Beantwoord

Mijn glasvezel klapt er bijna uit

  • 20 July 2022
  • 34 reacties
  • 1168 Bekeken

Reputatie 5

Gisteren merkte ik dat de demping van de glasvezel zeer hoog is.

Ik heb een fritzbox 5590 direct op glasvezel aangesloten.

Er is niks veranderd thuis ik vermoed een slechte connectie in de pop. (wijkkast)

Ik heb ook de Huawei ont aangesloten en die geeft ook een veel te hoge demping aan.

Ik denk dat een monteur het in de wijkkast moet gaan controleren.

Fritzbox

Huawei ont

Oude situatie fritzbox en huawei ont

 

icon

Beste antwoord door peter-keetfm 15 August 2022, 16:32

Bekijk origineel

34 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Hi @peter-keetfm, dankjewel voor het melden! Alleen maar goed om ons hiervan op de hoogte te brengen. Gelukkig is er nog geen reden voor paniek, maar laat het ons zeker even weten als het nog meer verhoogt. Geniet van je weekend!

Reputatie 5

Ik merk dat de demping wat hoger is geworden.

Het is nog meer als oke.

Maar ik wil het even melden in mijn topic.

Van -10.6 naar -11.1 dBm 

Het is nog een prima waarde op GPON.

 

Reputatie 7
Badge +4

Hi @peter-keetfm, wat super om dit te lezen! 😁

Hartstikke fijn dat jouw verbinding zo stabiel blijft en merci dat je de moeite hebt genomen om dit hier nog eens te delen. Perfect dat je ook gelijk dit antwoord als 'beste antwoord’ hebt gemarkeerd, topper. Ik laat dit topic zeker open, al hoop ik natuurlijk dat ik hier enkel positieve updates in voorbij zal zien komen. Maak er een mooie week van en klop gerust aan als wij jou weer eens met iets kunnen helpen, dat doet de Community namelijk met liefde. 

Reputatie 5

Ik heb de Fritzbox nu een kleine week weer direct op glasvezel aangesloten.

De RX waarde blijft netjes stabiel.

Wat er is gebeurd in het pop station geen idee misschien een monteur die een andere patch maakte en mijn patch stekker goed gedrukt heeft of wat dan ook.

Daar komen we niet achter.

In ieder geval werkt het nu zo hoe het hoort en ik hoop dat het zo blijft.

Gelukkig hoeft er geen meting gedaan te worden met de T-mobile spullen.

Ik ga er vanuit dat het zo blijft en ik zal dit bericht als antwoord markeren.

Dit topic mag wel open blijven mocht het probleem terug komen.

Nog bedankt @Boris en @Lisa voor het mee denken.

 

Reputatie 7
Badge +4

Helemaal top @peter-keetfm! Fijn dat je ons op de hoogte blijft houden. Fingers crossed! 🤞

Reputatie 5

Ik heb nu weer de Fritzbox direct op glasvezel aangesloten.

Mijn RX waarde is netjes -10.6 dBm.

@Boris en @Lisa 

Ik test het een weekje en laat het hier even het verloop weten.

Hopen dat het zo blijft.

 

 

Reputatie 7
Badge +9

Hoi @peter-keetfm,

Dat klopt helemaal! De waardes zien er aan deze kant ook helemaal goed uit. Fijn om te horen dat de problemen zijn opgelost. Mocht je onverhoopt toch ergens tegenaan lopen, laat het vooral weten. We zitten voor je klaar! 

Reputatie 5

@Lisa

Bedankt.

Ik hoop dat de waarde zo blijft.

Binnenkort de Fritzbox weer direct op glasvezel aansluiten.

Welke RX meet je op de OLT in de pop.?

Ik ben benieuwd.

Dat zal vermoedelijk nu tussen de -12/13 liggen.

 

Reputatie 7
Badge +4

Hi @peter-keetfm, wat pijnlijk van jouw knie! Heel fijn dat het daar nu weer wat beter mee gaat. Ik ben daarnaast ook super blij om te lezen dat jij weer de juiste waardes terug hebt. Ik ga ook duimen dat deze goede resultaten zo blijven aanhouden. Wat betreft een verandering in de POP in Rijssen/Holten, dit antwoord moet ik je schuldig blijven. Dat kan ik niet inzien. Het belangrijkste voor nu is dat jij gelukkig weer tevreden bent met de waardes. Als ik verder nog iets voor jou kan doen, laat het dan gerust weten. Voor nu nog veel sterkte met je knie! 😊

Reputatie 5

@Boris 

Ik had een drukke week. en woensdag mijn knie verdraaid.

Dat gaat nu gelukkig weer wat beter dus ik wilde de T54 er achter doen.

Maar ik dacht ik ga eerst de Huawei even uitlezen tot mijn verbazing zijn mijn oude goede waardes weer terug.

Mijn vraag is er een update geweest in het pop station gemeente Rijssen/Holten.?

Dit is nu mijn waarde RX -12.53dBm en dat is prima.

Nu hopen dat het zo blijft dan kan ik mijn Fritzbox 5590 weer direct op glas aansluiten. 😀

 

 

Reputatie 5

@Boris 

Het was afgelopen nacht dat ik film aan het kijken was 4x raak dat de verbinding er uit klapte.

Ik probeer de komende nieuwe week het T-mobile router er achter te kunnen doen.

Ik geef nu ook even aan waarom ik dat zo,n probleem vindt.

Ik heb een vpn draaien en domotica toepassing knx en camera bewaking.

Ik had liever gezien glasvezel kpn naar glasvezel T-mobile en klaar.

Alleen de sfp module wisselen aon naar gpon.

Ik moet zeggen het heeft ruim 2 weken goed gewerkt en waarom nu niet meer dat is voor mij de grote vraag.

Ik probeer maandag/dinsdag het T54 router er achter te doen.

Pfff ik hoop dat zo,n meting niet te lang duurt.

De oorzaak is bekend te hoge demping op de glaslijn buiten huis wat ruim 2 weken in order was. (Vermoedelijk slechte patch wijkkast)

Ik geef het hier aan als ik de T54 er achter heb.

 

 

 

 

 

Reputatie 7
Badge +9

Hi @peter-keetfm,

Dank voor je terugkoppeling. Ik verwijs je graag naar het volgende topic: 

We kunnen, ondanks dat de ONT uit te lezen valt, alleen support geven over de apparatuur die aangeleverd is door T-Mobile. Wil ik nu een onderzoek laten beginnen door de technische dienst op basis van de gegevens die we nu hebben, dan wordt dit keihard afgewezen. Ik hoor graag wanneer het Zyxel modem is aangesloten, zodat we je kunnen helpen met de verbinding. Dank je wel.

Reputatie 5

@Boris

Nog even over die meting van @Lisa die is tussen jullie Huawai OLT wat in het pop station hangt en mijn Fritzbox

waar de GPON SFP ont module in zit en deze dempig is ook te hoog net als de Huawei ont van T-mobile.

Waarom wordt er zo moeilijk over gedaan.?

Ik ben een nieuw klant alles perfect (op een paar kleine puntjes na) en de 19e gaat het mis los het op zou ik zeggen alles in dit topic is duidelijk. (startbericht)

Ik ga de T54 router er achter doen en dan zou de mededeling komen je verbinding is prima.

zie het maar als voorbeeld bij DAB radio wel of geen verbinding.

Op GPON is deze dBm waarde niet goed.

Ik wil gewoon de oude waardes zien wat ik de eerste 2 weken had. (RX -10 ~ -15)

a.u.b. een oplossing

 

En voor de duidelijkheid TX is het zendvermogen.

En RX het ontvangstvermogen dat laatste is meetbaar over de glaslijn en patch stekkers.

En het is 100% duidelijk in dit topic dat het bij mijn verbinding mis is.

Tussen huis en pop (wijkcentrale)

PS

speedtest is nu een drama met de Huawei ont.

De SFP ont van de fritzbox lijkt het beter op te kunnen vangen die veel te hoge demping op de glaslijn.

 

 

 

 

Reputatie 5

Hoi @peter-keetfm,

Ik wil het dolgraag voor je laten uitzoeken, maar daarvoor is het nodig dat de volledige apparatuur van T-Mobile is aangesloten. Daartoe behoort ook het Zyxel modem. Ik hoor het graag of we de verbinding kunnen onderzoeken.

Als de demping in een dag zoveel meer is geworden is er wat goed mis met de verbinding.

Nu dus 1x een uitval gehad. en ik verwacht dat het erger gaat worden omdat de demping dusdanig zo hoog is geworden zie hierboven de Huawei ont. wat door T-mobile is geleverd.

Van -12.43 dBm gezakt naar -28.86 dBm en dat is niet goed.

Ik heb nu de Huawei ont weer aangesloten en nogmaals uitgelezen zelfde hoge demping.

deze hoort -12.43 te zijn zoals het was.

Nu heb ik nog de Fritzbox aangesloten omdat het netwerk moet draaien nu.

Ik geef hier in dit topic even aan als ik het T-mobile T54 router er achter heb.

PS

Jammer dat het zo probleem geeft kwestie monteur naar de pop en mijn patch na kijken en cleanen met een one click cleaner.

 

Reputatie 7
Badge +9

Hoi @peter-keetfm,

Ik wil het dolgraag voor je laten uitzoeken, maar daarvoor is het nodig dat de volledige apparatuur van T-Mobile is aangesloten. Daartoe behoort ook het Zyxel modem. Ik hoor het graag of we de verbinding kunnen onderzoeken.

Reputatie 5

1 juli aangesloten op het T-mobile netwerk.

Huawei ont van T-mobile. (prima waarde)

De 19e deze maand ging het mis.

Ik noem even geen andere routers zoals Fritzbox/T-Mobile T54 of wat anders 

Deze meting is met een laptop direct op het door T-Mobile geleverde Huawei ont aangesloten.

Ik hoop dat het zo duidelijk is.

Dat er wat mis is gegaan in het pop station de 19e.

Er is en was geen aanpassing thuis.

Die datum/tijd.

 

Het is eigenlijk overbodig om te zeggen, maar zet  zsm het zyxel modem ertussen zodat ze kunnen meten. Zodra die ertussen zit dan zullen ze actie ondernemen. Eerder gaan ze echt geen actie ondernemen …..

Reputatie 5

Hoi @peter-keetfm,

Dank voor je terugkoppeling! Laat ik voorop stellen dat de waarde van -27,21 dBm een prima waarde is. De dempingwaarde van deze actieve poorten moet tussen de -29 en de -8 vallen, waarbij kleine speling zelfs niet het effect heeft wat jij ervaart. We kunnen daarmee wel degelijk uitsluiten dat het probleem zich bevindt in de ONT. Het is géén meting van de Fritzbox, waarmee we geen verbinding kunnen maken, omdat het hier eigen apparatuur betreft. Wel kunnen we meten tot de Huawei apparatuur die je van ons hebt ontvangen. 

Ik wil graag voor je zorgen dat alles goed werkt en dat je geen last hebt van de wegvallende verbinding, maar wanneer de Fritzbox is aangesloten kunnen wij niet de verbinding monitoren. Mocht je problemen ondervinden, wil ik je nogmaals vragen om het Zyxel modem aan te sluiten, waardoor wij aan de slag voor je kunnen. Alvast bedankt.

En de ellende is begonnen 11:45 klapt de verbinding eruit.

Ik kreeg netjes een push email van de fritzbox. (later toen er weer verbinding kwam)

Na mijn vele berichten hier in dit topic is wel duidelijk dat de demping slecht is geworden.

En dat het probleem buiten huis zit.

Zo jammer dat het niet serieus wordt genomen.

@Boris iedereen die met glasvezel werkt weet dat een demping van -27,21 veel te hoog is en dat de verbinding op omvallen staat. (zelfs bij pon waar het algemeen hoger is dan bij aon)

@Boris Kijk even naar de waardes wat ik had en nu heb. er is echt wat mis gegaan

En waar ik bang voor was is nu gebeurd. De verbinding klapt er uit.

Hopelijk gaat er iemand kijken in het pop station en maakt de connectie schoon met een zogeheten one click cleaner.

En dan kan ik weer genieten van mijn glasvezel aansluiting. (zonder in gedachte te hebben wanneer klapt deze er weer uit)

 

 

 

Reputatie 7
Badge +9

Hoi @peter-keetfm,

Dank voor je terugkoppeling! Laat ik voorop stellen dat de waarde van -27,21 dBm een prima waarde is. De dempingwaarde van deze actieve poorten moet tussen de -29 en de -8 vallen, waarbij kleine speling zelfs niet het effect heeft wat jij ervaart. We kunnen daarmee wel degelijk uitsluiten dat het probleem zich bevindt in de ONT. Het is géén meting van de Fritzbox, waarmee we geen verbinding kunnen maken, omdat het hier eigen apparatuur betreft. Wel kunnen we meten tot de Huawei apparatuur die je van ons hebt ontvangen. 

Ik wil graag voor je zorgen dat alles goed werkt en dat je geen last hebt van de wegvallende verbinding, maar wanneer de Fritzbox is aangesloten kunnen wij niet de verbinding monitoren. Mocht je problemen ondervinden, wil ik je nogmaals vragen om het Zyxel modem aan te sluiten, waardoor wij aan de slag voor je kunnen. Alvast bedankt.

Reputatie 5

Hi @peter-keetfm, ik ben gelijk voor je gaan kijken om dit met je te kunnen delen! Een screenshot van ons systeem mag ik hier niet delen, maar ik mag het wel voor je uitschrijven:

  • Power Tx van de ONT: 2,01dBm
  • Power Rx van de ONT: -27,21dBm

Weet jij zo voldoende? 😁

 

En dat is nou het probleem die -27,21 is veel te veel.

En dat geeft aan dat er een probleem in de patch zit in de wijkkast.

Die waarde wil ik weer graag op -10,7 zien zoals was.

Die meting wat je nu hebt gedaan is van de Fritz ont SFP module.

Aangezien de dempings waarde ook zo hoog zijn bij de door jullie geleverde Huawei ont.

zit het probleem buiten huis.

Nogmaals (T-mobile) Huawei ont oude situatie RX -12.43.

Situatie na het probleem op de 19e deze maand (T-mobile) Huawei ont RX -28.86.

@LisaKijk even naar mijn startbericht in dit topic.

en vooral bij de plaatjes van de Huawei ont van T-mobile (vergeet ff dat ik een fritzbox gebruik)

Die waardes vallen buiten de norm van de spec. van de T-mobile Huawei ont

Kopje Referance RX Optical Power -27 to -8 dBm.

Duidelijker kan haast niet met deze gegevens zie je dat de verbinding op omvallen zit.

Ik hoop dan dat er serieus hierna gekeken wordt.

Het gaat hier ook om de demping tussen thuis en pop te hoog is en niet welke router er achter hangt.

 

 

 

 

Reputatie 7
Badge +4

Hi @peter-keetfm, ik ben gelijk voor je gaan kijken om dit met je te kunnen delen! Een screenshot van ons systeem mag ik hier niet delen, maar ik mag het wel voor je uitschrijven:

  • Power Tx van de ONT: 2,01dBm
  • Power Rx van de ONT: -27,21dBm

Weet jij zo voldoende? 😁

 

Reputatie 5

@Lisa

Kun je een screenshot van de RX waarde ont. hier plaatsen.?

Wel even mijn gegevens weg poetsen graag.

Ik ben reuze benieuwd.

 

Reputatie 7
Badge +4

Hi @peter-keetfm, ik geef je graag wat meer duidelijkheid! Wanneer alle T-Mobile apparatuur is aangesloten, dun kunnen we de gehele verbinding uitlezen. Nu kan dat niet, maar kan enkel de verbinding van de ONT uitgelezen worden. Ik zie dat deze demping er gelukkig top uitziet, maar graag wil ik het modem ook kunnen uitlezen. Zo kunnen we uitsluiten waar het probleem ligt. Als de verbinding er perfect uitziet wanneer onze apparatuur is aangesloten, dan vrees ik dat het probleem toch in de Fritzbox zit. Ik ontvang graag het seintje als ik een meting met de T-Mobile apparatuur voor jou kan uitdraaien. Ik wil vooral voorkomen dat jouw verbinding eruit klapt! 💪

 

Reputatie 5

Nogmaals de vraag wat houdt die meting in met de T-mobile spullen.?

Wat betreft de verbinding tv en internet werken (nog) goed.

Al zo vaak in dit topic vermeld zit het probleem buiten huis. (Demping te hoog zowel Huawei als Fritzbox) (en 2 verschillende patchcovers)

Het heeft ruim 2 weken een goede RX waarde gehad en deze zit nu tegen het omvallen aan.

Dit kan de oorzaak zijn van een los zittende patch stekker of niet goed schoon gemaakt.

De 19e ging het mis.

Zie eerder in dit topic dat het probleem ook bij de T-mobile Huawei ont speelt. (Probleem te hoge demping zit buiten huis.)

Ik heb het abonnement ook verhoogd naar 1gbit. 

Speedtest lijkt goed. Nogmaals het is nu afwachten tot de verbinding er helemaal uit klapt.

 

Reputatie 6
Badge +5

Zou je hier een seintje willen geven zodra je de apparatuur van T-Mobile hebt aangesloten? Dan kan de verbinding nader bekeken worden en indien nodig een onderzoek gestart worden. Ik wil je vragen om de T-Mobile apparatuur tot nader order aangesloten te houden, zodat we de verbinding kunnen blijven monitoren. Alvast bedankt!

Reageer