Beantwoord

1080p 60Hz upgrade of downgrade van het signaal

  • 10 September 2020
  • 69 reacties
  • 5355 Bekeken


Toon eerste reactie

69 reacties

Reputatie 6
Badge

Het is mij nog niet duidelijk welke instelling nu de juiste is voor de amino 7x box op het nieuwe tv platform.

 

Bij een fabrieksreset van de tv box, wordt deze automatisch ingesteld op 1080i50

De klantenservice raad 1080p50 of als je tv het aan kan 1080p60 te gebruiken (wat overigens bij het lezen van een tekst balk, kleine schokjes/ kleine haperingen geeft, even stilstaan en weer verder idee).

 

Stel je de tv box in op “standaard” dan, is het in mijn geval dat er op de tv een input wordt doorgegeven van 1080p60.

 

Espn zend (volgens mij) in 1080p50 uit (corrigeer mij als ik het fout heb).

Als je dan je tv-box op 1080i50 heb staan, dan zou het met snelle beelden wat artifacts kunnen ontstaan. Iemand dit (al / ook) ervaren?

 

In Nederland worden de overige kanalen in max 1080i50 doorgegeven. Als T-mobile 1080p50 aanraad. Gebeurt er dan iets met het signaal op het nieuwe platform? Wordt de kwaliteit minder omdat ze 1080i omzetten naar 1080p. Het is mij niet echt duidelijk zo wat nu de standaard waarde is voor doorgifte van het 1 op 1 signaal.


Het nieuw platform maakt gebruik van 1080p/50 streams, wel een stuk lagere bitrate dus ongetwijfeld gewoon de webstreams via de settopbox nu (alleen 8 Mbps ipv 6 Mbps in TV Anywhere; op Apple TV overigens ook 8 Mbps via TV Anywhere schijnt).

Zit ook niet voor niets een vertraging van 30 seconden+ op nu ...

Reputatie 2

@apis4 bedankt voor je reactie.

 

Het valt mij op dat als je de box naar fabrieksinstellingen zet of als je de box voor de eerste keer aansluit, deze op 1080i gezet wordt.

 

Als je bij beeldinstellingen en restore default geeft, dan springt deze naar standaard wat bij mij weer leid naar 1080p60

 

Van het weekend is op 1080p50 laten staan en ik merk wel op dat de 7x box met voor en achteruit spoelen erg traag is. Zelfs stand 16x is maar een paar seconden sneller. Dit gaat op de apple tv veel sneller.

 

Ook heb ik het idee, dan de kwaliteit van beeld op de apple tv beter is. Dan staat deze op 1080p sdr ingesteld  en de upscale wordt door de 4k tv gedaan. 
 

Of de nieuwe software is nog niet optimaal afgestemd door t-mobile of de aria 7x hardware is niet optimaal voor dit nieuwe platform.

Reputatie 2

@apis4

Nog even een aanvulling.

Ik heb Ziggo kabel TV Npo1 even aangezet en de TM box er naast. Je ziet weinig vertraging er tussen.

 

Pak je de tv anywhere app erbij bijvoorbeeld op de telefoon of apple tv. Dan heb je inderdaad een behoorlijke vertraging van ongeveer 20 a 25 seconden.

 

Ik vermoed dus dat de amino tv boxen 1080i over het nieuwe platform (maar wel via het interne netwerk) gaan en de tv anywhere app (telefoon/apple tv) eerst inderdaad omgezet wordt naar 1080p en dan via een “externe server” beschikbaar gesteld wordt.

 

Reputatie 7
Badge +16

Nou breekt mijn klomp:

Bericht van @Jason van ca 5 maanden geleden in een ander draadje: “Het klopt dat de resolutie omhoog gebracht is naar 1080p op 60 Hz. Dat komt omdat we nu met het nieuwe platform echt HD kwaliteit ontvangen en uitzenden.”

Hoezo?

Dit heb ik destijds, geheel ten onrechte verkondigd, terwijl ik me liet meeslepen in de waan van een bepaald topic. Erg onhandig, onwetend en totaal onwaar. Die specifieke post kun je volledig negeren en zal ik bewerken zodat eronder duidelijk weergegeven wordt dat het nonsens is. Daar heb ik nog steeds spijt van natuurlijk en daarom heb ik dit vrij snel gerectificeerd en openlijk aangegeven. 

Goed dat je het aankaart, ik dacht dat dit al bewerkt was, maar jammer genoeg nog niet. @Bram058 

De reactie naderhand: geen Full HD.

Reputatie 7

Hi @pvdh14, heel goed dat jij gelijk weer bij mij aanklopt en erg tof om te lezen hoe jij meedenkt in dit topic! Ik help jou allereerst graag om een antwoord te geven op jouw volgende brandende vraag: ‘Waarom kan live TV kijken op DSL niet naar 1080p50 toe?’ Dit is jammer genoeg niet mogelijk, omdat het simpelweg te veel bandbreedte kost om het uit te zenden op 1080p50. Ook is dit lastiger op DSL, aangezien DSL minder snel is dan Glasvezel. Ik hoop dan ook dat jouw adres snel op de planning komt te staan voor de aanleg van Glasvezel, zodat wij ook jou hiermee kunnen verblijden. 

Wat betreft het probleem van de haperingen en het schokkerige beeld op jouw TV, daar wil ik graag actie voor ondernemen. Jij hoort namelijk gewoon lekker TV te kunnen kijken met goedwerkend beeld. Fijn om te horen dat het schokkerige beeld bij Film1 gelukkig wel weer weg is. Omdat jij ook zwart beeld ervaart met de instelling 1080i50, dien ik graag een verzoek in bij onze technische dienst om dit uit te pluizen. Ik ga dan ook in jouw DM sliden, omdat ik nog wat aanvullende informatie nodig heb om dit onderzoek bij de technische dienst te kunnen starten. Ik wil dit fixen voor jou! 💪

Reputatie 1

Ik snap het al. De moderators spreken elkaar tegen.

  

Hoi @jasmijnpad5 ,

Dank je wel voor het delen van jouw ervaringen met onze TV diensten! Ik begrijp dat er wat onduidelijk is over een aantal zaken die hiermee geboeid gaan. Ik wil je graag wat uitleg hierover geven. Handig lijkt me dan op dit punt voor punt te behandelen.

 

Hoe jij de Amino beleeft, kan komen door de 1080i resolutie. Omdat er gebruik van gemaakt van interlacing, kan het daardoor op een hogere resolutie van de TV lijken alsof deze lager ligt. Om bandbreedte te besparen en een zo’n vlekkeloos mogelijke stream te kunnen versturen naar de TV Box wordt er gebruikt gemaakt van de 1080i resolutie. Hoe dat precies zit, vind je hier.

 

  

Hoi @jasmijnpad5 (toffe avatar!) en @acfnews,

 

In dit topic hebben we onlangs enkele verbeteringen gecommuniceerd: verbeteringen T-Mobile TV

 

Dit is de belangrijkste en meest relevant voor jullie:

Ben je nog niet tevreden over de beeldkwaliteit? Controleer dan of de resolutie van de TV box juist ingesteld staat:

  • Ga in het TV-menu naar ‘Account’
  • Ga naar ‘Instellingen’ en dan naar ‘TV Box’.
  • Bij ‘Resolution’ vind je de instelling voor de beeldkwaliteit.
  • Wij raden ‘1080P50’ aan voor het mooiste beeld.

 

Zo blijft dit geneuzel dus steeds terugkomen.

Ik kan me wel voorstellen dat de box steeds zijn settings kwijtraakt wanneer het aangeboden signaal afwijkt van waarop de box staat ingesteld.

 

Reputatie 6
Badge

De nieuwe stream is 1080p/50 dus als dat niet onder 6 zit dan zou ik Standaard kiezen.

Ik snap het niet zo goed. Waar komt de 1080p50 vandaan? Van 50i naar 50p betekend 25 halve frames erbij toveren. Dit zou betekenen dat je meer data moet opslaan en versturen en ingewikkelde conversies van het bronmateriaal moet doen. . Data kost geld en t-mobile wil verdienen dus… Waarom zouden ze moeilijk doen als het ook makkelijk kan?

 

Ik zou gewoon testen en goed kijken. Probeer alle resoluties maar eens uit en kijk of het beter wordt wanneer je afwijkt van standaard.

 

Iemand heeft een keer (in de beginfase) een stukje NPO1 gecaptured en dat is gewoon 1080p/50 volgens MediaInfo. Ziggo Go en Digitenne zijn ook 1080p/50. Aangezien wat er nu verstuurd wordt gewoon een soort webstream is is het niet verrassend dat het 1080p is aangezien alle webstreams progressive zijn (aangezien de Apple TV app dezelfde kwaliteit zou moeten hebben als de box https://developer.apple.com/documentation/http_live_streaming/hls_authoring_specification_for_apple_devices). Maar misschien is er in de tussentijd alweer wat veranderd, benieuwd wat de tv aangeeft als men de box op Standaard heeft.

De streams worden door een nieuwe partij aangeleverd (maar geen idee wie het precies zijn).

Ik zit zelf nog op het oude platform overigens met nog netjes een 1080i/50 signaal (heb die instellingen ook niet in het menu zitten; wel in het service menu van de Entone).

 

Reputatie 4

Het zij je @Jason graag vergeven. Ik vind het heel erg in je te waarderen dat je je hebt uitgesproken zoals je hebt gedaan. Moedig en integer!  Chapeau!

Reputatie 1

Dank @len_tour voor je uiteenzetting. Helder en duidelijk. Weer wat geleerd!! Maar het is niet raadzaam om de instelling op 1080P/60 te zetten, toch?

Nee, dat lijkt mij niet optimaal. De keus is tussen 50i en 50p. Ik gok dat ze nu beide werken maar in de toekomst zou het kunnen veranderen. Wanneer dat gebeurt kun je de andere instelling proberen. De instelling die het soepelst draait zou ik behouden.

Reputatie 6
Badge

@TMTV Je geeft in een reactie aan @pvdh14 aan dat de streams op glasvezel altijd eigen streams zijn volgens mij is dat alleen van toepassing op eigen ODF zit men echter op WBA van KPN ook dan krijg je de streams van KPN.

Op het nieuwe platform is dit dus niet meer van toepassing en zijn de streams gelijk (en iig niet van KPN).

 

Maar mijn voorkeur zou zijn om de Draytek te bedanken voor bewezen diensten en iedereen een Zyxel te geven.

Is dat niet al de bedoeling? Als je nu versneld overgezet wilt worden kan het ook alleen als je Draytek vervangen wordt (vlgns mij is er nu iig nog niemand met een Draytek op het nieuwe platform) …

Hi @apis4, merci dat jij ook bovenop dit topic zit! Ik verwijs jou ook graag door naar het antwoord dat ik naar @pvdh14 heb doorgezet. Het is jammer genoeg niet mogelijk om op DSL uit te zenden op 1080p50, omdat het simpelweg te veel bandbreedte kost. Ook is dit lastiger op DSL, aangezien DSL minder snel is dan Glasvezel. Is dit voor jou ook helemaal helder? 

Is het ‘niet mogelijk’? Die 1080p stream is maar 8Mbps max (die van Apple TV zou gelijk zijn aan de kwaliteit op de tv boxen werd luid aangekondigd bij de intro van het nieuwe platform. Meen me ter herinneren dat @TMTV het over max 6Mbps voor TV Anywhere had tegenover 8 voor de stb en Apple TV), vrijlwel vergelijkbaar met de max bitrate van de 1080i streams van KPN voor DSL.

Ik zit zelf niet op DSL maar op Glasvezel (ODF) met 16Mbps als max bitrate (op een beperkt aantal zenders, maar voor de meesten toch minstens 12) dus die nieuwe 1080p streams zijn alleen maar een achteruitgang en dat is ook al duidelijk te zien in de eerder aangehaalde opgenomen fragmenten. In tegenstelling tot Digitenne die voor hun 1080p/50 streams de h.265 codec heeft gebruikt, gebruikt T-Mobile nog steeds h.264 net als de ‘oude’ streams.

Reputatie 6
Badge

@apis4 ik heb nog vdsl. Glasvezel hebben ze hier nog niet van gehoord in de bestaande wijken 😁

Begrijp ik uit je verhaal dat nieuwe vdsl klanten zoals ikdie op het nieuwe platform zijn aangesloten dan wel 1080p aangeleverd krijgen?

Ik ben ook van mening dat het beeld op p kwalitatief beter is dan bij i (scheper).


VDSL nieuw of oud platform = 1080i, gaat ook niet veranderen geloof ik. Daar heb je idd ook geen last van de vertraging aangezien het niet de nieuwe streams zijn :thumbsup:; hierdoor beschik je ook nog over teletekst* wat bij het nieuwe ook gesneuveld is door de nieuwe type streams. Bij de TV Anywhere app of via de website kun je idd de vertraging wel nog zien als VDSL-klant, toen ik het zelf een tijd terug vergeleek liep TV Anywhere ook ~30 seconden achter op het tv kastje (terwijl bij de tv app van KPN het maar 10 seconden was). Las dat het wel wat verbeterd was dus die 20-25 kan best kloppen nu ja … (hier zijn ook een aantal topics aan gewijd inmiddels maar voorlopig geen zicht op verdere verbetering).

*

Hier nog wat over de vertraging bij glasvezel ook al doet de titel anders vermoeden:

 

Reputatie 1

Aha, nu snap ik het. Apple-tv kan geen interlaced beeld aan en dus wordt het omgezet.

Wel typisch dat live PAL uitzendingen 50fps moet zijn van apple terwijl 25fps logischer is maar dat kun je van de amerikanen en apple in het bijzonder wel verwachten. 25fps wordt wel ondersteund.

Reputatie 2

@apis4 oh, ik begrijp (denk ik) nu wat je laatst bedoelde. Als je op glasvezel iets terug kijkt is dit 8 Mbps (gelijk aan dsl kwaliteit) en als je live kijkt ligt dit bij glasvezel tussen 12 en 16 Mbps en bij dsl is live en terug kijken gelijk 8 Mbps. 

 

Dus eigenlijk zouden ze bij glasvezel terug kijken in 12 a 16 Mbps moeten door sturen.

 

Overigens zou ik ook makkelijk 12 a 16 Mbps met mijn vdsl lijn binnen kunnen halen. 

Als je gewoon een snelheidstest / controle in de software heb en je lijn kan het aan dan hup hogere kwaliteit 😄

Reputatie 7

Hi @pvdh14, ik snap helemaal dat dit nogal een hap aan informatie is die verwarring kan veroorzaken! Juist heel scherp opgemerkt van je. Weet dat de TV en TV Box hier los van staan, aangezien TV Anywhere en Apple TV gebruik maken van een andere streaming technologie met de 1080p, die gecomprimeerd is zoals @apis4 al aangaf. Deze gebruikt minder bandbreedte (lagere bitrate) en is daardoor juist erg geschikt voor mobiele devices. De streaming technologie die wij aanbieden via DSL werkt op een andere manier en heeft minder compressie en gebruikt daardoor meer bandbreedte. Om dit in 1080p aan te bieden wordt op technisch vlak dus nogal een uitdaging. Ik hoop dat dit de boel wat duidelijker maakt voor jou. Ik hoor dan ook graag of dat zo is! 

Reputatie 7
Badge

@len_tour dank voor je uitvoerige bericht. Het 60Hz verhaal is teveel een eigen leven gaan leiden op de Community. De TV-signalen worden op max. 50 FPS geleverd en heeft 60Hz inderdaad geen toegevoegde waarde (of leidt zelfs tot problemen). Zelf ben ik ook geen expert op dit specifieke onderwerp, maar wil wel even reageren hierop. Het hangt af van de combinatie van de TV en de TV Box of 60Hz geselecteerd wordt en of het werkelijk een probleem oplevert. Mijn TV thuis switcht ook naar 60Hz, maar ik ervaar hier geen problemen door op vlak van beeldkwaliteit. 

Voor de gevallen waar dit wél leidt tot een probleem, kan onze back office de configuratie aanpassen zodat deze weer op 50Hz staat. Binnenkort hebben we een update van de software waarin iedereen dit zelf kan aanpassen via het Instellingen menu wanneer dit nodig is.

Reputatie 6
Badge

@apis4 bedankt voor je reactie.

 

Het valt mij op dat als je de box naar fabrieksinstellingen zet of als je de box voor de eerste keer aansluit, deze op 1080i gezet wordt.

 

Als je bij beeldinstellingen en restore default geeft, dan springt deze naar standaard wat bij mij weer leid naar 1080p60

 

Van het weekend is op 1080p50 laten staan en ik merk wel op dat de 7x box met voor en achteruit spoelen erg traag is. Zelfs stand 16x is maar een paar seconden sneller. Dit gaat op de apple tv veel sneller.

 

Ook heb ik het idee, dan de kwaliteit van beeld op de apple tv beter is. Dan staat deze op 1080p sdr ingesteld  en de upscale wordt door de 4k tv gedaan. 
 

Of de nieuwe software is nog niet optimaal afgestemd door t-mobile of de aria 7x hardware is niet optimaal voor dit nieuwe platform.


Precies hiervoor hebben ze dus die optie een paar maanden geleden weer in de instellingen teruggebracht (was er al jaren geleden uitgesloopt). De box staat nu standaard op ‘EDID’ en bij een moderne tv dus op het max van de box, 1080p60hz (ipv 50), en dit moest hiervoor nog elke keer op afstand door de t-mobile support vastgezet worden op 50Hz. Is ergens een apart topic over … :

(ben zelf nog niet overgezet overigens dus hier nog gewoon de originele 1080i streams in originele bitrate).

Reputatie 1

Kijk, wanneer in de oorspronkelijke posts over dit onderwerp, een duidelijk en volledig antwoord gegeven was was dit niet nodig geweest. 

Is misschien een tip voor moderators. Ga er niet vanuit dat alle gebruikers leek zijn. 

Reputatie 6
Badge

Nu is het zo dat ELKE tv tegenwoordig in de basis een 60 of 120Hz paneel heeft dus de box, wanneer die de hoogste output zelf selecteert, zal normaal gesproken dus altijd 60Hz eruit gooien. Of er wel of geen problemen met de beeldkwaliteit zijn zal eeder liggen aan de individuele gevoeligheid ervoor, zelf had ik er de vorige keer ook niet per se problemen mee maar het was wel zichtbaar bij iets als een nieuwsticker dat het hakkelend verliep vergeleken met op 50Hz.

Dus gewoon de optie terug in de instellingen om de output te kunnen selecteren :wink: .

Reputatie 2

Hi @pvdh14, ik snap helemaal dat dit nogal een hap aan informatie is die verwarring kan veroorzaken! Juist heel scherp opgemerkt van je. Weet dat de TV en TV Box hier los van staan, aangezien TV Anywhere en Apple TV gebruik maken van een andere streaming technologie met de 1080p, die gecomprimeerd is zoals @apis4 al aangaf. Deze gebruikt minder bandbreedte (lagere bitrate) en is daardoor juist erg geschikt voor mobiele devices. De streaming technologie die wij aanbieden via DSL werkt op een andere manier en heeft minder compressie en gebruikt daardoor meer bandbreedte. Om dit in 1080p aan te bieden wordt op technisch vlak dus nogal een uitdaging. Ik hoop dat dit de boel wat duidelijker maakt voor jou. Ik hoor dan ook graag of dat zo is! 

@lisa ik snap alleen dan nog steeds niet waarom op de 7x live tv 1080i is en terug kijken of cloud afspelen op de 7x, dit dan wel 1080p is? Dan zou dit ook met compressie zijn als op de apple tv, want anders zou de dsl lijn dit toch ook niet trekken of dit is dan ook gewoon 1080i .

Reageer