Netwerk probleem of modem probleem

  • 16 March 2024
  • 14 reacties
  • 215 Bekeken

Goede morgen,

Ik ben net 2 dagen klant en begin nu al een beetje te mopperen. Ook ik heb een thuisserver met allerlei dingen erop. Werd 2 dagen geleden aangesloten en heb dus netjes de ipadressen aangepast en nu ongeveer een klein uurtje werkte alles perfect! Alles draaide perfect en zeker 16 uur als ik mijn statieken bekijk. Echter de volgende dag dacht ik met een bakje koffie is te gaan kijken hoe alles erbij stond en… Alles offline.

Ben erachter gekomen dat de server niet herkend word in het locale netwerk en heb zelfs nieuwe netwerkkaarten gebruikt en een tweede pc snel omgebouwd naar een servertje.

Echter, kale pc wordt herkend maar zodra er bijvoorbeeld unbuntu server software wordt gebruikt is ie niet te vinden in het locale netwerk.

Dus kan er ook niet met poort forwarderen gewerkt worden! (Die heeft gewerkt!)

Ik kom van ziggo en jaren probleemloos gedraait met mijn hobby.

Zelfs degene die de boel aansloot van Odido vertelde mij dat ik erop vooruit zou gaan.

In mijn log bestand van het modem zie ik vele meldingen van,

 

dnsmasq-dhcp: read /etc/ethers - 0 addresses

dnsmasq-dhcp: DHCP, IP range 192.168.1.2 -- 192.168.1.254, lease time 1d

Dus,

Bij aanvang heeft het een avond perfect gewerkt!

Port forwaderen ook!

Meerdere pc's getest om zeker te zijn dat de netwerkkaart of pc kapot was.

Heeft dit te maken met het modem ZYXEL EX5601-T1?  Lijkt wel een blokkade in het modem.

ect.

 

Klantnr OQN81975

Graag hoor ik spoedig een antwoord

Met vriendelijke groet,

Ton

henkdeleeuw 1 maand geleden

Die dnsmasq-dhcp regels duiden op het crashen van de dhcp server.
Dat wordt veroorzaakt  door versie b8 van de firmware van de Zyxel T-56.
Bij installatie had de Zyxel waarschijnlijk nog versie b4, waar het probleem nog niet in zat, maar na een paar uur online wordt de “upgrade” naar b8 automatisch gepusht.
Ubuntu Server en talloze embedded apparaten hebben hier last van: JBL/Harman Kardon boxen, Remarkable tablets, etc. etc. etc.
In Ubuntu Server kun je de config file van de dhcp client zo aanpassen dat hij weer verbinding maakt.
Als je wilt kan ik achterhalen hoe ik dat indertijd gedaan heb (1 regel in een config file, maar welke ook weer? En bij wie staat inmiddels de Pi waarop ik het gedaan heb?😀)

Het probleem is er sinds eind november / begin december 2023 (toen werd b8 uitgerold).
Ik liep er eind december tegenaan, toen ik verder wou met een Raspberry Pi met Ubuntu Server die voorheen goed werkte. Ik heb toen met Wireshark uitgevogeld wat er mis ging en mijn bevindingen hier in het forum gepost, met oorzaak en meest waarschijnlijke plek in de firmware waar het mis ging.

Twee weken later was er een nieuwe firmware (geen idee of ze mijn analyse gelezen hebben of het zelf hebben ontdekt), maar die wordt tot nog toe mondjesmaat uitgerold.
Intussen zijn er tientallen/honderden mensen met apparatuur die niet wil verbinden, en die erg blij zijn als ze de update hebben ontvangen die de problemen verhelpt.

Maar op dit moment moet je de update nog wel zelf aanvragen, door je klantnummer in je profiel te zetten en @Tommie van Odido @Teresa van Odido @Sven-Odido of een andere moderator aan te roepen. Dan is het in een paar dagen gefixt. Maar kennelijk worden routers dus nog steeds met een werkende firmware uitgeleverd, die vervolgens door een automatische update in de nacht wordt vervangen door versie b8 die vol problemen zit.

De moderatoren hier werken zo hard ze kunnen, maar zo lang de company policy lijkt te zijn dat “rollback” een niet bestaand woord is, en een nieuwe versie pas algemeen uitgerold mag worden na drie maanden rigoureus testen blijven ze dus nieuwe klanten na een dag met niet-werkende firmware opzadelen. “Corporate policy”: een woord dat ik nooit hoop te begrijpen.

Deze rant is een - waarschijnlijk wederom mislukte - poging iets te veranderen.
Maar grote bedrijven zijn log, en nauwelijks te veranderen.
Het zij zo.

Bekijk origineel

14 reacties

Even nog een kleine toevoeging. Ik zie dat meerdere problemen hebben met hun cloud vanwege een versie

Firmware-versie
V5.70(ACEA.0)T56C_b8_1108
 
Misschien dat ik hier ook last van heb.
Reputatie 4
Badge

Die dnsmasq-dhcp regels duiden op het crashen van de dhcp server.
Dat wordt veroorzaakt  door versie b8 van de firmware van de Zyxel T-56.
Bij installatie had de Zyxel waarschijnlijk nog versie b4, waar het probleem nog niet in zat, maar na een paar uur online wordt de “upgrade” naar b8 automatisch gepusht.
Ubuntu Server en talloze embedded apparaten hebben hier last van: JBL/Harman Kardon boxen, Remarkable tablets, etc. etc. etc.
In Ubuntu Server kun je de config file van de dhcp client zo aanpassen dat hij weer verbinding maakt.
Als je wilt kan ik achterhalen hoe ik dat indertijd gedaan heb (1 regel in een config file, maar welke ook weer? En bij wie staat inmiddels de Pi waarop ik het gedaan heb?😀)

Het probleem is er sinds eind november / begin december 2023 (toen werd b8 uitgerold).
Ik liep er eind december tegenaan, toen ik verder wou met een Raspberry Pi met Ubuntu Server die voorheen goed werkte. Ik heb toen met Wireshark uitgevogeld wat er mis ging en mijn bevindingen hier in het forum gepost, met oorzaak en meest waarschijnlijke plek in de firmware waar het mis ging.

Twee weken later was er een nieuwe firmware (geen idee of ze mijn analyse gelezen hebben of het zelf hebben ontdekt), maar die wordt tot nog toe mondjesmaat uitgerold.
Intussen zijn er tientallen/honderden mensen met apparatuur die niet wil verbinden, en die erg blij zijn als ze de update hebben ontvangen die de problemen verhelpt.

Maar op dit moment moet je de update nog wel zelf aanvragen, door je klantnummer in je profiel te zetten en @Tommie van Odido @Teresa van Odido @Sven-Odido of een andere moderator aan te roepen. Dan is het in een paar dagen gefixt. Maar kennelijk worden routers dus nog steeds met een werkende firmware uitgeleverd, die vervolgens door een automatische update in de nacht wordt vervangen door versie b8 die vol problemen zit.

De moderatoren hier werken zo hard ze kunnen, maar zo lang de company policy lijkt te zijn dat “rollback” een niet bestaand woord is, en een nieuwe versie pas algemeen uitgerold mag worden na drie maanden rigoureus testen blijven ze dus nieuwe klanten na een dag met niet-werkende firmware opzadelen. “Corporate policy”: een woord dat ik nooit hoop te begrijpen.

Deze rant is een - waarschijnlijk wederom mislukte - poging iets te veranderen.
Maar grote bedrijven zijn log, en nauwelijks te veranderen.
Het zij zo.

Goede morgen Henk,

Je maakt mijn dag weer een beetje goed met deze super uitleg en heb inmiddels om een update gevraagd.

Het werkte echt perfect en was super blij tot de volgend ochtend.

Je hebt me al meer dan genoeg geholpen en ga je geen werk opzadelen in het weekend.

Het kost me een hoop stress minder nu en kwestie van afwachten dus.

Fijn weekend toegewenst!

Groeten Ton

Reputatie 4
Badge

Omdat ik een ingeving kreeg (en het niet laten kon 😁) hier nog even de aanpassing van de config file waarmee je je Ubuntu Server alvast weer aan de praat krijgt:

in /etc/systemd/networkd.conf het volgende aanpassen:

[DHCPv4]
DUIDType=link-layer
#DUIDRawData=

Dan is de dhcp-aanvraag weer kort => geen buffer overflow => geen crash van de dhcp-module => geen dnsmasq-dhcp regels meer in je logfile elke paar minuten, en een werkende verbinding!

Werkt niet voor de andere problemen, dus update aanvragen was sowieso nuttig, maar dan kun je van het weekend vast weer verder spelen met de Linux.

Overigens: dat andere topic aanmaken met de vraag om nieuwe firmware was niet meer nodig, omdat ik hier de moderatoren al ge-@ had. En twee topics over hetzelfde probleem houden ze niet zo van.

Dank je Henk!

Ik ga mijn monitor aan de server hangen en toetsenbord en het proberen.

Dank voor alles!

Groeten Ton

Nou bij de klantenservice krijgen wij doodleuk te horen dat we teveel apparaten op ons modem hebben aangesloten en daardoor ons modem niet goed werkt. 

Neem aan dat het deze fouten zijn:

Apr 10 14:30:06 daemon.info dnsmasq-dhcp: DHCP, IP range 192.168.1.2 -- 192.168.1.254, lease time 1d
Apr 10 14:30:06 daemon.info dnsmasq-dhcp: read /etc/ethers - 0 addresses
Apr 10 14:31:14 daemon.info dnsmasq-dhcp: DHCP, IP range 192.168.1.2 -- 192.168.1.254, lease time 1d
Apr 10 14:31:14 daemon.info dnsmasq-dhcp: read /etc/ethers - 0 addresses
Apr 10 14:32:16 daemon.info dnsmasq-dhcp: DHCP, IP range 192.168.1.2 -- 192.168.1.254, lease time 1d
Apr 10 14:32:16 daemon.info dnsmasq-dhcp: read /etc/ethers - 0 addresses
Apr 10 14:33:23 daemon.info dnsmasq-dhcp: DHCP, IP range 192.168.1.2 -- 192.168.1.254, lease time 1d
Apr 10 14:33:23 daemon.info dnsmasq-dhcp: read /etc/ethers - 0 addresses
Apr 10 14:34:25 daemon.info dnsmasq-dhcp: DHCP, IP range 192.168.1.2 -- 192.168.1.254, lease time 1d
Apr 10 14:34:25 daemon.info dnsmasq-dhcp: read /etc/ethers - 0 addresses
Apr 10 14:35:28 daemon.info dnsmasq-dhcp: DHCP, IP range 192.168.1.2 -- 192.168.1.254, lease time 1d
Apr 10 14:35:28 daemon.info dnsmasq-dhcp: read /etc/ethers - 0 addresses
Apr 10 14:36:26 daemon.info dnsmasq-dhcp: sendLeaseMessageToESMD
Apr

Ik heb in december, januari, februari en nu weer in april contact gehad over dit incident, en tot mijn frustratie blijf ik onzinnige verklaringen ontvangen. Er wordt beweerd dat de processor van mijn pc, een i9 9900K, niet krachtig genoeg is, maar deze is naar mijn weten nog lang niet verouderd. Bovendien heeft dit helemaal niets te maken met mijn netwerkverbinding. Vervolgens werd gesuggereerd dat het probleem veroorzaakt wordt door het aantal apparaten in huis (wel twintig op een poort). Deze bewering is absurd. Daar bovenop werd gesteld dat de netwerkverbinding bij elk apparaat zou worden verdeeld, waardoor er steeds minder bandbreedte beschikbaar zou zijn tot het internet niet meer werkt. Dit is pure nonsens! Het betrof een access point dat slechts enkele smartapparaten deelde op de poort. Ik heb zelfs alle access points verwijderd, maar het probleem blijft bestaan.

 

Ik kan al sinds november/december een groot deel van mijn apparaten niet meer gebruiken. En telkens wordt de schuld bij ons gelegd. 

Reputatie 3

maar wat is nu je probleem? welke hinder ondervind je?

Reputatie 4
Badge

@RWJ  ondervindt hinder dat bepaalde apparaten geen ip-adres krijgen. De log file is duidelijk. 

Firmware van de router laten upgraden van b8 naar b10 en de ellende is voorbij. 

Is pas drie maanden bekend...

Reputatie 4
Badge

@Tommie van Odido @Teresa van Odido kunnen jullie @RWJ ook even op de lijst zetten voor een firmware update? Dan kan hij vandaag maandag ook weer genieten van al zijn apparatuur! 

@RWJ zorg even dat je je klantnummer (ABC12345) hier in je profiel zet, dan weten ze welke router ze moeten hebben.

Reputatie 7
Badge +9

Zeker @henkdeleeuw! Ik mis alleen een klantnummer zoals je al aangeeft haha.

Ik zet je graag op de lijst @RWJ. Zou jij je klantnummer willen toevoegen aan je profiel? Deze is te vinden in Mijn Odido (in een webbrowser) → Klik op Abonnementen →  Klik op pijltje omlaag bij Klant sinds →  Klantnummer: ABC12345

 

 

Reputatie 7
Badge +9

Ik zag dat je mij een privébericht gestuurd had @RWJ. Ik heb je op de lijst gezet. De firmware zal, door afwezigheid, maandag geüpgraded worden, tijdens het updaten zal je internet ongeveer drie minuten wegvallen. Daarna staat de nieuwe firmware op het modem. 

Ik zag dat je mij een privébericht gestuurd had @RWJ. Ik heb je op de lijst gezet. De firmware zal, door afwezigheid, maandag geüpgraded worden, tijdens het updaten zal je internet ongeveer drie minuten wegvallen. Daarna staat de nieuwe firmware op het modem. 

Heel erg bedankt voor je antwoord. Erg fijn dat er toch iemand is die begrijpt wat er speelt. Ik wacht met smart maandag af. 

Ik wil graag mijn oprechte dank uitspreken voor alle waardevolle informatie die ik van jullie heb ontvangen. Vanmorgen om 7 uur werd de b10-update uitgerold, en voor het eerst in zes maanden kan ik weer gebruikmaken van mijn FPGA's en Linux machines. Het voelt als een ware opluchting na al die tijd.

Vandaag belooft een drukke dag te worden, aangezien mijn webservers gedurende deze periode ook geen lokale back-ups hebben kunnen maken. 

Een punt van feedback dat ik wil benadrukken, is het belang van communicatie met de servicedesk. Het zou enorm hebben geholpen als zij op de hoogte waren geweest van deze problemen. Dit had mij niet alleen geld, maar ook waardevolle tijd kunnen besparen.

Nogmaals, bedankt voor de informatie die ik uit dit topic heb gekregen. Ik ben blij dat het eindelijk werkt. 

Reputatie 7
Badge +9

Geen dank @RWJ, ik ben superblij om te horen dat na de update alles het weer goed doet! Ik wens je nog een fijne maandag. 

Reageer