Traag opstarten mediabox

  • 13 October 2023
  • 35 reacties
  • 925 Bekeken

Reputatie 1

Sinds de overgang naar Odido starten mijn 3 mediaboxen zeer traag op. Met name het verbinding maken met de server duurt erg lang.

Mijn netwerk kan geen probleem zijn. Alle boxen zijn bedraad en ik meet mijn internet snelheid op 900 Mbit/s, up en down.

Nu gebruik ik om duurzaamheidsredenen slimme stekkers om mijn boxen en de bijbehorende TV uit te zetten als ze niet worden gebruikt. Dit houdt in dat er dus vaak een koude start gemaakt moet worden. Ik heb deze getimed op bijna 5 minuten!

Ik ben van mening dat dit niet acceptabel is en aannemend dat ook Odido duurzaamheid hoog in haar vaandel heeft staan, ga ik er van uit dat hier snel een oplossing voor komt.

Bij T-Mobile liep e.a. veel sneller, binnen een minuut, dus technisch moet dit zeker geen probleem zijn.

Tommie van Odido 6 maanden geleden

Hey allemaal, goed dat jullie hiervoor aan de bel trekken.

Ik wil dit graag voor jullie onderzoeken. Zouden jullie de TV Box in standby kunnen laten staan? Start hij dan ook zo traag op of is het echt alleen als de TV Box zonder stroom heeft gestaan?

Bekijk origineel

35 reacties

Bij mij hetzelfde probleem.  Is pas sinds een paar dagen na de laatste update heb ik het gevoel. Alle twee de aanwezige boxen zijn ook bedraad en worden ook spanningsloos na gebruik. 

Ik ga er van uit dat dit een softwareprobleem is en hoop dat dit snel opgelost wordt

Reputatie 5
Badge +3

Hoi Lex, geen zorgen! Ik zal mijn uiterste best doen om dit voor je op te lossen. Ik zie dat het modem al een tijd niet opnieuw opgestart is. Zou je dit in combinatie met de TV Boxen willen doen, de volgorde is hierbij erg belangrijk. Ik stuur daarom voor de zekerheid de stappen mee: Reset TV Box | Odido community. Laat je me weten of dit heeft geholpen? Groetjes, Ishana

 

Reputatie 5
Badge +3

Hoi @Ronnievdz, goed dat je dit ook aangeeft! Ook bij jou zie ik dat het modem al een tijd niet opnieuw opgestart is. Zou je dit in combinatie met de TV Boxen willen doen, de volgorde is hierbij erg belangrijk. Ik stuur daarom voor de zekerheid de stappen mee: Reset TV Box | Odido community. Laat je me weten of dit heeft geholpen? Groetjes, Ishana

Reputatie 1

Hoi @Ishana van Odido,

Helaas, pindakaas.

Nog steeds even traag. Hier is de break-down:

Initieel:                                     1:00

Netwerk starten:                      1:00

Klok gelijk zetten:                     0:45

Verbinding maken met server: 1:45

Rest:                                         0:45

Totaal: 4:45

Graag verneem ik een werkende oplossing. Maar ik vermoed dat het probleem aan de serverkant ligt en niet bij mij thuis.

Groetjes, Lex Augusteijn

Reputatie 1

Hallo,

Bij mij hetzelfde probleem. Sinds 26.09 1Gb datalijn. En sich werkt dat verder probleemloos. Speedtest (diversen) komen allemaal uit op een 880 up en 890 down.
Voor de switch naar 1Gb kende de mediabox bij ons al problemen (beeld springt op zwart, melding geen verbinding, paar tellen wachten opnieuw aanloggen en dan deed ie het wel weer, soms drie a vier maal per avond, soms een paar avond probleemloos). Om sluipstroom tegen tegen worden TV+mediabox+receiver 's avonds van stroom afgehaald. 
Sinds een paar dagen (ik schat 4) merk ook ik dat aanloggen wel twee tot drie maal zo lang duurt.
Het andere probleem (op zwart springen) is helaas nog steeds aan de orde. Allemaal niet onoverkomelijk, wel storend/soms irriterend.
M.vr.gr.
Betelgeuse

Reputatie 7
Badge +9

Hey allemaal, goed dat jullie hiervoor aan de bel trekken.

Ik wil dit graag voor jullie onderzoeken. Zouden jullie de TV Box in standby kunnen laten staan? Start hij dan ook zo traag op of is het echt alleen als de TV Box zonder stroom heeft gestaan?

Reputatie 1

@Tommie: als eerste dank voor hulp.
Zojuist power on (dus in mijn situatie letterlijk stroom geactiveerd). Wachttijd voordat beeld komt met tekst dat ik op knopje mag drukken is geschat een 3 tot 4 minuten. Na knopje drukken is beeld en geluid er praktisch direct. Daarna TV box weer in standby gezet. Vervolgens weer ‘aan’ gezet: dan is beeld en geluid er (wederom) praktisch direct.
Mijn TV Box staat nu in standby.
M.vr.gr.
Betelgeuse

Reputatie 1

Opstarten vanuit standby is geen probleem.

Maar een koude start is dramatisch sinds de overgang naar Odido.

Mvg

Lex Augusteijn 

Reputatie 7
Badge +9

Hi @Betelgeuse & @Lex Augusteijn, bedankt voor jullie snelle reactie. Ik heb het doorgezet naar onze techneuten. Ik ga er vanuit dat ik binnen vijf werkdagen antwoord zal hebben! 

Bij mij hetzelfde.  Opstarten uit standby geen probleem. Tijden zijn gelijk aan die van Lex hierboven

Ook ik heb sinds enige tijd hetzelfde probleem.

Reputatie 2

Ik heb ook dit probleem. Sinds enige tijd is het opstarten vanuit power off heeel erg traag.

Zelfde probleem hier. Erg traag nadat de stroom eraf is geweest (gebruik ook slimme stekkers). Vanuit stand-by gaat het wel goed

Zelfde probleem hier. Probleem speelt bij mij sinds vorige week (12 oktober).

Reputatie 7
Badge +9

Hey allemaal, ik heb het doorgezet naar on TV-team! Ze gaan het euvel voor jullie onderzoeken, ik heb iedereen hierin meegenomen. Wordt vervolgd.

Ik zie dat het inmiddels wordt onderzocht, maar wilde even aangeven dat ook hier dit probleem speelt. Opstarten duurt sinds een week of zo echt 5 tot 10 minuten als de stroom er af is geweest (elke nacht). Dit was eerder niet zo. Ik hoor het ook graag als er een oplossing is. Bedankt!

Reputatie 7
Badge +6

@Tommie van Odido Ik denk dat ik de oorzaak van het probleem gevonden heb. De NTP-server, die gebruikt wordt om de tijd goed te zetten, is onbereikbaar. Het gaat om 31.20.164.65. Hij blijft het proberen, maar geeft het na lange tijd op. Als iemand van het TV-team deze server een zetje kan geven, zal dat de opstarttijd zeker ten goede komen.

Dit is geen individueel probleem, maar moet aan odido kant worden opgelost. Duurde een koude start eerder hooguit een minuut, nu 5 minuten. Teveel gebruikers hebben sinds kort dit probleem.

Reputatie 1

Ik heb net even gemeten, maar nog steeds 4:45.

Wordt hier nu serieus naar gekeken door techneuten of wordt er af en toe wat geprobeerd tot we weer aan de bel trekken?

Ik voel me aardig gedwarsboomd in het verminderen van mijn energiegebruik.

Ik ben zelf hoofd embedded software engineer en vind het prima als het technisch team mij rechtstreeks benadert, misschien kan ik dan bijdragen.

Reputatie 7
Badge +9

Hey @Lex Augusteijn, het TV-team is het aan het onderzoeken op dit moment. Zodra ik een update hierover heb, zal ik dat hier met iedereen delen!

Reputatie 1

Beste @Tommie van Odido , heb je een ETA (expected time of arrival) voor me?

Reputatie 7
Badge +9

Hey @Lex Augusteijn, ik had je graag een ETA gegeven. Het onderzoek is op dit moment in volle gang. Zodra er meer informatie over is zal ik dit met jullie delen! 

Hier ook super traag in het opstarten. Gaan jullie het nog een keer oplossen.

Hier een verbetering van 100%, gaat een stuk rapper 👍

 

Opstarten duurde ongeveer 7 minuten. Nu net gecheckt, duurt nu 3 minuten. Is dat de gebruikelijke opstarttijd?

Reageer