Beantwoord

Niet synchroon beeld en geluid



Toon eerste reactie
This topic has been closed for comments

60 reacties

Bij mij bestaat het probleem van het niet synchroon lopen inmiddels ook en het wordt steeds erger. Vooral inderdaad Journaal op NPO 1, maar soms ook RTL 4 Nieuws. En ook wanneer ik nu naar CNN schakel is er vertraging. Toen ik vanmiddag een tijdje de TV-box van de elektriciteit haalde en die daarna weer aansloot verscheen NPO 1. Het beeld en geluid liepen synchroon, maar na 2 seconden zag je een bepaalde schakeling in het beeld, waardoor het gewoon weer helemaal fout ging en het geluid achter bleef bij het beeld.

Reputatie 7

Hi @Anton17 en @soepkip67, heel goed dat jullie dit gelijk melden! Ik ga jullie hier dan ook graag verder bij helpen. Ervaren jullie dit probleem allebei nog steeds consistent? Mocht het zich inderdaad nog voordoen, ervaren jullie dit dan enkel bij live tv of ook bij het terugkijken van opnames? Zou jij @Anton17 net als @soepkip67 een powerflip kunnen uitvoeren? Dit doe je als volgt:

Wil je het modem en de TV Box van de stroom halen? Stop na twintig seconden de stroomstekker van het modem weer in het stopcontact. Zodra alle lampjes weer branden zoals ze deden, mag je de stroomkabel van de TV Box weer in het stopcontact stoppen. De TV Box gaat nu opstarten.

Het zou super zijn als jullie meer voorbeelden (de zender en het programma inclusief datum en tijdstip) kunnen aanleveren als dit nog steeds speelt, zodat ik hiervoor kan aankloppen bij onze technische dienst. Jullie horen namelijk zonder problemen tv te kijken! 💪

Nou, gelukkig de rest van de avond geen problemen. Alleen dus een aantal uren in de namiddag/vooravond op NPO1.

Reputatie 7

Hi @jack070, heel goed dat je dit laat weten! Omdat het gelukkig weer goed werkt, kan ik voor nu niet opnieuw een verzoek bij onze technische dienst indienen. Mocht dit binnenkort toch weer voorkomen, dan ontvang ik graag concrete voorbeelden van je van programma's en tijdstippen en ga ik er gelijk weer mee aan de slag!  

Hallo lisa

Wij hebben geen tv box bij deze televisie.

Deze staat bij een tv die wat ouder is en niet met de WiFi verbonden kon worden.

Moet deze dan alsnog van het stroom?

En anders alleen de modem herstarten?

 

Reputatie 7

Hi @Anton17, dankjewel voor deze snelle reactie! Goed om te weten dat het bij jou om de Smart TV App gaat. Dan geldt de stap van de powerflip niet, dus dat stukje mag je overslaan. De instelling 'Dolby' voor geluid wordt niet (goed) ondersteund in de App. Ik wil je dan ook vragen om uit te zetten onder Instellingen op deze manier: 

Druk op de OK knop op de afstandsbediening, dan Menu, Account, Instellingen, Audio, Zender audio codec. Lost dit het probleem op? Maak je trouwens ook gebruik van externe audio-apparatuur? Ik wil je ook vragen om de App te verwijderen opnieuw te installeren. Als je daarnaast ook alvast kan aangeven welke tv jij precies hebt en of dit zich voordoet bij live tv-kijken of opnemen, dan kan ik verder voor je aan de slag. 

Ik zie veel topics over het niet synchroon lopen van beeld en geluid. Daarom heb ik maar gewoon de bovenste aangeklikt. Bij mij komt het ook al vele maanden voor dat ik de boel opstart en een en ander niet gesynchroniseerd blijkt te zijn. De enige remedie tot nu toe is de stekker eruit en na een paar minuten weer opnieuw starten. (soms moet dit zelfs twee of drie keer) Voor de goed orde, dat is dan de stekker van de STB. Als dit een enkele keer moet gebeuren is dat niet zo heel erg (ik ben een heel geduldig mens), maar zo'n drie tot vier keer per week vind ik wel ergerlijk. Ik heb in die afgelopen maanden al vaker deze topics bekeken en heb toen gedacht “och, ze zijn er mee bezig, dus het zal wel opgelost worden”. Dit blijkt echter tot op heden geenszins het geval. Nu heb ik zojuist een en ander weer ingeschakeld en wilde het programma ‘Binnenste Buiten’ op NPO 2 gaan bekijken. Helaas, ook vandaag loopt het beeld weer voor op het geluid. Terwijl ik dit zit te typen is inmiddels ‘per seconde wijzer begonnen’ (ik ben niet zo snel) en het probleem blijft bestaan. Wanneer wordt een en ander nu eindelijk eens afdoende opgelost?

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @Lisa ,

Heb gisteren geen tv meer gekeken. Dat met de powerflip had ik al meerdere keren gedaan.

Heb nu net weer een powerflip gedaan en ook de utp kabel er uit gehaald. Ik laat het na een poosje wel weten hoe het gegaan is

Het lijkt nu goed te gaan, ik neem niet zo vaak op of kijk terug maar ik hoop dat dat ook zonder problemen gaat.

ik deel wel helaas de zorgen van

@VincedPwanneer wordt het een en ander voor altijd opgelost, want eerlijk gezegd ben ik bang dat ik niet voor de laatste keer contact heb gezocht.

ik ga duimen van wel.

Reputatie 2

Hai allen, bij ons ook problemen met beeld- en geluidsynchronisarie, het verschil wordt ook steeds groter. Zowel bij commerciële zenders als bij NPO. We gebruiken de tvbox en herstarten van de apparatuur heeft geen effect. 
grt M. 

Net nieuwbij T-mobile en dan meteen geen synchroon geluid en beeld bij tot nu toe alleen NPO1. Dat valt behoorlijk tegen.

Hoi Lisa, bij mij gaat het nu ook allemaal goed. Hopelijk blijft het nu ook probleemvrij. Dankjewel!

Hi lisa

dank je, we genieten echt van onze vakantie.

ik kan je nu al vertellen dat we geen gebruik maken van externe geluidsapparatuur en de tv box en tv zijn nooit tegelijk aan. De tv box gebruiken we in de slaapkamer op een oudere tv.

groet Antoinette

Reputatie 7

Hi @Anton17, wat fijn om te lezen! 😊

Super dat je hier alsnog op jouw vakantie op terug kon komen, daar zijn onze tv-specialisten ontzettend blij mee. Dankjewel topper! Ik heb gelijk een andere vraag doorgekregen voor als je weer thuis bent. We willen vragen of je de HDMI-instelling aan kunt passen door middel van de instellingen in het tv-menu. Dit doe je als volgt:

Je mag dit wijzigen van Standaard naar HDMI 1 of 2, afhankelijk van welke HDMI-poort je op jullie tv gebruikt. Wil je controleren of het probleem hierna verdwenen is? Voor het gemak heb ik er een afbeelding bijgevoegd.

 

Hallo Lisa

RTL4 loopt weer helemaal verkeerd.

het gaat om het nieuwe programma Renze. Zou je kunnen uitleggen wat er bij jullie gebeurt? Wat maakt het dat het nu weer helemaal mis gaat.

ik hoop dat het snel wordt opgelost want op deze manier moeten we helaas misschien toch weer kiezen voor een andere aanbieder. 

Hier nu ook op rtl4, met beeld uit is fijner luisteren dan er beeld bij hebben.

Hij loopt nu ineens weer gelijk op rtl4

Reputatie 7

Hi @Anton17, merci voor de aanvulling! Allereerst wil ik graag nog de terugkoppeling van mijn collega met je delen. Hij heeft aangegeven dat de synchronisatie issues zo goed als opgelost zouden moeten zijn. Omdat het zich bij jou nog wel voordoet, is het lastig om details te geven over de boosdoener. Ik heb nog een laatste tip in petto, waarmee ik hoop dat we dit euvel definitief de das om kunnen doen. 

In de App kun je per zender de gebruikte bitrate aanpassen. Zou je dit willen proberen? 

  1. Bij Opties (tandwieltje) kies je Kwaliteit/Quality in het verschenen menu.
  2. Selecteer vervolgens de hoogste kwaliteit voor het beste beeld/geluid.
  3. Als vervolgens het beeld op de hoogste kwaliteit afspeelt zonder probleem, zou het opgelost moeten zijn. 

Mocht dit niet helpen, dan gaat de technische dienst dit tot op de bodem verder uitzoeken. Omdat jullie de Smart TV App gebruiken, wil ik de volgende informatie bij je opvragen zodat de technische dienst verder aan de slag kan:

  • Welke Sony televisie hebben jullie? 
  • Welke afstandsbediening gebruiken jullie? 
  • Wat is het besturingssysteem van de tv (dit is te vinden bij de instellingen van de tv)? 
  • Welke versie van de Smart TV App is er geïnstalleerd (ga in de App naar ‘account', ‘instellingen’ en dan naar ‘over’)? 
  • Als je nog terug kunt komen op de tijdstippen en programma's van NPO 1, 2, 3 en de commerciële zenders dan zou dat top zijn. De technische dienst moet echt specifiek een voorbeeld hebben, zodat ze deze erbij kunnen pakken. Wanneer we zeggen dat het zich op alle zenders voordoet, kunnen ze dit niet reproduceren.

Ik wil dit echt voor je fixen! 💪

Reputatie 7

Hi @VincedP, heel goed dat je in dit topic aanklopt! Ik ben het helemaal met je eens dat je niet op dagelijkse basis een workaround moet uitvoeren om problemen te bestrijden. Het issue zou inmiddels moeten zijn opgelost door een aanpassing die is verricht, maar bij jou is dit niet het geval zo te lezen. Hier ga ik dan ook graag iets aan doen. Maak je ook gebruik van externe audio-apparatuur toevallig? Kun je daarnaast nog enkele andere voorbeelden doorzetten van programma’s en zenders waarop je dit probleem ervaarde? Als je hierbij de datum en het tijdstip kan vermelden van de issues, dan kan de technische dienst hier verder mee aan de slag. Ik wil dit namelijk zo snel mogelijk bij jou verhelpen!

Hi @Anton17, merci voor het aangeven! Helemaal super dat het weer goed lijkt te gaan. Mijn collega heeft ook aangegeven in het onderzoek dat de problemen verholpen zijn met een aanpassing, dus ik ben blij dat je dit ook zo ervaart. Klop vooral weer aan als we ergens bij kunnen helpen, maar voor dit issue lijkt het nu in ieder geval gefixt. 

Vandaag bij Veronica offside gaat het bijvoorbeeld flink mis. Het is nu 21.19u.

wij hebben een Sony Bravia 4K vh2

versie 1.3.1567

firmware Android (10)

 

ik hoop dat je hier wat mee kunt.

Vanochtend (5.7.2022) is het weer feest bij RTL4 (Nieuws) ook NPO1 (NOS nieuws).

Reputatie 7

Hi @Anton17, @xlr72 en @the_menace, heel goed dat jullie dit gelijk aangeven! Ik baal er ontzettend van dat jullie opnieuw last hebben van dit issue. Gelukkig kan ik wel aangeven dat de final fix deze vrijdag plaatsvindt. Vorige week verdween het probleem door een tijdelijke workaround/fix en stond de definitieve voor deze week op de planning. Toch heb ik deze geluiden zojuist doorgezet naar mijn collega's met de vraag of het klopt dat een enkeling nog problemen kan ervaren tot de eindfix is uitgevoerd. Excuses voor het ongemak. Ik hoop echt dat jullie na deze week voor eens en altijd van dit probleem af zijn! 

Nog een voorbeeld

22.03u NPO nieuwsuur.

Reputatie 2

Hier ook deze problemen sinds kort. Nu bijvoorbeeld op NPO2 bij De Hofbar. Gebruik geen soundbar en heb een tv kastje.

heel irritant dit. Snel fixen t mobile!!

Reputatie 7

Hi @jack070, heel fijn om dit te lezen! 😁 Thanks voor de terugkoppeling en veel kijk-plezier. Heel graag gedaan!