Is gebruik van AVM Fritzbox 5590 Fiber XGS-PON (binnenkort) mogelijk?

  • 2 November 2023
  • 68 reacties
  • 1318 Bekeken


Toon eerste reactie

68 reacties

Reputatie 7
Badge +14

Koen bedoelde dus dat je voorlopig wel de ONT van Odido gebruikt, deze met een kabel naar de WAN poort van je router brengt en in je router VLAN300 configureert. Dan kun je wel je eigen router gebruiken. 

Reputatie 1

Dat heb ik paar keer vermeld toch? Eigen modem is geen enkel probleem op alle lijnen. Eigen ONT is mogelijk op KPN WBA lijnen van Odido omdat KPN daar de registratie regelt en wel de licentie hebben om dit te doen. Bij ODF eigen lijnen van Odido is dit nog niet mogelijk omdat ze dit nog aan het regelen zijn. Maar ook hier geen enkel probleem om eigen modem te gebruiken. Enkel VLAN 300 instellen. 

Beste Koen

 

Dus SFP XGS-PON Module met de glasvezelkabel in de Fritzbox 5530 of de 5590 en de VLAN 300 Instellen.

Is dus zonder de ONT van Huawai die Odido in het installatie pakket heeft opgestuurd.

Hoe werk VLAN 300 wat moet ik hiermee doen?

 

In afwachting van je snelle reactie verblijf ik,

 

Met vriendelijke groet,

Jeroen 

Hoi Jeroen,

Op het ODF netwerk is de ONT nog steeds vereist totdat ODIDO het softwarematig (licentie) heeft ingeregeld om eigen hardware te gebruiken.

Wat Koen bedoeld is, dat je ipv het zyxel modem ook je eigen modem kunt gebruiken, bijvoorbeeld de fritzbox. Dus dan gaat de UTP kabel van de ONT nog wel in je fritzbox en niet via de SFP module van je fritzbox.

Daar horen dan wel wat extra instellingen bij om online te kunnen gaan (VLAN 300) gebruik de zoekfunctie op het forum.

In de zyxel staat dit al standaard goed.

 

Nee dat gaat m niet worden binnen 30 dagen. Maar voorlopig kun je toch gewoon de WAN in gebruiken? Dus even met de meegeleverde ONT met UTP naar de WAN poort. Betreft kwaliteit is dat verder geen enkel verschil. En als het eenmaal zover is haal je de ONT er tussen uit en ga je rechtstreeks met Fiber de 5590 in. 

Nee Koen de WAN moet weer vrijkomen als LAN aansluiting.

Ik heb het 2G/bits abonnement bij Odido en wil met 2 G/bits me desktop in.

Heb daar een 2,5 G/bits netwerkkaart voor aangeschaft.

Ik moet naar de 2 G/bits toe voor me desktop en zolang de Fiber ingang leeg staat gaat dat niet bij de

Fritzbox 5530 en de 5590

 

In afwachting van je snelle reactie verblijf ik,

Met vriendelijke groet,

Jeroen

Reputatie 1

Ja maar dat gaat dus nog niet op ODF lijnen. Dus voor nu convertor ertussen en met UTP naar WAN poort en profiel Odido/TMobile kiezen. 
 

Op de site van avm (avm.de) staat alles stap voor stap voor elk modem en provider. Erg goede website voor alles wat je zoekt. 

Reputatie 1

Dat gaat dus niet.. enige manier omdat te realiseren is het modem van Odido aansluiten. Daar zit een 2.5Gb poort op de LAN. 

Dat heb ik paar keer vermeld toch? Eigen modem is geen enkel probleem op alle lijnen. Eigen ONT is mogelijk op KPN WBA lijnen van Odido omdat KPN daar de registratie regelt en wel de licentie hebben om dit te doen. Bij ODF eigen lijnen van Odido is dit nog niet mogelijk omdat ze dit nog aan het regelen zijn. Maar ook hier geen enkel probleem om eigen modem te gebruiken. Enkel VLAN 300 instellen. 

Beste Koen

 

Dus SFP XGS-PON Module met de glasvezelkabel in de Fritzbox 5530 of de 5590 en de VLAN 300 Instellen.

Is dus zonder de ONT van Huawai die Odido in het installatie pakket heeft opgestuurd.

Hoe werk VLAN 300 wat moet ik hiermee doen?

 

In afwachting van je snelle reactie verblijf ik,

 

Met vriendelijke groet,

Jeroen 

Hoi Jeroen,

Op het ODF netwerk is de ONT nog steeds vereist totdat ODIDO het softwarematig (licentie) heeft ingeregeld om eigen hardware te gebruiken.

Wat Koen bedoeld is, dat je ipv het zyxel modem ook je eigen modem kunt gebruiken, bijvoorbeeld de fritzbox. Dus dan gaat de UTP kabel van de ONT nog wel in je fritzbox en niet via de SFP module van je fritzbox.

Daar horen dan wel wat extra instellingen bij om online te kunnen gaan (VLAN 300) gebruik de zoekfunctie op het forum.

In de zyxel staat dit al standaard goed.

 

Nee Koen aan VLAN 300 hoef je niet aan te komen bij een Fritzbox 5530 en de 5590

Gewoon het S/N nummer invoeren van de Huawai

Bij de ONT gevraagde gegevens van de Fritzbox en klaar is kees en je bent online.

Volgens mij ken jij de Fritz box 5530 en de 5590 niet?

Ja maar dat gaat dus nog niet op ODF lijnen. Dus voor nu convertor ertussen en met UTP naar WAN poort en profiel Odido/TMobile kiezen. 
 

Op de site van avm (avm.de) staat alles stap voor stap voor elk modem en provider. Erg goede website voor alles wat je zoekt. 

Was simpel om te doen alleen de S/N nummer ingeven en klaar je bent online

De WAN poort moet vrij komen voor me 2,5 G/bits desktop

Fritzbox heeft er maar 1 van 2,5 G/bits en ook de enigste die omgezet kan worden

 

Reputatie 1

Jeroen,

Ik ben installateur van Odido. Daarvoor van XS4ALL en heb in praktijk zo’n paar duizend Fritzboxen geïnstalleerd. Het betreft een XGSPON lijn. Als jij XGSPON lijn op ODF hebt met een Huawei convertor, mag jij dat zo doen als je wilt. Succes. Gaat je niet lukken. Serienummer klonen werkt enkel bij GPON niet bij XGSPON. 

En zonder VLAN 300 kom jij het internet niet op. Het internet heeft altijd een VLAN nodig om te kunnen internetten.  

Maar blijkbaar heb je dus de kennis om het wel te kunnen. Zou dan even contact opnemen met Odido en vertellen dat het jou gaat lukken zonder VLAN en met het kopiëren van een serienummer. Ik probeer je te helpen hè. Maar denk niet dat dat gewaardeerd wordt.

Succes

Reputatie 1

Ja maar dat gaat dus nog niet op ODF lijnen. Dus voor nu convertor ertussen en met UTP naar WAN poort en profiel Odido/TMobile kiezen. 
 

Op de site van avm (avm.de) staat alles stap voor stap voor elk modem en provider. Erg goede website voor alles wat je zoekt. 

Was simpel om te doen alleen de S/N nummer ingeven en klaar je bent online

De WAN poort moet vrij komen voor me 2,5 G/bits desktop

Fritzbox heeft er maar 1 van 2,5 G/bits en ook de enigste die omgezet kan worden

 

Dat is GPON, geen XGSPON. Daar kan fiber direct in met copy serienummer. Dan kun je simpelweg de WAN omzetten naar LAN

Dat gaat dus niet.. enige manier omdat te realiseren is het modem van Odido aansluiten. Daar zit een 2.5Gb poort op de LAN. 

Die moet ik juist weg hebben.

Ik heb hem er nu al tussen uit en dat moet zo nlijven.

Moet ook van die ONT van Huawai af.

Wil die spullen allemaal weg hebben.

Ik heb daar niks aan alleen maar toeters en bellen.

Jeroen,

Ik ben installateur van Odido. Daarvoor van XS4ALL en heb in praktijk zo’n paar duizend Fritzboxen geïnstalleerd. Het betreft een XGSPON lijn. Als jij XGSPON lijn op ODF hebt met een Huawei convertor, mag jij dat zo doen als je wilt. Succes. Gaat je niet lukken. Serienummer klonen werkt enkel bij GPON niet bij XGSPON. 

En zonder VLAN 300 kom jij het internet niet op. Het internet heeft altijd een VLAN nodig om te kunnen internetten.  

Maar blijkbaar heb je dus de kennis om het wel te kunnen. Zou dan even contact opnemen met Odido en vertellen dat het jou gaat lukken zonder VLAN en met het kopiëren van een serienummer. Ik probeer je te helpen hè. Maar denk niet dat dat gewaardeerd wordt.

Succes

Wel Koen ik waardeer het zeker van je zal even anders het formuleren.

Even voor de goede orde.

Onder op het ONT Huawai kastje staat XGS-PON op.

Neem dan aan dat ik op XGS-PON Netwerk zit. juist toch?

Bedoel wel met WAN aansluiting dat je alleen het S/N in hoeft te voeren en klaar he

Hebben we het hier wel over hetzelfde Koen?

Ik zal je aan de hand van foto's laten zien aan je.

Dan zie je zelf hoe dat gaat.

Ik contact met Odido hier over opnemen laat me niet lachen.

Zei nemen nog eens helemaal geen contact met mij op ondanks dat ze dat zeggen.

Reputatie 1

Oké. Nou voor WAN hoef je niks in te voeren. Je kunt je WAN vrij maken als LAN bij poortinstellingen. Je kunt daar elke LAN en de WAN zelf aanpassen. Maar die krijg je nog niet vrij dus omdat bij XGSPON op ODF lijn geen direct fiber in kunt gebruiken. GPON en AON is geen probleem. XGSPON op WBA ook geen probleem. Dus wat jij wilt kan enkel op moment dat de backend bij Odido is voorzien met de mogelijkheid hiertoe. Dat komt.. maar is er nog niet. 

Jeroen,

Ik ben installateur van Odido. Daarvoor van XS4ALL en heb in praktijk zo’n paar duizend Fritzboxen geïnstalleerd. Het betreft een XGSPON lijn. Als jij XGSPON lijn op ODF hebt met een Huawei convertor, mag jij dat zo doen als je wilt. Succes. Gaat je niet lukken. Serienummer klonen werkt enkel bij GPON niet bij XGSPON. 

En zonder VLAN 300 kom jij het internet niet op. Het internet heeft altijd een VLAN nodig om te kunnen internetten.  

Maar blijkbaar heb je dus de kennis om het wel te kunnen. Zou dan even contact opnemen met Odido en vertellen dat het jou gaat lukken zonder VLAN en met het kopiëren van een serienummer. Ik probeer je te helpen hè. Maar denk niet dat dat gewaardeerd wordt.

Succes

Hoi Koen zo draait hij op WAN met de XGS-PON ONT van Huawai ervoor.

groet Jeroen

 

Oké. Nou voor WAN hoef je niks in te voeren. Je kunt je WAN vrij maken als LAN bij poortinstellingen. Je kunt daar elke LAN en de WAN zelf aanpassen. Maar die krijg je nog niet vrij dus omdat bij XGSPON op ODF lijn geen direct fiber in kunt gebruiken. GPON en AON is geen probleem. XGSPON op WBA ook geen probleem. Dus wat jij wilt kan enkel op moment dat de backend bij Odido is voorzien met de mogelijkheid hiertoe. Dat komt.. maar is er nog niet. 

Bij de Fritzbox 5530 en de 5590 kan dat alleen maar bij 1 poort de 2.5 G/bits poort de andere niet mogelijk. Of jij moet me vertellen hoe dan te doen Koen

Moet er zijn de directe Fiber gelijke monniken gelijken kappen. Odido is overal Odido. we betalen allemaal voor hetzelfde nietwaar

Reputatie 1

Ont installatiecode is niet nodig. WAN vanaf convertor heeft niks nodig enkel profiel TMobile. In dat profiel staat VLAN 300 vast (kun je vinden in de geavanceerde settings). Het modem staat eigenlijk helemaal los van de convertor en heeft daar geen enkele informatie van nodig. Krijgt domweg internet via de convertor. 
 

Oké. Nou voor WAN hoef je niks in te voeren. Je kunt je WAN vrij maken als LAN bij poortinstellingen. Je kunt daar elke LAN en de WAN zelf aanpassen. Maar die krijg je nog niet vrij dus omdat bij XGSPON op ODF lijn geen direct fiber in kunt gebruiken. GPON en AON is geen probleem. XGSPON op WBA ook geen probleem. Dus wat jij wilt kan enkel op moment dat de backend bij Odido is voorzien met de mogelijkheid hiertoe. Dat komt.. maar is er nog niet. 

Bij de Fritzbox 5530 en de 5590 kan dat alleen maar bij 1 poort de 2.5 G/bits poort de andere niet mogelijk. Of jij moet me vertellen hoe dan te doen Koen

Moet er zijn de directe Fiber gelijke monniken gelijken kappen. Odido is overal Odido. we betalen allemaal voor hetzelfde nietwaar

Dan moeten ze gewoon ook ODF klaarmaken punt

@Koen_Arnhem 

Omdat XGS-PON niet direct op de Fritzbox 5590 kan moet je de 2.5Gbit poort opofferen voor een wan poort.

De rest van de poorten zijn maar 1Gbit.

Dan heb je weinig aan een 2Gbit abonnement.

Als je dat voor een betreffende pc wil gebruiken.

Dan zal de Zyxel moeten gebruiken.

 

Ont installatiecode is niet nodig. WAN vanaf convertor heeft niks nodig enkel profiel TMobile. In dat profiel staat VLAN 300 vast (kun je vinden in de geavanceerde settings). Het modem staat eigenlijk helemaal los van de convertor en heeft daar geen enkele informatie van nodig. Krijgt domweg internet via de convertor. 
 

mmmmmm zal het nogmaals proberen zonder het S/N nummer in te vullen van de Huawai en ONT-installatiecode vereist niet aanvinken.

Als ik me goed kan herinneren kom je dan niet online vandaar dat ik het S/N nummer van de Huawai ingevuld had. Toen wel online namelijk.

Ik geef je uitsluitsel over deze manier Koen want ik check alles van mezelf en van een ander.

Want ik wil weten hoe het werkt en is.

Reputatie 1

https://assets.odido.nl/x/6ba57ca29d/eigen-modem-modem-instellingen.pdf
 

elk modem kun je eraan hangen. Geen enkel probleem. Als je via wizard instelt stelt modem zichzelf in. Eigenlijk enige wat in dat profiel staat is VLAN 300 en gebruikersnaam en ww uit. 
check maar. Je kunt ook kiezen voor ‘eigen instellingen’. Daar dan VLAN 300 invullen en geen gebruikersnaam en ww. En voila je hebt internet. 

@Koen_Arnhem

Omdat XGS-PON niet direct op de Fritzbox 5590 kan moet je de 2.5Gbit poort opofferen voor een wan poort.

De rest van de poorten zijn maar 1Gbit.

Dan heb je weinig aan een 2Gbit abonnement.

Als je dat voor een betreffende pc wil gebruiken.

Dan zal de Zyxel moeten gebruiken.

 

Ja helaas wel maar mijn pc en wifi vanuit de Fritzbox zijn een samen werkend netwerk.

Nu moet ik vanuit de Zyxsel de pc in en nog met een UTP naar me WAN 2,5 G/bits van de Fritzbox

met maar een 1 G/bits LAN van de Zyxel.

Daarom alleen maar ellende met die Odido ODF gedoe 

Had al klaar moeten zijn voordat ik klant werd Koen

https://assets.odido.nl/x/6ba57ca29d/eigen-modem-modem-instellingen.pdf
 

elk modem kun je eraan hangen. Geen enkel probleem. Als je via wizard instelt stelt modem zichzelf in. Eigenlijk enige wat in dat profiel staat is VLAN 300 en gebruikersnaam en ww uit. 
check maar. Je kunt ook kiezen voor ‘eigen instellingen’. Daar dan VLAN 300 invullen en geen gebruikersnaam en ww. En voila je hebt internet. 

Zal het eens doen Koen.

Trouwens hoe kom ik in aanmerking voor de pilot waar ze op dit moment mee bezig zijn.

Ik wil daar graag aan meewerken op de ODF lijn.

Weet jij of de pilot al bezig is op de ODF lijn door Odido?

https://assets.odido.nl/x/6ba57ca29d/eigen-modem-modem-instellingen.pdf
 

elk modem kun je eraan hangen. Geen enkel probleem. Als je via wizard instelt stelt modem zichzelf in. Eigenlijk enige wat in dat profiel staat is VLAN 300 en gebruikersnaam en ww uit. 
check maar. Je kunt ook kiezen voor ‘eigen instellingen’. Daar dan VLAN 300 invullen en geen gebruikersnaam en ww. En voila je hebt internet. 

Zal het eens doen Koen.

Trouwens hoe kom ik in aanmerking voor de pilot waar ze op dit moment mee bezig zijn.

Ik wil daar graag aan meewerken op de ODF lijn.

Weet jij of de pilot al bezig is op de ODF lijn door Odido?

Heb ook binnenkort een online interview door Odido

 

https://assets.odido.nl/x/6ba57ca29d/eigen-modem-modem-instellingen.pdf
 

elk modem kun je eraan hangen. Geen enkel probleem. Als je via wizard instelt stelt modem zichzelf in. Eigenlijk enige wat in dat profiel staat is VLAN 300 en gebruikersnaam en ww uit. 
check maar. Je kunt ook kiezen voor ‘eigen instellingen’. Daar dan VLAN 300 invullen en geen gebruikersnaam en ww. En voila je hebt internet. 

Zal het eens doen Koen.

Trouwens hoe kom ik in aanmerking voor de pilot waar ze op dit moment mee bezig zijn.

Ik wil daar graag aan meewerken op de ODF lijn.

Weet jij of de pilot al bezig is op de ODF lijn door Odido?

Heb ook binnenkort een online interview door Odido

 

Dus ben er klaar voor hoe ik het met Odido ervaar

Reputatie 4
Badge

Jeroen, XGS-PON over ODF gaat nog even duren.

Het helpt niet of je daar nu 10 of 200 berichten over stuurt dat ze het NU voor jou moeten regelen.

Stuur de Fritz!box terug als je dat nodig vindt, of wacht af tot het geregeld is, en gebruik zo lang de Zyxel met de 2.5G poort naar je desktop als die snelheid echt essentieel is.

We snappen allemaal dat je het graag anders wilt, en het liefst gisteren, maar “als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan” en “geduld is eene schoone saeck, en schenkt den menschheid veel vermaeck” zijn, hoe oubollig ook, nog steeds nuttige raadgevingen.

Reputatie 1

Amen 🙏🏻 

Reageer