Beantwoord

Youless LS 120 krijgt geen IP adres van Zyxel T-56

  • 16 February 2024
  • 70 reacties
  • 552 Bekeken

Reputatie 2

Goedemorgen allen,

Ik heb bijna een dag besteed aan het probleem dat de Zyxel T-56 modem geen IP adres (kan) geven aan een Youless LS120 Energy Monitor. Ik heb ook maar eens support gevraagd bij de makers van Youless en krijg het volgende antwoord:

“ Heb je toevallig een Zyxel T-56 modem van Odido? Er is namelijk
recentelijk een firmware fout in hun modem geslopen waardoor de Youless
(en vele andere apparaten) geen IP adres krijgt van dit modem. We
krijgen daar de laatste tijd met regelmaat een vraag over, dus vandaar
dat ik dit als eerste vraag. Odido en Zyxel hebben hier inmiddels
overigens ook al een firmware update voor, maar die is nog niet bij alle
klanten uitgerold.

Met vriendelijke groet,
Youless energy monitor 

 

Nu is mijn vraag: Waar kan ik de firmware vinden om te downloaden en toe te passen op mijn modem...

icon

Beste antwoord door Tommie van Odido 16 February 2024, 16:01

Bekijk origineel

70 reacties

Kijk daar doen we het voor! Mooi dat het weer werkt. Om een of andere obscure reden komt de gateway dus niet mee in de dhcp call (het ip adres voor het apparaat zag je immers wel terug).

Dat wordt dus tijd voor de technische dienstvan Odido om een Youless aan te schaffen, er een packet sniffer bij te pakken en te kijken waarom de Youless anders reageert op de Zyxel dan op andere routers (en wat de Youless anders doet dan andere apparaten waardoor het fout gaat).

Als ik een Youless ter beschikking had zou ik het zelf nog uit willen zoeken ook, maar helaas...

Het gaat volgens mij wel vaker mis met apparatuur en niet alleen met youless. Zie het hier iets teveel met allerlei spul voorbij komen van speakers tot deurbellen en dus ook de youless. Nu is die zyxel sowieso een beetje een brak apparaat, wordt denk ik eens tijd om van leverancier voor routers te switchen, denk dat een duurdere router minder geld kost dan nazorg en ontevreden klanten. (Ik gebruik die zyxel nooit, heb hem vervangen door een fritzbox en nooit problemen).

Ik gebruik al jaren bij Kpn een Fritzbox vanaf ze toen nog de experiabox v10 hadden.

Sinds dag een dat ik bij T-Mobile kwam (1 Juli 2022) direct de Fritzbox 5590 op GPON aangesloten.

Ik moet serieus toegeven dat ik geen problemen heb.

De T54 eigenlijk nooit gebruikt.

Reputatie 4

Kijk daar doen we het voor! Mooi dat het weer werkt. Om een of andere obscure reden komt de gateway dus niet mee in de dhcp call (het ip adres voor het apparaat zag je immers wel terug).

Dat wordt dus tijd voor de technische dienstvan Odido om een Youless aan te schaffen, er een packet sniffer bij te pakken en te kijken waarom de Youless anders reageert op de Zyxel dan op andere routers (en wat de Youless anders doet dan andere apparaten waardoor het fout gaat).

Als ik een Youless ter beschikking had zou ik het zelf nog uit willen zoeken ook, maar helaas...

Het gaat volgens mij wel vaker mis met apparatuur en niet alleen met youless. Zie het hier iets teveel met allerlei spul voorbij komen van speakers tot deurbellen en dus ook de youless. Nu is die zyxel sowieso een beetje een brak apparaat, wordt denk ik eens tijd om van leverancier voor routers te switchen, denk dat een duurdere router minder geld kost dan nazorg en ontevreden klanten. (Ik gebruik die zyxel nooit, heb hem vervangen door een fritzbox en nooit problemen).

Reputatie 4
Badge

Kijk daar doen we het voor! Mooi dat het weer werkt. Om een of andere obscure reden komt de gateway dus niet mee in de dhcp call (het ip adres voor het apparaat zag je immers wel terug).

Dat wordt dus tijd voor de technische dienstvan Odido om een Youless aan te schaffen, er een packet sniffer bij te pakken en te kijken waarom de Youless anders reageert op de Zyxel dan op andere routers (en wat de Youless anders doet dan andere apparaten waardoor het fout gaat).

Als ik een Youless ter beschikking had zou ik het zelf nog uit willen zoeken ook, maar helaas...

Reputatie 4

Dus de beschrijving zoals @Jaapje78 gaf (is bij mij althans ) de oplossing geweest,👌🏼👍🏻

Kijk daar doen we het voor! Mooi dat het weer werkt. Om een of andere obscure reden komt de gateway dus niet mee in de dhcp call (het ip adres voor het apparaat zag je immers wel terug).

Dom bugje en hopelijk wordt dat opgelost, tot die tijd weet je nu in iedergeval de truc om de youless toch weer bereikbaar te maken, gelukkig is dat een eenmalige actie.

Reputatie 4
Badge

@Pieter_B

 

(Ja, het is mij bekend dat je zo'n switch al voor 10€ aanschaft bij de A.C.Ti .. (zelf invullen)

 

Op de Universiteit Twente hebben (hadden) ze de Atletiek Club TION ;)

Reputatie 7
Badge +5

Even wat anders als de meter een p1 poort heeft kun je ook een Home wizard gebruiken.

Ik had eerst ook een Youless maar die van HomeWizard is veel mooier.

Als de Youless gebruikt wordt om via P1 poort van de slimme meter uit te lezen is de HomeWizard idd een mooiere uitlees optie.
 

Een groot voordeel dat het een API heeft.
Zo kun je deze ook in Home Assistant gebruiken.
Voor de zonnepanelen gebruik ik de tussen meter van dit merk.

Het is een idee.

Maar, zoals in mijn opzet zijn er 2 Youless LS110 in gebruik om 2 verschillende zonnepaneel installaties uit te lezen en de data te verzenden naar Pvoutput en terug naar HomeAssistant Op die wijze komt de werkelijke productie van de zonnepanelen in beeld, zonder dat het nodig is het eigen gebruik te verrekenen zoals bij de HomeWizard P1 uitlezing. De kWh meter van HomeWizard heeft nogal een stevige prijs 😉 maar kan dan wel via wifi uitgelezen worden.
Reden om de Solar opstelling met een kWh meter uit te lezen was de leeftijd van de eerste installatie. Dergelijke mogelijkheden waren er toen nog niet.


[ontopic]

Het blijkt dus waarschijnlijk geen hardware fout te zijn maar een BUG in de T56 router firmware

Dus misschien dat een moderator dit kan doorspelen.
 

@Regis 

Ik bedoel dit ook voor de meelezer.

Maar mooi dat je Youless weer werkt.👍

 

Reputatie 1

Bedankt, ik weet dat er vele opties zijn, echter ik had de beschikking over een werkende Youless voor de overstap naar Odido, en werkt het weer dus ik ben er vooralsnog weer tevreden mee…☺️

Even wat anders als de meter een p1 poort heeft kun je ook een Home wizard gebruiken.

Ik had eerst ook een Youless maar die van HomeWizard is veel mooier.

Een groot voordeel dat het een API heeft.

Zo kun je deze ook in Home Assistant gebruiken.

Voor de zonnepanelen gebruik ik de tussen meter van dit merk.

Het is een idee.

 

Reputatie 1

Dus de beschrijving zoals @Jaapje78 gaf (is bij mij althans ) de oplossing geweest,👌🏼👍🏻

Reputatie 1

Jaapje78 schreef:

Wel top dat je dit probeert alleen was eigenlijk de bedoeling dat je een fixed ip in de youless zet dus via dat 169 adres op de youless inlogen en daar een fixed ip opgeven 192.168.1.2 (bijvoorbeeld) met gateway 192.168.1.1

Ik heb zojuist op de Youless ingelogd, daar fixed ip gegeven; 192.168.1.5 (wat ik ook in de  zyxel gedaan had op Mac adres (dit terzijde) maar dan de gateway op 192.168.1.1 met netwerk op statisch, de find tool vindt de Youless binnen 10 seconden koppeling gemaakt binnen enelogic (wel een paar x overnieuw trouwens..) en Tadaaa het werkt!!! Bedankt allemaal voor het meedenken en zal bovenstaande even terugkoppelen naar enelogic.

 

Reputatie 7
Badge +5

Een switch tussen de youless en Zyxel zou dan een oplossing kunnen zijn

 

Voor een 10tje is dat ook nog wel t proberen waard

Ho, ho ff aanhouden op die geweldige coulance pot die Odido voor dergelijke zaken beschikbaar heeft en waar @Tommie van Odido rijkelijk uit rond kan delen 🤗.

Maar inderdaad, de medeforummers zullen net als ik benieuwd zijn of een extra stapje ertussen het konijn uit de hoge hoed is …

Net als @Jaapje78 aangeeft, het zou inderdaad heel bijzonder zijn. Voor zover mij bekend gebeurt  die negotiatie op hardware nivo. Dus zit het in de chips ingebakken.

Reputatie 4

“Wel top dat je dit probeert alleen was eigenlijk de bedoeling dat je een fixed ip in de youless zet dus via dat 169 adres op de youless inlogen en daar een fixed ip opgeven 192.168.1.2 (bijvoorbeeld) met gateway 192.168.1.1”

Op die manier heb ik het ook gedaan, echter niet met de gateway op 192.168.1.1, zou ik nog morgen nog eens kunnen proberen.

ik heb in de zyxel dynamische ipreeks vanaf .10…dus ipnr 5 is vrij..

de utpkabel is dezelfde maar reeds ook andere (nieuwe) geprobeerd 

 

Dan had ik het verkeerd gelezen: Ik las het dat je in de zyxel de youless een fixed ip had gegeven, dan gaat het waarschijnlijk niet werken want dan is het alsnog de dhcp server die het adres uitdeelt.

Dat van die 10 base half duplex kan ook nog een dingetje zijn al zou dat ook wel bijzonder zijn. Zie je wel de lampjes knipperen als je de youless aansluit?

Reputatie 1

Een switch tussen de youless en Zyxel zou dan een oplossing kunnen zijn

 

Voor een 10tje is dat ook nog wel t proberen waard

Reputatie 1

“Wel top dat je dit probeert alleen was eigenlijk de bedoeling dat je een fixed ip in de youless zet dus via dat 169 adres op de youless inlogen en daar een fixed ip opgeven 192.168.1.2 (bijvoorbeeld) met gateway 192.168.1.1”

Op die manier heb ik het ook gedaan, echter niet met de gateway op 192.168.1.1, zou ik nog morgen nog eens kunnen proberen.

ik heb in de zyxel dynamische ipreeks vanaf .10…dus ipnr 5 is vrij..

de utpkabel is dezelfde maar reeds ook andere (nieuwe) geprobeerd 

 

Reputatie 4

Ik heb nu in de zyxel bij fixed ip staan dat de Youless (Mac adres ) moet krijgen 192.168.1.5 maar dat gebeurt dus eenvoudig weg niet… wordt niet gezien, kan er via de router ook niet bij dus mijn indruk blijft gewoon dat er een probleem in de zyxel zit… Temeer dat er zoals @Pieter_B al aangeeft vergelijkbare problemen spelen. 

Wel top dat je dit probeert alleen was eigenlijk de bedoeling dat je een fixed ip in de youless zet dus via dat 169 adres op de youless inlogen en daar een fixed ip opgeven 192.168.1.2 (bijvoorbeeld) met gateway 192.168.1.1

De grote vraag is of het dan wel werkt. En ja, ongetwijfeld zit dit probleem in de zyxel. Er zijn niet voor niets zoveel mensen die hun eigen apparatuur gebruiken in plaats van wat de provider aanlevert (en ik maar denken dat die connectbox van ziggo buggy was).

Reputatie 7
Badge +5

@Pieter_B 

Helaas, helaas in mijn glazen bol treed er nu een wazig beeld op.

Maar inderdaad zou het niet aanwezig zijn van een onderhandelings protocol als oorzaak aangemerkt kunnen worden. Kan het in dat geval zelfs mogelijk zijn dat een vast ingesteld IP ook niet werkt omdat de Zyxel dan niet weet wat voor snelheid de poort/verbinding ingesteld moet worden.
Een switch tussen de youless en Zyxel zou dan een oplossing kunnen zijn.

Per definitie is de Youless een netwerkwerk apparaat die geen data hoge doorvoer of dergelijke behoeft zoals de tabel aangeeft.

Toch hulp nodig van een moderator zoals @Tommie van Odido die dit moet navragen bij zijn achterban en uit coulance een 5 of 8 poorts switch gaat op sturen naar de gebruikers met deze uitdaging.
(Ja, het is mij bekend dat je zo'n switch al voor 10€ aanschaft bij de A.C.Ti .. (zelf invullen)

 

Reputatie 7
Badge +3

Zit nog eens naar de specs van de LS120 te kijken … maar kan de T56 wel een negotiate doen naar 10Mb halve duplex? Heb daar in dit draadje als eerder even naar verwezen.

Weet jij dat @yalerta ?

 

Ik kan eigenlijk nergens zo even snel vinden wat de LAN poorten van de Zyxel T56 kan, als we praten over auto negotiation speeds

Reputatie 7
Badge +5

Ik heb nu in de zyxel bij fixed ip staan dat de Youless (Mac adres ) moet krijgen 192.168.1.5 maar dat gebeurt dus eenvoudig weg niet… wordt niet gezien, kan er via de router ook niet bij dus mijn indruk blijft gewoon dat er een probleem in de zyxel zit…

Zomaar als vraag, dezelfde utp kabel gebruikt die ook bij Ziggo benut werd? De kabel al een keer gewisseld. De oudere Ziggo modem/routers waren 100mb poorten.

Andere optie is om in de Youless een vast IP op te geven, het vinkje Dynamisch/DHCP uit te zetten, als gateway het ip adres van de Zyxel zetten en in de Zyxel een ip range uitsluiting b.v. van 2 tot 10 creëren zodat er geen IP's kunnen botsen.

Als de Zyxel idd de veroorzaker is zou een firmware update/downgrade door een Odido moderator/medewerker misschien kunnen helpen. Maar iets dergelijks kost ook tijd en documentatie om dat te doorlopen

 

Temeer dat er zoals @Pieter_B al aangeeft vergelijkbare problemen spelen.

Altijd voorzichtig wezen met aannames, de grootste valkuil om een traject te onderzoeken. Er ontstaat dan een blinde hoek waar een paard met oogkleppen nog ziende bij is. (tunnelvisie)

 

Reputatie 1

Ik heb nu in de zyxel bij fixed ip staan dat de Youless (Mac adres ) moet krijgen 192.168.1.5 maar dat gebeurt dus eenvoudig weg niet… wordt niet gezien, kan er via de router ook niet bij dus mijn indruk blijft gewoon dat er een probleem in de zyxel zit… Temeer dat er zoals @Pieter_B al aangeeft vergelijkbare problemen spelen. 

Reputatie 1

Ja @yalerta , valt in de ICT niet altijd mee om iemand iets te laten doen, dat je zelf in 5 minuten uitvoert .. dan krijg je dus dit ‘geworstel’  🤣 
😂soms kun je iets wat eenvoudig is ook heel moeilijk uitleggen….

Goed ben vanmiddag weer aan het worstelen😅 geweest, heb hem de via de zyxel een fixed ip-adres gegeven, krijg hem op het gegeven moment te zien in de aangesloten apparaten lijst, kan hem ook benoemen, maar kan hem niet benaderen en ook niet via de zyxel rechtstreeks pingen.

vervolgens heb ik hem IP-adres 192.168.1.5 gegeven, zie hem in de netwerkscan verschijnen, kan hem pingen kan hem vinden met de findtool… krijg koppelen te zien maar kan hem niet uitlezen via de website. Als ik het IP-adres intype zit ik direct in de Youless kan hem koppelen maar niet uitlezen via enelogic.

Vervolgens de Youless weer op dynamisch DHCP ingesteld, krijgt weer op adres 169.254.169.254, hetzelfde verhaal, echter kan hem nu wel via de app op de iPad uitlezen en op de telefoon alleen niet bij enelogic, daar mijn gegevens verwijdert en getracht de Youless opnieuw te koppelen echter mijn Youless wordt als onbekend gezien…dus niet gelukt

Reputatie 7
Badge +3

😂

Wat een geworstel met IP adressering en DHCP.

Ja @yalerta , valt in de ICT niet altijd mee om iemand iets te laten doen, dat je zelf in 5 minuten uitvoert .. dan krijg je dus dit ‘geworstel’  🤣

Maar begrijp ik dat jij eenzelfde opzet hebt, dan zit je boven op het vuur met tips en tricks in deze.

Volgens mij zweeft er ook nog een ander topic rond met ook Youless problemen, dus deze staat niet op zichzelf lijkt het.

gevonden ... alleen met nog geen reactie van die betreffende TS @J v Asselt 

 

Reputatie 4

@Jaapje78

”Niet om het een of ander, maar dat gevoel is andersom ook :) Wij hebben dezelfde link als je youless met de zyxel modem zullen we maar zeggen.”☺️laten we het daar maar op houden en de frustratie van de perikelen…

 

Ik snap alleen niet hoe je uit de screenshots afleidt dat ziggo en zyxel in hetzelfde netwerk zitten want dat zitten ze niet, screenshots zijn gemaakt met de ene x de Youless gekoppeld aan de ziggo router en de andere keer aan de zyxel maar beslist niet bij elkaar …

@Pieter_B en @Jaapje78 zal er later vandaag nog eens mee aan de gang gaan… Ziggo wordt echter lastig want die is per vandaag beëindigd.

Dat snap je dan correct niet want dat is ook niet wat ik zei, dat is een vraag voor het geval we spoken aan het jagen zijn omdat je toevallig die dingen wel in hetzelfde netwerk had gezet. Puur om suffe foutjes uit te sluiten. (hoe vaak ik niet op zoek ben geweest naar een apparaat op afstand waar de stekker gewoon niet in het stopcontact zat….).

Ik ben heel benieuwd wat eruit komt wanneer je dingen handmatig in stelt, al blijft het voor mij volstrekt een raadsel hoe een dhcp functie rare dingen kan doen bij sommige apparaten. Ik hoor het graag en als je nog rare dingen ziet roep ze gerust.

Reputatie 7
Badge +5

@Regis 

Bemerk dat ik een kleine optie ben vergeten te melden.

De Youless moet op Dynamisch DHCP ingesteld zijn om dat adres te krijgen wat je ingesteld is in de Zyxel. (Volgens de schermdump staat dit wel aan)

Reputatie 1

@Jaapje78 

”Niet om het een of ander, maar dat gevoel is andersom ook :) Wij hebben dezelfde link als je youless met de zyxel modem zullen we maar zeggen.”☺️laten we het daar maar op houden en de frustratie van de perikelen…

 

Ik snap alleen niet hoe je uit de screenshots afleidt dat ziggo en zyxel in hetzelfde netwerk zitten want dat zitten ze niet, screenshots zijn gemaakt met de ene x de Youless gekoppeld aan de ziggo router en de andere keer aan de zyxel maar beslist niet bij elkaar …

@Pieter_B en @Jaapje78 zal er later vandaag nog eens mee aan de gang gaan… Ziggo wordt echter lastig want die is per vandaag beëindigd.

Reageer