Beantwoord

Wanneer gaat T-Mobile IPv6 ondersteunen?


Reputatie 5

T-Mobile is een van de weinige providers die nog een ‘halve’ internetverbinding levert. Namelijk eentje zonder IPv6. Daardoor zijn legio websites en services niet beschikbaar vanaf een T-Mobile verbinding. Wie klant is bij Ziggo, KPN of (binnenkort) Delta kan wel genieten van onbeperkt toegang tot het internet. Maar bij T-Mobile zijn er niet eens plannen.

Hoe het kan dat je in 2023 nog geen plannen hebt voor IPv6 hebt is mij echt een raadsel. Incompetentie? Onwilligheid? Iets anders?

T-Mobile heeft al wel een IPv6 assignment gekregen van RIPE. Zo is hier te zien: https://bgp.tools/as/50266#prefixes

Kortom, ik ben diep, diep teleurgesteld in T-Mobile als bedrijf en ik vind eigenlijk dat T-Mobile op deze manier geen bestaansrecht heeft. Verkoop de hut alsjeblieft aan iemand die wel weet hoe ze internetdiensten moeten aanbieden.

T-Mobile, dit is je kans, verander mijn perspectief en kom met IPv6.

icon

Beste antwoord door Tommie van Odido 5 July 2023, 16:26

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

170 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Hey @Mister-v6, welkom op onze Community!

We zijn ervan op de hoogte dat hier veel vraag naar is. Op dit moment kan ik daar verder nog niks over zeggen. Het enige wat ik kan zeggen is dat we hier intern van afweten en dit meegenomen wordt. Als het zover is en we hebben een besluit genomen, zullen we uiteraard iedereen hiervan op de hoogte brengen!

Reputatie 5

Hey @Mister-v6, welkom op onze Community!

We zijn ervan op de hoogte dat hier veel vraag naar is. Op dit moment kan ik daar verder nog niks over zeggen. Het enige wat ik kan zeggen is dat we hier intern van afweten en dit meegenomen wordt. Als het zover is en we hebben een besluit genomen, zullen we uiteraard iedereen hiervan op de hoogte brengen!

Hallo Tommie,

Wederom een enorm teleurstellend antwoord van T-Mobile omtrent dit onderwerp. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat er geen plannen intern bekend zijn. Zou je mij een groot plezier willen doen en eens navragen bij wat meer collega’s? Ik zou er erg gelukkig van worden als T-Mobile een datum afkondigt waarop IPv6 ondersteuning wordt toegevoegd.

Reputatie 7
Badge +9

@Mister-v6 op dit moment is dit alles wat ik hier over kan zeggen. Geloof me dat ik dit in elke beraadslaging aankaart! Ik zie dit persoonlijk ook graag als verbetering in het netwerk van T-Mobile en ik ben niet de enige van de collega's. Als er iets bekend over is en bekend gemaakt mag worden, zullen we dit uiteraard met iedereen delen. 

Reputatie 5

Dit antwoord wordt al jaren gegeven. Elke keer als iemand vraagt “wanneer IPv6’ zegt T-Mobile “ikke niet weet”.

Hoe kan je jezelf als internet provider nog serieus nemen?

Reputatie 5

 

Reputatie 7
Badge +14

Onzin, ik heb totaal geen behoefte aan ipv6. Doe mijn smart home gewoon met de zyxel ipv4 router en heb een optimale wifi dekking gecreëerd met een Deco Mesh oplossing. 

Natuurlijk zijn vernieuwingen fijn en geven ook de mogelijkheid voor de gevorderde klant om meer te hobbyen,  maar ik denk niet dat van die 750K? abbonees er meer dan een procent dit nu echt mist.

Reputatie 5

Onzin, ik heb totaal geen behoefte aan ipv6. Doe mijn smart home gewoon met de zyxel ipv4 router en heb een optimale wifi dekking gecreëerd met een Deco Mesh oplossing. 

Natuurlijk zijn vernieuwingen fijn en geven ook de mogelijkheid voor de gevorderde klant om meer te hobbyen,  maar ik denk niet dat van die 750K? abbonees er meer dan een procent dit nu echt mist.

Misschien niet direct. Maar indirect heeft iedereen er profijt van. IPv4 adressen zijn €50 per stuk en worden verkocht per 256 stuk. Een IPv6 blok krijg je per miljarden adressen voor een schrijntje. 

De bewoording stoort me ook. Het is geen “verbetering” of een “nieuwe techniek” maar gewoon al 10+ jaar vast onderdeel van het internet. T-Mobile verstoort de ontwikkeling van het internet en houdt de noodzaak van het sterk verouderde IPv4 in stand door het niet te ondersteunen of überhaupt aan te geven wanneer ze het gaan ondersteunen. 

 

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Mister-v6 

T-Mobile geeft van tevoren vaak niet aan wat er gaat komen maar @Tommie geeft al best wat aan waaruit blijkt dat er in de toekomst ondersteuning komt voor IPv6.

Reputatie 5

Hallo @Mister-v6 

T-Mobile geeft van tevoren vaak niet aan wat er gaat komen maar @Tommie geeft al best wat aan waaruit blijkt dat er in de toekomst ondersteuning komt voor IPv6.

Klopt. Maar nog niks concreets. En dat stoort me zo erg aan de antwoorden van T-Mobile. 

Ik ga er misschien met een gestrekt been in. Maar het enige doel van de berichten die ik hier plaats is dat T-Mobile een betere internetprovider wordt en het internet er in zijn geheel (in Nederland en de wereld) er op vooruit gaat. 

Reputatie 6
Badge

Onzin, ik heb totaal geen behoefte aan ipv6. Doe mijn smart home gewoon met de zyxel ipv4 router en heb een optimale wifi dekking gecreëerd met een Deco Mesh oplossing. 

Natuurlijk zijn vernieuwingen fijn en geven ook de mogelijkheid voor de gevorderde klant om meer te hobbyen,  maar ik denk niet dat van die 750K? abbonees er meer dan een procent dit nu echt mist.

Mensen die een VPS huren bij een provider hebben daar soms alleen een IPv6 adres. dan kunnen ze die niet benaderen. Het is een wonder dat IPv4 zo ver is opgerekt met hacks als NAT. Voor de mobiele T-mobile thuis gebruikers wordt de situatie met carrier grade NAT wel steeds nijpender. Port forwarding kan dan niet meer)

Maar IPv6 is voor de gemiddelde gebruiker inderdaad nog niet direct nodig. Maar er zijn echt mensen die het wel nodig hebben. Voor T-mobile dat mikt op mass market consumers is het logisch dat ze er nu geen prioriteit aan geven. T-mobile is niet de provider voor geavanceerde klanten. Als je wat serieuzer met networking aan de gang wilt moet je een andere provider zoeken.

Ik hoop wel dat t-mobile als ze IPv6 introduceren ze vaste allocaties uitgeven en niet iets soortgelijks als de dynamische IPv4 adressen. IPv6 is simpelweg niet geavanceerd genoeg om met steeds wijzigende adressen om te kunnen gaan.

Al met al weet ik niet of ik er nu op IPv6 zit te wachten. Tot de tijd dat T-mobile een goed werkende oplossing heeft doe ik het wel met een Hurricane electric IPv6 tunnel

T-Mobile is een van de weinige providers die nog een ‘halve’ internetverbinding levert. Namelijk eentje zonder IPv6. Daardoor zijn legio websites en services niet beschikbaar vanaf een T-Mobile verbinding. Wie klant is bij Ziggo, KPN of (binnenkort) Delta kan wel genieten van onbeperkt toegang tot het internet. Maar bij T-Mobile zijn er niet eens plannen.

Hoe het kan dat je in 2023 nog geen plannen hebt voor IPv6 hebt is mij echt een raadsel. Incompetentie? Onwilligheid? Iets anders?

T-Mobile heeft al wel een IPv6 assignment gekregen van RIPE. Zo is hier te zien: https://bgp.tools/as/50266#prefixes

Kortom, ik ben diep, diep teleurgesteld in T-Mobile als bedrijf en ik vind eigenlijk dat T-Mobile op deze manier geen bestaansrecht heeft. Verkoop de hut alsjeblieft aan iemand die wel weet hoe ze internetdiensten moeten aanbieden.

T-Mobile, dit is je kans, verander mijn perspectief en kom met IPv6.

 

🐓 + 🍳.. !?

Reputatie 7
Badge +14

De geregistreerde ipv6 adressen zullen wel voor groot zakelijke klanten zijn. Wel weer grappig dat @huyar de posts van zichzelf liked...

Reputatie 5

T-Mobile is een van de weinige providers die nog een ‘halve’ internetverbinding levert. Namelijk eentje zonder IPv6. Daardoor zijn legio websites en services niet beschikbaar vanaf een T-Mobile verbinding. Wie klant is bij Ziggo, KPN of (binnenkort) Delta kan wel genieten van onbeperkt toegang tot het internet. Maar bij T-Mobile zijn er niet eens plannen.

Hoe het kan dat je in 2023 nog geen plannen hebt voor IPv6 hebt is mij echt een raadsel. Incompetentie? Onwilligheid? Iets anders?

T-Mobile heeft al wel een IPv6 assignment gekregen van RIPE. Zo is hier te zien: https://bgp.tools/as/50266#prefixes

Kortom, ik ben diep, diep teleurgesteld in T-Mobile als bedrijf en ik vind eigenlijk dat T-Mobile op deze manier geen bestaansrecht heeft. Verkoop de hut alsjeblieft aan iemand die wel weet hoe ze internetdiensten moeten aanbieden.

T-Mobile, dit is je kans, verander mijn perspectief en kom met IPv6.

 

🐓 + 🍳.. !?

Van het kip-ei probleem is al lang geen sprake meer. Wie geen IPv6 verbinding heeft, mist een groot gedeelte van het internet. Je merkt het misschien nog niet. 

Zorgt er echter wel voor dat je als internetondernemer flink in de buidel moet tasten als je ook wil dat je product beschikbaar is voor T-Mobile klanten. 

Los van wat ik vind over het wel of niet aanbieden van IPv6 ben ik wel benieuwd wat ik op dit moment niet kan of ervan merk dat IPv6 nog niet beschikbaar is. Ik ben best een ‘IT Enthusiast’, maar ik ben nog nooit iets misgelopen en ik heb nog nooit iets niet kunnen doen omdat ik bij T-Mobile geen IPv6 heb. Ik zal wel niet genoeg met IT bezig zijn.

 

EDIT1
Lijkt erop dat Google Nest niet werkt op non-IPv6-netwerken. Interessant.

EDIT1
Lijkt erop dat Google Nest niet werkt op non-IPv6-netwerken. Interessant.

 

werkt hier wel zonder ipv6 bij alle 5 de apparaten 

@Mister-v6 op dit moment is dit alles wat ik hier over kan zeggen. Geloof me dat ik dit in elke beraadslaging aankaart! Ik zie dit persoonlijk ook graag als verbetering in het netwerk van T-Mobile en ik ben niet de enige van de collega's. Als er iets bekend over is en bekend gemaakt mag worden, zullen we dit uiteraard met iedereen delen. 

Beste Tommie,

Ik ben tevreden over t-mobile, maar ik mag verwachten dat IP6 spoedig ook bij t-mobile word omarmd. #hedendaagseTechniek

Hallo @Mister-v6 

T-Mobile geeft van tevoren vaak niet aan wat er gaat komen maar @Tommie geeft al best wat aan waaruit blijkt dat er in de toekomst ondersteuning komt voor IPv6.

Ja in de toekomst dat zou zomaar over 10 jaar kunnen zijn een erg ruim begrip

@Mister-v6 op dit moment is dit alles wat ik hier over kan zeggen. Geloof me dat ik dit in elke beraadslaging aankaart! Ik zie dit persoonlijk ook graag als verbetering in het netwerk van T-Mobile en ik ben niet de enige van de collega's. Als er iets bekend over is en bekend gemaakt mag worden, zullen we dit uiteraard met iedereen delen. 

Beste Tommie,

Ik ben tevreden over t-mobile, maar ik mag verwachten dat IP6 spoedig ook bij t-mobile word omarmd. #hedendaagseTechniek

 

Is IPv6 verplicht?

Ja, dit is verplicht. IPv6 staat op de lijst verplichte standaarden (de 'Pas toe of leg uit'-lijst) van het Forum Standaardisatie.

Reputatie 7
Badge +8

@Imac Ik had je graag meer informatie en duidelijkheid hierover gegeven, maar ook wij weten voor nu alsnog niet wanneer dit exact mogelijk wordt. Wat betreft de verplichting. Dit geldt voor organisaties zoals Overheden (Rijk, provincies, gemeenten en waterschappen) en instellingen uit de (semi-)publieke sector.

Reputatie 6
Badge

@Mister-v6 op dit moment is dit alles wat ik hier over kan zeggen. Geloof me dat ik dit in elke beraadslaging aankaart! Ik zie dit persoonlijk ook graag als verbetering in het netwerk van T-Mobile en ik ben niet de enige van de collega's. Als er iets bekend over is en bekend gemaakt mag worden, zullen we dit uiteraard met iedereen delen. 

Beste Tommie,

Ik ben tevreden over t-mobile, maar ik mag verwachten dat IP6 spoedig ook bij t-mobile word omarmd. #hedendaagseTechniek

 

Is IPv6 verplicht?

Ja, dit is verplicht. IPv6 staat op de lijst verplichte standaarden (de 'Pas toe of leg uit'-lijst) van het Forum Standaardisatie.

Nee dat is NIET verplicht. Die lijst is voor overheids websites en zegt niets over de techniek in consumer netwerken. Het is min of meer verplicht voor overheids websites. Maar voor  de consumer is er geen lijst met verplichte technologieën . Het is inderdaad jammer dat T-mobile het niet ondersteunt. Er zijn ondertussen providers die een VPS aanbieden met alleen IPv6 toegang. Zo zullen er steeds meer sites komen die alleen via IPv6 toegankelijk zijn en dus niet vanaf een gewone T-mobile thuis aansluiting te benaderen zijn. Maar verplicht is IPv6 niet.

@Mister-v6 op dit moment is dit alles wat ik hier over kan zeggen. Geloof me dat ik dit in elke beraadslaging aankaart! Ik zie dit persoonlijk ook graag als verbetering in het netwerk van T-Mobile en ik ben niet de enige van de collega's. Als er iets bekend over is en bekend gemaakt mag worden, zullen we dit uiteraard met iedereen delen. 

Beste Tommie,

Ik ben tevreden over t-mobile, maar ik mag verwachten dat IP6 spoedig ook bij t-mobile word omarmd. #hedendaagseTechniek

 

Is IPv6 verplicht?

Ja, dit is verplicht. IPv6 staat op de lijst verplichte standaarden (de 'Pas toe of leg uit'-lijst) van het Forum Standaardisatie.

Nee dat is NIET verplicht. Die lijst is voor overheids websites en zegt niets over de techniek in consumer netwerken. Het is min of meer verplicht voor overheids websites. Maar voor  de consumer is er geen lijst met verplichte technologieën . Het is inderdaad jammer dat T-mobile het niet ondersteunt. Er zijn ondertussen providers die een VPS aanbieden met alleen IPv6 toegang. Zo zullen er steeds meer sites komen die alleen via IPv6 toegankelijk zijn en dus niet vanaf een gewone T-mobile thuis aansluiting te benaderen zijn. Maar verplicht is IPv6 niet.

 

Hmm.. 🤨

 

Duidenlijk dat T-Mobile daarom heel mischien geen IPV6 ondersteunt, maar als het verplicht was dan zouden ze hem dwingen om over te gaan beschikken natuurlijk,

 

💁‍♂️

 

¯⁠\⁠_⁠(⁠ ͠⁠°⁠ ͟⁠ʖ⁠ ⁠°͠⁠ ⁠)⁠_⁠/⁠¯

 

Mensen die wel IPv6 willen stap gewoon over naar Kpn.

Ik kom van Kpn en heb nu ruim een jaar T-Mobile.

En IPv6 heb ik nog niet gemist.

In ieder geval kun je Bij T-Mobile eigen apparatuur gebruiken.

En dan bedoel ik voornamelijk zonder tv box van de provider.

 

Reputatie 3

Onzin, ik heb totaal geen behoefte aan ipv6. Doe mijn smart home gewoon met de zyxel ipv4 router en heb een optimale wifi dekking gecreëerd met een Deco Mesh oplossing. 

Natuurlijk zijn vernieuwingen fijn en geven ook de mogelijkheid voor de gevorderde klant om meer te hobbyen,  maar ik denk niet dat van die 750K? abbonees er meer dan een procent dit nu echt mist.

OK leuk maar wifi is echt totaal niet de reden waarom ik en andere hobbyisten IPv6 zouden willen hebben. De daadwerkelijke redenering is:

  • Tekort aan IPv4 addressen, uiteindelijk zal t-mobile (of nu “odido” i guess) IPv6 moeten gaan supporten aangezien ze nu al waarschijnlijk IP addressen van AFRINIC aan het lenen zijn.
  • Einde van DHCP-geleverde public addresses. Het tijdperk van dynamische publieke addressering moet echt ten einde worden gebruikt. DHCP is prima binnen een lokaal netwerk maar voor beide hobbyisten en normale consumenten verwacht je dat hun adres op de ene dag hetzelfde is als de andere. Net zoals je fysieke postadres.
  • Geen destination port based NATting. Dit is daadwerkelijk voor de hobbyisten, normale consumenten die niks self-hosten zullen hier niet veel problemen mee hebben. Het is vreselijk vervelend om statisch een hele poort op een publiek adres the moeten inleveren als je naar binnen wilt NATten. Als iedereen gewoon een /48 IPv6 subnet zou krijgen zal dit ook geen probleem meer zijn.

En hoe bedoel je “vernieuwingen”? In 1998 was IPv6 geintroduceerd en in 2017 was het al geratificeerd als een standaard. Andere providers met IPv6 lopen niet voor, het is alleen t-mobile/odido die flink achterloopt.

 

Maar super cool dat je deco mesh netwerkje goeie wifi dekking regelt.

Reputatie 4

Moto van Odido is toch dat ze er voor de klant zijn. De klant vraagt al ruime tijd voor implementatie van IPv6, dan verwacht ik dat Odido dat nu ook gaat implementeren.

De infrastructuur van tegenwoordig ondersteunt IPv6 en dat is dus geen belemmering. Wat er moet gebeuren is het ontwerp van het netwerk pakken en uitbreiden met IPv6, dat alles implementeren en klaar. Zo moeilijk is het niet (als je er verstand van hebt).

Mijn eerste IPv6 implementaties voor mijn klanten waren al in 2014.

Heeft u geprobeerd de modem aan en uit te zetten? En test u wel direct op het modem? Wij zien namelijk dat uw auto aangesloten zit op het netwerk en daardoor kan IPv6 soms weigeren. - Odido Technische Service