Beantwoord

TV box geeft geen beeld

  • 27 April 2021
  • 67 reacties
  • 2926 Bekeken


Toon eerste reactie

67 reacties

Reputatie 7

Hi allemaal, ik heb goed nieuws! Wij hebben een fix voor sommige klanten die zwarte beeld ervaren. Deze fix is meegenomen in de laatste firmware, dus hiervoor dien je de TV Box te herstarten. Ik hoor heel graag of jullie met deze fix verschil merken en van het probleem af zijn. Ik wil er wel graag bij zeggen dat dit een probleem is met meerdere oorzaken en deze fix helpt tegen één van die oorzaken. Mogelijk is dit dus nog niet de fix die er bij iedereen voor zorgt dat de problemen weg zijn. Laat het vooral weten wat jullie merken na een herstart van de TV Box! 💪

Reputatie 7

Hi allemaal, ik had heel graag al eerder een update gedeeld! Heel erg bedankt voor jullie geduld allemaal, want het onderzoek loopt nu inderdaad al enige tijd. Het kan altijd even duren totdat er een fix is, omdat dit vervolgens ook getest moet worden en dit gaat dan altijd mee in een zogenoemde 'sprint'. Dit is een periode waarin meerdere verbeteringen live gaan en dit vindt eens in de paar weken plaats. Ik heb bij mijn collega's nagevraagd of ik vandaag een update kan ontvangen, want jullie horen allemaal te weten waar jullie aan toe zijn. Mijn excuses dat dit issue al zo lang loopt. Ik blijf voor jullie checken of er updates binnenkomen, maar die heb ik tot nu toe nog niet ontvangen. Ik ga hier achteraan, want ik wil dat dit echt zo snel mogelijk voor eens en altijd is opgelost! 💪

Reputatie 2

Hi @deesvlees, wat super om te horen dat optie 4 goed is gegaan! Ik hoop enorm dat jij nog steeds van goed beeld aan het genieten bent en dat het probleem voorgoed is verholpen.

 

Hoi @Lisa Helaas was het zwarte beeld er weer vandaag, optie vier heeft hier dus ook niet geholpen.

Reputatie 6

Hoi @deesvlees, laten we hopen dat dit de boosdoener is geweest! Ik zie de TV Box overigens nog steeds niet terug in jouw verbinding, wel zie ik veel apparaten aangesloten op poort 1 van het modem waarbij een hoop apparaten ook een IP-lease error geven. Het is de moeite waard om de apparaten die aangesloten zijn op poort 1 opnieuw op te starten om dit probleem te verhelpen!

Reputatie 2

Om 17:55 hadden we het probleem weer. Deze keer Op menu gedrukt en verder kwamen we niet. Het menu was te zien maar we konden er niks mee.

Ben benieuwd of je iets terug gekeken hebt hiervoor. Dan heb ik dit vaak (zwart beeld). Dus als het menu te zien krijgt, lukt het jou niet om naar instellingen te gaan? Als dit wel lukt, dan naar tv box. Dan zie je tv menu herstarten etc staan. Rechts bij tv-box; is dit veld dan leeg of staat hier nog een naam (hoe je je tv box hebt genoemd). Deze is bij mij dan leeg. Als ik het tv menu herstart heb ik weer beeld.

Vandaag om 17:46 was het weer taak. We hadden inderdaad iets terug gekeken (dit is niet bij alle storingen het geval). Verder klopt jouw verhaal exact met wat we hier zien en hebben jouw stappen gevolgd en dat werkte ook. Dus om het te herstellen kunnen we de 230 kortstondig eruit halen of de utp kabel er 1 seconde uit halen of via het menu en dan herstarten. De utp methode is bij ons het snelste, via het menu duurt het ietsje langer en de 230 stekker methode kun je beter niet doen. 

Dus @Lisa graag oplossen aub. Hierbij nogmaals bevestigd wat het probleem is.

Tevens vind ik persoonlijk dat wij wel gecompenseerd mogen worden met een paar extra maanden korting op onze tv abonnement voor de problemen die wij ondervinden en het aandragen van deze feedback naar TM.

 

 

Reputatie 2

Hi allemaal, graag deel ik een nieuwe uitkomst van het onderzoek met jullie! Er is namelijk een nieuwe update binnengekomen vanuit de TV specialisten. Met de laatste update in het instellingen menu van de TV Box, is er een nieuwe instelling gekomen: de HDMI mode.

Als je de HDMI mode instelling verandert, dan zie je de volgende opties:

  • Standaard: dit zal in de meeste gevallen voldoen. Welke mode als standaard wordt gebruikt, is afhankelijk van het TV Box type. En hieronder lees je welke modus de standaard is voor welke TV Box.
  • HDMI modus 1: dit is de standaard modus op de oudere TV Boxen (Entone Kamai 510 en Entone Amulet 515). 
  • HDMI modus 2: deze modus kan vaak een oplossing zijn voor probleem gevallen. 
  • HDMI modus 3: dit is de standaard modus voor de Amino Aria 610 en de Amino Aria 7X.
  • HDMI modus 4: deze modus is bijna gelijk aan modus 3, echter wordt er hier gebruik gemaakt van een timer die het koppelen en loskoppelen van de TV vertraagt. Deze vertraging zal niet merkbaar zijn, maar geeft in sommige gevallen de software van bijvoorbeeld een TV de de tijd om volledig op te starten voordat er gekoppeld wordt. 

Ik hoop dat ik deze uitleg niet al te technisch voor jullie heb gemaakt. Kunnen jullie hiermee uit de voeten door deze HDMI mode te testen? Ik hoop echt heel erg dat één van de modussen ervoor zorgt dat jullie zwarte beeld voorgoed is verdwenen. Ik kijk dan ook erg uit naar jullie reacties! 🤞

Wij hadden inmiddels een paar dagen geen last meer van zwart beeld … Wij hebben de tv box 2 nachten uit gezet (lees stekker eruit gehaald) en sindsdien geen last meer. Dat zal wel gewoon mazzel zijn geweest. (ter info).

Gisteren de update geïnstalleerd en daarna was het menu uitgebreider met de bovenstaande opties. Wij hebben optie 3 gekozen en 's avonds de tv en de box weer aangezet maar helaas, het zwarte beeld was weer terug. Verder nog niets gedaan en vandaag afgewacht, helaas ook vandaag weer het zwarte beeld. De gekozen optie staat nog wel ingesteld. We hebben hem even van de stroom gehaald en kijken wat er morgen gebeurd, mocht het weer niet goed gaan dan gaan we optie 4 proberen.

Reputatie 7

Hi @jojan31, top dat jij dat via deze weg laat weten! Ik ga je hierbij helpen, want ook jij hoort van goed beeld te genieten. Ik ben direct een kijkje gaan nemen in jouw verbinding en mij valt het op dat het modem al meer dan 40 dagen onafgebroken aan staat. Zou jij daarom een zogenoemde powerflip willen uitvoeren? Dat doe je als volgt: 

Wil je het modem en de TV Box van de stroom halen? Daarna mag je de internetkabel uit de TV Box halen. Stop na twintig seconden de stroomstekker van het modem weer in het stopcontact. Zodra alle lampjes weer branden zoals ze deden, mag je de stroomkabel van de TV Box weer in het stopcontact stoppen. De TV Box gaat nu opstarten. Pas wanneer je de melding ‘geen internetkabel gevonden’ krijgt, stop je de internetkabel weer in de TV Box.

Wil jij daarnaast op 'Menu' of 'Gids' drukken. Kan jij aangeven of deze zichtbaar worden? Zo niet, dan wil ik je vragen om langs de ingangskanalen van de TV te wisselen met de afstandsbediening. Kan jij mij tot slot ook laten weten of jij gebruik maakt van eigen apparatuur zoals bijvoorbeeld een adapter of een switch?

Ik hoop heel erg dat de bovenstaande stappen het probleem al direct aanpakken. Als het zwarte beeld hierna nog steeds blijft aanhouden, dan ga ik gelijk weer verder met het zoeken naar dé oplossing. Dankjewel alvast voor de moeite en ik hoor het graag van je! 💪

Reputatie 7

Hi @jojan31, merci voor de aanvulling! Ik wil je graag laten weten dat ik hier vorige week direct melding van heb gemaakt bij de technische dienst. Er wordt dus nogmaals gekeken naar het probleem, zodat er hopelijk snel een oplossing kan komen die voor iedereen werkt. Ik heb gevraagd of er een update mogelijk is, dus ik hoop dat ik jullie hier snel van op de hoogte kan stellen.

Hi @pvdh14, heel goed dat jij dit aangeeft! Ik wil hier zeker op ingaan en ik wil graag laten weten dat wij dit per klant gaan bekijken, omdat elke situatie verschillend is. Ik stel jou hier dan ook in een privébericht van op de hoogte. 

Hi @deesvlees, heel erg bedankt voor deze aanvulling! Ik heb dit meteen doorgezet naar de specialisten ter aanvulling, zodat dit meegenomen kan worden. Wanneer ik hier meer over hoor, dan deel ik dat hier meteen! 

Reputatie 2

Hallo @Lisa dit duurt allemaal wel erg lang. Ook wij zitten er anders aan te denken te ontbinden wegens het niet leveren van een goed werkende dienst.

Reputatie 7

Hi allemaal, zojuist heb ik een nieuwe update doorgekregen van mijn collega! Ik wil heel graag het volgende aan jullie laten weten.

Voor de gebruikers die een zwart scherm ervaren, maar wel het menu kunnen zien: we hebben een fix gevonden en gaan beginnen met intern testen. Ik zal jullie hiervan op de hoogte houden.

Laat het vooral weten als jullie hier nog vragen over hebben. Ik ben zelf iets langer dan een week op vakantie, dus in die tijd zullen de andere moderators jullie verder helpen! 😊

 

Reputatie 7

Hi allemaal, graag deel ik nog even een korte update ter aanvulling op mijn vorige bericht! Ik heb vandaag nog geen concrete update ontvangen, maar ik heb wel te horen gekregen dat een collega van een andere afdeling dit issue aan het chasen is om zo snel mogelijk met een oplossing te komen. Er vindt morgen een meeting plaats met TV specialisten en de technische dienst en ik heb gevraagd of hier een tijdsindicatie van het onderzoek kan worden aangegeven. Zodra ik hier een terugkoppeling van krijg, dan laat ik jullie die dit weekend weten. 

Reputatie 2

Er zit inderdaad een switch op poort 1 aangesloten. Er zijn hier wel een aantal mobiele telefoons maar ik vermoed dat degene met ongeveer hetzelfde mac adres slimme stekkers zijn. Veel aangesloten apparaten gebruiken weinig bandbreedte (zoals bv de slimme stekkers), vooral op de telefoons en pc merken we niet dat de snelheid (zeer) beperkt is en tikken we meestal de 50 Mbit/s wel aan zowel down als up.

De enige momenten dat we de 50 Mbit/s niet halen is dat wanneer de tv box aan staat en dat begrijp ik ook, dan blijft er ongeveer 42Mbit/s over (speedtest). We ervaren wel haperend beeld op momenten dat een telefoon of pc iets down of up load, of bv youtube gaan kijken of een virusscanner gaat updaten of dingen gaat synchroniseren met één of andere cloud server. Een speedtest doen tijdens tv kijken zorgt ook voor stilstaand beeld. Dit probleem hadden we niet bij de vorige provider die 36 / 9 Mbit/s en met tv aan 36 / 9 Mbit/s aan ons doorgaf.

Het probleem waar we in dit topic mee waren begonnen is helaas weer terug, de tv deed het de eerste dagen nadat we hem op poort 4 hadden aangesloten goed, na een aantal dagen hadden we een dag of 4 op rij weer het probleem dat het beeld zwart bleef. Dit hebben we opgelost door de stekker er even uit te halen van de tv box of de netwerk kabel even los te halen.
Hopelijk wordt de oorzaak na deze info iets duidelijker.

Reputatie 7

Hi @deesvlees, heel fijn dat jullie dit hebben getest! Goed dat jij dit weer gelijk aangeeft, want dan ga ik dit op een andere manier aanvliegen. Ik zet graag jouw gegevens door naar één van onze TV specialisten, omdat het probleem zich nog steeds voordoet. Zou jij onderstaand format voor mij kunnen aanvullen en checken of het zo helemaal bij jou klopt? Dan ga ik dit direct doorzetten voor onderzoek. 

  • Je maakt gebruik van het nieuwe TV platform (T-Mobile TV) → Ja
  • Je ervaart regelmatig ‘geen of zwart beeld’ (aantal keer per maand/week) → Ja
  • We horen dan ook graag wanneer en in welke situaties zich dit voordoet en of het elke keer gebeurt (is het herproduceerbaar?) → Als wij televisie willen kijken en we zetten de box aan geeft hij zwart beeld. We moeten iedere keer het stekkertje van de box eruit halen en er weer in doen voordat hij het gaat doen. Het probleem speelt bij beide boxen, want de twee boxen zijn ook omgewisseld.
  • Je ervaart geen internetproblemen en/of problemen met andere apparaten → Nee
  • De TV Box is rechtstreeks bekabeld aangesloten op de modem (dus zonder powerline adapter, switch etc) en via HDMI op de TV zonder tussenkomst van een versterker. → De TV Box is direct bekabeld aangesloten op het modem.

Wat betreft jouw terechte opmerking over het verhogen van de snelheid. Ik vermoed toch dat de snelheid niet gerelateerd is aan het TV probleem, aangezien het hier gaat om kleine internetbezigheden. Er is een term voor het feit dat aan bepaald verkeer voorrang wordt gegeven over ander verkeer, namelijk ‘QOS’. Dit is bij ons alleen niet ingesteld en daardoor kan een TV bijvoorbeeld haperen wanneer er te veel gedownload wordt. Maar van bijvoorbeeld YouTube zou de TV niet moeten gaan haperen. Ik hoor het graag van je, want ik ga mijn best doen om dit probleem zo snel mogelijk voor jou te verhelpen! 💪

Reputatie 2

@Lisa  Als de fix het doel had om de “verbinding” via HDMI tussen de tv box en de tv te “herstellen” dan vermoed ik dat het probleem in een andere hoek zit. Als men tijdens het zwarte beeld naar het menu gaat dan zien we wel het menu op de tv. Als vervolgens de HDMI wordt losgehaald dan geeft de tv aan dat er geen signaal meer is, sluiten we de HDMI weer aan dan staat er oa 1080 in beeld dus hij ziet de tv box wel, alleen is het beeld zwart en is er geen geluid te horen. In ons geval halen we utp kabel kortstondig los en dan werkt het weer. De koppeling met de tv lijkt mij dan dus ook niet het probleem. Hopelijk heb je iets aan deze info.

 

Pas hadden we voor het eerst nadat de tv een uur of 16 uit heeft gestaan het probleem te pakken, normaal ervaren we dit als hij zeg maar 1 a 2 uur heeft uit gestaan.

Reputatie 1

Als je de box aanzet, gaat het lampje aan de voorzijde dan wel van rood naar blauw? Als die wel blauw wordt, zou je dan eens de HDMI kabel even willen loskoppelen en weer terug zetten?

Reputatie 2

Hoi @Ginny , Helaas …. inmiddels hebben we de storing 3 keer gehad in de afgelopen dagen. We zijn op de hoogte voor wat betreft de HDMI kanalen.

Wat hebben we gedaan om weer beeld te krijgen:

-De HDMI kabel aan beide zijden los gehaald en weer aangesloten, geen resultaat.

-Een andere HDMI aangesloten en op de tv een andere poort gebruikt en via de AB de andere HDMI poort geselecteerd, geen resultaat.

-De stroom van de TB Box gehaald, na het opstarten werkt het weer.

-De internetkabel los gehaald van de tv box, even gewacht totdat er in beeld iets kwam te staan over een missende netwerkverbinding, internetkabel weer aangesloten en het werkte weer.

We hebben nu de tv box aangesloten op poort 4, mogelijk kun je hem nu wel zien. (tv box staan 24/7 aan of op stand by.

Kan ik ook ergens in het modem zien, (ik heb al gezocht maar niets kunnen vinden), dat er IP-lease errors zijn? Ik heb in het modem het één en ander aangepast wat mogelijk die errors veroorzaakten. (statisch DHCP, poortdoorschakeling en IP-adreswaarden gewijzigd), zou je kunnen zien of dat nu weg / minder is? We ondervonden zover we hebben kunnen merken geen problemen door de errors, maar heb ze toch liever niet. :wink:

Reputatie 7

Hi @deesvlees, allereerst heel erg bedankt voor jouw geduld! Ik heb een terugkoppeling gekregen van de collega die naar jouw probleem heeft gekeken. Het lijkt hier om een bekend probleem te gaan. Zou jij  eens de HDMI-kabel eruit willen halen en vervolgens er weer in willen doen? Als dit ervoor zorgt dat het zwarte beeld is verdwenen, dan was er sprake van dit bekende probleem. Er wordt hiervoor aan een algemene oplossing gewerkt, die er binnen een aantal weken zal staan. 

Mocht deze handeling niet werken, dan is er ander probleem of een klantspecifiek probleem aan de hand. Ik hoor heel graag een terugkoppeling van je en duim dat deze workaround voor jou heeft gewerkt! 🎈

Reputatie 7

Hi @jojan31, merci voor het testen en de terugkoppeling! Zou jij inderdaad willen checken of één van de andere modussen voor jouw TV Box werkt? Als jij bij geen eentje verbetering merkt, dan ga ik dat gelijk weer terugkoppelen. Ik hoor het heel graag van je! 

Hi @deesvlees, ik werd heel blij toen ik het eerste deel van jouw bericht las! Wat ontzettend balen dat het probleem nu weer is teruggekeerd. Kan jij laten weten of de andere optie ervoor heeft gezorgd dat jullie weer normaal beeld ervaren? Ook van jou hoor ik dit heel graag terug, want anders trek ik meteen weer aan de bel bij de specialisten. 

Reputatie 7

Hi @jojan31, ik ga duimen dat het werkt! Je hoeft in principe de TV Box niet opnieuw hiervoor op te starten, dus je kan gelijk testen of het switchen werkt.

Hi @deesvlees, fijn dat je dit gelijk aangeeft al had ik natuurlijk het liefste wat anders gelezen. Ik heb dit dan ook gelijk doorgegeven aan mijn collega’s en kom hier zo spoedig mogelijk bij je op terug. Voor nu wil ik je een fijn weekend wensen!

Reputatie 7

Hi @GXM85169, heel erg bedankt dat jij zo specifiek uitlegt wat er bij jou aan de hand is! Super om te lezen dat jij ook hebt gespeeld met de HDMI-modussen, maar erg balen dat dit het probleem bij jou niet heeft opgelost. Ik wil je heel graag laten weten dat ik nog steeds druk bezig ben met dit issue achter de schermen. Mijn collega’s van het TV Team zijn al voor lange tijd heel erg druk om hier een fix voor te vinden. Zoals ik hierboven heb geschreven, komt deze er hopelijk snel aan. Ik hoop dat ik hier deze week meer over kan delen in dit topic, want dit moet zo snel mogelijk worden opgelost. Wij hebben dit dus nog steeds op de radar staan! 💪

Reputatie 2

@Lisa  GIster omgezet na 4. Helaas weer hetzelfde liedje. Ook weer na terugkijken weer zwart beeld. Grrrr.

Reputatie 2

@Lisa Voordat we de 2 tv-boxen hebben verwisseld hebben we dit ook al geprobeerd en dat hielp niet. De enige manier om hem weer aan de gang te krijgen is door de internetkabel kort los te halen of de stekker er kort uit te halen. Een andere hdmi kabel of poort van de tv te gebruiken helpt ook niet.

Reputatie 7

Hi allemaal, graag deel ik een nieuwe uitkomst van het onderzoek met jullie! Er is namelijk een nieuwe update binnengekomen vanuit de TV specialisten. Met de laatste update in het instellingen menu van de TV Box, is er een nieuwe instelling gekomen: de HDMI mode.

HDMI kan hoge videoresoluties doorvoeren en hoge kwaliteit audio, allemaal via één kabel. Alle mogelijkheden die er vandaag de dag zijn, waren er echter er niet vanaf dag één. HDMI is over de jaren flink uitgebreid, wat geresulteerd heeft in verschillende versies van deze aansluiting. Nieuwere versies leveren ook nieuwe eigenschappen op. In sommige gevallen resulteert het uit standby halen van de TV Box of het schakelen van de TV naar de bron in fouten, waardoor het lijkt alsof de TV Box geen beeld geeft. 

De HDMI mode is ontwikkeld om deze fouten te verhelpen. Maar hoe gebruik je deze modus nou precies? Bij sommige TV merken zal je als gebruiker altijd geconfronteerd worden met geen beeld op het moment dat deze naar de TV Box wordt geschakeld, of als de TV Box wordt aangezet. Daarom is de HDMI mode geïntroduceerd, zodat het mogelijk is om zelf het gedrag van de TV Box te veranderen en alle klachten hierdoor hopelijk worden opgelost. 

Als je de HDMI mode instelling verandert, dan zie je de volgende opties:

  • Standaard: dit zal in de meeste gevallen voldoen. Welke mode als standaard wordt gebruikt, is afhankelijk van het TV Box type. En hieronder lees je welke modus de standaard is voor welke TV Box.
  • HDMI modus 1: dit is de standaard modus op de oudere TV Boxen (Entone Kamai 510 en Entone Amulet 515). 
  • HDMI modus 2: deze modus kan vaak een oplossing zijn voor probleem gevallen. 
  • HDMI modus 3: dit is de standaard modus voor de Amino Aria 610 en de Amino Aria 7X.
  • HDMI modus 4: deze modus is bijna gelijk aan modus 3, echter wordt er hier gebruik gemaakt van een timer die het koppelen en loskoppelen van de TV vertraagt. Deze vertraging zal niet merkbaar zijn, maar geeft in sommige gevallen de software van bijvoorbeeld een TV de de tijd om volledig op te starten voordat er gekoppeld wordt. 

Ik hoop dat ik deze uitleg niet al te technisch voor jullie heb gemaakt. Kunnen jullie hiermee uit de voeten door deze HDMI mode te testen? Ik hoop echt heel erg dat één van de modussen ervoor zorgt dat jullie zwarte beeld voorgoed is verdwenen. Ik kijk dan ook erg uit naar jullie reacties! 🤞

@Lisa  GIster omgezet na 4. Helaas weer hetzelfde liedje. Ook weer na terugkijken weer zwart beeld. Grrrr.


Heb je ook iets aan de HDMI instelling (resolutie) zelf gewijzigd misschien?

Bv 1080p50 naar 1080p60 of zo?

Reputatie 2

Dank je @lisa voor je reactie. Mij is ook weer wat duidelijker geworden qua haperend beeld. QOS is dan zeker ook niet door jullie in te stellen, want dat zou dan wel fijn zijn.

Hieronder het lijstje dat een klein beetje is aangepast ….

  • Je maakt gebruik van het nieuwe TV platform (T-Mobile TV) → Ja
  • Je ervaart regelmatig ‘geen of zwart beeld’ (aantal keer per maand/week) → Ja
  • We horen dan ook graag wanneer en in welke situaties zich dit voordoet en of het elke keer gebeurt (is het herproduceerbaar?) → Als wij televisie willen kijken en we zetten de box aan geeft hij regelmatig zwart beeld. We moeten iedere keer het stekkertje (UTP) van de box eruit halen en er weer in doen of de spanning er kortstondig af halen voordat hij het gaat doen. Het probleem speelt bij beide boxen, want de twee boxen zijn ook omgewisseld.
  • Je ervaart geen internetproblemen en/of problemen met andere apparaten → Nee
  • De TV Box is rechtstreeks bekabeld aangesloten op de modem (dus zonder powerline adapter, switch etc) en via HDMI op de TV zonder tussenkomst van een versterker. → De TV Box is direct bekabeld aangesloten op het modem, ook hebben we een andere poort geprobeerd.

Reageer