Beantwoord

Guidion wil glasvezel niet aansluiten (VVE appartement)

  • 10 January 2024
  • 6 reacties
  • 119 Bekeken

Beste,

wij zijn sinds juni vorig jaar verhuisd en kregen te horen dat glasvezel is aangelegd. Dit zou alleen nog moeten worden aangesloten door Guidion. Aangezien we in een appartementencomplex wonen zou dit via de VVE geregeld gaan worden. Nu is dit besproken en vanuit de VVE is er akkoord. Het complex (gebouwd in 1999) heeft inpandig een systeem van pvc pijpen naar de meterkasten in de appartementen waardoor de huidige aansluitingen lopen (ziggo, kpn etc) de VVE wil deze dus ook gewoon laten gebruiken maar dat doet Guidion niet. Guidion ziet dit niet zit zitten vanwege de indeling van het complex. De enige manier waarop zij dit zouden willen doen (en de makkelijkste voor hen) is om alle kabels aan de voorzijde van het complex buitenlangs te laten lopen om vervolgens op elke verdieping naar binnen te boren uiteraard is de VVE hierop tegen met als gevolg...geen glasvezel. Is hier iets aan te doen of heeft iemand een soortgelijke situatie meegemaakt? 

icon

Beste antwoord door eric 10 January 2024, 16:24

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @Timse78 ,

Je haalt een paar bedrijven door elkaar.

Het glasvezel netwerk inclusief de glaslevering naar een meterkast valt onder regie en eigendom van een netbeheerder in jouw woonplaats. Bijvoorbeeld, Delta, KPN networks, Reggefiber of ODF. De fysieke werkzaamheden om glasvezel naar en door gebouwen te trekken worden uitgevoerd door aannemers in opdracht van deze netbeheerders.

Odido huurt een glasvezelverbinding van een netbeheerder zodra deze is opgeleverd in een woning. Guidion is de monteurservice die door Odido wordt ingezet om een router en ONT op de glasvezel kabel in de meterkast aan te sluiten.

De “discussie” voert de VVE dus met een netbeheerder, en daar hoort deze ook thuis. 

 

Hoi Eric, dank voor je reactie, dan is het bij de VVE ook niet helemaal duidelijk. Ik heb geprobeerd erachter te komen wie dan nu dit laatste (stukje) zou moeten doen. Hoe zou ik daar eventueel achter kunnen komen? Kan het wel zo zijn dat ODIDO de opdracht heeft gegeven? 

 

 

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @Timse78 

Odido “besteld” een lijn bij de netbeheerder, de eigenaar van het glasvezelnetwerk. Als de endpoint in de meterkast nog niet is gemaakt wordt een aannemer ingehuurd die het laatste stukje gaat aanleggen. In een rijtjeshuis constructie is dat dan door de voortuin heen naar de meterkast. In een hoogbouw situatie zal de netbeheerder eerst een plan moeten hebben en afstemmen met de VVE voordat de bestelling van Odido kan worden uitgevoerd en geleverd.  Wie de netbeheerder bij jullie is kan een moderator wel achterhalen.

Hoi @Timse78 

Odido “besteld” een lijn bij de netbeheerder, de eigenaar van het glasvezelnetwerk. Als de endpoint in de meterkast nog niet is gemaakt wordt een aannemer ingehuurd die het laatste stukje gaat aanleggen. In een rijtjeshuis constructie is dat dan door de voortuin heen naar de meterkast. In een hoogbouw situatie zal de netbeheerder eerst een plan moeten hebben en afstemmen met de VVE voordat de bestelling van Odido kan worden uitgevoerd en geleverd.  Wie de netbeheerder bij jullie is kan een moderator wel achterhalen.

Nogmaals dank Eric, het is wel vreemd dat als ik mijn adres invoer in de Odido check er staat dat er reeds glasvezel aanwezig is op het adres….mogelijk dat een moderator dus verder kan helpen? 

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @Timse78 ,

Ik denk niet dat er staat “dat er reeds glasvezel aanwezig is”, maar dat “Glasvezel beschikbaar” is?

Dit is een belangrijk onderscheid. Beschikbaar betekend dat het besteld kan worden. Zoals ik aangaf, het fysieke opleveren is daarna afhankelijk van de specifieke situatie.

Hoi @Timse78 ,

Ik denk niet dat er staat “dat er reeds glasvezel aanwezig is”, maar dat “Glasvezel beschikbaar” is?

Dit is een belangrijk onderscheid. Beschikbaar betekend dat het besteld kan worden. Zoals ik aangaf, het fysieke opleveren is daarna afhankelijk van de specifieke situatie.

 

Duidelijk :) thanks

Reageer