Geen ISRA punt, wel een internet kabel in meterkast?

  • 10 February 2023
  • 9 reacties
  • 723 Bekeken

Hallo allemaal,

Sinds kort woon ik in een woning die dit jaar gerenoveerd is. Nu heb ik het installatie pakket van T-Mobile Thuis ontvangen (DSL, glasvezel niet mogelijk op mijn adres) en gaat het abonnement vanaf 14 Februari in. Uit nieuwsgierigheid ben ik alvast even wezen kijken naar hoe en wat ik moet aansluiten. In de stap voor stap handleiding staat dat ik het ISRA punt moet vinden maar deze is nergens te bekennen. in de meterkast niet, woonkamer, slaapkamers ook allemaal ondersteboven gehaald maar geen enkel spoor van een ISRA punt die lijkt op de afbeeldingen in de handleiding.

Wat me wel opviel is dat er wel wandcontactdozen voor een ethernet kabel en eentje voor een coax kabel aanwezig zijn in de muur van de woonkamer, net naast de meterkast. Daarnaast komt er van uit de bovenkant in de meterkast, waar ik niet bij kan, een blauwe ethernet kabel naar beneden. Precies dezelfde kleur als de WAN poort op het modem. daarnaast hangt er een klein coax kastje met het ziggo logo er op met een aantal kabels die van uit de grond komen in de meterkast.

Betekent de aanwezigheid van deze ethernet kabel dat het straks wanneer het abonnement actief is het simpelweg plug en play is? of moet er iemand langs komen om het een en ander aan te passen? 

ik hoop dat iemand antwoord heeft!

Groetjes,

Jasper

Waqqas 1 jaar geleden

Hallo @JSteenhuis97 

Bij DSL internet gaat er een DSL kabel vanaf het ISRA punt naar de DSL poort van je modem dus de WAN poort heb je niet nodig.

Kun je nog eens heel goed zoeken of je iets van onderstaande kan vinden :

In de kruipruimte bijvoorbeeld zou je ook een kabel in een blauwe mantel kunnen tegenkomen, dit is de KPN kabel kijk in dat geval waar deze kabel eindigt.

In de meeste gevallen kan je DSL zelf aansluiten maar als je bovenstaande kabel bijvoorbeeld kan vinden en er zit verder geen ISRA punt op gemonteerd dan zal hier wel een monteur voor moeten komen om het ISRA punt te herstellen.

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @JSteenhuis97 

Bij DSL internet gaat er een DSL kabel vanaf het ISRA punt naar de DSL poort van je modem dus de WAN poort heb je niet nodig.

Kun je nog eens heel goed zoeken of je iets van onderstaande kan vinden :

In de kruipruimte bijvoorbeeld zou je ook een kabel in een blauwe mantel kunnen tegenkomen, dit is de KPN kabel kijk in dat geval waar deze kabel eindigt.

In de meeste gevallen kan je DSL zelf aansluiten maar als je bovenstaande kabel bijvoorbeeld kan vinden en er zit verder geen ISRA punt op gemonteerd dan zal hier wel een monteur voor moeten komen om het ISRA punt te herstellen.

Reputatie 7
Badge +9

Hi @JSteenhuis97 ik heb gekeken wat de monteur aangegeven had. Het punt zou in de meterkast aanwezig moeten zijn. Kan je hem niet vinden? Stuur gerust een foto op, wij kijken graag met je mee.

Hi @JSteenhuis97 ik heb gekeken wat de monteur aangegeven had. Het punt zou in de meterkast aanwezig moeten zijn. Kan je hem niet vinden? Stuur gerust een foto op, wij kijken graag met je mee.

Hoi Tommie,

Dankje voor je reactie. Ik zal vanavond nog eens goed speuren dan naar het isra punt. Kon jij zien wat de monteur aan had gegeven bij het installeren van het isra punt op mijn adres dan? Overigens zou ik er ook van uit gaan dat het punt aanwezig zou zijn, anders zou ik het bijzonder vinden dat T-Mobile als geschikte provider naar voren komt bij een van die postcode checks…

Ik maak vanavond wel even een foto en dan stuur ik die wel even.

Reputatie 7
Badge +9

Hey @JSteenhuis97, ik kan alleen zien waar de kopere aansluiting zou "moeten” zitten volgens de monteur. Hier staat alleen “Meterkast” bij. Dus ik ga er van uit dat hij daar moet zitten! Er moet er zeker één aanwezig zijn, anders komt het adres niet naar boven bij de postcodechecker. Ik wacht de foto af! 

Hey @JSteenhuis97, ik kan alleen zien waar de kopere aansluiting zou "moeten” zitten volgens de monteur. Hier staat alleen “Meterkast” bij. Dus ik ga er van uit dat hij daar moet zitten! Er moet er zeker één aanwezig zijn, anders komt het adres niet naar boven bij de postcodechecker. Ik wacht de foto af! 

Dit zijn de enige aansluitingen / kabels die ik heb kunnen vinden. 

Reputatie 7
Badge +15

@JSteenhuis97 

Er is geen kruipruimte waar je ook eens kunt kijken? Anders moet er denk ik een monteur komen om het ISRA punt te lokaliseren.

Wat Tommie bedoelt is wat de monteur tijdens de oorspronkelijke aanleg heeft doorgegeven qua locatie van de ISRA. In sommige gevallen kan dat data van ruim 30 jaar geleden zijn.

Zo te zien is de meterkast ook helemaal vernieuwd en is enkel de Ziggo coax kabel erin verwerkt, het ISRA punt en de invoerkabel zijn nergens te bekennen.

Dat de postcode check aangeeft dat er een verbinding mogelijk is, kan kloppen, deze is gebaseerd op gegevens van KPN zelf, maar die weten ook niet dat hun ISRA punt bij de verbouwing is gesloopt.

Met andere worden, je hebt geen ISRA punt meer. T-Mobile zal iemand moeten sturen van KPN, als de invoerkabel nog onder de meterkast ligt, er overlengte is en doorgetrokken kan worden naar de meterkast kan hij/zij deze nog kosteloos afwerken, mocht dat niet lukken dan kan KPN een aannemer aansturen om de invoerkabel opnieuw in de meterkast op een ISRA punt af te werken. Aangezien ze gaan constateren dat het ISRA punt is verwijderd tijdens de recente verbouwing is er een kans dat ze hiervoor eerst een offerte opstellen voordat men tot herstel overgaat.

Reputatie 7
Badge +5

@JSteenhuis97 

Wat zit er in deze buis?

Kleine kans dat de oude telefoonkabel hierin is verstopt

@JSteenhuis97

Wat zit er in deze buis?

Kleine kans dat de oude telefoonkabel hierin is verstopt

Ik heb hier ook in gekeken met zaklamp en al maar kon niks vinden helaas.

Reageer