Is gebruik van AVM Fritzbox 5590 Fiber XGS-PON (binnenkort) mogelijk?

  • 2 November 2023
  • 68 reacties
  • 1288 Bekeken

  • heeft eerste post geplaatst
  • 2 reacties

Dag allen,

Sinds kort heb ik glasvezel van Odido en is mijn internetverbinding + tv netjes opgeleverd door de monteur. Nu zou ik graag het Zyxel router vervangen voor bijv. een Fritzbox waarbij mijn oog in eerste instantie viel op de FB 5590 Fiber met het idee dat dan ook de Huawei Converter (hn8010Ts XGS-PON) er tussenuit kan. Nu heb ik de community wel doorgespit met als resultaat o.a. deze topic en zag ik op de instructiesite van AVM dat dit bij T-mobile/Odido (nog?) niet gaat werken.

Nu zijn mijn vragen: gaat gebruik maken van deze FB met XGS-PON ondersteunt worden? En is er zicht op vanaf wanneer ongeveer? Of is er een alternatief modem/router die wel rechtstreeks geplaatst kan worden zonder de Huawei Converter? Of zie ik nog een hele andere mogelijkheid over het hoofd?

Als het in de toekomst ondersteunt gaat worden, wil ik wel investeren in de FB5590. Dan hang ik hem zolang nodig wel even achter de Converter en haal ik de Converter wel weg als er wel ondersteuning is. Mocht er geen ondersteuning komen, dan houd ik liever de nodige tientjes aan meerprijs in m'n zak en ga ik voor een FB 7590AX of ander merk/type met in ieder geval een WAN poort 😁

Ik ben benieuwd naar de reactie. Alvast bedankt!

Groeten, Roel

louisL 5 maanden geleden

Dag allen,

Sinds kort heb ik glasvezel van Odido en is mijn internetverbinding + tv netjes opgeleverd door de monteur. Nu zou ik graag het Zyxel router vervangen voor bijv. een Fritzbox waarbij mijn oog in eerste instantie viel op de FB 5590 Fiber met het idee dat dan ook de Huawei Converter (hn8010Ts XGS-PON) er tussenuit kan. Nu heb ik de community wel doorgespit met als resultaat o.a. deze topic en zag ik op de instructiesite van AVM dat dit bij T-mobile/Odido (nog?) niet gaat werken.

Nu zijn mijn vragen: gaat gebruik maken van deze FB met XGS-PON ondersteunt worden? En is er zicht op vanaf wanneer ongeveer? Of is er een alternatief modem/router die wel rechtstreeks geplaatst kan worden zonder de Huawei Converter? Of zie ik nog een hele andere mogelijkheid over het hoofd?

Als het in de toekomst ondersteunt gaat worden, wil ik wel investeren in de FB5590. Dan hang ik hem zolang nodig wel even achter de Converter en haal ik de Converter wel weg als er wel ondersteuning is. Mocht er geen ondersteuning komen, dan houd ik liever de nodige tientjes aan meerprijs in m'n zak en ga ik voor een FB 7590AX of ander merk/type met in ieder geval een WAN poort 😁

Ik ben benieuwd naar de reactie. Alvast bedankt!

Groeten, Roel

XGS-PON kan op dit ogenblik niet met niet alternatieve ONTs. Het is niet bekend hoe/wanneer dat wel gesupport kan worden.  Persoonlijk zou ik hoe dan ook aanraden gewoon de door Odido geleverde ONT te gebruiken. Dat is waarschijnlijk stabieler. Het enige nadeel is dat je een extra stopkontakt nodig hebt.  De keus of je wilt wachten op een oplossing is aan jou.

Bekijk origineel

68 reacties

Reputatie 6
Badge

Dag allen,

Sinds kort heb ik glasvezel van Odido en is mijn internetverbinding + tv netjes opgeleverd door de monteur. Nu zou ik graag het Zyxel router vervangen voor bijv. een Fritzbox waarbij mijn oog in eerste instantie viel op de FB 5590 Fiber met het idee dat dan ook de Huawei Converter (hn8010Ts XGS-PON) er tussenuit kan. Nu heb ik de community wel doorgespit met als resultaat o.a. deze topic en zag ik op de instructiesite van AVM dat dit bij T-mobile/Odido (nog?) niet gaat werken.

Nu zijn mijn vragen: gaat gebruik maken van deze FB met XGS-PON ondersteunt worden? En is er zicht op vanaf wanneer ongeveer? Of is er een alternatief modem/router die wel rechtstreeks geplaatst kan worden zonder de Huawei Converter? Of zie ik nog een hele andere mogelijkheid over het hoofd?

Als het in de toekomst ondersteunt gaat worden, wil ik wel investeren in de FB5590. Dan hang ik hem zolang nodig wel even achter de Converter en haal ik de Converter wel weg als er wel ondersteuning is. Mocht er geen ondersteuning komen, dan houd ik liever de nodige tientjes aan meerprijs in m'n zak en ga ik voor een FB 7590AX of ander merk/type met in ieder geval een WAN poort 😁

Ik ben benieuwd naar de reactie. Alvast bedankt!

Groeten, Roel

XGS-PON kan op dit ogenblik niet met niet alternatieve ONTs. Het is niet bekend hoe/wanneer dat wel gesupport kan worden.  Persoonlijk zou ik hoe dan ook aanraden gewoon de door Odido geleverde ONT te gebruiken. Dat is waarschijnlijk stabieler. Het enige nadeel is dat je een extra stopkontakt nodig hebt.  De keus of je wilt wachten op een oplossing is aan jou.

Bedankt voor het snelle antwoord. Als het t.z.t wel ondersteund wordt, waar wordt dit dan gedeeld? Ik zal in ieder geval deze community verder in de gaten blijven houden.

Groeten, Roel 

Reputatie 7
Badge +14

Je kunt dit het beste in de gaten houden bij de leverancier van deze router,  AVM.

Reputatie 1

AVM ondersteund het wel, die disclaimer staat ook niet meer op de website waar @Roel_vw naar refereert. Het probleem lijkt nog te liggen bij Odido, die moeten nog een software-update ergens doen.

Scherp opgemerkt @fibigod, bedankt! 

Op de site van AVM hebben ze inderdaad de naamswijziging van T-mobile naar Odido doorgevoerd en inhoudelijk gewijzigd dat XGS-PON nu wel ondersteund wordt. Kan iemand van Odido dit bevestigen? Of heeft iemand anders dit al werkend?

Alvast bedankt voor de reactie. 

Groeten, Roel 

@Roel_vw 

Zie ook dit topic.

Misschien heeft @Tommie van Odido daar een antwoord op.

 

Reputatie 1

Op en WBA lijn kan dit nu. Heb het thuis draaien. Op een ODF lijn nog niet. Dat kan namelijk nog geen modem ID worden aangepast. Op een WBA (KPN infra) wel. Daar kan dus een ‘customer owned’ ONT worden ingegeven. Fiber direct de 5590 in en werkend. 

Op en WBA lijn kan dit nu. Heb het thuis draaien. Op een ODF lijn nog niet. Dat kan namelijk nog geen modem ID worden aangepast. Op een WBA (KPN infra) wel. Daar kan dus een ‘customer owned’ ONT worden ingegeven. Fiber direct de 5590 in en werkend. 

Dus dan ligt het aan Open Dutch Fiber dat het nog niet werkt?

Reputatie 1

Op en WBA lijn kan dit nu. Heb het thuis draaien. Op een ODF lijn nog niet. Dat kan namelijk nog geen modem ID worden aangepast. Op een WBA (KPN infra) wel. Daar kan dus een ‘customer owned’ ONT worden ingegeven. Fiber direct de 5590 in en werkend. 

Dus dan ligt het aan Open Dutch Fiber dat het nog niet werkt?

Nee, het ligt bij Odido die hebben de software nog niet voor mekaar om een custom modem ID te registreren.

Reputatie 1

Inderdaad. Bij WBA KPN lijnen hebben we de mogelijkheid om een Customer Owned module te registreren. Bij ODF lijnen nog niet. Dat gaat wel komen. Bij AON (komt weinig meer voor) en GPON lijnen is dit wel mogelijk want daar kan je het bestaande serienummer klonen in de Fritzbox. Bij XGSPON moet het serienummer bij de provider worden geregistreerd. 

Op en WBA lijn kan dit nu. Heb het thuis draaien. Op een ODF lijn nog niet. Dat kan namelijk nog geen modem ID worden aangepast. Op een WBA (KPN infra) wel. Daar kan dus een ‘customer owned’ ONT worden ingegeven. Fiber direct de 5590 in en werkend. 

Dus dan ligt het aan Open Dutch Fiber dat het nog niet werkt?

Nee, het ligt bij Odido die hebben de software nog niet voor mekaar om een custom modem ID te registreren.

Het lijkt mij dat ze het S/N nummer kunnen registreren van de SFP Module.

Aangezien dat Odido wat ze zeggen ook hun Huawai ONT S/N code registreren in hun systeem.

Op en WBA lijn kan dit nu. Heb het thuis draaien. Op een ODF lijn nog niet. Dat kan namelijk nog geen modem ID worden aangepast. Op een WBA (KPN infra) wel. Daar kan dus een ‘customer owned’ ONT worden ingegeven. Fiber direct de 5590 in en werkend. 

Dus dan ligt het aan Open Dutch Fiber dat het nog niet werkt?

Nee, het ligt bij Odido die hebben de software nog niet voor mekaar om een custom modem ID te registreren.

Het lijkt mij dat ze het S/N nummer kunnen registreren van de SFP Module.

Aangezien dat Odido wat ze zeggen ook hun Huawai ONT S/N code registreren in hun systeem.

Wat heb je dan aan een ID als ze die niet hanteren. Het gaat blijkbaar niet om de Modem maar om de ONT registratie.

Op en WBA lijn kan dit nu. Heb het thuis draaien. Op een ODF lijn nog niet. Dat kan namelijk nog geen modem ID worden aangepast. Op een WBA (KPN infra) wel. Daar kan dus een ‘customer owned’ ONT worden ingegeven. Fiber direct de 5590 in en werkend. 

Dus dan ligt het aan Open Dutch Fiber dat het nog niet werkt?

Nee, het ligt bij Odido die hebben de software nog niet voor mekaar om een custom modem ID te registreren.

Het lijkt mij dat ze het S/N nummer kunnen registreren van de SFP Module.

Aangezien dat Odido wat ze zeggen ook hun Huawai ONT S/N code registreren in hun systeem.

Wat heb je dan aan een ID als ze die niet hanteren. Het gaat blijkbaar niet om de Modem maar om de ONT registratie.

En daarvan hebben ze mij verteld dat ze geen andere apparatuur registreren dan alleen hun eigen apparatuur.

Of je moet gaan spoofen zeggen ze.

Maar wat dat inhoud of hoe dat moet of wel kan dat weet ik nog niet.

Misschien kun je me daar iets over uitleggen?

Groet Jeroen 

Reputatie 1

Nee dat kan dus niet. Ik ben Odido monteur en heb toegang tot de systemen tijdens installatie. Het registreren van eigen hardware is mogelijk van Odido zelf. Externe hardware (customer owned) dus niet want die licentie is nog niet actief bij hun software. Dus XGSPON ODF niet mogelijk. 

Wat houd die licentie dan in Koen?

En moet ik een SFP+ module hebben voor de 2G/Bits van Odido tegen die tijd of volstaat een SFP module ook.

Want volgens mij zit daar ook weer verschillende eisen aan voor wat voor een SFP je ervoor nodig hebt.

Mvg Jeroen 

Reputatie 1

Die licentie is puur stukje software voor Odido op de servers zodat die optie beschikbaar is. Dus zodra zij dat voor elkaar hebben zal het mogelijk zijn. Als je met Fritzbox werkt kun je volstaan met de XGSPON module van Fritz zelf. 

Ook voor het 2G/Bits snelheid die ik nu heb Koen

Reputatie 1

Zeker. Geen probleem

Zeker. Geen probleem

Oke super Koen aan jouw heb ik wat.

Heb nu bedenk tijd van 30 dagen voor de Fritzbox 5590 met de XGS PON module

Zal Odido dat binnen deze tijd geregeld hebben

Anders gaat het weer terug want ik heb er op dit moment niks aan.

Zoals je begrijpt 

 

Mvg Jeroen 

 

 

Reputatie 1

Nee dat gaat m niet worden binnen 30 dagen. Maar voorlopig kun je toch gewoon de WAN in gebruiken? Dus even met de meegeleverde ONT met UTP naar de WAN poort. Betreft kwaliteit is dat verder geen enkel verschil. En als het eenmaal zover is haal je de ONT er tussen uit en ga je rechtstreeks met Fiber de 5590 in. 

En dat is het dan glas erin configureren en klaar net zo als het hoort Koen

En dit dan de software is er dus al dus waarom niet over Open Dutch Fiber dan. Verklaar dat dan eens voor mij Koen als je wilt. Mvg Jeroen

 

En dit dan de software is er dus al dus waarom niet over Open Dutch Fiber dan. Verklaar dat dan eens voor mij Koen als je wilt. Mvg Jeroen

 

Ik heb de benodigde apparatuur nu waarom word het dan niet geregeld.

Ben al verschillende keren aan het bellen met de klantenservice van Odido

Reputatie 1

Dat heb ik paar keer vermeld toch? Eigen modem is geen enkel probleem op alle lijnen. Eigen ONT is mogelijk op KPN WBA lijnen van Odido omdat KPN daar de registratie regelt en wel de licentie hebben om dit te doen. Bij ODF eigen lijnen van Odido is dit nog niet mogelijk omdat ze dit nog aan het regelen zijn. Maar ook hier geen enkel probleem om eigen modem te gebruiken. Enkel VLAN 300 instellen. 

Dat heb ik paar keer vermeld toch? Eigen modem is geen enkel probleem op alle lijnen. Eigen ONT is mogelijk op KPN WBA lijnen van Odido omdat KPN daar de registratie regelt en wel de licentie hebben om dit te doen. Bij ODF eigen lijnen van Odido is dit nog niet mogelijk omdat ze dit nog aan het regelen zijn. Maar ook hier geen enkel probleem om eigen modem te gebruiken. Enkel VLAN 300 instellen. 

Beste Koen

 

Dus SFP XGS-PON Module met de glasvezelkabel in de Fritzbox 5530 of de 5590 en de VLAN 300 Instellen.

Is dus zonder de ONT van Huawai die Odido in het installatie pakket heeft opgestuurd.

Hoe werk VLAN 300 wat moet ik hiermee doen?

 

In afwachting van je snelle reactie verblijf ik,

 

Met vriendelijke groet,

Jeroen 

Reageer