Alles wat mis kon gaan is misgegaan. Dit had ik totaal niet verwacht aangezien ik jaren klant was (vandaag ook opgezegd) van T-Mobile Mobiel. Hierbij een tijdlijn.
Vooraf de bestelling (juni):
Open Dutch Fiber (ODF) kwam een verkooppraatje houden voor mijn deur voor glasvezelaanleg met als ISP T-mobile. Paar weken later is de glasvezel in de meterkast aangelegd en daar houdt het verder ook op. Aan de andere kant van de glasvezel kabel (betreft hoogbouw) is nog niks aangesloten omdat alle kabels zichtbaar zijn opgestapeld in de garage.
Bestelling (begin augustus):
Uit nieuwsgierigheid ben ik een aantal weken later toch gaan kijken of de glasvezel internet beschikbaar was op de site van T-Mobile Thuis. Postcode en huisnummer ingevuld en alles was gereed voor een glasvezel verbinding. Ik heb gebruik gemaakt van de overstapservice en ik heb mijn wensdatum op 15 augustus gezet (aanvraag bestelling was begin augustus).
Ik heb een aantal weken gewacht en ik heb nog niks gehoord van T-Mobile. De gewenste datum was al lang verstreken dus ik heb een paar keer T-Mobile gebeld wat de status is en daarbij heb ik meerdere keren aangegeven dat ik nog steeds loshangende glasvezel kabels zie hangen in de garage. Mij werd ieder keer verteld dat dit wordt opgepakt of dat het al klaar is terwijl ik elke dag voorbij de loshangende kabels loop. Met de waarschuwing werd dus niks gedaan bij T-mobile of ODF (en haar onderaannemers). Ieder keer opnieuw werd gezegd dat mijn verbinding in orde is. Daarnaast heb ik aangegeven waarom jullie aangeven dat glasvezel "beschikbaar" is terwijl dat totaal niet zo is. Als antwoord kreeg ik daarop "de sales afdeling wil zoveel mogelijk abonnees en de klantenservice is hierdoor de dupe door klanten als jij die eigenlijk geen aansluiting hebben".
Moment van installatie door installatiepartner Guidion (woensdag 30 september, zie uitgebreider review op Guidion pagina):
Op woensdag 30 september was het dan volgens T-Mobile zover (bijna 2 maanden na aanvraag!). Ik kreeg van T-Mobile en Guidion een bericht dat ze rond 19:30 uur bij mij langskomen voor installatie van de modem/ONT. Ik heb tot 20:30 uur gewacht en vervolgens gebeld waar de monteur uithangt. Volgens Guidion is de monteur nog bij een andere klant en komt hij z.s.m. mijn kant op. Rond 10 mintuten voor sluitingstijd heb ik nogmaals gebeld (20:50 uur). Nu kreeg ik opeens te horen dat de monteur vlak voor sluitingstijd is 'uitgevallen wegens persoonlijke redenen'. Wel heel toevallig 10 minuten voor sluitingstijd (21:00 uur). Hele dag voor niks thuis gewacht!
2e moment installatie door Guidion vrijdag 1 september:
Ik heb tegen de monteur verteld dat er loshangende glasvezel kabels in de garage hangen en dat hij eerst beter kon testen of de glasvezelverbinding werkt in de meterkast voordat hij de coax kabel wegtrekt uit de bestaande buis naar de woonkamer. Maar nee, de installateur verzekerde mij dat er een stabiele verbinding is en trok toch de coax kabel eruit en sloopte gelijk de hoofdaansluiting Ziggo. Hierdoor was een backup naar Ziggo geen mogelijkheid meer. Nadat de coax kabel vervangen was door UTP en alles opgezet was in de meterkast, bleek dat er toch geen signaal was waar ik dus eerder voor waarschuwde (palmface). Ik kreeg van de monteur te horen “glasvezelkabel is niet aangesloten op centrale”. No shit Sherlock.
Later op de avond kreeg ik een mail van T-Mobile met als bericht: je officiële ingangsdatum is 1-9-2023. Dus er wordt nu gefactureerd voor diensten die niet worden geleverd..
Maandag 4 september:
Ieder keer dat ik bel krijg ik een ander verhaal, het probleem wordt naar ODF geschoven terwijl ik bij T-Mobile mijn diensten heb afgenomen. Ik moet van T-Mobile zelf bij ODF achteraan gaan wat het probleem is. Dit lijkt mij toch echt iets voor T-Mobile?? En bij OFD word je weer naar verschillende onderaannemers gestuurd. Van onderaannemer Introbouw heb ik begrepen dat er een geschil is tussen hen en opdrachtgever MIH. Dus doordat er een geschil is tussen 2 onderaannemers van Introbouw en MIH kan de glasvezelkabel niet aangesloten worden naar de centrale. Dit kon volgens Introuwbouw weken tot maanden duren. Om dit uit te zoeken moest ik zelf allerlei partijen gaan bellen, wat best schandalig is voor een provider als T-Mobile. Dit hadden zij net zo goed zelf kunnen doen. Maar nee, jullie laten liever de klant betalen zonder diensten te leveren. En bij T-Mobile is mij vanavond aangegeven dat dit minimaal tot december kan duren (???). Er wordt geen fatsoenlijk oplossing aangeboden. Geen DSL verbinding in tussentijd of terugbetaling afkoopsom bij Ziggo. Enigste wat ik krijg is een voucher code om gebruik te maken van een instabiele hotspot 4G internetverbinding. Daarnaast heeft T-Mobile geen mail adres voor klachten volgens de klantenservice (dubbele palmface). Dus ik moest hier mijn verhaal kwijt.
Dinsdag 4 september:
Daarnaast hebben jullie tot op heden nog steeds op jullie site staan dat glasvezel beschikbaar is via postcodecheck. Nergens bij de organisatie (Odido) komt een trigger om het misschien weg te halen na zoveel meldingen.
Ik zou uiterst vandaag terug gebeld worden door Evita Kraamer (Fiber Operations, Odidio). Zij was de enigste mededwerker die een beetje verstand had waar zij mee bezig was. Maar van haar heb ik ook niks meer gehoord. De hele nieuwe slogan van Odido komen jullie niet na. Zogenaamd meer “klantgericht”.
Beste antwoord door Tommie van Odido
Bekijk origineel