Beantwoord

Hoe krijg ik Zyxel T-56 en accesspoint wx5600 goed werkend?

  • 26 February 2024
  • 34 reacties
  • 434 Bekeken

Hallo, 

Onlangs heeft Odido mijn router/modem vervangen door een Zyxel T56 omdat ik glasvezel heb en heel veel apparaten (bel, deurslot, lampen, stofzuiger, nest thermostaat, brandmelders, sonos en zoonlief spaart electronica:-)) . Aangezien mijn wifi nog steeds niet stabiel was, heb ik een WXa5600 access point erbij aangeschaft. Maar het lijkt alsof mijn wifi problemen steeds groter worden. Het access point is volgens handleiding netjes met lan kabel geinstalleerd, lampjes zijn mooi groen, maar ik zie hem niet in het odido configuratie scherm van mijn router (192.168.1.1). Ik verbaas me trouwens ook over de slechte User Interface van deze schermen (is er geen betere app?). Onlangs van zyxel de mesh app geinstalleerd en zie wel dat het accesspoint actief is, maar meer doet deze app ook niet.

Zo nu en dan valt mijn sonos weg of mijn nest valt weg. Ik ben totaal geen netwerkbeheerder, vind al dat ik inmiddels meer kennis heb dan wat een normaal gezin zou moeten hebben...

Hoe kan ik nu zien of mijn access point goed werkt, iemand een tip waar ik moet kijken in het configuratiescherm (192.168.1.1)? Of hoe ik de settings moet instellen voor 2.4 ghz en 5ghz? Ik zie trouwens ook nergens internet 6 staan, alleen een scherm met dat easy mesh enabled is. 

 

Al met al weinig kennis en een hoop geklungel met wifi. 

 

Mvg. Dionne

icon

Beste antwoord door Waqqas 26 February 2024, 11:28

Bekijk origineel

34 reacties

Het was een beetje lastig om de WAP te herkennen tussen al mijn wifi apparaten. Maar als dit hem is:  WX5600-20690 dan zie ik hem nu (uiteindelijk na resetten) ook.

 

Is het aan te raden om WIFI6 uit te zetten en bv 802.11b/g/n aan te houden? want ik heb geen wifi6 nodig eigenlijk en het lijkt alsof meer frequenties mijn apparaten meer verstoren...Ik las dit ergens in een andere post. 

 

De MPro Mesh zegt nog wel steeds MESH: Offline 

Reputatie 1

@dionnepeters en @Waqqas dit probleem heb ik ook met de T56 na upgrade naar de b10versie. Na het resetten van modem en wifipunt werkt het wifipunt eindelijk, maar in de app staat nog steeds 'Mesh Offline'. Zyxel is ook niet bereikbaar en verwijzen naar Odido. Deze Zyxel T-56 is echt rommel eerste klas.

@dionnepeters en @Waqqas dit probleem heb ik ook met de T56 na upgrade naar de b10versie. Na het resetten van modem en wifipunt werkt het wifipunt eindelijk, maar in de app staat nog steeds 'Mesh Offline'. Zyxel is ook niet bereikbaar en verwijzen naar Odido. Deze Zyxel T-56 is echt rommel eerste klas.

Dat geloof ik graag. Ik ben van de T50 naar de T56 gegaan (bij gebrek aan kennis en met het oog op de toekomst) maar ik heb alleen maar problemen gehad. Anyway, nu blij dat het Access Point eindelijk zijn werk doet. 

Reputatie 1

@dionnepeters mooi om te horen. Geniet ervan

Mensen, ik reageer hier maar even omdat ik een vergelijkbaar probleem lijk te hebben.

Deze week is Internet door Odido geïnstalleerd en dat is prima gegaan. T56 modem werkend, supersnel klaar en nu supersnel internet. 

Aansluitend 2 WX5600 bedraad aangesloten en alles was mooi zichtbaar in de MPro Mesh app (solid groene lijnen tussen T56 en WX5600. Als ik het goed heb gezien stond de T56 op _b7_ software.

Maar na een nachtelijke update is het volgende veranderd:

  • software T56 is naar _b10_ geupgrade.
  • WX5600 zijn beide niet meer zichtbaar als AP
  • WX5600 staan nu beiden in de lijst met verbonden apparaten (en krijgen dus een IP adres in range 192.168.1.xxx).
  • MESH: Offline volgens de MPro app (maar als ik inlog op de T56 staat Easymesh gewoon aan.
  • WX5600 lijken gewoonweg niet te werken: als ik er naast sta gaat de telefoon gewoon op 5G ipv Wifi.
  • Lampjes op de WX5600: power is solid oranje, draadloos is solid groen en wif is solid groen bij eentje en knippert groen bij de ander.

Ik heb inmiddels alles tig keer gereset en herstart, heb andere kabels gebruikt om te testen, maar niks lijkt te werken. Wat doe ik verkeerd en hoe krijg ik dit nu goed werkend?

 

Reputatie 1

@V1nc5nt dit probleem doet zich voor na de updat inderdaad. Dit heb ik vaker aangekaart, maar Odido herkent dit probleem niet of verwijst naar Zyxel, omdat de Meshpro app niet van hun is. Ik heb ook contact gehad met Zyxel, maar zij verwijzen weer naar Odido. 

Van deze modem moet je niet teveel verwachten. Is de slechtste modem ooit geleverd door T-Mobile/Odido. Geeft diverse problemen bij randapparatuur. Ik ervaar bijvoobeeld problemen met de verbinding als ik een switch aansluit. Haal ik de switch weg dan werkt alles weer. Dat de wifipunten niet getoond worden in de app en in de modem is niet erg. Ze werken wel. Tenminste bij mij wel.

@anoniemanoe voor de update kon ik zien hoeveel apparaten verbonden waren met de T56 en met de WX5600, maar nu zie ik helemaal niks meer. Maar ik ben het met je eens: als ze het maar doen. Maar daar twijfel ik heel erg aan, aangezien ik in sommige delen van het huis nauwelijks wifi signaal heb (zoals gezegd de telefoon gaat vaak over naar 5G).

Aan de switches had ik ook al gedacht (na het lezen van jouw eerdere comments), maar ook als ik die er tussenuit haal, verbeterd er niks. Ik heb ook al gedacht om nieuwe switches te kopen, maar dat lijkt de oplossing ook niet.

Reputatie 1

@V1nc5nt zijn je modems bedraad aangeloten? mijn wifipunten zijn bedraad aangesloten op de modem.  Ik heb ook de wifipunten gereset. Dat was de oplossing bij mij. Als je de wifipunten hebt gebruikt met een andere modem dan blijven bepaalde instellingen opgeslagen en werken ze niet goed met de nieuwe modem.

@anoniemanoe De wifipunten kwamen nieuw uit de doos (samen met het modem/router). Maar het gekke was: één had een “WX5600-xxxxx” als naam en de andere gaf als naam “extender”. Na een reset had die ook een “WX5600-xxxxx” naam. Mogelijk een hergebruikt wifipunt? 

Alles is bedraad aangesloten met cat6 kabels. Ik heb de switches er ook al eens tussenuit gehaald, maar dat veranderd niks.

Ik heb inmiddels wel 20 resets uitgevoerd op de T56 en op beide WX5600 maar de uitkomst is steeds hetzelfde: de WX5600 krijgt een IP adres vanaf de T56 en wordt geen AP.

Reageer