Stotterend beeld na overgang nieuw TV platform

  • 14 August 2020
  • 92 reacties
  • 4321 Bekeken


Toon eerste reactie

92 reacties

Reputatie 7
Badge +16

@Johan684 Dat zal ik zeker doen. Jouw melding voeg ik direct toe aan het uitstaande ticket. Gelukkig heb je een alternatief, maar dit zal snel opgelost moeten worden. Bedankt voor jullie geduld @iedereen!

Ik speel jullie bevindingen wederom door aan het TV team. Zodra er een nieuwe update is, plaats ik die meteen in dit topic. Mocht ik jullie vandaag niet meer spreken, een geweldig weekend toegewenst!

Beste @Jason , zou je dan willen doorgeven dat mijn box nu helemaal geen beeld meer geeft. Voorlopig stream ik live TV via mijn Chromecast.

Reputatie 7
Badge +16

Ik speel jullie bevindingen wederom door aan het TV team. Zodra er een nieuwe update is, plaats ik die meteen in dit topic. Mocht ik jullie vandaag niet meer spreken, een geweldig weekend toegewenst!

Reputatie 2

@Jason hij staat nu weer op 1920x1080p / 60p en de haperingen zijn weer terug. Dus het lijkt erop dat na een tijdje de gewijzigde instellingen weer worden gewijzigd naar de basisinstellingen. 

Reputatie 6
Badge

@len_tourHet (nieuwe) signaal blijkt 1080p/50 te zijn alleen zit er blijkbaar in de firmware nog iets die de box verteld het uit te sturen op de hoogst mogelijke output die de tv aan kan. Nu zijn alle tv's tegenwoordig in de basis 60 of 120hz dus stuurt de box het er ook ‘netjes’ op 60p uit (vroeger, nog in de vodafone/glashart tijd, kon je het tenminste gewoon zelf aanpassen in het menu. Hoe simpel wil je de oplossing hebben :innocent: )

Edit: was al vergeten dat het andere topic ook van jou was dus dat antwoord was al gegeven.

Reputatie 7
Badge +16

@Johan684 De fix heeft nog niet het gewenste effect gehad bij jou, sorry dat het nog eventjes verder sputtert. Onze TV-experts pakken het verder op en gaan dit verder onderzoeken. To be continued!

Beste @Jason ,

Nog steeds 1080p60. Gr. Johan

 

** @Jason zojuist nog de TV-box 20 seconden spanningsloos gehad om te proberen of dit de aansturing naar 1080p50 zou uitvoeren. Na de opstart van de TV-box blijft het beeld zwart. Dus geen menu en geen TV programma’ s.

Beste @Jason ,

Nog steeds 1080p60. Gr. Johan

 

Reputatie 1

Wat ik mij afvraag is of jullie idd alles naar 60HZ willen hebben en dus ook 60p? Ik ben het dan met @apis4 eens, je bent dan niet goed bij je hoofd. Opgenomen video werkt niet hetzelfde als een ‘game’ op een andere resolutie/framerate zetten.

Ik heb een jaar of 7 bij de TV gewerkt als video-editor en media-manager en als er iets is dat je video verkloot is het wel een framerate mismatch. Wanneer je daar bovenop ook nog eens gaat de-interlacen ben je helemaal de sjaak. Het kan acceptabele resultaten geven maar het wordt nooit zo goed als het origineel. Druk je er dan nog extra compressie overheen om het te kunnen streamen vraag je om problemen. Ik weet niet hoe het nu zit maar tot 8 jaar geleden werd alles nog interlaced opgenomen, zelfs het HD materiaal. Het zit vast op europese normen voor TV uitzendingen en dat heeft zo zijn redenen. De EBU maakt een onderscheid in 50 en 60HZ gebieden voor de framerates zie 3.2.2EBU document uhd formaten

 

In Nederland en omgeving hebben we 50HZ stroom en nemen we video op op 25fps progressive of 50 fps interlaced. Dit doen we omdat anders het licht gaat ‘knipperen’ op beeld. Wanneer je iets anders wilt blijf je rekenen in de 25-50-100 range en niet de 30-60-120. Dit is met LED lampen minder aan de orde maar nog steeds kan de frequentie mismatch van apparaten (met name lichtbronnen) met de framerate van je video voor gedoe zorgen. Om gekloot te voorkomen gaat dit niet veranderen zolang er 50HZ stroom blijft. Bovendien zit 25fps dicht bij de zo gewenste ‘Cinematic 24fps’ . Hogere framerates zijn alleen nuttig voor sport maar ook daar zijn de mensen het nog niet over eens. 

Reputatie 7
Badge +16

Bedankt voor het proberen @Johan684, we gaan bij jou een alternatief uitvoeren. Ik kom hier snel op terug!

UPDATE: we hebben een alternatieve fix geprobeerd, zou je willen checken of dit nu wel geholpen heeft? 📺

@Jason

Voor de zekerheid de TV-box en de TV uitgezet. Het resultaat is nog steeds 1080p60. 

Gr. Johan.

Reputatie 7
Badge +16

@Johan684 en @stefandegraaff Onze huiswizard gaat nu ook bij jullie de resolutie vastpinnen zodat deze op 50 komt te staan. Hoe lang het duurt voordat dit in de praktijk onder gebracht is, durf ik nog niet te duiden, dat is geheel afhankelijk van hoeveel werk hij nog te verzetten heeft. 

De fix komt er dus aan! 😄:santa:

UPDATE: ook bij jullie zou het nu moeten werken. Laat weten of het gelukt is alsjeblieft! 😊

Reputatie 7
Badge +16

@brainsie Dat is heel goed nieuws, thanks voor je terugkoppeling! 😁👍 

We houden het in de gaten, nu nog de hotfix bij iedereen toepassen!

Reputatie 2

@Jason hij staat nu inderdaad op 50P en vooralsnog geen haperingen gezien, dus het probleem lijkt opgelost. Zal het vanavond nogmaals in de gaten houden, maar ik denk dat het probleem gefixt is :)

Reputatie 7
Badge +16

UPDATE: @brainsie onze technische wizard heeft bij jou de resolutie nu vastgepind. Het beeld zou nu vast moeten staan op 1080p50. De instellingen zijn nu opgeslagen. Zou je kunnen checken of het nu gefixt is en zo niet: wat gebeurt er nadat je de TV Box 20 seconden van de stroom hebt gehaald? Biedt dit enig soelaas?

Reputatie 7
Badge +16

Goedemorgen @brainsie, hartstikke bedankt voor jouw terugkoppeling en de meegeleverde foto van je beeld + resolutie! Ik heb dit meteen teruggekoppeld aan de probleemoplossers. Thanks @iedereen voor jullie ongebreidelde geduld en medewerking!

Reputatie 2

Goedemiddag @Jason ik zie net als Johan 60P nog staan en de haperingen zijn er ook nog steeds.

 

Reputatie 7
Badge +16

@Johan684 Dat is heel vreemd, we hebben het handmatig overgezet op de eerdere resolutie. Sorry voor het ongemak en top dat je zo snel reageert, ik ga het gelijk weer doorgeven en we komen snel weer met een alternatief!

Goedemorgen @Jason , bij mij is er niets gewijzigd. De TV krijgt nog steeds een 1080P60 signaal van de Entone. Ik heb inmiddels ook de TV en de ontvanger spanningsloos gemaakt. Daarna de TV aangezet en vervolgens de TV box opgestart. Dit brengt geen wijziging aan in het signaal wat de TV box stuurt naar de TV.

Reputatie 2

Goedemorgen @Jason . Fijn dat ze er zo snel mee aan de gang zijn gegaan. Ik zal vanavond tijdens het TV kijken even testen. Opnieuw opstarten enzo is niet nodig?

Reputatie 7
Badge +16

Goedemorgen @Johan684 en @brainsie, onze specialisten hebben de resolutie aangepast zodat deze terug is op de ‘oude’ 1080 en 50 Hz. Heeft dit geholpen? Zo niet, dan pakken we het weer op en gaan we nogmaals onderzoeken hoe dit op te lossen is. Bedankt voor jullie geduld! 

Reputatie 3

Gisteren ben ik overgezet naar het nieuwe TV platform van T-Mobile op een glasaansluiting. Bij stilstaand en traag bewegende beelden is het beeld prima, echter zodra er meer beweging inkomt dan gaat het beeld stotteren. In de oude omgeving had ik daar geen last van. Vanmorgen ben ik het e.e.a. aan het uitzoeken geweest en nu kom ik erachter dat de nieuwe software mijn TV koppelt op 1080p60hz. In de oude omgeving was dit 1080i50hz. Kan dit het probleem veroorzaken en zo ja, kan de klantenservice mijn ontvangen geforceerd op 1080p50hz zetten? 

Ik hoor het graag.

Gr. Johan

 

Zolang de bitrates niet omhoog gaan heb je niets aan de 1080p 60Hz. daar ligt nu het grote probleem de compressie techniek en dat ervaar je of beter gezegd zorgt voor dramatisch beeld.

het is een beetje als Netflix 4K HDR dat ook heel erg gecomprimeerd wordt maar dan veel slechter met een maar HD signaal op je dikke glasvezel wat volstrekt onnodig is.

Reputatie 7
Badge +16

Goedemorgen @brainsie, super! Dankjewel voor het resetten van het modem. Ik speel het meteen door aan de technische dienst.

Reputatie 2

Beste Jason, modem is van het stroom af geweest. Onlangs is de stroom hier eraf geweest waardoor het kan zijn dat het modem pas 12 dagen online is geweest. 

Reputatie 7
Badge +16

@apis4 Daar sla je de spijker op zijn kop, alhoewel de aantijging "een serieuze hersenkronkel" wel iets genuanceerder mag liggen en wat subtieler mag! 😉

Wat betreft jouw reactie op het Beste Antwoord: ik kan met eerlijkheid zeggen dat ik deze niet geselecteerd heb, maar wel dat dit het antwoord is dat we vanuit een specialist hebben gekregen. Afijn, genoeg stof om mee aan de slag te gaan. Gelukkig wordt het nu opgepakt door het TV team en zullen we weldra met een fix komen!

Reageer