Glasvezel infrastructuur in flat.

  • 27 May 2023
  • 8 reacties
  • 124 Bekeken

In de flat waar ik woon, dient glasvezel aangelegd te gaan worden naar de huizen.

Nu sprak ik een medebewoner en bestuurslid van onze VVE, maar nu blijkt dat het plan van T-Mobile, om de glasvezel aan te leggen, niet is goedgekeurd door de VVE (om begrijpelijke, goed gemotiveerde redenen)

De VVE heeft daarna een tegenvoorstel gedaan, maar nu heeft T-Mobile daar niet meer op gereageerd.
Nu vroeg ik mij af, hoe kun je hier over contact krijgen met T-Mobile, anders dan via chat of bellen.
Ik zie email verkeer, voor dit soort langer lopende zaken namelijk als de beste vorm van communicatie. Bellen word niet gedocumenteerd in tekst, dus men roept vanalles, maar je hebt nergens een uitgeschreven versie van  het gesprek.
De chat is een medium voor accute zaken, maar het maakt mij niet uit, als het een week duurt voor ik antwoord heb, als ik maar een antwoord krijg.

Heeft iemand hier een geschikt mail adres voor? want het zou fijn zijn als het niet nog 17 maanden hoeft te duren voor ik kan overstappen van internet provider. En een beetje schot in de zaak krijg je tenslotte door goede communicaite. (dat zou een bedrijf dat communicatielijnen verkoopt, toch moeten begrijpen)

eric 10 maanden geleden

Hoi @NightOwlNL 

Je praat met een netbeheerder en een aannemer over zaken van aanleg van glasvezel.  T-mobile huurt alleen glasvezel verbindingen van de diverse netbeheerders van Glasvezel in Nederland. 

Er is dus al contact tussen de VVE en ik vermoed Open Dutch Fiber? Dat is een netbeheerder waar T-mobile zeker mee samenwerkt, ze zijn hoofdhuurder van glasvezel verbindingen op ODF netwerken.

De klantenservice, chat of forum is dus niet het medium ok met de netbeheerder te communiceren.  Gebruik je vorige contacten of stel vast welke netbeheerder er bij jullie in de wijk aanlegt en contact hen. Let op, een netbeheerder is niet verplicht om glasvezel aan te leggen.  Als de kosten per woning door jullie alternatief voorstel bijvoorbeeld te hoog worden kunnen ze doe aansluitingen ook laten zitten. Je ziet dat ook bij appartementen waar de VVE geen toestemming geeft of dat het technisch niet mogelijk is. Bij aanvang van een wijkproject weten de netbeheerders dat nog niet, dat kan dus tegenvallen .

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @NightOwlNL 

Je praat met een netbeheerder en een aannemer over zaken van aanleg van glasvezel.  T-mobile huurt alleen glasvezel verbindingen van de diverse netbeheerders van Glasvezel in Nederland. 

Er is dus al contact tussen de VVE en ik vermoed Open Dutch Fiber? Dat is een netbeheerder waar T-mobile zeker mee samenwerkt, ze zijn hoofdhuurder van glasvezel verbindingen op ODF netwerken.

De klantenservice, chat of forum is dus niet het medium ok met de netbeheerder te communiceren.  Gebruik je vorige contacten of stel vast welke netbeheerder er bij jullie in de wijk aanlegt en contact hen. Let op, een netbeheerder is niet verplicht om glasvezel aan te leggen.  Als de kosten per woning door jullie alternatief voorstel bijvoorbeeld te hoog worden kunnen ze doe aansluitingen ook laten zitten. Je ziet dat ook bij appartementen waar de VVE geen toestemming geeft of dat het technisch niet mogelijk is. Bij aanvang van een wijkproject weten de netbeheerders dat nog niet, dat kan dus tegenvallen .

Dan ben ik benieuwd wie de netbeheerder is, want T-Mobile presenteert zich hier in de wijk als degene die de aanleg doet vanaf begin tot einde. Dus hoe kom ik daar dan weer achter?

 

Reputatie 7
Badge +14

Ik kan me niet voorstellen dat je vanuit een t-mobile post of email adres een voorstel voor invoer in het appartementencomplex hebt gehad. Dat zal vanuit een aannemer of ODF zijn geweest. Jij was toch de contactpersoon voor deze communicatie? Indien niet, dan even checken met de secretaris van de VVE.

Binnen de VVE word er gesproken over T-mobile als contactpersoon, de fiberbuisjes zijn T-Mobile roze, de brieven hebben overal T-Mobile op staan, de persoon aan mijn deur liet legitimatie van T-Mobile zien. Al het briefpapier tot nu toe, inclusief dat er een planning gemaakt gaat worden, is ook van T-Mobile.

Als ik een andere partij had gezien, had ik daar direct contact mee opgenomen uiteraard.
Zelf ben ik geen bestuurslid van de VVE, dat heb ik ook niet gezegd. Mijn belang is om hier op de 10e verdieping van de flat niet de dupe te zijn van de willekeur waar mensen last van hebben als het gaat om nieuwe infrastructuur en nee is het makkelijke antwoord.

Reputatie 7
Badge +14

Ok, nee, dan begint het helder te worden. De verkoop van abonnementen wordt door de hoofdhuurder gedaan, dat is inderdaad t-mobile.  Als er paarse buisjes zijn, dan is ODF de netbeheerder en eigenaar/investeerder van het glasvezel netwerk. ODF vraagt de vergunningen aan bij de gemeente en huurt aannemers in om het fysieke werk uit te voeren.

Ik weet niet of de aannemer of ODF het overleg met de VVE 's doet, maar je snapt dat dit altijd een uitdaging is t.o.v. rijtjeshuizen. Een planning is daarom altijd een wensdatum. In een appartementencomplex kan het zo zijn dat alle meterkasten boven elkaar zitten en dus alle bewoners die boven elkaar wonen tegelijk hun meterkast moeten open hebben zodat de kabels van beneden maar boven worden ingevoerd. Als de VVE dat niet toestaat, dan houdt het op. Buitenlangs het pand wordt ook wel gelezen als vraag, maar dat vergt veel meer hoogwerkers.of stellages,  muurboringen etc. dat de businesscase van de netbeheerder niet uit kan.

Bottom lijn, jullie VVE is aan zet, die weten met wie ze spreken en die bestuurders zouden hun tegenvoorstel moeten opvolgen of alsnog het originele plan accepteren. 

Ik ga druk zetten op de VVE, want we kunnen hier in de meterkasten komen met collectieve sleutels (ik ben ex bestuurslid, dus ik weet wat er mogelijk is)
Daarnaast zou men voor de bovenste huizen via de zijgevel, waar al buizen lopen, naar t dak kunnen en dan van boven naar beneden door alle meterkasten heen.
Daarmee zijn de meeste problemen opgelost.
Langs de achterkant loopt al ziggo door een kabelgoot, maar die is met PVC lijm gelijmd en die installatie komt onhandig uit in huis.
De meterkast heeft dan ook voorkeur.

Die ouderen hier in de flat, zijn alleen bang voor nieuwe infrastructuur, dus dat is de grootste valkuil momenteel. Ik ben benieuwd of ze een goede motivatie hebben om aanleg te weigeren, want maar mijn idee kan dat zelfs de waarde van de huizen verhogen.

Als ik de mogelijkheid had om te verhuizen, zou ik ergens gaan wonen waar al glasvezel is, maar we weten allemaal hoe duur de huizen nu zijn, dus ik zal moeten knokken met de ouderen hier om wat moderners te krijgen nu het nog gratis aangelegd word.

Reputatie 7
Badge +14

Ok, je gaf aan dat de VVE het voorgestelde plan heeft afgewezen. Goed idee om jezelf in de details te verdiepen,  als er gestemd wordt in de vergadering voor welke aanpassing dan ook en de meerderheid zegt "nee" dan gaat die aansluiting er niet komen.  Als de meterkasten op de verdieping boven elkaar zitten en "vrij"  toegankelijk zijn, dan geeft dat voor maar ook nadelen. De FTU en de router komen dan in de meterkast en die zou eigenlijk alleen door de eigenaar open gemaakt moeten worden. Want de elektrische verdeelkasten van een appartement zit daar dan toch ook in..

 

Maar goed, je bent nu op de goede weg. Op naar de VVE!

Voor onderhoud van het stadsverwarmingssysteem en ander onderhoud is er toegang nodig tot de meterkast en warmtekast. Dus daarvoor is er een sleutel die op alle sloten moet passen. Daarmee kan groot onderhoud sneller uitgevoerd worden.

Aanleg van glasvezel is daarmee ook simpel.

Eerst maar eens uitzoeken wat de exacte voorstellen zijn en wellicht een eigen voorstel doen dat haalbaar is. Ik heb gelukkig een technische achtergrond, dus daar kan ik zeker wat zinnigs over zeggen. Het zou toch bizar zijn, dat in een flat als deze, waar de KPN kabels 40 jaar of ouder zijn, ziggo een monopolie heeft op goed internet? (ADSL/VDSL is hier echt bizar traag)

Maar ik ga het afwachten. Eerst horen waar men staat inderdaad.

Reageer