Beantwoord

Glasvezel - Alles wat mis kon gaan is misgegaan

  • 5 September 2023
  • 17 reacties
  • 767 Bekeken

  • is een Top Poster
  • 9 reacties

Alles wat mis kon gaan is misgegaan. Dit had ik totaal niet verwacht aangezien ik jaren klant was (vandaag ook opgezegd) van T-Mobile Mobiel. Hierbij een tijdlijn.

Vooraf de bestelling (juni):

Open Dutch Fiber (ODF) kwam een verkooppraatje houden voor mijn deur voor glasvezelaanleg met als ISP T-mobile. Paar weken later is de glasvezel in de meterkast aangelegd en daar houdt het verder ook op. Aan de andere kant van de glasvezel kabel (betreft hoogbouw) is nog niks aangesloten omdat alle kabels zichtbaar zijn opgestapeld in de garage.

Bestelling (begin augustus):

Uit nieuwsgierigheid ben ik een aantal weken later toch gaan kijken of de glasvezel internet beschikbaar was op de site van T-Mobile Thuis. Postcode en huisnummer ingevuld en alles was gereed voor een glasvezel verbinding. Ik heb gebruik gemaakt van de overstapservice en ik heb mijn wensdatum op 15 augustus gezet (aanvraag bestelling was begin augustus).

Ik heb een aantal weken gewacht en ik heb nog niks gehoord van T-Mobile. De gewenste datum was al lang verstreken dus ik heb een paar keer T-Mobile gebeld wat de status is en daarbij heb ik meerdere keren aangegeven dat ik nog steeds loshangende glasvezel kabels zie hangen in de garage. Mij werd ieder keer verteld dat dit wordt opgepakt of dat het al klaar is terwijl ik elke dag voorbij de loshangende kabels loop. Met de waarschuwing werd dus niks gedaan bij T-mobile of ODF (en haar onderaannemers). Ieder keer opnieuw werd gezegd dat mijn verbinding in orde is. Daarnaast heb ik aangegeven waarom jullie aangeven dat glasvezel "beschikbaar" is terwijl dat totaal niet zo is. Als antwoord kreeg ik daarop "de sales afdeling wil zoveel mogelijk abonnees en de klantenservice is hierdoor de dupe door klanten als jij die eigenlijk geen aansluiting hebben".

Moment van installatie door installatiepartner Guidion (woensdag 30 september, zie uitgebreider review op Guidion pagina):

Op woensdag 30 september was het dan volgens T-Mobile zover (bijna 2 maanden na aanvraag!). Ik kreeg van T-Mobile en Guidion een bericht dat ze rond 19:30 uur bij mij langskomen voor installatie van de modem/ONT. Ik heb tot 20:30 uur gewacht en vervolgens gebeld waar de monteur uithangt. Volgens Guidion is de monteur nog bij een andere klant en komt hij z.s.m. mijn kant op. Rond 10 mintuten voor sluitingstijd heb ik nogmaals gebeld (20:50 uur). Nu kreeg ik opeens te horen dat de monteur vlak voor sluitingstijd is 'uitgevallen wegens persoonlijke redenen'. Wel heel toevallig 10 minuten voor sluitingstijd (21:00 uur). Hele dag voor niks thuis gewacht!

2e moment installatie door Guidion vrijdag 1 september:

Ik heb tegen de monteur verteld dat er loshangende glasvezel kabels in de garage hangen en dat hij eerst beter kon testen of de glasvezelverbinding werkt in de meterkast voordat hij de coax kabel wegtrekt uit de bestaande buis naar de woonkamer. Maar nee, de installateur verzekerde mij dat er een stabiele verbinding is en trok toch de coax kabel eruit en sloopte gelijk de hoofdaansluiting Ziggo. Hierdoor was een backup naar Ziggo geen mogelijkheid meer. Nadat de coax kabel vervangen was door UTP en alles opgezet was in de meterkast, bleek dat er toch geen signaal was waar ik dus eerder voor waarschuwde (palmface). Ik kreeg van de monteur te horen “glasvezelkabel is niet aangesloten op centrale”. No shit Sherlock.

Later op de avond kreeg ik een mail van T-Mobile met als bericht: je officiële ingangsdatum is 1-9-2023. Dus er wordt nu gefactureerd voor diensten die niet worden geleverd..

Maandag 4 september:


Ieder keer dat ik bel krijg ik een ander verhaal, het probleem wordt naar ODF geschoven terwijl ik bij T-Mobile mijn diensten heb afgenomen. Ik moet van T-Mobile zelf bij ODF achteraan gaan wat het probleem is. Dit lijkt mij toch echt iets voor T-Mobile?? En bij OFD word je weer naar verschillende onderaannemers gestuurd. Van onderaannemer Introbouw heb ik begrepen dat er een geschil is tussen hen en opdrachtgever MIH. Dus doordat er een geschil is tussen 2 onderaannemers van Introbouw en MIH kan de glasvezelkabel niet aangesloten worden naar de centrale. Dit kon volgens Introuwbouw weken tot maanden duren. Om dit uit te zoeken moest ik zelf allerlei partijen gaan bellen, wat best schandalig is voor een provider als T-Mobile. Dit hadden zij net zo goed zelf kunnen doen. Maar nee, jullie laten liever de klant betalen zonder diensten te leveren. En bij T-Mobile is mij vanavond aangegeven dat dit minimaal tot december kan duren (???). Er wordt geen fatsoenlijk oplossing aangeboden. Geen DSL verbinding in tussentijd of terugbetaling afkoopsom bij Ziggo. Enigste wat ik krijg is een voucher code om gebruik te maken van een instabiele hotspot 4G internetverbinding. Daarnaast heeft T-Mobile geen mail adres voor klachten volgens de klantenservice (dubbele palmface). Dus ik moest hier mijn verhaal kwijt.

 

Dinsdag 4 september:

Daarnaast hebben jullie tot op heden nog steeds op jullie site staan dat glasvezel beschikbaar is via postcodecheck. Nergens bij de organisatie (Odido) komt een trigger om het misschien weg te halen na zoveel meldingen.

Ik zou uiterst vandaag terug gebeld worden door Evita Kraamer (Fiber Operations, Odidio). Zij was de enigste mededwerker die een beetje verstand had waar zij mee bezig was. Maar van haar heb ik ook niks meer gehoord. De hele nieuwe slogan van Odido komen jullie niet na. Zogenaamd meer “klantgericht”. 

 

 

icon

Beste antwoord door Tommie van Odido 6 September 2023, 14:23

Bekijk origineel

17 reacties

Reputatie 3

@MZ23 in grote lijnen is dit ook mijn verhaal. Ook hier te vinden op het forum.

Ik moet nu al 110 dagen nog even geduld hebben. Schandalige vertoning. Kan niet wachten tot kpn begint met glasvezel. Misschien hebben zij wel hun zaakjes op orde en werken ze niet samen met louche bedrijven, die op hun beurt weer werk uitbesteden  aan andere prutsers en knoeiers.

Ik wil graag dat het volgende gebeurt na al het ellende:

  • Afkoopsom Ziggo vergoeden (dit moet nog bepaald worden door Ziggo) aangezien ik gebruik heb gemaakt van de overstapservice. Hierbij is de overgangsdatum de (fictieve en misleidende!) installatiedatum van 1 september. Volgens de klantenservice van Ziggo zal dit ongeveer 120 EUR zijn (definitief bedrag zal ik delen zodra de factuur beschikbaar is)
  • Herstellen van de gesloopte Coax hoofdaansluiting + terugtrekken van de Coax kabel van de meterkast naar de woonkamer (hoofdaansluting) door Guidion.
  • Vergoeding van 4G modem en Sim kaart voor de tijd dat ik offline ben geweest tot op heden, zoals beloofd door Evita Kraamer (Odidi). Zie haar mail op zaterdag 2 september. Ik heb haar de aankoopbewijzen doorgestuurd zoals gevraagd. Totaal 167,95 EUR.
  • Ontbinden van mijn contract alsof dit helemaal niet bestond (dus zonder kosten)

Dit is mijn finale besluit. Graag het verzoek om het probleem niet op te schuiven naar ODF maar ‘own the mistake’. Dit wordt namelijk iedere keer via de klantenservice telefonisch verteld. Klanten nemen immers bij Odidi een service af en niet bij ODF. Daarnaast zie ik dat dit een normale praktijk is bij jullie. Zie als voorbeeld de reactie van Ries76 hierboven en de andere recenties op Trustpilot en op deze community.

Hierbij de foto’s die ik met jullie via Facebook heb gedeeld  + belofte van Evita. Tot op heden geen reactie. 

 

Reputatie 3

@MZ23 het feit dat ze hier niet erg reageren zullen ze je niet zomaar aan je eisen willen voldoen.

Maar je hebt 100% gelijk.

Reputatie 3

@MZ23 ik zie nu net pas de foto's. Heeft guidion dat modem zo 'geïnstalleerd'?

Wat een puinzooi die kabels zou ik lekker afknippen. Ze liggen immers in jouw garage.

Prutsers. 

Als Odidi niet nakomt aan mijn eisen dan is dit een zaak voor de toezichthouder (ACM) en kan ik eindelijk eens gebruik maken van mijn rechtsbijstandverzekering voor:

  • niet nakomen van contractuele afspraken 
  • valse advertentie op de site van Odidi (zogenaamd “beschikbaar” glasvezel via postcodecheck).

Laten we eerst afwachten op een reactie.

Reputatie 3

@MZ23 wacht met spanning af. Maar dat doe ik vandaag alweer 111 dagen. Op naar de 112.

Reputatie 4

Hoezo afkoopsom Ziggo? Had je daar nog een jaarcontract? Of moet je betalen voor heraansluiting? Hoe werkt dit?

Jaarcontract inderdaad, dat wilde ik voor lief nemen. Maar dat is nu onterecht door valse advertentie en niet nakomen van afspraken toch verrekend. 

Reputatie 7
Badge +9

Hey @MZ23, welkom op onze Community!

Bedankt voor het delen van je ervaring. Dit is inderdaad niet vlekkeloos verlopen en dit ben ik niet gewend van ons en de monteurs van Guidion. Onze oprechte excuses hiervoor. Ik zie dat je zelf al actie hebt ondernomen door de klantenservice te bellen. De desbetreffende collega heeft een verzoek ingediend. Als hier meer over bekend is wordt er contact met je opgenomen!

Reputatie 3

@MZ23 ben benieuwd wanneer ze contact opnemen. Laat je het ons weten?

Hi @Tommie van Odido , dankjewel voor je reactie! In de afgelopen 2 weken is niet veel gebeurd. Jullie hebben 2x contact opgenomen met mij over de status maar tot op heden zijn de beloofde zaken niet op orde. Het zit zelfs zo dat jullie over paar dagen kosten in rekening brengen voor diensten die niet geleverd zijn (via mijn bank een bericht gekregen over de incasso). Dit zou  gefixt worden maar blijkbaar toch niet? Daarnaast heb ik 2 mails ontvangen over de opzegging van mijn abonnement. De eerste mail betreft de opzegging. Paar dagen later heb ik de 2e mail gekregen dat de opzegging is geannuleerd (ik vraag mij echt af wat hier allemaal gebeurd..). Daarnaast kreeg ik een mail dat de modem en simkaart worden vergoed met de toekomstige facturen/kosten (maar die zijn er eigenlijk niet). Het lijkt erop dat de interne beheersing niet echt op orde is. Wil jij hiernaar kijken?

 

Daarnaast zie ik dat je je reactie als een “antwoord” markeert, maar naar mijn mening is dit nog niet opgelost. Sterker nog, jullie factureren voor diensten die niet worden gebruikt. Dit zou een makkelijk proces moeten zijn? Enigste wat jullie moeten doen is mijn abonnement opzeggen + vergoeden van mijn kosten zoals eerder beloofd. Duurt dit langer dan 2 weken? Daarnaast heb ik sinds vorige week niks meer van jullie gehoord.

 

Na al de fouten/waarschuwingen geven jullie nog steeds in mijn regio aan dat glasvezel beschibaar is op postcode + huisnummer check (in onze complex meer dan 100 adressen) op jullie website. Er komt nergens een trigger in de organisatie in de afgelopen maanden dat jullie dat wellicht moeten aanpassen op jullie site? Voorkomen is beter dan genezen zou je denken.

Reputatie 7
Badge +9

Hey @MZ23, dat begrijp ik volkomen. Ik zie dat onze klachtenafdeling hier druk mee bezig is om dit voor je in gang te zetten. De vergoeding van de gemaakte kosten bij ons is ook al goedgekeurd. Ik weet ook niet waar het allemaal precies mis is gelopen maar het is niet lekker gelopen. Op dit moment kan ik niks anders doen dan wachten. Wel wil ik je heel veel succes wensen bij je nieuwe provider.  

Hi @Tommie van Odido, thanks voor je reactie. Kan je mij misschien een inidcatie geven wanneer dit gerepareed gaat worden? Of kan je ervoor zorgen dat mij iemand telefonisch nog deze week belt over over de status? Nu weet ik helemaal niet waar ik aan toe ben. 

Reputatie 7
Badge +8

Hi @MZ23 ik heb gekeken of er een nieuwe update is, maar deze is er nog niet zo te zien. Nog even ter dubbelcheck, als ik het goed heb begrepen, wil je dus ook opzeggen. De opzegging die in het systeem is gezet, is geannuleerd. Zoals je zelf ook constateerde per e-mail. Klopt het dat je toch bij ons wilt blijven? Mocht dit niet het geval zijn, dan ga ik ervoor zorgen dat de opzegging alsnog doorloopt. Ik zie graag je reactie tegemoet!

Hi @Demi van Odido, correct. Ik wil graag opzeggen zoals hierboven beschreven. Dit heb ik ook vorige week met Evita (Fiber) besproken. Zij gaf mij aan dat ze het contract kosteloos ontbind. Dus ik weet niet hoe de opzegging is geannuleerd. Het is in ieder geval niet door mij geïnitieerd. Daarnaast is hierdoor weer een nieuw issue, namelijk dat jullie gisteren geïncasseerd hebben voor diensten die niet geleverd zijn. Graag dit ook rechtzetten (terugstorten). 

Reputatie 5
Badge +3

Hoi @MZ23, ik heb het meteen in orde gemaakt! Ook is er een vergoeding aangemaakt en uitstel van betaling aangevraagd voor je openstaande (onterechte) rekening. Zo ontvang je ook geen extra kosten vanwege het niet betalen. Laat gerust een reactie achter als je nog vragen hebt of er iets onduidelijk is. Voor nu wens ik je een fijn weekend! Groetjes, Ishana

Reageer