Beantwoord

HDCP 2.2 melding

  • 22 December 2020
  • 68 reacties
  • 2444 Bekeken


Toon eerste reactie

68 reacties

Hier sinds gisteren hetzelfde probleem, maar alleen als ik een opname wil bekijken.. Door een power flip te doen van de Amino kan ik weer tv kijken, maar zodra ik een opname wil bekijken of via de gids wil terugkijken, dan krijg ik de HDCP 2.2 melding. Ik heb de Amino en tv aangesloten op een Sony sound base. 

Reputatie 1

Hierbij voor wie mee leest een verslag van mijn ervaringen van zojuist.

Ik heb teneinde raad de klantenservice via de chat benaderd. Wat blijkt? De medewerker vertelde mij dat de technische dienst al die tijd niets heeft gedaan en ze ook niet bezig zijn met een oplossing. Als dit echt zo is dan is dit echt een schande!

Hoewel mij in dit topic is aangegeven dat een nieuwe modem en een monteur van Guideon dit probleem niet gaan oplossen, en hier ben ik zelf ook van overtuigd, moest er volgens de medewerker toch een monteur komen. Deze krijgt een standaard instructie mee en dus geen omschrijving van het probleem wat ik ervaar. Kortom dit is zinloos, kost T-Mobile dus onnodig geld en de monteur en mij tijd.

Het ergste is ook dat de betrouwbaarheid van de reacties van @Sander en @Demi in dit forum door deze medewerker gewoon in twijfel werden getrokken. Want de technische dienst is er niet mee bezig en heeft niks gedaan. Die zijn met andere “issues” bezig. Ook bleef de medewerker zeggen dat hij niet technisch onderlegd is, hij de technische dienst gesproken heeft, en een monteur de enige optie is. Daar moest ik het maar mee doen. 

Ik heb de medewerker uitgelegd dat ik graag een gesprek wil met iemand van de technische dienst om:

  1. bij mij beter begrip te creëren of
  2. te helpen om dit probleem op te lossen

Ik kreeg te horen dat de technische mensen niet voor klanten beschikbaar zijn. Kortom je komt met de klantenservice van T-Mobile geen steek verder. Deze lijkt ingericht te zijn om zo snel mogelijk klanten af te wimpelen. 

Op mijn mededeling dat ik formeel een klacht wilde indienen en mijn vraag waar ik dat dan het beste kan doen kreeg ik een postadres. Op mijn laatste vraag of dit ook per e-mail kan en, zo ja, naar welk adres ik dit dan kan sturen, heeft de medewerker gewoon niet gereageerd en in plaats daarvan de verbinding verbroken. Ik begrijp dat ik niet “de makkelijkste klant” was maar dit is geen klantenservice. Echt belachelijk. Het wordt tijd dat er eens professioneel gekeken wordt naar hoe de klantenservice van T-Mobile is geïnstrueerd en hoe deze wordt gemanaged.

Mocht iemand van T-Mobile meelezen ik heb een transcriptie van het chatgesprek in mijn bezit. Ik wil gewoon geholpen worden of, wanneer dit gewaardeerd wordt, meehelpen. Geef mij in ieder geval meer informatie.

Bedankt voor de update @fvaes Dat klinkt hoopvol.

Kunnen de moderators @Sander @Demi dit ook bevestigen? Is er een planning bekend?

 

Bedankt!

Reputatie 3

zojuist https://www.netwerkproducten.com/hdmi-hdcp-converter-14-naar-22-22-naar-14-black.html ertussen gezet.

Ik heb bij mijn versterker geen mogelijkheid gevonden het op 1.4 de forceren.

De Amino aria 7x stuurt / vraagt om een 2.2 signaal. De versterker kan 2.2 dus dat signaal gaat op 2.2 verder.

Echter gaat het dan van de versterker naar de TV ook op 2.2 waar de TV geen 2.2 aan kan. Met die converter tussen mijn versterker en de TV gaat het signaal van 2.2 naar 1.4

Hoi allemaal! Ik baal er van dat er sinds een paar dagen problemen zijn met de TV Box. Waar dit precies aan ligt, gaan we uiteraard onderzoeken! Voor nu is hier nog weinig over bekend, maar ik ben bezig alle gegevens te verzamelen van klantgegevens waarbij dit probleem speelt. Mochten meer mensen dit probleem hebben, laat het hier weten! We hopen jullie zo snel mogelijk meer over dit probleem te kunnen vertellen!

Ik hoop op een snelle oplossing, ben net klant bij jullie en vrijwel direct al geen tv. Leuk zo met de feestdagen… laat je ons weten welke voortgang er vandaag geboekt is? Of waar we in de amino de instelling naar max 1080p kunnen zetten?

Reputatie 1

Uiteraard ben ik niet teruggebeld op de beloofde tijd. Dus opnieuw zelf gebeld en via de chat geprobeerd te benaderen. Het is echt een soort roulette of je iemand te spreken krijgt die je serieus neemt. Via de chat geen succes. Het gebruik van een receiver ondersteunen wij niet dus zoekt u het zelf maar uit. Maar telefonisch wel iemand aan de lijn gekregen die enorm zijn best deed. Hiervoor stond ik wel opnieuw 45 minuten in de wacht. Deze medewerker bevestigde dat het niet aan mijn apparatuur kon liggen en we hebben nogmaals alles getoetst. De medewerker heeft een dossier aangemaakt bij de technische dienst die volgens interne protocollen binnen een week moeten reageren. Het zal mij benieuwen of ik hier ooit nog iets van hoor. 

Hoi allemaal! Ik baal er van dat er sinds een paar dagen problemen zijn met de TV Box. Waar dit precies aan ligt, gaan we uiteraard onderzoeken! Voor nu is hier nog weinig over bekend, maar ik ben bezig alle gegevens te verzamelen van klantgegevens waarbij dit probleem speelt. Mochten meer mensen dit probleem hebben, laat het hier weten! We hopen jullie zo snel mogelijk meer over dit probleem te kunnen vertellen!

In combinatie met Onkyo versterker zelfde probleem 

Reputatie 7
Badge +7

Hallo @fvaes ,

 

Heb in een ander topic ook iets over geen geluid zien langskomen. Staat het volume van de tv box wel op maximaal? Bij het andere topic sprong het geluid bij uitschakeling automatisch op minimale geluidsvolume. Wil je laten weten of dit ook bij jouw het geval is? Dan kan een moderator dit op pakken.

Hier helaas hetzelfde probleem, nota bene op de dag van aansluiting door een T-mobile monteur. Bij aansluiten NL1,2 en 3 getest. Werkt naar behoren. Bij zappen naar RTL4 blijft het geluid via de versterker netjes doorlopen, maar krijgen we de HDCP 2.2 foutmelding en geen beeld.

Via de chat helaas geen hulp kunnen krijgen vanwege aansluiting via versterker. Hopelijk komt er via dit topic meer duidelijkheid :)

Hallo @fvaes ,

 

Heb in een ander topic ook iets over geen geluid zien langskomen. Staat het volume van de tv box wel op maximaal? Bij het andere topic sprong het geluid bij uitschakeling automatisch op minimale geluidsvolume. Wil je laten weten of dit ook bij jouw het geval is? Dan kan een moderator dit op pakken.

Bedankt voor het meedenken @soepkip67, helaas is het probleem wat hier ervaren wordt juist dat het beeld wegvalt vanwege de doorgegeven HDCP 2.2 codering. Het geluid blijft wel hoorbaar.

Reputatie 1

Hi @Demi, in dat geval zal ik het pakket weigeren. Het is bijzonder dat ik zonder aankondiging en zonder overleg ineens een nieuwe modem opgestuurd krijg nietwaar? Helemaal omdat ik telkens heb aangegeven jullie modem niet te gebruiken. Een andere tv box van een ander merk zou het probleem oplossen maar die hadden jullie niet werd mij verteld. Kortom er gaat wel behoorlijk wat verkeerd.
 

Omdat wij allen nog steeds geen tv kunnen kijken en dus wel (in mijn geval voor het duurste abonnement) betalen zou het prettig zijn om dagelijks een update te krijgen over de vorderingen die zijn gemaakt. Berichtgeving dat het nog niet is opgepakt helpt mij in iedergeval ook. Ik snap dat er eerst onderzocht moet worden maar radiostilte helpt in ieder geval niet. 
 

Omdat het zo lang aanhoudt, gecombineerd met de manier waarop wij als klant zijn / worden behandeld voel ik ook steeds meer de noodzaak voor een compensatie zoals @Gijs50 eerder voorstelde. Ik hoor dan ook graag wat jullie kijk op de zaak is.

Reputatie 1

Hallo @soepkip67. Het heeft niks te maken met het geluid. Dat werkt namelijk prima en is hoorbaar. Het heeft te maken met het hdmi signaal wat vanuit de amino naar de receiver wordt verstuurd zoals @Tjado ook omschrijft. Dat is sinds gisteren aan de kant van T-Mobile veranderd. Na een reset van de amino doet inderdaad NPO 1,2 en 3 het. CNN overigens ook. Ik vermoed dat alle kanalen die “free to air” zijn gewoon werken. Vanaf RTL 4 springt meteen die hdcp melding in beeld wat mij doet vermoeden dat daar dus iets mis gaat. Hierdoor kun je dus via t-mobile geen tv meer kijken via een receiver met 4k (en dus hdcp 2.2) ondersteuning en een tv zonder 4k ondersteuning. Kortom hier moet echt iets aan gedaan worden!!!

Helaas had ik gisteravond ook weer problemen met de opnames, kon 1 opname niet fatsoenlijk bekijken. Elke keer bleef het beeld stil staan en liep het geluid verder. Of beeld zonder geluid.

Ik heb ook het idee dat T-mobile geen ene moer om een paar klanten geeft. Misschien is het een idee om deze problemen kenbaar te maken bij Tros radar of kassa om maar een smeer druk uit te oefenen.

Ik ben ook voornemens om deze problemen met T-mobile bij de rechtsbijstand neer te leggen en is kijken wat die voor elkaar kunnen krijgen.

Er komt ook totaal geen reactie van de moderators @Sander en @Demi 

Hoe dan ook wil ik compensatie en die ga ik krijgen ook.

De dienst die jullie leveren deugt van geen kant, dus dan hoef ik ook niet het volledige bedrag te gaan betalen.

Reputatie 7
Badge +7

@fvaes ,

Sorry☺️, goed lezen is ook een kunst. 🤗. Je kan ook niet via instellingen in de box dingen wijzigen, zodat je wel beeld krijgt?

 

Reputatie 1

Hallo @Sander ,

Bedankt voor je update. Ik moet bekennen dat deze mij zeer tegen de haren in strijkt. Je toon is zeer belerend en je gaat niet echt in op de door mij genoemde onderwerpen. Dat stelt mij teleur. Graag licht ik je, in de door jouw gehanteerde volgorde en conform de door jouw gerefereerde huisregels, toe waarom.

Service

Ik begrijp dat je stelt dat jullie er hard aan werken. Helaas blijven de details, betreffende wat er aan jullie kant gebeurt, in je reactie opnieuw uit. Mijn behoefte aan meer details is groter geworden gezien mijn ervaring met jullie klantenservice.

Ik heb inmiddels al 19 dagen geen functionerende TV box. Ik heb uit pure wanhoop jullie klantenservice via de chat benaderd aangezien mijn ervaring is dat de telefonische wachttijd gemiddeld 3 kwartier bedraagt. Mijn enige doel was om iets meer details te weten te komen dan de beknopte boodschap dat jullie bezig zijn. Deze medewerker heeft mij verzekerd, na naar zijn zeggen de techneuten te hebben geraadpleegd, dat er op dit moment niemand bezig is met dit probleem. Deze medewerker vertelde geen technische kennis te hebben en mij ook niet door te kunnen verwijzen naar of terug te laten bellen door iemand die dat wel heeft. Diezelfde medewerker zei ook dat T-Mobile niets doet totdat er een monteur bij mij is langs geweest. Ook verbrak deze medewerker op zeer onprettige wijze de verbinding omdat hij, en dat is een aanname, mij te lastig vond.

Los van dat ik dergelijk gedrag niet vind passen bij een klantenservice staat die informatie haaks op wat ik van jullie hier op het forum meegedeeld heb gekregen. Ik hoop dat je begrijpt dat mij dit onrustig maakt. Voor de volledigheid is dit:

  1. Op het forum wordt mij gemeld dat een nieuwe modem of een monteur dit probleem niet op gaat lossen. Eerder is mij, zonder vooraankondiging of opmerking, een heel nieuw installatiepakket toegestuurd en werd ik op alle feestdagen meermaals per mail en sms benaderd voor het maken van een afspraak met een monteur. Met de informatie van het forum heb ik daarom de afspraak met de monteur afgezegd. De klantenservice meldt dat er niks is gebeurd omdat er geen monteur is langsgekomen. Dus nu heb ik opnieuw een afspraak gemaakt.
  2. Op het forum wordt gemeld dat er aan gewerkt wordt, zonder verdere details te verschaffen. Jullie medewerker op de klantenservice zegt dat de techneuten hier niet mee bezig zijn en pas iets gaan doen als er een monteur is geweest.

Je kunt je vast voorstellen dat ik dit als klant bijzonder raar en tegenstrijdig vind terwijl jullie allemaal bij hetzelfde bedrijf werkzaam zijn. Het enige waar ik om vraag is, als er nog geen oplossing is, wat meer details te verschaffen wat er dan bij de technische dienst van T-Mobile gebeurt. Zo hoop ik als klant begrip te krijgen voor de reden waarom ik al 19 dagen zonder werkende TV box zit.

Privéberichten

Hier doel je vermoedelijk op het feit dat ik jou en je collega @Demi een direct bericht heb gestuurd via het forum. Jammer dat je geen begrip toont dat dit van mij een wanhoopsdaad is aangezien ik geen zicht heb op een oplossing, ik lang moet wachten op updates, informatie die ik verkrijg zeer tegenstrijdig is en voor mij details ontbreken. Wat ik belangrijk vind om te benadrukken is dat je collega van de klantenservice mij heeft aangespoord dat ik jullie “een PM via het forum” moest sturen. Zoals gemeld heb ik de transcriptie van dit gesprek in mijn bezit mocht je geïnteresseerd zijn. Ik verbaas mij daarom dat je stelt dat dit niet de bedoeling is en mij op belerende wijze verwijst naar de huisregels terwijl ik uitsluitend ben ingegaan op een voorstel van je collega.

Alternatieven

Dank voor de alternatieven. Helaas geven deze niet eenzelfde genot en comfort als een goed functionerende TV box. 

Compensatie

Ik ben mij bewust van de toepasselijke wet en regelgeving, hoewel daar nog een hoop ruimte is voor de rechtspraak om anders te oordelen dan deze wet op het eerste gezicht impliceert. Ik vind het jammer dat T-Mobile zich hierachter lijkt te verschuilen. Ik had enige wendbaarheid verwacht vanuit de gedachte van klantvriendelijkheid.

Wat mij ook opvalt is dat hetgeen je stelt niet juist is. Je stelt namelijk dat: “De TV Box geeft de TV streams goed door op de manier zoals het bedoeld is”. Dit is precies de crux want dat doet de TV Box op dit moment natuurlijk niet. Jullie televisiedienst is in staat om HDTV signalen te leveren met, wanneer dit zo wordt uitgezonden, dolby surround (5.1) geluid. Klanten die de hoogste kwaliteit willen en dus goed geluid wensen zijn genoodzaakt om de TV Box op een versterker aan te sluiten om dit geluid te kunnen benutten zoals het bedoeld is.

Dit gebeurt door een universeel ondersteunde overdracht via HDMI. Je hebt uiteraard verschillende versies van HDMI maar in essentie is dit universeel en dus niet merk gebonden zoals je impliceert. Er is een versie van HDMI specifiek bedoeld voor 4k (ultra hd televisie) wat T-Mobile op dit moment nog niet uitzendt. Deze versie heeft een veiligheidsmechanisme genaamd HDCP 2.2 om te voorkomen dat beeld en geluid kan worden opgenomen. Wanneer een van apparaten in de HDMI keten (versterker of tv) is aangesloten zonder ondersteuning voor HDCP dan kan het beeld niet worden doorgegeven aan dat apparaat. Sinds 19 dagen vereist de TV Box dit dus uit waardoor klanten met een versterker die HDCP ondersteunt en waarbij je deze beveiliging niet kan omzeilen (zoals zou moeten), dus ongeacht het merk, en een TV die dit niet ondersteund dus geen tv meer kunnen kijken.

Ik vind het wel erg gemakkelijk om vanuit T-Mobile te wijzen naar fabrikanten van versterkers terwijl er dus in de TV Box iets gebeurt wat niet zou moeten gebeuren. Ook al lijkt T-Mobile op het eerste gezicht juridisch niet te kunnen worden gedwongen tot compensatie zou ik compensatie vanuit het perspectief van klantvriendelijkheid dus heel reëel vinden. De redenen, vanuit mijn perspectief hiervoor, zet ik graag uiteen:

  1. Er is vast te stellen dat het probleem in de TV box zit en door een aanpassing van T-Mobile is ontstaan. De oorzaak zit technisch aantoonbaar niet bij een fabrikant van een versterker of bij handelen van klanten maar bij T-Mobile zelf;
  2. Er gaat een hoop mis bij de klantenservice, namelijk: de verstrekte informatie is onjuist, de gewenste informatie ontbreekt, je wordt als klant niet serieus genomen, als je geen genoegen neemt met het standaard opgelezen antwoord wordt de verbinding verbroken, de telefonische wachttijden zijn veel te lang en tot slot we zitten al 19 dagen zonder werkende TV box;
  3. In mijn specifieke geval wordt mij zonder bericht of vooraankondiging een nieuw installatiepakket gestuurd en word ik tijdens de feestdagen plat gemaild en gesmst met het verzoek een afspraak te maken. Na jullie bericht op het forum heb ik deze afgezegd waarna ik op aandringen van de klantenservice dit alsnog ingepland heb. Er komt dus vandaag een monteur wat mij tijd kost en T-Mobile geld die dit probleem niet kan oplossen. Ik ben hiertoe gedwongen door de klantenservice omdat zij aangeven niks voor mij te doen totdat deze monteur is geweest;
  4. Ook al staat er nu sinds vorige week een afspraak met een monteur gepland wordt ik nog dagelijks per e-mail en sms herinnerd om een afspraak te maken. Hier gaat dus ook wat fout;
  5. In plaats van dat er op het forum begrip wordt getoond voor mijn wanhoop als klant van T-Mobile wordt ik belerend gewezen op de huisregels. Dat terwijl jullie collega mij heeft aangegeven om de mensen op het forum maar een PM te sturen;
  6. Tot slot, het probleem duurt al 19 dagen. Ik heb al die tijd geen werkende kwaliteitsdienst en dat is dan ook precies tijdens de vakantieperiode. Ook ben ik veel tijd kwijt geweest met jullie klantenservice en dit form. Ik besef mij dat laatste punt mij te verwijten valt maar dit voelt als de enige route die ik als klant heb om tot een oplossing voor dit probleem te komen.

Kortom vanuit het perspectief van klantvriendelijkheid vind ik enige coulance vanuit T-Mobile niet meer reëel. Daar coulance geen oplossing is voor dit probleem is zou dat wel de beeldvorming van T-Mobile positief kunnen beïnvloeden. Echter is het aan jullie om dat in overweging te nemen.

Tot slot vind ik het belangrijk dat het enige wat ik nastreef een oplossing voor dit probleem is en begrip wil verkrijgen dat dit al 19 dagen voortduurt. Ik heb ook aangeboden tot jullie dienst te staan om te helpen bij het oplossen.

Daarom spreek ik nogmaals mijn behoefte uit om mij meer details te verstrekken wat er aan de kant van T-Mobile gebeurt en / of dat iemand met meer technische kennis, dan de klantenservicemedewerkers die ik tot nu toe heb kunnen spreken, met mij in contact treedt. Als alternatief zou een bevestiging helpen dat T-Mobile liever geen klanten met een behoefte voor hoge kwaliteit beeld en geluid bedient of kan bedienen, mocht dat het geval zijn. Dat brengt deze discussie natuurlijk direct tot een halt en schept mij, anderen en potentiëlen klanten duidelijkheid.

Ik dank jullie dan ook bij voorbaat voor een reactie.

Reputatie 1

Hallo @Demi, ik heb iedere kerstavond zowel e-mails als smsjes ontvangen van Guideon. Dit begint mij ook te ergeren. Waarom zij ineens willen langskomen is mij vooralsnog een groot raadsel. Zou jij een van je collega’s willen vragen om mij te informeren hierover? Ze mogen uiteraard langskomen zodra ik weet waarom dit zou bijdragen. 

Misschien kan een moderetor hier is op reageren????

Mag er toch wel van uit gaan dat T-mobile weet wat ze aan het doen zijn.

Dus graag weer terug zetten op de oude instelling waar je geen hdcp 2.2 nodig hebt.

Reputatie 1

Tsja, ik verwacht echt niet voor de kerst iets van ze te horen. Wel een interessante ontwikkeling trouwens. Vanochtend heb ik ineens, zonder vooraankondiging, een mail gehad dat er “vervangende apparatuur” naar mij onderweg is. Ook een tweede mail dat ik een afspraak kan plannen met een installatiepartner. Kortom iemand heeft iets gedaan aan de kant van T-mobile maar dit zal het probleem niet oplossen. Helaas opnieuw geen begeleidende tekst waarom iemand dit heeft gedaan. 
 

Net toch maar weer een keer geprobeerd voor het geval er een provisioning proces door iemand getriggerd is waardoor ik die gekke mails ontvangen heb. Helaas nog steeds niks opgelost. 

Reageer