Update naar T-Mobile TV > Beeld is veel slechter!


Reputatie 5

Morgen heb ik T-Mobile internet en TV een jaar, nooit klachten gehad over de beeldkwaliteit. Die was namelijk altijd dik in orde, over het algemeen beter dan alle concurrenten. Dit was vorig jaar ook DE reden om de overstap van Tweak glasvezel naar T-Mobile over te stappen. Die provider maakte gebruik van Canal Digital iptv, dat was ook niet best.

Vandaag ben ik op het nieuwe IP-TV platform over gezet en tot mijn grote schrik lijkt het wel of de bitrate gehalveerd is. Bij voetbal wedstrijden zie je de grasmat verspringen door de compressie artefacten, formule 1 op Ziggo Sport Racing is niet om aan te zien, niet vloeiend, haperend en vaak zijn de autos gewoon slecht te onderscheiden. Uiteraard heb ik de instellingen van mijn TV nagelopen, alle foefjes staan uit zodat het ruwe beeld binnenkomt. Ook heb ik gespeeld met de verschillende resoluties, waarbij 1080P 50hz het beste was. En dat beste is gewoon niet best. Klopt het dat dit beeld exact hetzelfde is wat er met de TV Anywhere website te zien is? 

Ik ben hier echt NIET blij mee en dit is voor mij een reden om zo snel als mogelijk weer over te stappen naar een andere provider. 

Is het mogelijk mij voor de time-being weer op het oude platform terug te zetten? Want in deze brol heb ik echt geen zin.


764 reacties

Reputatie 3

HI @Lisa dank voor je inspanningen en ik begrijp heel goed dat jij het beste met de klanten voor hebt. Ik hoop dat jullie het nieuwe platform echt goed op de rit krijgen, maar zoals al elders aangegeven komen veel problemen simpelweg voort uit bewuste keuzes die zijn gemaakt (denk aan de vertraging en de lagere bitrates). Er zijn dus wat inherente problemen met de gemaakte keuzes die elders bij T-Mobile zijn gemaakt en waarbij beeldkwaliteit blijkbaar niet een van de prioriteiten was. 

Even heel kort gezegd: die “beste kwaliteit” heb ik nu al, maar die wordt afgenomen ten faveure van een minder product. Alle fixes en mitigerende maatregelen achteraf zijn fijne pogingen, maar die zouden niet nodig moeten zijn. Ik wil ook best een paar euro meer betalen, als het om de kosten gaat, om op het oude platform te blijven.

@Hutjeflut dank voor de suggestie! Helaas heb ik geen eigen router, maar als ik dit weekend tijd heb ga ik dit misschien nog even onderzoeken.

Reputatie 4

@Lisa 

Nou ik heb inmiddels helemaal niks meer.

Geen tv en geen internet.

Lekker zooitje aan het worden bij jullie tmobile.

Afspraak maken, volgende week. Gewoon aso, dit.

Reputatie 2

Wat een deceptie dit nieuwe platform, zo veel minder deze kwaliteit. Al ruim een jaar keek ik er naar uit, maar nu zou ik graag terug willen! 
ik heb een peperdure frame tv hangen van Samsung waarop ik nu blokkerig(alsof er zand op mijn scherm ligt)  tmobile zit te kijken. Ik kijk liever Netflix of prime dan op dit moment naar tv. 
 

alle gesuggereerde instellingen zoals 1080p maken het eigenlijk alleen maar erger en 1080i is het minst dramatisch. 
 

kan ik terug naar het oude platform of anders korting krijgen op mijn abonnement? Want dit is verre van de kwaliteit die acceptabel is. 
 

of is het advies om maar over te stappen op glasvezel van kpn? 

Reputatie 5

Hi @MetaframeNL en @hoekie1971, bij deze het seintje: de fix is bij jullie geactiveerd! Ik zie jullie reacties graag tegemoet, want mijn collega is ook erg benieuwd! Merci alvast guys.

Hier is er voor mij weinig van te merken, kwaliteit blijft zwaar onder de maat.

Reputatie 7
Badge +1

Jaren geleden had je een quiz programma dat heette “Get the Picture” als ik de verschillende topics lees lijkt het daar wel wat op, je zag een foto met blokjes die steeds versprong en heel langzamerhand zag je wat het was.

Hopelijk stopt T-Mobile met de uitrol en mag ik op het oude platform blijven, het verhogen van de bitrates naar minimaal 12mb zou denk ik al veel problemen oplossen,

Reputatie 2

Hi @MetaframeNL en @hoekie1971, bij deze het seintje: de fix is bij jullie geactiveerd! Ik zie jullie reacties graag tegemoet, want mijn collega is ook erg benieuwd! Merci alvast guys.

Hier is er voor mij weinig van te merken, kwaliteit blijft zwaar onder de maat.

Hier het zelfde …. 

Reputatie 4

Tot slot wil ik tegen iedereen in dit topic zeggen dat ik het heel erg waardeer hoe jullie op elkaar reageren en meedenken. Weet dat ik altijd alles doorspeel naar mijn collega’s om zo hopelijk tot de beste oplossing te komen. Momenteel zijn er nog een aantal collega’s op vakantie, maar ik heb in ieder geval doorgezet wat @MetaframeNL heeft aangegeven. Of een extra stream ernaast zetten met de maximale bitrate wellicht een optie zou kunnen zijn. Ik blijf iedereen graag in dit topic op de hoogte houden, dus blijf vooral je vragen hier stellen! 😊

Dat alleen is niet genoeg er zit ook duidelijk een probleem in het automatisch selecteren van de kwaliteit stream.  Ik forceer mezelf nog op het oude platform maar in de slaapkamer stream in via de app naar de tv en IEDERE KEER als ik van zender wissel staat hij weer gewoon op auto en pakt hij de 576 of 720p stream ipv de 1080p stream(s). Ook staat er om 1 of andere reden 2x een 1080P stream aangegeven bij sommige zenders. denk aan Discovery waar er de keuze is uit HD(720p), HD(1080p), Full HD(1080p). 
Dus of de eerste 1080p moet 1080i zijn of er zijn 2 verschillende kwaliteiten 1080p streams of er gaat ergens iets anders niet goed. Hoe dan ook moet er minimaal wat aan de naamgeving veranderen wat HD 1080P bestaat niet. 720p is HD 1080p is Full HD.  Her kan zijn dat de HD(1080p) eigenlijk 1080i is maar of dat dan ook voor alle kanalen zo is zou ik niet 123 niet weten. maar dat zou betekenen dat een volwaardige 1080p in 2021 zou ontbreken voor die zenders waar Full HD(1080p) ontbreekt wat ook onacceptabel is maar mogelijk wel onderdeel van het probleem.
1080i gebruikt namelijk maar de helft van de bitrate en is ook nog eens minder scherp. (neemt niet weg dat er is aangegeven dat de gehele bitrate verlaagd is en dat dus ook gewoon een root cause is maar het is niet uit te sluiten dat er nog nog extra zaken spelen die het geheel verergeren.

 

Maar zelfs op de hoogste 2 zie je duidelijk compressie artifacts en dat gaat echt alleen weg met een hogere bitrate of betere encoding maar dat zou allen boxen vervangen betekenen.
 

Reputatie 6
Badge

Tot slot wil ik tegen iedereen in dit topic zeggen dat ik het heel erg waardeer hoe jullie op elkaar reageren en meedenken. Weet dat ik altijd alles doorspeel naar mijn collega’s om zo hopelijk tot de beste oplossing te komen. Momenteel zijn er nog een aantal collega’s op vakantie, maar ik heb in ieder geval doorgezet wat @MetaframeNL heeft aangegeven. Of een extra stream ernaast zetten met de maximale bitrate wellicht een optie zou kunnen zijn. Ik blijf iedereen graag in dit topic op de hoogte houden, dus blijf vooral je vragen hier stellen! 😊

Dat alleen is niet genoeg er zit ook duidelijk een probleem in het automatisch selecteren van de kwaliteit stream.  Ik forceer mezelf nog op het oude platform maar in de slaapkamer stream in via de app naar de tv en IEDERE KEER als ik van zender wissel staat hij weer gewoon op auto en pakt hij de 576 of 720p stream ipv de 1080p stream(s). Ook staat er om 1 of andere reden 2x een 1080P stream aangegeven bij sommige zenders. denk aan Discovery waar er de keuze is uit HD(720p), HD(1080p), Full HD(1080p). 
Dus of de eerste 1080p moet 1080i zijn of er zijn 2 verschillende kwaliteiten 1080p streams of er gaat ergens iets anders niet goed. Hoe dan ook moet er minimaal wat aan de naamgeving veranderen wat HD 1080P bestaat niet. 720p is HD 1080p is Full HD.  Her kan zijn dat de HD(1080p) eigenlijk 1080i is maar of dat dan ook voor alle kanalen zo is zou ik niet 123 niet weten. maar dat zou betekenen dat een volwaardige 1080p in 2021 zou ontbreken voor die zenders waar Full HD(1080p) ontbreekt wat ook onacceptabel is maar mogelijk wel onderdeel van het probleem.
1080i gebruikt namelijk maar de helft van de bitrate en is ook nog eens minder scherp. (neemt niet weg dat er is aangegeven dat de gehele bitrate verlaagd is en dat dus ook gewoon een root cause is maar het is niet uit te sluiten dat er nog nog extra zaken spelen die het geheel verergeren.

 

Maar zelfs op de hoogste 2 zie je duidelijk compressie artifacts en dat gaat echt alleen weg met een hogere bitrate of betere encoding maar dat zou allen boxen vervangen betekenen.
 

Full HD 1080p (via de TV Anywhere app/browser) is de 50fps 6Mbps stream, HD 1080p is 25fps 4,5Mbps …. (met streaming heb je geen interlaced signalen meer)

Reputatie 2

Sinds de update heb ik opeens soms 576 resolutie (in elk geval die onder 720p) moet ik mijn Receiver opnieuw starten (echt uit doen) dan is het weer goed.

Lijkt of de HDMI handshake is gewijzigd en dus een drama is geworden.

Verder als je op pauze zet dan duurt het soms erg lang en heb je vaak zwart beeld als je weer wilt afspelen.

Heb nu paar keer gehad dat ik een programma terug keek hij halverwege stopte. GELUKKIG kan je nu heel makkelijk weer verder kijken door er weer op te klikken.

Menu ziet er niet uit dankzij lage resolutie op een 4k scherm. Het idee is echt super, maar door scaling wordt het niet zo mooi op een 4k scherm.

Verder is de update super! 

Reputatie 2

Wat een slechte kwaliteit zeg! Ik zie nu blokjes en onscherpe beelden….

 

Reputatie 7
Badge +1

@pjobse Vraag waarmee en hoe heb je de foto gemaakt?  omdat ik nog op het oude zit kan ik vergelijken b.v.d.

Reputatie 2

Ik heb een foto genomen met mijn iPhone 11 pro. Maar zoals je ziet op de foto zijn de teksten onderin voor de rode knop en groen zo blokkerig en dat zie je ook terug in de rest. Het was zeker weten nooit zo slecht.

Reputatie 3

Ik ben er steeds meer van overtuigd dat ik ga kijken hoe ik het oude platform nog wat langer kan behouden. Wat zou het mooi zijn als er kwalitatieve alternatieve IPTV aanbieders komen die onafhankelijk van de provider werken. Het internet is prima bij T-Mobile en ook mobiel ben ik tevreden.

Vinden mensen het echt zo belangrijk dat je straks zonder kastje kunt werken, dat ze deze teruggang in kwaliteit voor zoete koek slikken? Want dat is toch de enige reden om te kiezen voor deze streaming optie?

Reputatie 6
Badge

@pjobse Vraag waarmee en hoe heb je de foto gemaakt?  omdat ik nog op het oude zit kan ik vergelijken b.v.d.


Dit is nou ook niet per se representatief (straks nog even nakijken voor de zekerheid) maar het is wel zo dat als je echt van dichtbij, zeg een meter,  gaat kijken dat werkelijk overal de compressie artefacten je om de oren vliegen. Om de zenderlogo's zit standaard een waas heen door de compressie, ondertitels ook.

Reputatie 2

@pjobse Vraag waarmee en hoe heb je de foto gemaakt?  omdat ik nog op het oude zit kan ik vergelijken b.v.d.


Dit is nou ook niet per se representatief (straks nog even nakijken voor de zekerheid) maar het is wel zo dat als je echt van dichtbij, zeg een meter,  gaat kijken dat werkelijk overal de compressie artefacten je om de oren vliegen. Om de zenderlogo's zit standaard een waas heen door de compressie, ondertitels ook.

Het is gewoon een flinke achteruitgang, ik had dit al gemerkt in de tv anywhere app. Maar had stiekem de hoop dat dit aan mijn oude tablet lag. 
Dat ik nu zo veel kwaliteit ben verloren en mijn haarscherpe beeld kwijt ben zou voor mij echt reden zijn om over te stappen. Ik heb niet voor niets een peperdure tv gekocht….

Reputatie 4

Ik heb net even Ziggo go en T-Mobile thuis (via chromecast) vergeleken met mijn oude platform en zelfs Ziggo go is beter beeld ondanks dat het maar 720p is en dat komt puur omdat er geen extreme compressie is toegepast en geen scherpte filter zijn toegevoegd die proberen de belabberde bitrate te verhullen met de illusie van scherper beeld maar met bakken artifacts als resultaat. 
 

Ik heb er NUL vertrouwen in dat dit beeld op te poetsen is met de huidige bitrate. Je kan met de beste wil in de wereld met beperkte informatie (bitrate) NOOIT de informatie op je scherm toveren met filtertjes die je met hogere bitrate wel heb. ONMOGELIJK. 

Gewoon terug naar een hogere bitrate voor de tv boxen en het nieuwe platform lekker voor inimini telefoon en tablet schermpjes houden.

En een optie voor chromecast voor hoge kwaliteit stream toevoegen voor de mensen die zo kijken in bijvoorbeeld de slaapkamer.
die lage streams zijn gewoon niet nodig binnenshuis en leveren alleen maar ontevreden klanten op! 

Reputatie 7
Badge +1

Ik kreeg vandaag een foldertje in de bus van Ziggo, een leuke aanbieding 29,95 per maand voor 9 maanden met 1 gratis tv pakket (ESPN of Ziggo totaal of nog een) alleen heb ik er niks aan omdat ik geen 1Gb heb van Ziggo.

ziggo.nl/ziggodeal

Reputatie 3

Die folder kreeg ik ook, en ligt nog op de kast. Ik kan alleen niet overstappen in de betreffende periode én je schrikt je wel het apezuur als je de (reguliere) prijs voor 1 Gb van Ziggo vergelijkt met T-Mobile.

Reputatie 7
Badge +1

Daar heeft u volkomen gelijk in de folder ligt bij het oud papier heb er alleen gauw in gekeken, feitelijk is de prijs die je betaald na de actieperiode leidend.

Mijn internet is max 100mb/s over WBA, ODF wil ik voorlopig niet eerst moet T-Mobile de problemen maar eens goed oplossen geldt ook voor het nieuwe platform, daarbij is overstappen voor mij niet aantrekkelijk heb nu 3 gratis tv pakketten zolang ik klant blijf al is het 50 jaar.

Reputatie 1

@Lisa Mijn opmerkingen over TMTV hebben vooral betrekking op de beeldkwaliteit. Het zijn gebruikerservaringen en niet technisch onderbouwd zoals andere in dit topic hebben gedaan en ook logisch overkomen.

  • Randen zijn onscherp. Dit is vooral duidelijk zichtbaar bij bewegend beeld. Bijv. de leader van NOS Journaal en bij personen zijn het voorhoofd en heren één vlak.
  • Kleuren zijn minder helder. Bijv. de leader van NOS Journaal, was voorheen volle kleur rood, nu is het flets. Ook jullie eigen reclame Welkom Thuis is flets.
  • De menu's van de tv-box zijn niet scherp en helder.

Het komt veelal overeen wat andere ook hebben gemeld.

Reputatie 5

Daar heeft u volkomen gelijk in de folder ligt bij het oud papier heb er alleen gauw in gekeken, feitelijk is de prijs die je betaald na de actieperiode leidend.

Mijn internet is max 100mb/s over WBA, ODF wil ik voorlopig niet eerst moet T-Mobile de problemen maar eens goed oplossen geldt ook voor het nieuwe platform, daarbij is overstappen voor mij niet aantrekkelijk heb nu 3 gratis tv pakketten zolang ik klant blijf al is het 50 jaar.

Ik heb er 3 telefoon abonnementen aangekoppeld, dit zorgt er bij mij voor dat het overstappen lastig word. Al lopen er 2 zeer binnenkort af. Echter vind ik nergens een provider in deze prijs range. Overstappen loont dus momenteel nog niet voor mij. Al helemaal niet gezien F1 volgend jaar via een streaming dienst gaat en ik het ziggo pakket er uit kan gooien. Dan is het nog wel hopen dat die dienst ook Nascar gaat aanbieden. 

Lastig allemaal, maar als hier geen verandering in gaat komen ga ik toch echt naar een concurrent. Toch maar eens uitzoeken wie de beste prijs/kwaliteit verhouding heeft, ziggo of kpn. 

 

Reputatie 4

Sinds maandag overgestapt naar Ziggo (GigaNet deal 9x€29,99) mede door de slechte tv update. Wat een wereld van verschil zeg. Vooral bij voetbalwedstrijden zie je duidelijk verschil in beeldkwaliteit en dan heb ik het nog niet eens over de 4k zenders en 4k beeld (menu's enz.) waar je watertanden van krijgt.

Hopelijk gaat T-Mobile nog wat doen met tv in de toekomst. De kant waar het nu naar toe gaat is voor mij helaas teleurgesteld.

Reputatie 4

Wij zitten er ook over na te denken om weer terug te gaan naar KPN mede vanwegede beeldkwaliteit. Het is inderdaad wachten op de einddatum van de gsm abonnementen ivm kortingen.

Reputatie 7
Badge +1

@Dennis25 Voor de aardigheid een vergelijk gemaakt tussen T-Mobile en KPN op basis wat ik nu betaal en heb van T-Mobile dat bestaat uit internet 100mb/s en tv (oud platform)  incl. 3 gratis tv pakketten hou geen rekening met acties enz. ik gebruik geen opnemen en slechts 1 decoder.

Bij T-Mobile betaal je voor deze uitvoering per maand afgerond 66,50€   bij KPN moet ik om goed te vergelijken het pluspakket toevoegen en dan kom ik bij KPN op 79,50€  per maand.

 

Reputatie 4

Dat klopt, maar wel goed beeld en ESPN UHD. 
Kwaliteit kost dan blijkbaar meer geld per maand, het zij zo. 

Reageer