Beantwoord

Youless LS 120 krijgt geen IP adres van Zyxel T-56

  • 16 February 2024
  • 70 reacties
  • 554 Bekeken

Reputatie 2

Goedemorgen allen,

Ik heb bijna een dag besteed aan het probleem dat de Zyxel T-56 modem geen IP adres (kan) geven aan een Youless LS120 Energy Monitor. Ik heb ook maar eens support gevraagd bij de makers van Youless en krijg het volgende antwoord:

“ Heb je toevallig een Zyxel T-56 modem van Odido? Er is namelijk
recentelijk een firmware fout in hun modem geslopen waardoor de Youless
(en vele andere apparaten) geen IP adres krijgt van dit modem. We
krijgen daar de laatste tijd met regelmaat een vraag over, dus vandaar
dat ik dit als eerste vraag. Odido en Zyxel hebben hier inmiddels
overigens ook al een firmware update voor, maar die is nog niet bij alle
klanten uitgerold.

Met vriendelijke groet,
Youless energy monitor 

 

Nu is mijn vraag: Waar kan ik de firmware vinden om te downloaden en toe te passen op mijn modem...

icon

Beste antwoord door Tommie van Odido 16 February 2024, 16:01

Bekijk origineel

70 reacties

Reputatie 1

Dus de beschrijving zoals @Jaapje78 gaf (is bij mij althans ) de oplossing geweest,👌🏼👍🏻

Reputatie 1

Bedankt, ik weet dat er vele opties zijn, echter ik had de beschikking over een werkende Youless voor de overstap naar Odido, en werkt het weer dus ik ben er vooralsnog weer tevreden mee…☺️

Reputatie 1

Jaapje78 schreef:

Wel top dat je dit probeert alleen was eigenlijk de bedoeling dat je een fixed ip in de youless zet dus via dat 169 adres op de youless inlogen en daar een fixed ip opgeven 192.168.1.2 (bijvoorbeeld) met gateway 192.168.1.1

Ik heb zojuist op de Youless ingelogd, daar fixed ip gegeven; 192.168.1.5 (wat ik ook in de  zyxel gedaan had op Mac adres (dit terzijde) maar dan de gateway op 192.168.1.1 met netwerk op statisch, de find tool vindt de Youless binnen 10 seconden koppeling gemaakt binnen enelogic (wel een paar x overnieuw trouwens..) en Tadaaa het werkt!!! Bedankt allemaal voor het meedenken en zal bovenstaande even terugkoppelen naar enelogic.

 

Reputatie 4

Op zich is de firmware in de zyxel niet heel erg aangepast, alles standaard functies zitten er gewoon nog in. Het is wel heel verbazingwekkend dat dat apparaat een ip zou krijgen wanneer die aan de zyxel hangt (hij is bedraad aangesloten neem ik aan?).

Wanneer je het ding nog eens een reset geeft terwijl die aan de zyxel hangt kom je er dan ook niet bij? En als je er niet bij komt als je naar http://169.254.169.254 gaat? Dat is namelijk het standaard ip voor als dhcp faalt. Je zou dat ding anders een vast ip kunnen geven.

Als je de kabel eerst aan de ziggo modem hangt en hij krijgt daar een ip dan zal dat ip op de youless actief blijven tot de lease verlopen is, hij gaat simpelweg niet eerder naar een nieuw ip zoeken dus vandaar de reset van de youless terwijl die aan de zyxel hangt.

Reputatie 4

Dus de beschrijving zoals @Jaapje78 gaf (is bij mij althans ) de oplossing geweest,👌🏼👍🏻

Kijk daar doen we het voor! Mooi dat het weer werkt. Om een of andere obscure reden komt de gateway dus niet mee in de dhcp call (het ip adres voor het apparaat zag je immers wel terug).

Dom bugje en hopelijk wordt dat opgelost, tot die tijd weet je nu in iedergeval de truc om de youless toch weer bereikbaar te maken, gelukkig is dat een eenmalige actie.

Reputatie 1

@yalerta 

reset had ik al geprobeerd… wat betreft je 2e opmerking… weet dat t vaak gebeurt dingen over het hoofd zien, echter vaak wordt ook de klant onderschat, en het probleem daar ook wordt neergelegd, als ik niet in het zelfde segment zou zitten zou ik niet kunnen zien in de router (of überhaupt in de router inloggen) dat die wel een IP-adres krijgt, na afkoppelen en alles stroomloos laten en opnieuw opstarten een nieuw ip-adres krijgt.

Als ik diezelfde Youless (ook via een switch) aan de (nu nog werkende ) ziggo router hang kan ik hem direct benaderen en er lopen gewoon veel topics over verbindings problemen, er wordt een update uitgerold want er zijn verbindings problemen, als ik een melding maak bij enelogic is de eerste reactie die ik krijg; “ zit je bij Odido?” Feit is dat ik al bewust een overlap tussen providers neem om juist dit soort dingen te voorkomen.. iets met schade en schande…

Reputatie 1

en 

of moet elke klant zo technisch onderbouwd zijn als @henkdeleeuw om zijn apparatuur werkend te krijgen, vind het niet normaal dat je daar uren tijd in moet stoppen..

Reputatie 4

Kijk daar doen we het voor! Mooi dat het weer werkt. Om een of andere obscure reden komt de gateway dus niet mee in de dhcp call (het ip adres voor het apparaat zag je immers wel terug).

Dat wordt dus tijd voor de technische dienstvan Odido om een Youless aan te schaffen, er een packet sniffer bij te pakken en te kijken waarom de Youless anders reageert op de Zyxel dan op andere routers (en wat de Youless anders doet dan andere apparaten waardoor het fout gaat).

Als ik een Youless ter beschikking had zou ik het zelf nog uit willen zoeken ook, maar helaas...

Het gaat volgens mij wel vaker mis met apparatuur en niet alleen met youless. Zie het hier iets teveel met allerlei spul voorbij komen van speakers tot deurbellen en dus ook de youless. Nu is die zyxel sowieso een beetje een brak apparaat, wordt denk ik eens tijd om van leverancier voor routers te switchen, denk dat een duurdere router minder geld kost dan nazorg en ontevreden klanten. (Ik gebruik die zyxel nooit, heb hem vervangen door een fritzbox en nooit problemen).

Kijk daar doen we het voor! Mooi dat het weer werkt. Om een of andere obscure reden komt de gateway dus niet mee in de dhcp call (het ip adres voor het apparaat zag je immers wel terug).

Dat wordt dus tijd voor de technische dienstvan Odido om een Youless aan te schaffen, er een packet sniffer bij te pakken en te kijken waarom de Youless anders reageert op de Zyxel dan op andere routers (en wat de Youless anders doet dan andere apparaten waardoor het fout gaat).

Als ik een Youless ter beschikking had zou ik het zelf nog uit willen zoeken ook, maar helaas...

Het gaat volgens mij wel vaker mis met apparatuur en niet alleen met youless. Zie het hier iets teveel met allerlei spul voorbij komen van speakers tot deurbellen en dus ook de youless. Nu is die zyxel sowieso een beetje een brak apparaat, wordt denk ik eens tijd om van leverancier voor routers te switchen, denk dat een duurdere router minder geld kost dan nazorg en ontevreden klanten. (Ik gebruik die zyxel nooit, heb hem vervangen door een fritzbox en nooit problemen).

Ik gebruik al jaren bij Kpn een Fritzbox vanaf ze toen nog de experiabox v10 hadden.

Sinds dag een dat ik bij T-Mobile kwam (1 Juli 2022) direct de Fritzbox 5590 op GPON aangesloten.

Ik moet serieus toegeven dat ik geen problemen heb.

De T54 eigenlijk nooit gebruikt.

Reputatie 7
Badge +9

Hey @SingleDutch, goed dat je hierover een topic bent gestart.

De firmware is niet te vinden en wordt rond maart pas uitgerold. Wel kan ik je op de lijst zetten zodat hij eerder geupgraded wordt op jouw modem. Zou je je klantnummer willen toevoegen aan je profiel? Dan zorg ik dat de firmware spoedig geupgraded wordt! Deze is te vinden in Mijn Odido (in een webbrowser) → Klik op Abonnementen →  Klik op pijltje omlaag bij Klant sinds →  Klantnummer: ABC12345.

Reputatie 1

Ik snap dat als je reageert niet het hele draadje gaat lezen😉, maar ik heb hem zoals eerder gemeld bedraad, zowel via switch en rechtstreeks aangesloten/gewisseld, een vast IP-adres gegeven, maar dan kan ik hem nog steeds niet uitlezen of rechtstreeks pingen, ook de Find tool van eneLogic vind hem niet als ik dat IP-adres opgeef.. Na de reset echter kan ik hem helemaal niet meer vinden…

 

 

Reputatie 1

https://community.odido.nl/thuisnetwerk-566/ip-adres-en-youless-ls120-365076

 

En weer 1, is dit dan gebeurt na de update? Want eerst wel en nu geen verbinding meer…

Even wat anders als de meter een p1 poort heeft kun je ook een Home wizard gebruiken.

Ik had eerst ook een Youless maar die van HomeWizard is veel mooier.

Een groot voordeel dat het een API heeft.

Zo kun je deze ook in Home Assistant gebruiken.

Voor de zonnepanelen gebruik ik de tussen meter van dit merk.

Het is een idee.

 

Reputatie 1

@Tommie van Odido zoals ik het en der lees in diverse draadjes, zou je eens bij mij op de router kunnen kijken of je iets in de instellingen zou kunnen zien?

Reputatie 4

Ik snap dat als je reageert niet het hele draadje gaat lezen😉, maar ik heb hem zoals eerder gemeld bedraad, zowel via switch en rechtstreeks aangesloten/gewisseld, een vast IP-adres gegeven, maar dan kan ik hem nog steeds niet uitlezen of rechtstreeks pingen, ook de Find tool van eneLogic vind hem niet als ik dat IP-adres opgeef.. Na de reset echter kan ik hem helemaal niet meer vinden…

 

 

Ik reageerde juist omdat ik in het hele draadje lees dat je hem aan ziggo aansluit en dan zonder reset of refresh naar de zyxel zet. Dat gaat sowieso niet werken tenzij je over de leasetermijn van de ziggo dhcp server heen gaat.

verder heb je nergens in het draadje verteld dat je het apparaat een vast ip adres hebt gegeven dus vertel mij eens waar ik het moet lezen als het er niet staat behalve in dit laatste berichtje?

Blijft dus nog steeds open te staan wat er gebeurt als je het apparaat een vast ip geeft in hetzelfde subnet als je computer en er dan rechtstreeks heen gaat? Eventueel geef je computer een ip adres gelijkend op het standaard adres van je youless? Kun je er dan wel bij? (wel beiden bedraad aangesloten, de zyxel functioneert dan namelijk alleen als switch).

@Regis 

Ik bedoel dit ook voor de meelezer.

Maar mooi dat je Youless weer werkt.👍

 

Reputatie 1

Ik doelde op het feit dat je vroeg of hij bedraad aangesloten was, val je er verder niet aan oid.

Feit is dat als ik hem aan de ziggo router hang zonder reset hij wel direct gevonden wordt, andersom niet. Dit zou volgens jou niet moeten kunnen, gebeurt echter wel.

Probleem is dus juist als ik hem een vast IP-adres geef, kan zien dat ie dat krijgt alleen kan hem niet benaderen/lezen

Reputatie 4

Ook dat is niet wat ik zei. Ik zei dat als je hem achter de ziggo router hangt en dan vervolgens zonder reset aan de zyxel hangt het sowieso niet gaat werken, hij heeft dan namelijk de lease van de ziggo dhcp server nog en zal niet eens proberen om er eentje van de zyxel te krijgen. Vandaar dus: Aan de zyxel hangen (bedraad) en dan resetten.

Hoe geef je hem een vast ip adres? Daarvoor moet je hem namelijk eerst kunnen benaderen en dat gaat volgens jezelf niet. Of geef je hem een vast ip adres via het ip van de ziggo modem en hou je die instelling aan? (wat weer verklaard waarom hij op de zyxel dan niet werkt.

Ziggo is standaard 192.168.178.1, Odido is standaard 192.168.1.1
Het klinkt alsof je als gateway dan de eerste gebruikt in plaats van de gateway van odido net als de range waar het ip in zit.
Dus zorg ervoor dat als je hem een vast ip geeft het begint met 192.168.1 en zorg ervoor dat je de gateway van de zyxel aangeeft.

Wel bijzonder dat je alleen reageert op het bedraad aansluiten (wat gewoon een herinnering was) maar de rest negeert.

Dus vertel eens:

Welk ip adres heb je het ding gegeven?
Welke gateway heb je ingesteld?
Wat is het ip adres van de zyxel modem? (misschien heb je die wel veranderd)
Zitten de ziggo en de zyxel modem binnen hetzelfde netwerk of is dit wel echt gescheiden? (niet dat je twee dhcp servers tegelijk hebt aangesloten op hetzelfde netwerk).

Reputatie 7
Badge +5

Even wat anders als de meter een p1 poort heeft kun je ook een Home wizard gebruiken.

Ik had eerst ook een Youless maar die van HomeWizard is veel mooier.

Als de Youless gebruikt wordt om via P1 poort van de slimme meter uit te lezen is de HomeWizard idd een mooiere uitlees optie.
 

Een groot voordeel dat het een API heeft.
Zo kun je deze ook in Home Assistant gebruiken.
Voor de zonnepanelen gebruik ik de tussen meter van dit merk.

Het is een idee.

Maar, zoals in mijn opzet zijn er 2 Youless LS110 in gebruik om 2 verschillende zonnepaneel installaties uit te lezen en de data te verzenden naar Pvoutput en terug naar HomeAssistant Op die wijze komt de werkelijke productie van de zonnepanelen in beeld, zonder dat het nodig is het eigen gebruik te verrekenen zoals bij de HomeWizard P1 uitlezing. De kWh meter van HomeWizard heeft nogal een stevige prijs 😉 maar kan dan wel via wifi uitgelezen worden.
Reden om de Solar opstelling met een kWh meter uit te lezen was de leeftijd van de eerste installatie. Dergelijke mogelijkheden waren er toen nog niet.


[ontopic]

Het blijkt dus waarschijnlijk geen hardware fout te zijn maar een BUG in de T56 router firmware

Dus misschien dat een moderator dit kan doorspelen.
 

Reputatie 4
Badge

@Pieter_B

 

(Ja, het is mij bekend dat je zo'n switch al voor 10€ aanschaft bij de A.C.Ti .. (zelf invullen)

 

Op de Universiteit Twente hebben (hadden) ze de Atletiek Club TION ;)

Reputatie 5
Badge +3

Hoi @Regis, ik heb het direct nagekeken! De nieuwe versie staat op je modem. Mocht je dit niet ervaren, kun je het modem resetten. Laat je me weten of dit geholpen heeft? Groetjes, Ishana

Reputatie 1

Joh….lijkt wel of je aandelen odido hebt….

Alles wederom gereset, opgestart, op de laatste afbeelding hangt de Youless met ip adres eindigend op 142, netwerk scan ziet m niet, pingen lukt niet, rechtstreeks benaderen lukt niet, enelogic vindt m niet

Reputatie 1

Ziggo router, geen probleem…

 

Reputatie 1

Ping 

 

Reputatie 1

En het enigste wat nu bedraad aan de router hangt is de Youless…

Reageer