Beantwoord

1080p 60Hz upgrade of downgrade van het signaal

  • 10 September 2020
  • 69 reacties
  • 5355 Bekeken


Toon eerste reactie

69 reacties

Reputatie 2

@Lisa 

Dus eigenlijk is voor dsl het nieuwe platform live tv kijken niet 1080p50. Waarom kan dit niet naar 1080p toe?

Nu geven jullie aan dat de beste instellingen voor live tv 1080i50 is en voor replay tv 1080p50.

Dus als ik 1080i50 in de box instel en replay tv kijk wat 1080p50 is dan gaat de tv box 1080p50 omzetten naar 1080i50 en de tv zet deze weer om naar 1080p50. Of zie ik dit verkeerd?


Zet je de tv box standaard op 1080p50, dan is het voor live tv niet optimaal bij een dsl verbinding.


Verder zeggen ze dat espn live uitzend op 1080p.

Dat is dan bij t-mobile live tv niet het geval bij dsl.

 

Glasvezel is hier nog steeds niet mogelijk. Dus blijft het ook bij dsl of kunnen jullie de schep hier in de grond zetten 😁

 

Reputatie 4

Heel erg dank dat je steeds zo snel en inhoudelijk zo degelijk en professioneel hebt geantwoord. Hoop dat @Jason nog antwoord zal geven op wat feitelijk “standaard’ impliceert. Als blijkt dat die “standaard” setting zich automatisch aanpast aan hetgeen op dat moment aan beelden wordt aangeboden, dan ben ik er helemaal uit. Ik ben benieuwd naar de reactie van @Jason Nogmaals dank voor je input!!

Reputatie 6
Badge

@apis4 oh, ik begrijp (denk ik) nu wat je laatst bedoelde. Als je op glasvezel iets terug kijkt is dit 8 Mbps (gelijk aan dsl kwaliteit) en als je live kijkt ligt dit bij glasvezel tussen 12 en 16 Mbps en bij dsl is live en terug kijken gelijk 8 Mbps. 

 

Dus eigenlijk zouden ze bij glasvezel terug kijken in 12 a 16 Mbps moeten door sturen.

 

Overigens zou ik ook makkelijk 12 a 16 Mbps met mijn vdsl lijn binnen kunnen halen. 

Als je gewoon een snelheidstest / controle in de software heb en je lijn kan het aan dan hup hogere kwaliteit 😄


He ‘lastige’ bij het uitleggen is dat er nu op glasvezel twee verschillende systemen/signalen zijn: die van het oude systeem (genaamd ’Interactieve TV’) en die van het nieuwe (‘T-Mobile TV’). De livestreams bij de nieuwe zijn dus ook gewoon die van 8mbps max bij live kijken en denk 6Mbps max bij het terugkijken.

Bij het oude kan je maar heel beperkt terugkijken, geen idee welke bitrate. Maar ik zie nu wel dat het al wat uitgebreider is en nu kan voor de NPO, RTL en SBS zenders plus op nog een paar andere ook Begin Gemist.

Bij DSL gaat de tv bitrate ook van je internetsnelheid af en dan houden ze rekening met een bepaald aantal boxen per huishouden wat er minimaal gegarandeerd moet kunnen worden (zodat ze geen klachten krijgen door een tekort aan bandbreedte voor de tv; of klachten over traag internet wanneer de tv aanstaat :smile: ). Maar zoals je zelf al had gemerkt is er nauwlijks verschil in bitrate meer voor de DSL streams en de nieuwe 1080p glasvezel streams dus dat zou geen reden moeten zijn waarom ze die niet op DSL doorgeven. Of je dat moet willen of zelfs verschil zou zien is een tweede :grin: (edit: maar dat kan je nu zelf al beoordelen natuurlijk met Apple TV vs Box. Op zich zou ik wel verwachten dat de 1080p iets beter is). Persoonlijk zit ik op glasvezel echt niet te wachten op die nieuwe streams met 30 seconden vertraging en slechtere beeldkwaliteit dus hoe langer het duurt voor we hier overgezet worden naar de nieuwe stijl hoe beter :wink: . Die nieuwe stijl is vooral bedoeld voor de nieuwe stijl tv kijkers met cloud opnemen, terugkijken op ‘alle’ zenders, etc. Hier werd ook heel veel om gezeurd (‘gevraagd’) als feature dus van die kant is het zeker wel te begrijpen hoe ze het nu aangepakt hebben (het lijkt nu ook niet voor niets precies op TV Anywhere, de oude stijl zag er heel anders uit).

Reputatie 2

Mijn televisie geeft nog altijd 720p aan en ik heb geen optie om dit aan te passen. Entone-68, fokuson 3.19.14, firmware 14.8.69

Reputatie 7

Hi @pvdh14, super om te zien dat @apis4 jou gelijk bijstond met een reactie! Heel fijn om te lezen dat 60Hz perfect voor jou werkt. 

Ik geef jullie heel graag een heldere update wat betreft de resolutie. Er is namelijk sprake van verkeerde informatie verstrekking, waardoor onjuist 1080p als resolutie door ons wordt aanbevolen. Vanmiddag is er direct een interne e-mail uitgestuurd om dit probleem voorgoed te tackelen, zodat vanaf nu deze foutieve informatie niet meer verschaft zal worden. Mijn excuses voor deze verwarring! 

Onze ideale resolutie voor onze TV stream is 1080i op 50Hz. De resolutie wordt nooit op 1080p aangeleverd, maar de Amino Aria TV Box kan deze resolutie wel aan. Echter heeft onze stream die resolutie niet. Het werkt eigenlijk hetzelfde als wanneer je een uitbreiding van een bordspelletje wilt spelen van een spel dat die uitbreiding niet heeft. De Hertz kan in principe los aangepast worden op de TV en daarbij is 60Hz goed mogelijk. Maar aangezien veel TV’s deze framereate niet aankunnen, adviseren wij een lagere framerate. 

Ik hoop heel erg dat dit voor duidelijkheid zorgt. Mochten jullie nog vragen of onduidelijkheden hebben, laat het mij dan gerust weten. Ik help hier graag mee! 🌼

 

 

Reputatie 4

@wilcokooistra  Kun je aangeven over welke TV-box beschikt ZOALS vermeldt staat aan de ONDERZIJDE van je TV-box?

Ik beschik over een Amino Aria 610x waarvan in het MENU van de TV-box “Entone-68” wordt aangegeven.

 

Reputatie 6
Badge

Heel erg dank dat je steeds zo snel en inhoudelijk zo degelijk en professioneel hebt geantwoord. Hoop dat @Jason nog antwoord zal geven op wat feitelijk “standaard’ impliceert. Als blijkt dat die “standaard” setting zich automatisch aanpast aan hetgeen op dat moment aan beelden wordt aangeboden, dan ben ik er helemaal uit. Ik ben benieuwd naar de reactie van @Jason Nogmaals dank voor je input!!

De nieuwe stream is 1080p/50 dus als dat niet onder 6 zit dan zou ik Standaard kiezen. In ieder geval alles behalve de /60 (of misschien nog /30) ...

Reputatie 7
Badge +6

@wilcokooistra Zo te zien zit je nog op het oude platform. Daar zit die functie niet op. Als je een oude afstandsbediening hebt, zou je kunnen proberen wat hier staat.

Reputatie 2

@TMTV ik heb de nieuwe afstandsbediening hoe kom je op het nieuwe platform? Ik ben nog niet eens een jaar abonnee en dan nu al een verouderde tv box? Of komt er ook een update voor deze ontvangers?

Reputatie 1

@apis4 In de basis is het 50,60,100,120. De Tv past zich aan aan wat die binnenkrijgt zo maakt het niet uit waar de TV staat. Het kastje hoort de juiste refresh rate te leveren die past bij het videosignaal. Zelf een refresh rate selecteren zou op basis van het TV/Video signaal moeten gebeuren en niet op basis van het hoogste wat het scherm aan kan. Het is geen PC, de techniek kan overlappen, de eisen zijn anders.

Wanneer je Amerikaanse sites leest over beeldschermen lijkt het alsof Europa niet bestaat. Het decimale systeem bestaat er ook niet en hun kijk op de wereld is niet erg inclusief. 50/100 Hz is voor hen niet belangrijk dus melden ze het ook niet.

Goeie (video)camera’s kun je bijvoorbeeld op PAL en NTSC zetten maar in Amerikaanse reviews wordt dat bijna nooit gemeld. Ze noemen de Europese framerates dus ook niet want die kun je alleen kiezen wanneer de camera op PAL staat. Wanneer journalisten en bloggers kijken naar de VS voor hun informatie zonder zelf na te denken krijg je hier dus dezelfde onvolledige info.

 

Reputatie 7
Badge +6

@wilcokooistra Je wordt automatisch overgezet naar het nieuwe platform. Dat doen ze in batches. Een week van tevoren krijg je daar een mail over. De tv-box wordt dan geüpdatet, dus je krijgt geen nieuwe.

Ik heb enkel moeite met 1080i Full HD noemen. Het is HD ja, maar enkel 1080p is Full HD. Kortom wat in Nederland wordt aangeleverd is geen Full HD. Interlaced gebruikt slechts de helft van de pixels per frame.

Verder geen opmerkingen.

Enkel deze NTSC = Not The Sharpest Color 😉

Reputatie 7
Badge +8

@pvdh14 Wij raden 1080p50 aan inderdaad. Het is ook mogelijk om de 1080i te gebruiken. Het verschil met deze is dat de kwaliteit iets minder is dan de 1080p, maar er wel minder gebruik van de bandbreedte nodig is, Bij de 1080p wordt er bij elke beeldverversing namelijk een volledig nieuw beeld getoond en bij de 1080i gebeurt dit slechts voor de helft. Je zou uiteraard ook beide resoluties uit kunnen testen en zelf ervaren wat voor jou het beste werkt op de Aria 7X TV Box! :blush:

Reputatie 7
Badge +6

@Lisa Dank voor de heldere uitleg! Persoonlijk zie ik het verschil tussen 1080i en 1080p niet. De bron is immers 1080i en of daar in de stream, door de tv-box of door de tv 1080p van wordt gemaakt, maakt volgens mij geen verschil. Ik neem aan dat de lagere resoluties (720, 576 en 480) bedoeld zijn voor oudere tv's. Dan blijft er bij wel nog wel één vraag over: waarom kun je 24, 30 en 60 fps instellen? Zoals je terecht aangeeft, zijn dat in Nederland nooit geschikte instellingen. De bron is 25fps en alleen veelvouden daarvan (50 dus) geven geen problemen. Bij 24, 30 en 60 krijg je schokkerig beeld, wat vooral goed te zien is bij vloeiende camerabewegingen en nieuwstickers (RTLZ tijdens kantooruren). Is het een idee om deze opties er helemaal uit te halen? De standaardinstelling is nu 1080p60, die dus niet geschikt is.

Reputatie 6
Badge

Hi @pvdh14, super om te zien dat @apis4 jou gelijk bijstond met een reactie! Heel fijn om te lezen dat 60Hz perfect voor jou werkt. 

Ik geef jullie heel graag een heldere update wat betreft de resolutie. Er is namelijk sprake van verkeerde informatie verstrekking, waardoor onjuist 1080p als resolutie door ons wordt aanbevolen. Vanmiddag is er direct een interne e-mail uitgestuurd om dit probleem voorgoed te tackelen, zodat vanaf nu deze foutieve informatie niet meer verschaft zal worden. Mijn excuses voor deze verwarring! 

Onze ideale resolutie voor onze TV stream is 1080i op 50Hz. De resolutie wordt nooit op 1080p aangeleverd, maar de Amino Aria TV Box kan deze resolutie wel aan. Echter heeft onze stream die resolutie niet. Het werkt eigenlijk hetzelfde als wanneer je een uitbreiding van een bordspelletje wilt spelen van een spel dat die uitbreiding niet heeft. De Hertz kan in principe los aangepast worden op de TV en daarbij is 60Hz goed mogelijk. Maar aangezien veel TV’s deze framereate niet aankunnen, adviseren wij een lagere framerate. 

Ik hoop heel erg dat dit voor duidelijkheid zorgt. Mochten jullie nog vragen of onduidelijkheden hebben, laat het mij dan gerust weten. Ik help hier graag mee! 🌼

 

 


Dan is het wel heel vreemd dat iemand een stukje NPO van de stream heeft opgenomen en dit gewoon 1080p/50 is. Het nieuwe platform loopt niet voor niets 30 seconden achter tov het oude platform (net als TV Anywhere ook altijd al heeft gedaan) … Zie:

@pvdh14

Reputatie 1

60Hz is natuurlijk iets heel anders dan 60 frames. 

Nee, de 60 frames verversen op de 60Hz frequentie. De eenheid Hz staat voor hoe vaak iets veranderd per seconde. Dat kan een geluidsgolf zijn, wisselspanning, verversings-snelheid en ook gewoon beeld. 

Het is allemaal nauw met elkaar verbonden. Je kan 50fps tonen op een modern beeldscherm dat op 60HZ draait maar een TV zal de ‘refreshrate’ of vernieuwings frequentie koppelen aan de beeldsnelheid. Het is namelijk het meest logisch om de refreshrate in de pas te laten lopen met de framerate.

Een PC videokaart staat op een vaste refreshrate ingesteld en youtube ziet er prima uit, terwijl daar toch diverse framerates gebruikt worden. Je kan de frequentie waarop een scherm draait los zien van de framerate maar de framerate is een andere manier van de beeldfrequentie benoemen.

50fps is 50 beeldjes per seconde en 50 veranderingen per seconde noemen we ook wel 50Hz.

 

Reputatie 1

De nieuwe stream is 1080p/50 dus als dat niet onder 6 zit dan zou ik Standaard kiezen.

Ik snap het niet zo goed. Waar komt de 1080p50 vandaan? Van 50i naar 50p betekend 25 halve frames erbij toveren. Dit zou betekenen dat je meer data moet opslaan en versturen en ingewikkelde conversies van het bronmateriaal moet doen. . Data kost geld en t-mobile wil verdienen dus… Waarom zouden ze moeilijk doen als het ook makkelijk kan?

 

Ik zou gewoon testen en goed kijken. Probeer alle resoluties maar eens uit en kijk of het beter wordt wanneer je afwijkt van standaard.

 

Reputatie 2

@Lisa Ik heb 1080i50 geprobeerd, maar het replay tv gedeelte die dus 1080p50 is zie je haperingen in het beeld met 1080i50 instelling. Het wordt schokkerig.

Bij film1 via de tv box gebeurt dit zelfde met 1080i50.

Speel je hetzelfde stukje af op 1080p50 heb je dit niet.

Ook krijg je op 1080i50 instelling dat je tv-box zwart beeld geeft (loopt een ander topic over) en dit heb je niet op 1080p50 instelling. Ik had het niet meer gehad tot vandaag na wisselen naar 1080i50

 

aanvulling: een reset van het tv menu gedaan op de box en met 1080i50 instelling, nogmaals getest. Nu is het schokkerige weg met 1080i50 bij film1. 
 

Optimaal vind ik het allemaal niet met deze verschillende instellingen voor live en replay tv

 

Reputatie 6
Badge

@Lisa Ik heb 1080i50 geprobeerd, maar het replay tv gedeelte die dus 1080p50 is zie je haperingen in het beeld met 1080i50 instelling. Het wordt schokkerig.

Bij film1 via de tv box gebeurt dit zelfde met 1080i50.

Speel je hetzelfde stukje af op 1080p50 heb je dit niet.

Ook krijg je op 1080i50 instelling dat je tv-box zwart beeld geeft (loopt een ander topic over) en dit heb je niet op 1080p50 instelling. Ik had het niet meer gehad tot vandaag na wisselen naar 1080i50

 

Dus het verzoek is om niet alleen glasvezel maar ook live dsl signaal ook aan te bieden op 1080p50 ipv 1080i50. 

 


In principe kan het geen kwaad om de box op 1080p/50 te zetten, de box doet dan gewoon het simpele deinterlace werk wat je tv anders ook zou doen met een 1080i signaal. Betekend alleen wel meer werk voor de box wat misschien een prestatie effect op andere taken zou kunnen hebben (het ‘smart’ gedeelte bijv.). Maar als je nergens anders bij-effecten merkt zet/laat je hem toch gewoon lekker op 1080p.

 

Heel basis verhaal gehad maar geen antwoord op de vraag, enkel ‘max’ 1080p op glasvezel’ en ‘max’ 1080i op DSL . Nu is het met DSL een ander verhaal maar dat 1080p signaal van het nieuwe platform is echt niet beter dan het oude op glasvezel (welke ik dus nog steeds krijg), dat is bijna compleet plat gecomprimeerd naar DSL/TV Anywhere niveau wat ook aan de kleuren is terug te zien (met als leuke bijkomstigheid die 20-30 seconden vertraging). Ze kunnen ook gewoon toegeven dat het nieuwe signaal niks anders is dan het progressieve signaal wat geschikt gemaakt is voor TV Anywhere en de Apple TV …

De 60Hz in de topictitel was door de standaardinstelling in het nieuwe tv platform waardoor de box automatisch op de hoogst mogelijke output weergeeft en dus altijd op 1080p/60 stond aangezien de moderne panelen een native refreshrate van 60 of 120hz hebben (maar ook naar iig 50 of 100hz kunnen switchen). Hierdoor werd in eerste instantie gedacht dat de nieuwe streams 60Hz waren maar na de opgenomen stukjes door TMTV werd iig duidelijk dat dat gelukkig niet het geval was maar nog steeds 50Hz. Schijnbaar was het onmogelijk de standaardinstelling te veranderen oid en is daardoor het resolutie keuzemenu onder de instellingen ingevoerd als workaround (op het oude platform zit dit dus helemaal niet in het menu maar is ook niet nodig omdat daar normaliter 1080i/50 gewoon vast als standaardinstelling staat).

Reputatie 2

@apis4 het zal ongetwijfeld 50hz zijn. Ik denk dat mijn tv er gewoon goed mee overweg kan. Maar ik heb de box nu op 1080i50 gezet zoals geadviseerd wordt. 
 

Bij kpn is dit discussiepunt ook.

kpn moderator raad 1080p50 aan en op het forum lees je veel klant reacties dat het signaal max 1080i50 is.

 

Dus ja. Lastig. 😁

Reputatie 2

Ik zet net de tv aan en heb weer zwart beeld met 1080i50 instelling. 
Je hebt dan geen tv zenders en je moet dan eerst op menu klikken, dan naar instellingen, herstart tv menu.

Bij instellingen is de tv box naam ook leeg.

Bij 1080p50 is dit nog niet voorgekomen. 
 

 

Reputatie 6
Badge

@apis4 het zal ongetwijfeld 50hz zijn. Ik denk dat mijn tv er gewoon goed mee overweg kan. Maar ik heb de box nu op 1080i50 gezet zoals geadviseerd wordt. 
 

Bij kpn is dit discussiepunt ook.

kpn moderator raad 1080p50 aan en op het forum lees je veel klant reacties dat het signaal max 1080i50 is.

 

Dus ja. Lastig. 😁


Als je die bestanden download die van de stream zijn opgenomen en met Mediainfo opent dan zie je gewoon dat de nieuwe stream 1080p (progressive) is in tegenstelling tot het laatste bericht van T-Mobile hier. VDSL klanten bij T-Mobile krijgen overigens nog dezelfde oude streams van KPN die ze al hadden en dus nog gewoon 1080i (net als glasvezel klanten zoals ik die nog op het oude platform staan; het bestand van 900+ MB is de kwaliteit die ik binnenkrijg, die van 500 nog iets is de nieuwe stream). De Apple TV stream zou dezelfde kwaliteit als die van de box zijn werd mee uitgepakt bij de launch van het nieuwe platform en Apple TV doet niet aan 1080i streams (de vertraging op het nieuwe platform komt waarschijnlijk gewoon omdat ze de binnenkomende streams eerst naar 1080p moeten omzetten en compresseren [zie de bestandgroottes oud vs nieuw met dezelfde codec] :clown::lying_face: ).

50 of 60Hz krijg ik ook geen last van haperingen van, ik zie alleen bij die nieuwstickers onder in beeld wel ‘duidelijk’ dat het iets verspringt als je het op 60Hz zet. 60Hz leek overigens ook iets scherper ja (had ik volgens mij ook al eens eerder gepost).

Reputatie 2

@apis4 ik heb nog vdsl. Glasvezel hebben ze hier nog niet van gehoord in de bestaande wijken 😁

Begrijp ik uit je verhaal dat nieuwe vdsl klanten zoals ikdie op het nieuwe platform zijn aangesloten dan wel 1080p aangeleverd krijgen?

Ik ben ook van mening dat het beeld op p kwalitatief beter is dan bij i (scheper).

Reputatie 4

Ik houd het mooi op 1080i/50 zoals @len_tour heeft aanbevolen!

Reputatie 4

Dank @len_tour voor je uiteenzetting. Helder en duidelijk. Weer wat geleerd!! Maar het is niet raadzaam om de instelling op 1080P/60 te zetten, toch?

Reageer