 

De MPro Mesh zegt nog wel steeds MESH: Offline 

Reputatie 1

@Ishana van Odido na de update vandaag naar de b10 versie wordt het wifipunt niet meer herkend. Als ik inlog op 192.168.1.1 of via MeshPro app dan zie ik het wifipunt wel verbonden met het internet maar deze wordt niet herkend als Wifipunt. Deze update heeft ook weer wat gesloopt. Kan ik downloaden naar de B8?

Reputatie 1

@dionnepeters en @Waqqas dit probleem heb ik ook met de T56 na upgrade naar de b10versie. Na het resetten van modem en wifipunt werkt het wifipunt eindelijk, maar in de app staat nog steeds 'Mesh Offline'. Zyxel is ook niet bereikbaar en verwijzen naar Odido. Deze Zyxel T-56 is echt rommel eerste klas.

@dionnepeters en @Waqqas dit probleem heb ik ook met de T56 na upgrade naar de b10versie. Na het resetten van modem en wifipunt werkt het wifipunt eindelijk, maar in de app staat nog steeds 'Mesh Offline'. Zyxel is ook niet bereikbaar en verwijzen naar Odido. Deze Zyxel T-56 is echt rommel eerste klas.

Dat geloof ik graag. Ik ben van de T50 naar de T56 gegaan (bij gebrek aan kennis en met het oog op de toekomst) maar ik heb alleen maar problemen gehad. Anyway, nu blij dat het Access Point eindelijk zijn werk doet. 

Reputatie 1

@dionnepeters mooi om te horen. Geniet ervan

Reputatie 7
Badge +9

Hi @anoniemanoe, technisch gezien is het allemaal mogelijk, echter worden meer dan twee wifipunten niet door ons en Zyxel ondersteund en daarom kunnen we niet garanderen dat het goed gaat. Dit is hetzelfde verhaal met de Mpro Mesh App. Wij beheren de app namelijk niet. Als het voor je werkt dan werkt het, maar we ondersteunen een maximum van twee wifipunten.

Reageer