Lange adem

  • 29 December 2023
  • 40 reacties
  • 690 Bekeken

Reputatie 4

Hi,

Voor als je je verveelt tijdens de feestdagen wat leesvoer:

In december 2022 wordt in de straat glasvezel aangelegd en een verkoper van Odido komt langs.
Ik bestel een alles-in-1 en vervolgens krijg ik elke maand een mail dat de volgende maand de aansluiting naar mijn huis aangelegd wordt.
In juni 2023 begonnen met bellen met de vraag wanneer ze nu echt de glasvezel komen doortrekken naar mijn woning.
De glasvezel wordt aangelegd door OpenDutchFiber, die e.e.a. weer uitbesteedt aan Artemis.
MultiDutchFiber doet de planning en uiteindelijk komt Guidion om de hoek kijken.
Odido kan niet in de systemen van ODF, MDF en Artemis kijken en de onderlinge communicatie loopt niet zo lekker.
Dus krijg ik de nummers van ODF en MDF om te informeren naar het doortrekken van de glasvezel naar mijn woning.
Tot mijn verbazing meldt MDF me dat ik gewoon ingepland had kunnen worden en we maken daar gelijk een afspraak voor.
Op de eerste afspraak kwam er niemand opdagen, maar de 2e keer wel en uiteindelijk een FTU in de meterkast! Jeeeh...
Ik krijg een mail met een link naar het afsprakensysteem van Guidion.
Vervolgens een afspraak met Guidion gemaakt die 2 dagen voor de afspraak de afspraak annuleert, omdat er iets "mis" is met de lijn. Vervolgens hoor je niets meer.
Met Odido bellen bleek geen zin te hebben, die hebben geen idee wat er speelt, en houden je met toezeggingen die niet nagekomen worden aan het lijntje.
Na herhaaldelijk bellen met ODF en MDF meldt ODF mij dat er een kruising in de lijn zit.
Over de eventuele reparatie/oplossing van de kruising hoor je vervolgens wederom niets.
Inmiddels wilde ik geen alles-in-1 meer, maar internet-only. Dat kon niet aangepast worden omdat het abonnement in oplevering was.
Oplossing was om het abonnement te annuleren en opnieuw aan te vragen als de glasvezel gerepareerd/opgelost was, abonnement dus opgezegd.
Vervolgens bel je ODF maar weer eens en die wil niet meer met mij praten omdat ik geen klant meer ben, en ik besluit om het bijltje er bij neer te gooien.
Twee weken later krijg ik een belletje van een monteur van ODF met het verzoek of hij even bij mij thuis aan de lijn kon meten, terwijl zijn collega op de wijkcentrale zat.
Naar huis gefietst, de monteur meet de lijn door, en meet een "1.94" of zoiets, hoe het nu precies zat met de kruising wist hij ook niet.
Vervolgens hoor je weer niets. Inmiddels december 2023 en ik bel zonder al te veel verwachting Odido.
Die meldt mij enthousiast dat de aansluiting een "NL6" status heeft, helemaal top, de champagne wordt ontkurkt en ik bestel een internet-only abonnement.
Mijn abonnement heeft nu al 3 weken de status "Lijn wordt aangevraagd" en.... je hoort niets meer.....
Een paar dagen geleden tegen beter weten in ODF gebeld en die wist me te vertellen dat Artemis de lijn slechts "gedeeltelijk" opgeleverd had, wat is dat nu weer?
Maar ODF zal het bij Artemis navragen.... en ... zal ik dit keer wel iets horen? ;-)

Vriendelijke groeten,
Paul

Ishana van Odido 4 maanden geleden

Hoi @paul1966, allereerst excuses voor deze ervaring. Ik sta voor je klaar en ben direct voor je aan de slag gegaan. Ik heb een status navraag uitgezet bij de Glasvezel-afdeling. Zodra ik meer informatie heb, zul je het van me horen. Laat gerust een reactie achter als je nog vragen hebt of als er iets onduidelijk is. Voor nu wens ik je een hele fijne jaarwisseling! ✨ Groetjes, Ishana

Bekijk origineel

40 reacties

Reputatie 5
Badge +3

Hoi @paul1966, allereerst excuses voor deze ervaring. Ik sta voor je klaar en ben direct voor je aan de slag gegaan. Ik heb een status navraag uitgezet bij de Glasvezel-afdeling. Zodra ik meer informatie heb, zul je het van me horen. Laat gerust een reactie achter als je nog vragen hebt of als er iets onduidelijk is. Voor nu wens ik je een hele fijne jaarwisseling! ✨ Groetjes, Ishana

Reputatie 4

Hi Ishana,

Hartelijk dank voor je reactie en excuses zijn niet nodig hoor.
Ik heb in onderstaande post verbetervoorstel voor Odido gedaan, die beschrijft eigenlijk hoe onze support afdeling werkt.
Ik wens jou ook een fijne jaarwisseling en de beste voor volgend jaar toe!
 

Vriendelijke  groeten,

Paul

Verbetervoorstel support afdelilng:
 


 

Reputatie 4

Mijn aansluiting doet het na 5 maanden nog steeds niet en ik heb onderstaande mail 3 januari naar ODF en Artemis verzonden.
En na 10 dagen nog steeds geen reactie….Odido kan hierin ook niets betekenen.
Veel meer dan “het doorzetten naar de glasvezel afdeling” zit er niet in.
Deze glasvezel afdeling stuurt een soortgelijke mail naar ODF en hoort zelf ook niets meer.
Toch wel bijzonder. Gelukkig heb ik mijn huidige abonnement nog niet opgezegd.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Beste OpenDutchFiber en Artemis,

In augustus is bij mij de glasvezel van de straat naar mijn meterkast doorgetrokken. Gegevens hieronder.
Helaas bleek er een kruising in de lijn te zitten waardoor Guidion niet aan het werk kon om het modem aan te sluiten.
Er zouden door Artemis herstelwerkzaamheden plaats vinden en inmiddels heeft mijn lijn een NL6 status, maar is de lijn slechts "deels opgeleverd".
Kunt u mij uitleggen wat dit inhoudt en wat er nu gaat gebeuren? Alvast hartelijk dank!

Met vriendelijke groeten,
Paul

Reputatie 6
Badge +2

@paul1966 Dank je wel voor je terugkoppeling! Ik had gehoopt dat je inmiddels antwoord zou hebben, dit is ook echt niet de bedoeling. Ik had graag gewild dat ik meer voor je kon doen, maar ik heb het in ieder geval opnieuw doorgezet naar de Fiber afdeling.

Reputatie 4

Hi,

Zojuist krijg ik een uitnodiging om een afspraak te maken met Guidion….
Wat is er gebeurd?? Is de kruising opgelost?? Moet er niet eerst een end to end test gedaan worden??
Ik lees hier net te veel verhalen dat de Guidion monteur de boel aansluit maar er geen internet is…..
(Ik zou denk graag willen zien dat ODF de lijn eerst test en een performance meting (in de avonduren) doet)
Dus ik bel ODF, die wist te vertellen dat vanmorgen in de wijkcentrale mijn lijn gepatched is, dat is de trigger geweest om Guidion aan te sturen. Ok, maar wat is er dan gebeurd met de de kruising? ODF verbindt me door met Artemis die me doorverbindt met MDF, en daar kreeg ik “mijn grote vriend” Kay aan de lijn. Dat is niet spottend bedoeld, Kay is altijd heel behulpzaam geweest. Hij wist te melden dat Tripticon het probleem veroorzaakt had en dat ODF de boel gerepareerd had. Er zijn tests vanaf de wijkcentrale gedaan, en Kay gaat proberen om het testrapport naar mij toe te sturen. 
To be continued….

Vriendelijke groeten,
Paul

Reputatie 7
Badge +9

Thanks voor de update @paul1966, houd ons op de hoogte! 

Reputatie 4

Hi,

Vandaag is de Guidion monteur langs geweest en conform mijn verwachting werkt de glasvezel niet: het beruchte LOS lampje knippert rood.De Guidion monteur was ook niet echt verbaast.
De kabel was gekruist en nadat dat gerepareerd zou zijn is er geen end-to-end test gedaan. Ik zit lang genoeg in de IT om te weten dat het achterwege laten van die test onverstandig was. Ik heb Odido en ODF verzocht om te testen, maar dat kon niet of was niet nodig.
Dit was een beetje zonde van eenieders tijd.

Vriendelijke groet,
Paul

Reputatie 7
Badge +9

Hoi @paul1966, bedankt voor de update.

Ik ben het helemaal met je eens, dit is niet handig geweest. Ik zie dat de monteur een ticket voor je aangemaakt heeft. Dit zal worden doorgezet naar onderaannemer. Hopelijk krijgen we je snel online! 

Reputatie 4

Hi @Tommie van Odido ,

2 vraagjes:

  • Kun jij zien of mijn ONT goed geregistreerd staat?
  • Knippert het LOS lampje ook rood bij een fysiek goede lijn maar foutieve ONT registratie?

Alvast bedankt en met vriendelijke groet,

Paul

(De ONT staat nu overigens uit...)

Reputatie 7
Badge +9

Dat kan ik zeker @paul1966. Het ONT staat goed geregistreerd!  

Het LOS lampje kan veel verschillende betekenissen hebben in combinatie met de rest van de lampjes. Als het PON en LOS lampje knipperen dan is de hardware vaak defect. Maar in dit geval zit het ergens op de lijn niet helemaal lekker. Daar gaan we, hopelijk, snel achterkomen.

Reputatie 4

Hi @Tommie van Odido,

Ik zal vanavond de ONT aanzetten, wie weet knutselt de uitvoerder van ODF wat op afstand en komt de ONT bij. Als ik me overigens niet vergis heeft ODF Artemis ingeruild voor Tripticom, ik kan me wel indenken waarom…. 😅
Ik zal voor de zekerheid het serienummer van mijn Huawei ONT in mijn profielgegevens zetten.
Het zou vertrouwen geven als we erachter komen wat er mis is/was met de lijn, hoe het gerepareerd is/wordt en wat de testresultaten van de optische test zijn. Maar ik vrees dat het lastig is om deze informatie boven water te krijgen.

Ik ben het nog nooit tegengekomen dat de FTU niet in orde was, het is een passief component maar het lassen van de connector is een secuur klusje waar ook iets mis mee kan gaan lijkt me. Ben jij het tegengekomen dat een FTU niet ok was?

Vriendelijke groet,

Paul

Reputatie 7
Badge +9

Ik ben alleen een defect FTU tegengekomen in een verbouwing @paul1966. Maar het kan ook zijn dat de vezel te strak opgebonden is bijvoorbeeld. Maar ik gok dat er iets mis is met de glasvezellijn of in de wijkkast.

Reputatie 4

Korte update:
Ik heb zojuist een traantje weg moeten pinken want, en houd je vast, ik ben gebeld door een monteur van ODF….🙂🙂🙂
De beste man wilde een afspraak maken om naar de kabel te kijken, je kunt je voorstellen dat de emoties mij bijna teveel werden. 😊
Gelukkig had de man geen idee wat er het afgelopen jaar allemaal gespeeld had, dus was dat nog vertrouwd! 😅
Toen ik hem desgevraagd de korte samenvatting gaf van het probleem dat mijn kabel gekruist was met de buren van nummer 8 reageerde hij met een: “He, bij nummer 8, daar was ik gisteren toevallig!!” Je kunt voorstellen dat we over grond rolden van het lachen, en we maakten een afspraak voor aanstaande donderdag.
Een uurtje later belde de beste monteur mij nogmaals: hij had iets in de wijkcentrale aangepast en of ik vanavond de ONT wil aanzetten. Als het ledje rood blijft knipperen komt hij alsnog donderdag langs.
Ik denk dat ik hem sowieso uitnodig om onder genot van biertje glasvezel-anekdotes uit te wisselen. 😄

Vriendelijke groet,
Paul

To be continued…...

Reputatie 5
Badge +3

Hoi @paul1966, heel erg bedankt voor je update! Ik hoor het graag als je nieuwe informatie hebt. Voor nu wens ik je een mooie dag! Groetjes, Ishana

Reputatie 4

Hi,

Korte update, de monteur is niet op komen dagen. Het betrof een mondelinge afspraak en ik denk dat hij mij vergeten is. Ik kan de monteur niet bellen om dat die een geheim nummer heeft. Omdat ik niet kan aantonen dat ik een afspraak had is het ook niet mogelijk om het gemiste inkomen te claimen. Nou betrof dit maar 1 uurtje a 74 euro ex btw, dus ach.
Maar ik vind het wel erg dat ik een gezellig uurtje biertje/keuvelen met de monteur ben mis gelopen… 😥

Vriendelijke groeten,
Paul

Reputatie 4

Hi @Tommie van Odido 

ODF heeft wat gedaan en ik ben online…. maarrrrr…. er is iets raars met de snelheden. Ik heb een 400mb abonnement en de upload snelheid komt in de buurt, maar de download snelheid laat te wensen over. Wat screenshots hieronder…. alles is (uiteraard) bekabeld. 
Volgens de ODF monteur zijn de Optical Power waarden netjes en tja, als je met 350 kunt uploaden, moet je dat ook kunnen downloaden, het gaat immers over dezelfde lijn. 
De screenshot van de ONT is niet zo duidelijk, de TX Optical Power is 2.21 dBm en de RX Optical Power is -12.90 dBm.
Zou jij zo goed willen zijn om hier naar te kijken? Ik zou je zeer erkentelijk zijn en alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,
Paul
P.s. Ik weet dat in ieder geval Tommie techneut is en eenieder die hierover zijn licht kan laten schijnen is van harte welkom om te reageren.

De ONT
 

 

De testopstelling

Het is wat inconsequent:

 

 

Reputatie 4

Hi, 

Nog een update: Ik heb mijn eigen Draytek Vigor 2927 aangesloten. Er is iets niet ok met de Zyxel….
 

 

Reputatie 6
Badge +2

@paul1966 Kan het kloppen dat je de Draytek nog steeds hebt aangesloten? Ik kan namelijk geen verbinding maken als ik het modem probeer uit te meten. Ik wil je heel graag verder helpen, maar dat kan alleen als de Zyxel is aangesloten. Wil je dit nogmaals doen? Geef je mij een seintje als je zo ver bent? Dan ga ik gelijk voor je aan de slag! 

Reputatie 4

Hi @Teresa van Odido ,

Bedankt dat je de moeite neemt om ernaar te kijken!
Ja, ik heb op dit moment de Draytek aangesloten, die werkt toch iets beter.😉
Ik zal morgenochtend de Zyxel aansluiten en dan kun je helemaal los gaan! 😄

Vriendelijke groet,
Paul

Reputatie 6
Badge +2

Helemaal goed @paul1966! 😀

Ik heb het in mijn agenda gezet voor morgen. Ik hou je op de hoogte! 

Reputatie 4

Hi @Teresa van Odido ,

De Zyxel staat aan. Ben benieuwd of je iets kunt vinden. Succes!

Vriendelijke groet,
Paul

Verder niets op aangesloten, lan led is uit

 

Reputatie 6
Badge +2

@paul1966 Super, dank je wel dat je de Zyxel weer hebt aangesloten! 

Ik ben direct het systeem ingedoken om opnieuw een lijnmeting te doen. Hoe het er voor staat ziet alles er goed uit, ook betreft de demping. 

Ik ben natuurlijk wel verder gaan zoeken, omdat dit niet overeen komt met wat jij meldt. Het blijkt dat de verbinding is gekruist, zodat jij tijdelijk diensten hebt. Er is namelijk meerwerk nodig om het issue op te lossen en hiervoor wachten wij nog op toestemming. 

Hoe het kan dat de Draytek hier minder issues van ervaart dan de Zyxel, durf ik niet te verklaren. 

Reputatie 4

Hi @Teresa van Odido ,

Bedankt dat je de tijd hebt genomen om het te onderzoeken.

De kruising in het distributiepunt is met een tijdelijke patch in de wijkcentrale “opgelost”.
De kruising moet ooit eens opgelost worden door de lijnen in het distributiepunt opnieuw te lassen.
Ik sprak zojuist de teamleider van MDF en die zegt dat Artemis aan ODF toestemming moet verlenen zodat ODF in het distributiepunt aan het werk kan. Artemis zegt dat dit niet kan omdat zij niet de opdrachtgever zijn voor de werkzaamheden. Het is niet duidelijk wie er op wie wacht en wie er aan wie toestemming moet verlenen. De definitieve oplossing kan nog maanden gaan duren.
De teamleider van MDF gaat Odido bellen met de vraag of de facturering van mijn abonnement stop gezet kan worden totdat de lijn opnieuw gelast is. Het is namelijk mogelijk dat er bij het lassen weer iets mis gaat en dan kan je weer weken zonder internet zitten. Als ik dan Ziggo opgezegd heb zit ik zonder internet (wifi hotspot is voor mij geen optie )
Als het niet mogelijk is om de facturering on hold te zetten zie mij genoodzaakt om het Odido abonnement op ze zeggen nu het nog kan, en bij Ziggo te blijven totdat de kruising ooit opgelost is.

Vriendelijke groeten,

Paul

Reputatie 4

Hi @Teresa van Odido ,

Oh ja, de problemen met de snelheden van de Zyxel kunnen niet aan de kruising liggen.

Vriendelijke groet,
Paul

Reputatie 4

Hi @Teresa van Odido ,

Ik heb zojuist in een team-meeting gezeten met MultiDutchFiber, Artemis en Odido.
Daar is het volgende uitgekomen:
- Mijn glasvezel is tijdelijk gepatched en had nooit door Guidion opgeleverd mogen worden.
- Nota bene: Mijn glasvezellijn staat in het systeem (grits) van MDF nog op “On hold".
- De Rx waarden zijn niet stabiel, hier kan pas naar gekeken worden als de kruising hersteld is.
- De Draytek kan (dus wel) beter met een instabiele Rx omgaan dan de Zyxel, aldus MDF.
- Artemis gaat via hun management proberen om MDF/ODF opdracht te geven om de kruising te herstellen en de tijdelijke patch te vervangen door een definitieve patch.
- Er zijn wat “perikelen” omtrent wie de kosten van het herstel moet betalen.
- Odido zal mijn facturen gaan crediteren zolang de lijn niet gerepareerd is, hier moet wel maandelijks voor gebeld worden.

Met vriendelijke groeten,
Paul

 

Reageer