Glasvezel kabel ligt al erg lang voor de deur

  • 27 March 2024
  • 6 reacties
  • 72 Bekeken

  • is een nieuwe Poster
  • 3 reacties

Beste,

In oktober 2023 heb ik de sleutel van mijn nieuwe woning mogen ontvangen, ik had begrepen dat de vorige huurder al begin 2023 een aanvraag voor glasvezel had gedaan bij het toenmalige T-Mobile/Tele2. Open Dutch Fiber is toen ingehuurd om glasvezel aan te komen leggen in de straat. Echter ligt die glasvezel kabel hier al 1+ jaar voor de deur. Ik heb meerdere malen gebeld met de klantenservice van zowel Odido als ODF en het is telkens hetzelfde verhaal "oeps, er gaat iets mis in ons systeem" alleen komt er nooit wat van. Ik vraag mij dan oprecht af, gaat er dan nog ooit wat van komen? Of is dit gewoon een vaste belofte geweest en snijden zowel Odido als ODF in hun budget?

eric 1 maand geleden

Hoi @Hmz ,

Odido is afhankelijk van netbeheerders om de kabels aan te leggen in wijken en woningen. Zolang deze niet op de juiste manier is aangesloten kan Odido geen internet dienst erover leveren.

Je geeft aan dat de vorige bewoner een bestelling had gedaan. Dat is de trigger voor Odido om een lijn  bij de betreffende netbeheerder te gaan huren naar jouw woning. De netbeheerder zal dan een planning gaan maken om de woningen waar een lijn voor is besteld zullen dan door een aannemer worden aangesloten.

Ik begrijp dat dit nog niet in jouw woning is gebeurt.

  1. Er kunnen nog algemene zaken zijn, bijvoorbeeld de Lokale wijkcentrale die niet gereed is
  2. De oude bewoner heeft de bestelling bij Odido geannuleerd. Daarmee wordt ook de bestelling van de lijnhuur naar de netbeheerder opgezegt. Heb je wel een abonnement op jouw naam gezet / besteld?
Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @Hmz ,

Odido is afhankelijk van netbeheerders om de kabels aan te leggen in wijken en woningen. Zolang deze niet op de juiste manier is aangesloten kan Odido geen internet dienst erover leveren.

Je geeft aan dat de vorige bewoner een bestelling had gedaan. Dat is de trigger voor Odido om een lijn  bij de betreffende netbeheerder te gaan huren naar jouw woning. De netbeheerder zal dan een planning gaan maken om de woningen waar een lijn voor is besteld zullen dan door een aannemer worden aangesloten.

Ik begrijp dat dit nog niet in jouw woning is gebeurt.

  1. Er kunnen nog algemene zaken zijn, bijvoorbeeld de Lokale wijkcentrale die niet gereed is
  2. De oude bewoner heeft de bestelling bij Odido geannuleerd. Daarmee wordt ook de bestelling van de lijnhuur naar de netbeheerder opgezegt. Heb je wel een abonnement op jouw naam gezet / besteld?

Hoi @Hmz ,

Odido is afhankelijk van netbeheerders om de kabels aan te leggen in wijken en woningen. Zolang deze niet op de juiste manier is aangesloten kan Odido geen internet dienst erover leveren.

Je geeft aan dat de vorige bewoner een bestelling had gedaan. Dat is de trigger voor Odido om een lijn  bij de betreffende netbeheerder te gaan huren naar jouw woning. De netbeheerder zal dan een planning gaan maken om de woningen waar een lijn voor is besteld zullen dan door een aannemer worden aangesloten.

Ik begrijp dat dit nog niet in jouw woning is gebeurt.

  1. Er kunnen nog algemene zaken zijn, bijvoorbeeld de Lokale wijkcentrale die niet gereed is
  2. De oude bewoner heeft de bestelling bij Odido geannuleerd. Daarmee wordt ook de bestelling van de lijnhuur naar de netbeheerder opgezegt. Heb je wel een abonnement op jouw naam gezet / besteld?

Beste Eric, 

Allereerst bedankt voor je reactie. De vorige bewoner maakte gebruik van Odio internet op de oude ADSL/DSL kabel van KPN. Volgens ODF ( Open Dutch Fiber), ook wel de netbeheerder van de nieuwe glasvezel kabel is er een aanvraag gedaan op mijn adres voor glasvezel. Zij claimen dat het gaat om een interne fout bij hun zelf waardoor er geen glasvezel is aangesloten op de helft van de woningen in mijn straat (vind ik erg krom klinken, maar goed). De andere helft van de straat is al aangesloten op het netwerk. Ook heeft de vorige bewoner naar mijn weten zijn Odido pakket al verhuisd naar zijn nieuwe adres. Ik vind het dus een beetje een vaag verhaal, vooral omdat de klantenservice van Odido mij niet wilt helpen en continu doorverbindt naar de sales afdeling. Hier worden mij telkens vershillende dingen beloofd. De eerste keer was het 19 september, daarna uiterlijk eind december, toen werd het februari 2024, maar ik heb nog geen enkel belletje of brief gehad voor de definitieve aansluiting. Wel heb ik een reclame brief gehad in mijn brievenbus met allerlij internet providers die op de kabel van ODF zullen gaan leveren.

Reputatie 7
Badge +14

Ok, als er nog geen glasvezel binnenkomt kan Odido inderdaad niet veel meer doen dan de status updates doorgeven.  Ook ODF wil natuurlijk graag haar investeringen terugverdienen,  dus aansluitingen willen ze aan providers verhuren. Maar zolang zij de lijn niet opleveren is het toch wachten op hun planning en onderaannemers om dat lokale probleem op te lossen. 

Ok, als er nog geen glasvezel binnenkomt kan Odido inderdaad niet veel meer doen dan de status updates doorgeven.  Ook ODF wil natuurlijk graag haar investeringen terugverdienen,  dus aansluitingen willen ze aan providers verhuren. Maar zolang zij de lijn niet opleveren is het toch wachten op hun planning en onderaannemers om dat lokale probleem op te lossen. 

Ik had vandaag weer eens contact opgenomen met ODF, de meneer die ik aan de lijn had gaf aan dat het niet bekend is waarom de kabel nooit op de laatste woningen van de straat is aangesloten. Wel gaf hij aan te zien dat er een nieuwe aannemer is aangenomen voor dit gebied, maar kon niks beloven wat betreft hoe lang het nog gaat duren. Ik heb het gevoel dat het een broodje aap verhaal is en ze iets verkeerds hebben gedaan wat er voor zorgt dat zij juridisch gezien de werkzaamheden niet mogen voortzetten. Lijkt me sterk dat je 1.5 jaar lang niet weet waarom de laatste 6 woningen van de straat niet zijn aangesloten...

Reputatie 7
Badge +14

Ok. Dat klinkt hoopvol, maar waarschijnlijk niet echt gereed voordat jij gaat verhuizen.  Een andere provider uit dat foldertje gaat ook niet helpen omdat iedereen over diezelfde glasvezel gaat.. 

Was DSL via een andere provider nog een optie,  of een coax provider?

Ok. Dat klinkt hoopvol, maar waarschijnlijk niet echt gereed voordat jij gaat verhuizen.  Een andere provider uit dat foldertje gaat ook niet helpen omdat iedereen over diezelfde glasvezel gaat.. 

Was DSL via een andere provider nog een optie,  of een coax provider?

Odido biedt slechts 100mbit upload en 30mbit upload over de DSL kabel, KPN kan 190mbits beloven maar geen hogere upload op mijn adres. Dat is simpelweg veels te traag voor mij, ik haal ruim 200/100 mbit met mijn mobiele abonnement. Ik ben op dit moment nog klant bij de Ziggo en dat gaat idd over de coax. Ik zou dolgraag willen overstappen naar glasvezel van Odido, maar het lijkt erop dat ODF die kabel de komende jaren simpelweg niet zal aansluiten op de woningen. Erg jammer natuurlijk, maar vrij weinig aan te doen helaas

Reageer