-
-
heeft eerste post geplaatst
-
6 reacties
Goede morgen,
Ik ben net 2 dagen klant en begin nu al een beetje te mopperen. Ook ik heb een thuisserver met allerlei dingen erop. Werd 2 dagen geleden aangesloten en heb dus netjes de ipadressen aangepast en nu ongeveer een klein uurtje werkte alles perfect! Alles draaide perfect en zeker 16 uur als ik mijn statieken bekijk. Echter de volgende dag dacht ik met een bakje koffie is te gaan kijken hoe alles erbij stond en… Alles offline.
Ben erachter gekomen dat de server niet herkend word in het locale netwerk en heb zelfs nieuwe netwerkkaarten gebruikt en een tweede pc snel omgebouwd naar een servertje.
Echter, kale pc wordt herkend maar zodra er bijvoorbeeld unbuntu server software wordt gebruikt is ie niet te vinden in het locale netwerk.
Dus kan er ook niet met poort forwarderen gewerkt worden! (Die heeft gewerkt!)
Ik kom van ziggo en jaren probleemloos gedraait met mijn hobby.
Zelfs degene die de boel aansloot van Odido vertelde mij dat ik erop vooruit zou gaan.
In mijn log bestand van het modem zie ik vele meldingen van,
dnsmasq-dhcp: read /etc/ethers - 0 addresses
dnsmasq-dhcp: DHCP, IP range 192.168.1.2 -- 192.168.1.254, lease time 1d
Dus,
Bij aanvang heeft het een avond perfect gewerkt!
Port forwaderen ook!
Meerdere pc's getest om zeker te zijn dat de netwerkkaart of pc kapot was.
Heeft dit te maken met het modem ZYXEL EX5601-T1? Lijkt wel een blokkade in het modem.
ect.
Klantnr OQN81975
Graag hoor ik spoedig een antwoord
Met vriendelijke groet,
Ton
Die dnsmasq-dhcp regels duiden op het crashen van de dhcp server.
Dat wordt veroorzaakt door versie b8 van de firmware van de Zyxel T-56.
Bij installatie had de Zyxel waarschijnlijk nog versie b4, waar het probleem nog niet in zat, maar na een paar uur online wordt de “upgrade” naar b8 automatisch gepusht.
Ubuntu Server en talloze embedded apparaten hebben hier last van: JBL/Harman Kardon boxen, Remarkable tablets, etc. etc. etc.
In Ubuntu Server kun je de config file van de dhcp client zo aanpassen dat hij weer verbinding maakt.
Als je wilt kan ik achterhalen hoe ik dat indertijd gedaan heb (1 regel in een config file, maar welke ook weer? En bij wie staat inmiddels de Pi waarop ik het gedaan heb?)
Het probleem is er sinds eind november / begin december 2023 (toen werd b8 uitgerold).
Ik liep er eind december tegenaan, toen ik verder wou met een Raspberry Pi met Ubuntu Server die voorheen goed werkte. Ik heb toen met Wireshark uitgevogeld wat er mis ging en mijn bevindingen hier in het forum gepost, met oorzaak en meest waarschijnlijke plek in de firmware waar het mis ging.
Twee weken later was er een nieuwe firmware (geen idee of ze mijn analyse gelezen hebben of het zelf hebben ontdekt), maar die wordt tot nog toe mondjesmaat uitgerold.
Intussen zijn er tientallen/honderden mensen met apparatuur die niet wil verbinden, en die erg blij zijn als ze de update hebben ontvangen die de problemen verhelpt.
Maar op dit moment moet je de update nog wel zelf aanvragen, door je klantnummer in je profiel te zetten en @Tommie van Odido @Teresa van Odido @Sven-Odido of een andere moderator aan te roepen. Dan is het in een paar dagen gefixt. Maar kennelijk worden routers dus nog steeds met een werkende firmware uitgeleverd, die vervolgens door een automatische update in de nacht wordt vervangen door versie b8 die vol problemen zit.
De moderatoren hier werken zo hard ze kunnen, maar zo lang de company policy lijkt te zijn dat “rollback” een niet bestaand woord is, en een nieuwe versie pas algemeen uitgerold mag worden na drie maanden rigoureus testen blijven ze dus nieuwe klanten na een dag met niet-werkende firmware opzadelen. “Corporate policy”: een woord dat ik nooit hoop te begrijpen.
Deze rant is een - waarschijnlijk wederom mislukte - poging iets te veranderen.
Maar grote bedrijven zijn log, en nauwelijks te veranderen.
Het zij zo.
Bekijk origineel