Beantwoord

(gedwongen) overstap tv-platform mislukt

  • 12 December 2021
  • 57 reacties
  • 704 Bekeken


Toon eerste reactie
This topic has been closed for comments

57 reacties

Reputatie 1

Hi @Boris ,

begrijp dit niet.

Je schrijft “Er zijn geen directe veranderingen in gang gezet. Wel zorgt het ervoor dat ik vertrouwen heb in het bezoek”.

Er is wel degelijk een verandering want de tv-box wordt nu als Tele2 herkend. Ik heb dat niet gedaan en mijn vraag blijft wat er gedaan is en voorts vraag ik me wederom af waarop het vertrouwen gebaseerd is. 

Reputatie 7

Hi @Ed2016 ,

Excuus voor de verwarring! Dat er een verandering zichtbaar is waarbij er al stappen worden gezet naar een werkende TV Box vond ik inderdaad hoopvol, zonder dat daar een aanleiding toe is. Er zijn geen directe veranderingen in gang gezet. Wel zorgt het ervoor dat ik vertrouwen heb in het bezoek wat morgen zal plaatsnemen. Mijn oprechte excuses als dit anders kon worden geïnterpreteerd. Ik wacht dan ook graag het bezoek van de monteur af alvorens conclusies te trekken. Houd je ons op de hoogte? Alvast heel erg bedankt.

Reputatie 1

@Boris hoi Boris, kan je me uitleggen wat er gedaan is, waarom dit hoopgevend is en waarom dit nu en niet al 4 weken geleden gedaan is?

Reputatie 7

Hi @Ed2016 ,

Thanks voor je bericht en update! Dat biedt al wat hoop en heb daarom ook goede moed in het bezoek van de monteur. Het lijkt mij verstandig om deze af te wachten. Wil je me laten weten hoe deze is verlopen? Ik hoor het graag! 

Reputatie 1

@Jason Vandaag weer gekeken of tv het inmiddels (ondanks dat monteur pas a.s. donderdag komt) wel beelden geeft.
Ondanks dat ik niets gedaan heb, laat de tv nu een naam voor de tv-box zien, nml “Tele2”.

Maar nog steeds (voor de 28e dag op rij) geen tv-beeld.

Reputatie 7
Badge +16

Ik denk dat hier onbedoeld sprake is van miscommunicatie en dat is zeker mijn fout: een welgemeende sorry! De Draytek wordt vooralsnog zeker niet proactief vervangen, laat dat vooropgesteld staan! 

De reden dat bij jou @Ed2016 de Draytek vervangen wordt voor het Zyxel modem ligt ten grondslag aan de bevindingen van de technische dienst. Als geconstateerd wordt dat het modem niet toegankelijk is, zij het om wat voor reden dan ook, voor de migratie naar het nieuwe platform, dan wordt deze omgeruild. Wat de exacte bevindingen daartoe zijn, kan ik momenteel ook niet duiden, behoudens wat ik reeds gemeld heb. 

@Ed2016 Laat duidelijk zijn dat het omruilen, c.q. aansluiten, van een vervanging nooit iets is dat aan jou opgelegd zal worden. Indien jij toch liever de Draytek blijft gebruiken, dan is dat jouw goed recht. Ik denk dat we hier te diep op de situatie ingaan. Het belangrijkste punt is dat jij straks weer normaal tv kunt kijken en de hordes die daartoe beklommen moeten worden zijn voor onze rekening. Als jij de Draytek fijner vindt werken en dit beter past in de meterkast, dan mag je wat mij betreft het Zyxel modem niet-aangesloten laten. Daarbij wel met klem benadrukkende dat ik dan niet kan garanderen dat het platform direct geregistreerd kan worden.

Een afspraak op 6 januari is natuurlijk niet de snelle datum die we voor ogen hadden. Tot mijn spijt kan ik het niet bespoedigen wegens enorme drukte. Ik hoop dat je dat begrijpt. Laten we samen naar een passende compensatie gaan kijken zodra het volgende week opgelost is. Ik begrijp dat dit zeker niet de reden is waarom je het aankaart, maar wil wel aangeven dat ik bereid ben om samen met collega's te kijken naar een gepersonaliseerde vergoeding, juist omdat het al zolang duurt.

@BeMu De exacte redenen voor het kiezen van de Zyxel sinds medio 2019, zijn mij niet bekend, maar zal ongetwijfeld zijn oorsprong vinden in een samenwerking met die leverancier en de voordelen die dit modem te bieden heeft ten opzichte van andere varianten die toen in een benchmark meegenomen zijn. 

@Ed2016 Wat betreft een nieuw/vervangend modem bovenop de Zyxel: nee dat is incorrect. Geen idee waar die informatie vandaan komt. Wellicht doelde de dame op de TV Boxen die toegestuurd zijn óf op het feit dat een monteur bij installatie altijd vervangende apparatuur meeneemt, indien dit voor herstel kan zorgen.

Reputatie 7
Badge +1

@Jason Even voor mijn begrip momenteel maak ik ook nog gebruik van het Draytek modem tot volle tevredenheid, er hangt weliswaar een andere router achter maar de Draytek doet wat hij moet doen, dat betekent dus dat mijn Draytek binnenkort ook vervangen word.

Waar ik benieuwd naar ben waarom men geen ander model van Draytek heeft genomen als vervanger voor de 2132 omdat de Draytek in mijn beleving kwalitatief een heel goed modem is, het voordeel van de Draytek is dat de glasvezel er rechtstreeks ingaat en men geen mediaconverter nodig heeft en dus geen overbodige apparatuur.

Reputatie 1

@Jason. Ik ben zojuist door Guidion gebeld: monteur kan op z’n vroegst volgende week donderdag middag komen. Dan zijn we dus vierenhalve (4,5) weken nadat jullie de tv uit hebben geschakeld!

Vwb betreft het afzeggen van eerdere monteursafspraak: ik heb slechts 1 (en niet 2 zoals jij schrijft) afspraak gehad en die moeten afzeggen vanwege een thuisquarantaine situatie. Gaarne volgende keer checken voordat foutieve informatie geplaatst wordt. 
Vwb de modem vervanging lees ik nu in je vbericht dat het met Draytec wel moet werken maar dat modem vanwege toekomstige uitfasering beter nu al vervangen wordt. Voor mij staat hier in gewoon Nederlands “het zou nu ook al moeten werken, maar we weten ook niet waarom niet en daarom vervroegen wij (TM) de vervanging”.

Weer iets wat TM oplegt en mij geld kost (nml extra wcd tbv voeding glasvez-dataconvertor)  

Het zal duidelijk zijn dat dit alles mij geen enkel vertrouwen geeft dat ik volgende week wel tv kan kijken. 
Tenslotte: de dame van Guidion melde me dat er ook een nieuw modem onderweg is. Is het nieuwe Zytec modem dat ik recent ontving maar nog in doos heb staan dan al kapot of verouderd?

Reputatie 7
Badge +16

@Ed2016 UPDATE: Guidion gesproken: ze gaan je nu bellen met een voorstel voor een plandatum!

Reputatie 7
Badge +16

@Ed2016 Bedankt voor je uitgebreide terugkoppelingen! Technisch gezien zou T-Mobile TV op alle drie de modems prima moeten werken, maar we merken dat het met de registratie soms niet altijd even lekker doorloopt en dat gebeurt voornamelijk bij Draytek modems. Dat is ook meteen de reden dat er overgegaan dient te worden op het Zyxel modem. Daarnaast, komt nog het feit dat de Draytek uitgefaseerd wordt en op een gegeven moment echt end-of-life zal zijn. Daar wordt al een tijdje over gespeculeerd, maar zal in de praktijk zeker binnenkort gaan plaatsvinden. Wanneer een product uitgefaseerd wordt, worden er geen firmware/software updates meer uitgevoerd vanuit de leverende partij - de Draytek heeft net als de Zyxel en Huawei custom firmware die wij zelf toepassen. Ik wil je absoluut niet banger maken dan nodig is, maar om alles voor te zijn, wil ik je toch adviseren om straks het Zyxel modem én de converter door Guidion aan te laten sluiten. Dit is dan eventjes los van alle voordelen die in jouw geval dan niet van toepassing zijn of meewegen in de beslissing om hierop over te gaan.

Wat betreft de afspraak: ik ga gelijk bellen met de technische dienst van Guidion zodat er een afspraak gemaakt kan worden. Je zal dan uiterlijk morgen gebeld óf gemaild worden met een voorstel. Schikt jou dat?

Reputatie 1

@Jason  vwb het maken van afspraak met monteur, zoals ik al schreef: site liep vast in een loop en ook telefonisch kon men niet helpen want hele systeem lag er uit. De dame van klantenservice zou haar collega's van de planning vragen om plekje te zoeken en mij per mail te informeren (maar afspraak maken voor morgen of overmorgen of vrijdag deze week dat leek haar onmogelijk). 
Kortom: het eind is nog niet in zicht

 

Reputatie 1

@Jason 

Deze voordelen zijn voor mij allemaal

geen voordeel/toegevoegde waarde:

WiFi heb ik reeds geregeld / laten regelen via andere bronnen. Zodoende is dit een niet relevant punt. 

Dan resteert het punt over APAS, met mijn huidige modem heb ik de beschikking over 4 poorten, 2 voor LAN en 2 welke op VLAN 300 geconfigureerd staan voor TV. Telefonisch is door collega’s bevestigd dat middels een firmware update ook alle poorten geconfigureerd kunnen worden voor LAN omdat de nieuwe TV boxen niet meer werken over VLAN 300. Dus indirect is dit ook een argument wat geen toegevoegde waarde heeft. 

Simpel samengevat:
Stelt u nu dat de nieuwe TV boxen alleen werken via de nieuwe modem ondanks dat dit volgens 4 verschillende collega’s al is bevestigd dat dit niet nodig is?
Want als dat niet nodig is kunnen we allemaal leuk praten over het vervangen van de modem maar is wel het feit dat sinds begin december mijn tv niet meer werkt door een geforceerde wijziging aan jullie kant.

Reputatie 7
Badge +16

@Ed2016 Het vervangende modem is noodzakelijk om aan te laten sluiten, anders zal T-Mobile TV niet volledig werken. Er zitten louter voordelen aan: je hebt een extra wifi-frequentie op 5 Ghz, dus meer snelheid. Je hebt APAS op de LAN-poorten, dat wil zeggen: any port any service, oftewel alle LAN's zijn voor zowel internet- als tv-verkeer beschikbaar. Daar komen nog extra functionaliteiten bij zoals bandsteering, mesh, beamforming, wifi offloading en airtime fairness. Buiten dat wordt de Draytek langzaamaan uitgefaseerd. 

Wat betreft de nadelen en ophanging van het modem: ik kan me goed voorstellen dat het niet helemaal fijn ophangen is als de ruimte in de meterkast bij het FTU dit niet toelaat, maar ik kan je garanderen dat de installatiemonteur dit vakkundig oplost en de converter ook een plekje kan krijgen in de kast. 

Aangaande de afspraak en Guidion: je kunt bellen met 088-2000 151 om de afspraak te maken. De hardware (TV Boxen) wordt trouwens bezorgd, dit neemt de monteur niet mee. Maar dat komt helemaal in orde, het pakket wordt morgen tussen 14:15 en 16:45 bezorgd! 😉

Reputatie 1

@Jason.

hmmm

Afspraak maken met monteur kan niet via site (ook Guidion klantenservice komt niet in systeem)

Men gaat nu andere afdeling benaderen en binnen 3 dagen krijg ik dan bericht wanneer ze kunnen komen.

 

Reputatie 1

@Jason afspraak maken kan pas als hardare er is (of neemt monteur nieuwe tv-boxen mee?

Reputatie 1

@Jason volgens meerdere van je collega’s is het niet nodig om Draytek modem te vervangen. Voorts heb ik aangegeven dat nieuwe modem beduidend meer diepte vraagt (doordat de stekkers die bij huidige modem aan onderzijde zitten, bij het nieuwe modem allemaal aan achterzijde zitten) en die diepte er niet/nauwelijks in mijn meterkast is en voorts dat ik geen vrij wcd heb (huidige modem vraagt 1 voeding; nieuwe modem heeft extern glasvezel data-convertor en vraagt daardoor 2 wcd’n > extra wcd nodig en ondanks dat dit door TM veroorzaakt wordt, zou ik dat extra wcd moeten betalen)

Dus is TM nu 100% zeker dat oude modem moet worden vervangen???

Reputatie 7
Badge +16

@Ed2016 UPDATE: Guidion wil graag langskomen om alsnog het Zyxel modem, de Media Converter en de boxen goed aan te sluiten. Hier zit de obstructie ook meteen in en daar zijn ze van op de hoogte. Je kunt met de afspraaktool een datum met hen inplannen zodat het goed geïnstalleerd wordt. 

Reputatie 7
Badge +16

@Jason

 

hallo Jason,

Neem aan dat de beide boxen per express komen (ofwel vandaag afgeleverd worden). Graag bevestiging hiervan.
Zoniet dan kan het zomaar zijn dat ik het nieuwe jaar zonder tv start (en dan totaal 4 weken zonder tv zit).

Een expresbezorging waarbij vandaag nog geleverd wordt is niet mogelijk, maar we doen er wel altijd alles aan om dit zo snel mogelijk te laten bezorgen. Belangrijke kanttekening daarbij: probeer in het vervolg de afspraken met monteurs door te laten gaan, indien mogelijk natuurlijk en zorg ervoor dat het juiste modem aangesloten is. Dat voorkomt een hoop gedoe met de migratie/overstap naar het nieuwe platform. Dit hadden wij overigens allemaal moeten zeggen dus ik verbaas me er enigszins over dat dit niet eerder gemeld is. Afijn, laten we er nu snel voor zorgen dat jij weer kunt genieten van TV, dat staat op nummer één!

Reputatie 7
Badge +16

@Ed2016 Ik zie dat jij het Draytek modem nog steeds aangesloten hebt staan, kun je deze alsjeblieft vervangen voor het Zyxel modem? Ik denk dat dit ook een obstakel vormt namelijk. We hebben nu Guidion aangestuurd om de afspraak te laten doorlopen, ik zie dat tot twee keer toe de afspraak gecanceld is, zou je deze alsjeblieft willen laten doorgaan? Zonder een bezoek van de monteur heeft het omruilen van de boxen vrij weinig nut. 

Reputatie 1

@Jason 

 

hallo Jason,

Neem aan dat de beide boxen per express komen (ofwel vandaag afgeleverd worden). Graag bevestiging hiervan.
Zoniet dan kan het zomaar zijn dat ik het nieuwe jaar zonder tv start (en dan totaal 4 weken zonder tv zit).

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @Ed2016, vergeef me voor de overbodige, reeds behandelde vragen. Ik heb in ieder geval een update deze morgen: de specialisten hebben hun blik geworpen op het probleem en het lijkt in de TV Boxen te zitten. Deze worden niet goed geregistreerd op het nieuwe platform en de migratie kan niet handmatig doorgezet worden op de huidige boxen. Daarom vervang ik beide TV Boxen zodat we dit direct kunnen herstellen. Je zult binnen maximaal drie tot vijf dagen de vervangende boxen ontvangen. Geef me alsjeblieft een seintje zodra je het pakket in ontvangst genomen hebt én de boxen aangesloten zijn, dan zorg ik ervoor dat jij weer beeld hebt. 

De huidige boxen mogen retour gestuurd worden, hoe je dit het beste kunt doen, lees je in de mail die je ik zo toestuur. Binnen enkele dagen ontvang je vanuit PostNL de track&trace-code zodra het pakket bij hen aangeboden wordt. Zo heb je 24/7 inzage in de bezorgstatus. 

Reputatie 1

@Jason 

 

Jason,

ik heb geen Chromekast en/of Apple-TV en/of externe mediabox. Dit heb ik al in de eerste contacten aangegeven en gevraagd of TM zoiets kon opsturen (maar dat wilde men niet en ook wilde men geen restitutie doen als ik zelf een Apple-TV of Chromecast zou kopen).

Kortom: TM heeft mijn beide tv’s afgesloten en rot vandaag (= de 21e dag!) geen enkele oplossing gebracht.

Als al eerder met klantenservice doorgenomen: ik heb een LG smart tv en daarvoor hebben jullie geen app beschikbaar. 
 

Reputatie 7
Badge +16

Goedemorgen @Ed2016, sorry voor de verlate reactie!

Ik heb zojuist met klem aangegeven dat beide TV Boxen gewoon correct, bekabeld direct op het modem aangesloten zijn en jij nog steeds geen beeld krijgt. Ook dien ik meteen een urgentieverzoek in om jouw case zo snel mogelijk op te pakken, je wacht nu al lang genoeg.

Heb jij thuis de beschikking over een Chromecast, Apple TV of andersoortige externe mediabox? Je zou dan namelijk voor de time-being gebruik kunnen maken van TV Anywhere via casting/streaming naar je smart tv. Zo heb je toch nog de mogelijkheid om het gros van de zenders te bekijken. Is dat een tijdelijke noodoplossing die mogelijk is voor je? 

Nog een andere vraag: wat voor smart tv's heb je thuis in gebruik? Het is in sommige gevallen mogelijk om de T-Mobile TV-app te downloaden (bij bouwjaren vanaf 2018). Neem voor alle specificaties een kijkje in dit topic:

Als dat een alternatieve uitkomst biedt, is het wellicht het overwegen waard om zonder TV Box te gaan kijken. Ik houd je op de hoogte van de ontwikkelingen en zal een update plaatsen zodra ik meer info beschikbaar heb gekregen vanuit de techneuten!

Reputatie 1

@Boris 

ondanks mijn vele belletjes met (bereidwillige) medewerkers van klantenservice gaat mijn melding keer op keer naar de back-office en komt er maar geen oplossing. Klantenservice is tot conclusie gekomen dat het probleem aan T-Mobile zijde zit (zeker niet aan mijn zijde) en Back-Office geeft (via klantenservice) conclusies die geheel onjuist zijn (bijv: “voeding van TV-box is niet aangesloten” of “TV-box is niet met modem verbonden”).
En op mijn vraag of back-office mij dan belt zodat we samen stap voor stap het probleem kunnen oplossen wordt niet ingegaan want back-office belt niet met klanten. Een monteur langssturen gaat even niet ivm thuisquarantaine en monteur laten bellen en dan samen stappen doornemen kan blijkbaar ook niet. 
Alles zeer teleurstellend en uitzichtloos!
Zit inmiddels al 18 dagen zonder televisie en niemand kan aangeven hoe lang dit gaat duren  

 

ik hoop dat iemand met “macht” binnen TM dit leest en een goede daad tijdens kerst kan doen  

Allen prettige kerst toegewenst!

 

Reputatie 7

Hi @Ed2016 ,

Ik begrijp dat er inmiddels een vergoeding is aangevraagd en er een onderzoek is gestart door onze technische dienst. We gaan hard opzoek naar de juiste oplossing voor dit probleem, zodat je zometeen weer gebruik kan maken van de TV Box. Mijn welgemeende excuses. 

 

@BeMu ,

Ik begrijp dat je graag je gevoel omtrent de tv platformen deelt. Wel wil ik graag vooropstellen dat, conform de huisregels, het inbreken op topics niet is toegestaan. We hebben je hierover meerdere malen bericht, waaronder het aankaarten van het platform in topics waarbij die kwestie geheel los staat en zien dat er weinig verschil is in de berichtgeving vanaf jouw kant. Ik wil je graag nogmaals kenbaar maken om het in de topics on-topic te houden. Op deze manier dragen we als Community bij aan de probleemoplossing en vraagstellingen. Via deze weg wil ik je daarom nogmaals vragen om hier op te letten. Alvast heel erg bedankt.