Glasvezel aangevraagd maar geen FTU aanwezig in woning

  • 14 August 2023
  • 8 reacties
  • 137 Bekeken

Hallo,

Wij hebben glasvezel besteld, overstap vanaf Ziggo (kabel). Afspraak met Guidion is nog niet bevestigd, er was niet meteen een vrije datum bekend. Ik hoop dat dat snel gebeurt. 
 

Issue: er ligt wél een oranje glasvezel kabel in onze kelder/meterkast, maar er is geen FTU kastje aanwezig. Deze situatie was al zo bij aankoop van onze woning 10 jaar geleden. Ik denk dat de vorige bewoners het niet hebben laten aansluiten, maar dat weet ik niet zeker. Tot op heden was dat geen probleem omdat we dus internet via de kabel (Ziggo) hadden.
 

Vraag: kan Gideon een FTU meenemen en ter plekke aansluiten? En kunnen jullie dat dan ook vooraf doorgeven zodat Guidion niet op de montagedag wordt verrast?

Dank alvast voor de hulp en jullie reacties. 
 

 

Tommie van Odido 8 maanden geleden

Hey @GlasVezel12345, welkom op onze Community!

Goed dat je hiervoor aan de bel trekt. Ik heb een taak voor je aangemaakt voor onze Back Office. Ik heb de foto meegeleverd, zij gaan hier een blik op werpen. Je zult binnen 5 dagen een reactie ontvangen van onze Back Office. Indien nodig en mogelijk sturen zij de juiste partij aan om dit op te lossen. Wordt vervolgd!

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @GlasVezel12345 ,

Dat ziet er inderdaad slecht uit. Dit is een gesloopte glasvezel aansluiting en dat zal door de netbeheerder hersteld moeten worden. Omdat dit niet onder de garantie valt kan de netbeheerder daar kosten voor in rekening brengen. Guidion is absoluut niet in staat om dit te herstellen. Je kan die afspraak pas maken als de netbeheerder jouw glasvzel FTU heeft hersteld. Een moderator kan hiervoor wellicht een verzoek indienen. Maar reken er wel op dat dit ook wel wat tijd gaat kosten.

Hoi @GlasVezel12345 ,

Dat ziet er inderdaad slecht uit. Dit is een gesloopte glasvezel aansluiting en dat zal door de netbeheerder hersteld moeten worden. Omdat dit niet onder de garantie valt kan de netbeheerder daar kosten voor in rekening brengen. Guidion is absoluut niet in staat om dit te herstellen. Je kan die afspraak pas maken als de netbeheerder jouw glasvzel FTU heeft hersteld. Een moderator kan hiervoor wellicht een verzoek indienen. Maar reken er wel op dat dit ook wel wat tijd gaat kosten.

Ik vraag me af of deze aansluiting is ‘gesloopt’, daar waren de vorige bewoners ook niet de mensen voor (oude dame). Ik denk eerder dat de kabel nooit op een FTU aangesloten is geweest en dat er dus bij de aanleg iets niet goed is gegaan. Wie er schuld aan heeft kan ik helaas niet achterhalen. De kabel loopt wel heel netjes door een kabelgootje, maar daar koop ik niets voor. Hopelijk kan een mod ons inderdaad verder helpen. Dank in ieder geval voor de reactie.

Soms is de kabel wel naar binnen gebracht maar nooit afgewerkt, om welke reden dan ook. Normaliter is dit bij de netwerk beheerder bekent en wanneer je dan een bestelling doet bij een provider en deze geeft dat door aan de netwerk beheerder wordt eerst een afspraak met een aannemer gemaakt om de FTU alsnog in orde te maken. Dit wordt kosteloos door (ik vermoed in dit geval) KPN Netwerk alsnog gedaan. Als dit niet gebeurd omdat deze bijvoorbeeld foutief is gereed gemeld dan moet Guidion op locatie deze constatering telefonisch doorgeven, dan volgt alsnog een afspraak met de aannemer voor plaatsing van de FTU.

Dit kun je niet zelf van te voren doorgeven.

Soms is de kabel wel naar binnen gebracht maar nooit afgewerkt, om welke reden dan ook. Normaliter is dit bij de netwerk beheerder bekent en wanneer je dan een bestelling doet bij een provider en deze geeft dat door aan de netwerk beheerder wordt eerst een afspraak met een aannemer gemaakt om de FTU alsnog in orde te maken. Dit wordt kosteloos door (ik vermoed in dit geval) KPN Netwerk alsnog gedaan. Als dit niet gebeurd omdat deze bijvoorbeeld foutief is gereed gemeld dan moet Guidion op locatie deze constatering telefonisch doorgeven, dan volgt alsnog een afspraak met de aannemer voor plaatsing van de FTU.

Dit kun je niet zelf van te voren doorgeven.

Dank voor de reactie. Ik denk dat het zo inderdaad is gegaan. Maar je zou zeggen met deze info dat KPN al vooraf aangestuurd kan worden om de aansluiting binnen af te komen maken. Dan hoeft Guidion niet 2x te komen, waarvan 1x eigenlijk voor niets.
 

Hopelijk kan een moderator / medewerker van @T-Mobile organiseren dat KPN een afspraak bij ons maakt?

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @GlasVezel12345 

Ik heb hier ook KPN glasvezel en ze plaatsen het FTU gratis nadat je toestemming hebt gegeven, wat je ook kan proberen is KPNnetwerk bellen en vragen of ze het FTU alsnog kunnen plaatsen.

Reputatie 7
Badge +9

Hey @GlasVezel12345, welkom op onze Community!

Goed dat je hiervoor aan de bel trekt. Ik heb een taak voor je aangemaakt voor onze Back Office. Ik heb de foto meegeleverd, zij gaan hier een blik op werpen. Je zult binnen 5 dagen een reactie ontvangen van onze Back Office. Indien nodig en mogelijk sturen zij de juiste partij aan om dit op te lossen. Wordt vervolgd!

Hey @GlasVezel12345, welkom op onze Community!

Goed dat je hiervoor aan de bel trekt. Ik heb een taak voor je aangemaakt voor onze Back Office. Ik heb de foto meegeleverd, zij gaan hier een blik op werpen. Je zult binnen 5 dagen een reactie ontvangen van onze Back Office. Indien nodig en mogelijk sturen zij de juiste partij aan om dit op te lossen. Wordt vervolgd!

Dank Tommie, ik heb de bevestiging ontvangen. Ik hoop dat het kan worden opgelost. Ter info: afspraak met Guidion is inmiddels bevestigd op 06 sept.

Reputatie 7
Badge +14

Even de verwachtingen duiden… Guidion gaat niet de FTU plaatsen.. ZIj kunnen alleen vaststellen dat de FTU er niet (meer) is en die conclusie delen met de backoffice. Die stuurt dan weer KPN aan.. Hopenlijk trekt de backoffice het nog recht met de foto van @Tommie , anders moet je dus nog een keer thuis blijven.

Reageer