Beantwoord

ISRA aansluiting

  • 29 August 2023
  • 23 reacties
  • 610 Bekeken

  • is een Top Poster
  • 10 reacties

Over een aantal weken stap ik over van Ziggo naar T-Mobile.

Installatiepakket zojuist binnen gekregen dus ging meteen even op onderzoek uit in mn huis, van te voren uiteraard niet bij stil gestaan dat ik van coax naar isra aansluiting ga. Overal gezocht maar het enige wat ik kan vinden is een rond oud lasdoosje met PTT erop.

In mijn meterkast vind ik geen dikke blauwe kabel of ander soort aansluiting.

Nu is mijn vraag, hoe ga ik dit werkend krijgen?

Zie foto's van hoe het eruit ziet, de bovenste kabels lijken de binnenkomende kabels te zijn en die kabels eronder gaan naar een kastje, ik vermoed dat dit een oude niet meer werkende deur-ontgrendelaar is oid..

 

icon

Beste antwoord door TimD_ 18 September 2023, 12:26

Bekijk origineel

23 reacties

Hoi @TimD_ ,

Dit kan best werken, ze zal wel het PTT doosje te vervangen door de meegeleverde doorlusdoos.Je kunt beide kabels proberen.

Maar als dat niet het geval is, zal toch naar de grondkabel gezocht moeten worden.Heb je al in de evt. kruipruimte gekeken?

Zou je voor de zekerheid ook nog een foto van de meterkast kunnen plaatsen?

Hoi @TimD_ ,

Dit kan best werken, wel het advies het PTT doosje te vervangen door de meegeleverde doorlusdoos.

Maar als dat niet het geval is, zal toch naar de grondkabel gezocht moeten worden.Heb je al in de evt. kruipruimte gekeken?

Zou je voor de zekerheid ook nog een foto van de meterkast kunnen plaatsen?

Dank voor je snelle reactie.

Ik woon in een portiekwoning op de tweede etage dus vanzelfsprekend heb ik geen kruipruimte.
Hierbij een foto van mijn meter-”kast”

 

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @TimD_ 

Dat PTT doosje is het aansluitpunt voor DSL maar er zijn aan de bovenkant 2 kabels op aangesloten dus er lijken nog 2 aansluitpunten in je woning te zijn.

Voor een optimale verbinding kun je de 2 kabels die aan de bovenkant zitten loshalen en een eigen telefoonkabel die naar de modem gaat op rood en blauw aansluiten. Of zoals hierboven aangegeven het doosje dat in het installatiepakket dit gebruiken, daar kun je dan de DSL of Phone kabel inpluggen.

Hoi @TimD_ ,

Duidelijk.

Waarschijnlijk zit dan het IS/RA punt bij je benedenburen.

Als het niet werkt, zou je dat bij hun kunnen vragen en het e.e.a. kunnen omsteken.

Hallo @TimD_ 

Dat PTT doosje is het aansluitpunt voor DSL maar er zijn aan de bovenkant 2 kabels op aangesloten dus er lijken nog 2 aansluitpunten in je woning te zijn.

Voor een optimale verbinding kun je de 2 kabels die aan de bovenkant zitten loshalen en een eigen telefoonkabel die naar de modem gaat op rood en blauw aansluiten. Of zoals hierboven aangegeven het doosje dat in het installatiepakket dit gebruiken, daar kun je dan de DSL of Phone kabel inpluggen.

Ik heb geen losse draadjes ontvangen, alleen met utp en telefoonstekkertje, dus dan zou ik dat stekkertje eraf moeten knippen?

 

Overigens vermoed ik dat een van de bovenste kabeltjes naar een kasje naast m'n meter loopt, geen idee waar die voor dient... 

 

Dat is de beltrafo.

Het stekkertje afknippen en de kabel afstrippen is ook mogelijk idd.

Dat is de beltrafo.

Het stekkertje afknippen en de kabel afstrippen is ook mogelijk idd.

Had het idd net gevonden wat het was. Dan weet ik dat ook weer en kan ik die iig verwijderen want die bel gebruik ik niet meer. 

 

Maar dan ben ik al weer een stuk verder, jammer dat ik alles pas kan gaan testen als 't mobile de boel aansluit. 

Ik ga van de week even met het stekkertje aan de slag en meld me hier dan weer, want ik zal vast nog wat hulp nodig hebben met welke kleur waar moet. 

Gewoon rood op rood en blauw op blauw/wit😉

Reputatie 5
Badge +3

Hoi @TimD_, dat is helemaal goed! Mocht je nog hulp nodig hebben, kun je altijd een reactie achterlaten. Succes alvast! 😊

Ik heb nog wat hulp nodig want ik begrijp er geen hout van.

 

Ik heb nu een kabeltje afgeknipt om aan te sluiten op de isra en het kastje dat ik van T mobile heb ontvangen. 

Welke draadjes sluit ik waar aan op het t mobile kastje en waar op het isra punt? 

 

 

Reputatie 7
Badge +15

@TimD_ 

In de meterkast rood op rood en groen op blauw, in dit doosje rood op rood en groen op blauw.

@TimD_

In de meterkast rood op rood en groen op blauw, in dit doosje rood op rood en groen op blauw.

Dank!

Even voor de zekerheid nog een vraag, maakt het nog uit onder welk schroefje ik het draadje monteer dan?

 

Reputatie 7
Badge +15

@TimD_

Gewoon de 2 kabels die boven zijn aangesloten verwijderen en dan het rode draadje aan de bovenkant aansluiten op het 2de schroefje van links en het groene draadje ook aan de bovenkant op het 3rde scheoefje van rechts (ipv wit dus).

Rood boven rood en groen boven blauw.

 

Was een weekje weg dus heb even niks kunnen doen. 

Maar zojuist de boel geïnstalleerd en helaas geen wereldbolletje/internet via m'n router..

Hier nog even een foto van hoe ik het heb aangesloten op mijn aansluiting.. 

Hebben jullie nog een suggestie? 

Baal hier toch wel flink van.. 

Reputatie 7
Badge +15

@TimD_

De kabel die van beneden moet je ook aansluiten op de onderste schroefjes, rood onder oranje en blauw onder groen.

 

Bedoel je dat dat dan de aansluiting van buitenaf zou moeten zijn?

Want die onderste draden die los zijn gaan namelijk naar een of andere belsysteem boven aan mijn trap, dus die lijken mij niet relevant meer?

Een van die bovenste kabels gaat naar een beltrafo en dan heb ik dus nog een van die bovenste kabels over, zou dat dan mijn aansluiting moeten zijn?

Reputatie 7
Badge +15

@TimD_ 

Er komt inderdaad een kabel je woning binnen waarop het signaal staat, misschien is het dan toch beter dat een monteur langskomt om alles in orde te maken.

@TimD_

Er komt inderdaad een kabel je woning binnen waarop het signaal staat, misschien is het dan toch beter dat een monteur langskomt om alles in orde te maken.

Ik ga het nog even proberen dmv een van die kabels aan de bovenkant :)

Heb zojuist een oude inbouwkast an de oude bewoner weg gehaald en dit is wat ik hier aantrof:

Kan dit 'm zijn? Ik vermoed zelf van wel eigenlijk.

Reputatie 7
Badge +15

@TimD_

Hij bevat wel de kleuren van de 2 aderparen rood & blauw en oranje & wit.

Je kan dit aansluitdoosje gebruiken en eerst rood en blauw aansluiten, als het niet werkt dan oranje en wit proberen.

De verbinding hoort wel al actief te zijn?

Jaaa, gelukt! Super! 

Nu nog even Alles netjes wegwerken, maar de er verbinding is er met 96 mbps en de juiste lampjes branden. 

Hartstikke bedankt voor de hulp @Waqqas en anderen in dit topic.

 

Gelukkig had ik wat hulp met aansluiten hier thuis ;) 

 

Reputatie 7
Badge +15

@TimD_ 

Haha, de kat is ook blij 🤪

Reputatie 7
Badge +16

@TimD_ Geweldig dat het gelukt is met alle deskundige hulp! 😁👍 Geef je kat een dikke knuffel namens ons en veel plezier met de verbinding! 

Reageer