Nieuwe abonnement maar geen data

  • 15 January 2024
  • 26 reacties
  • 596 Bekeken

Goedemiddag,

Vorig jaar december heb ik een abonnement afgesloten om over te stappen van internet aanbieder. Ik stap over van Ziggo naar Odido glasvezel. De originele opleverdatum was 9 januari.

9 januari kwam de Gideon monteur langs, een snelle controle op de Nokia ONT gaf aan dat er een connectie was met de PON van Delta. Router (Zyxel T56) aangesloten alleen kleurde het internet lampje op de router niet groen, hij bleef rood. Monteur heeft een ticket aangemaakt voor Odido om de lijn te controleren.

11 januari ben ik teruggebelt door Odido, de lijn was hersteld door Delta, of ik de modem (ONT) en de router wilde resetten daarna zou het moeten werken. Thuisgekomen heb ik gelijk de stappen opgevolgd die mij doorgegeven waren, helaas hetzelfde resultaat. Ik heb zowel de modem als de router ook een aantal uur van het stroom gehaald, meerdere malen een reset gedaan maar het heeft allemaal niet mogen baten.

Opnieuw contact opgenomen met Odido, nu komt er morgen (16 januari) weer een monteur van Gideon langs. Ik vraag me een beetje af dat wanneer de modem een oke verbinding met de PON heeft of de monteur dan wat kan betekenen?

Heeft iemand dezelfde ervaring met Odido op het Delta netwerk? De ONT is een Nokia XS-010X-Q. Ik had nog gevraagd of Odido de gegevens kon controleren (S/N van de ONT en/of het MAC adres) maar dat was niet nodig.

Groet,

Max

Tommie van Odido 3 maanden geleden

Hoi @maxvandijk, welkom op onze Community!

Wat leuk om te horen dat je voor ons supersnelle glasvezel hebt gekozen. Het lijkt erop alsof er in de wijkcentrale iets niet helemaal goed is gegaan, maar het kan ook aan de hardware liggen. Ik ga er vanuit dat Guidion dit morgen allemaal zal nalopen en hopelijk kan de monteur dit ook meteen voor je oplossen. Zou je mij morgen een terugkoppeling willen geven als de monteur geweest is? Alvast bedankt! 

Bekijk origineel

26 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Hoi @maxvandijk, welkom op onze Community!

Wat leuk om te horen dat je voor ons supersnelle glasvezel hebt gekozen. Het lijkt erop alsof er in de wijkcentrale iets niet helemaal goed is gegaan, maar het kan ook aan de hardware liggen. Ik ga er vanuit dat Guidion dit morgen allemaal zal nalopen en hopelijk kan de monteur dit ook meteen voor je oplossen. Zou je mij morgen een terugkoppeling willen geven als de monteur geweest is? Alvast bedankt! 

Hoi @maxvandijk, welkom op onze Community!

Wat leuk om te horen dat je voor ons supersnelle glasvezel hebt gekozen. Het lijkt erop alsof er in de wijkcentrale iets niet helemaal goed is gegaan, maar het kan ook aan de hardware liggen. Ik ga er vanuit dat Guidion dit morgen allemaal zal nalopen en hopelijk kan de monteur dit ook meteen voor je oplossen. Zou je mij morgen een terugkoppeling willen geven als de monteur geweest is? Alvast bedankt! 

Hoi Tommie,

Het bezoek zou vandaag plaatsvinden maar ik krijg net een bericht van Guidion dat de monteur is uitgevallen. Kan Gideon natuurlijk niks aan doen maar dit is wel de 2e keer dat ik thuisblijf om de monteur te ontvangen, zonder resultaat.

Een hardware issue kan het zijn alleen daar lijkt het niet op aangezien de ONT er goed lijkt uit te zien wbt status LED’s, ik het zelf ook al een andere router geprobeerd, andere netwerkkabels, meerdere resets... mijn vermoeden is dat het in de wijkcentrale, zoals je aangeeft, niet goed zit. Kan er niet alvast een ticket voor Delta aangemaakt worden aangemaakt? Ik begreep van een collega van je dat dit al een keer gecontroleerd was en dat Delta een reset heeft gedaan op mijn aansluiting..

Ik heb Tommie ook een prive bericht gestuurd met de gegevens op de achterkant van de ONT.

Reputatie 7
Badge +9

Hey @maxvandijk, bedankt voor alle informatie. Ik heb de gegevens gecontroleerd en die kloppen als een bus. Het kan inderdaad voorkomen dat het S/N op de doos verschillend is dan op het ONT zelf. Gelukkig staat dit goed geregistreerd in ons systeem. 

We moeten eerst Guidion afwachten om de thuissituatie uit te sluiten voordat we Delta kunnen aansturen. 

Hey @maxvandijk, bedankt voor alle informatie. Ik heb de gegevens gecontroleerd en die kloppen als een bus. Het kan inderdaad voorkomen dat het S/N op de doos verschillend is dan op het ONT zelf. Gelukkig staat dit goed geregistreerd in ons systeem. 

We moeten eerst Guidion afwachten om de thuissituatie uit te sluiten voordat we Delta kunnen aansturen. 

Bedankt. Morgenochtend komt de monteur. Ik meld het wel hier hoe dat is afgelopen.

Reputatie 4

Het oranje data lampje zou suggereren dat de lijn in orde is….

Nokia XS-010G:
 

 

Het oranje data lampje zou suggereren dat de lijn in orde is….

Nokia XS-010G:
 

 

Dat oranje lampje geeft aan of er een apparaat op de LAN aansluiting zit en wat de activiteit is. Op het moment van het maken van de foto was dat de Zyxel T56 router welke een 2.5 Gbps aansluiting heeft, vandaar oranje (Yellow in jou overzicht).

Als ik hem op mijn UDM Pro aansluit is hij groen omdat mijn UDM een 1 Gbps aansluiting heeft.

Het lampje PON is ook groen, wat mij vertelt dat er connectie is met het glasvezel netwerk.

Punt is dat ik alleen geen WAN internet IP adres krijg en dus geen internet.

Reputatie 4

Hi Max,

Bedankt voor de uitleg, ik was in de veronderstelling dat het de data van de nokia naar het internet was. Het geeft dus alleen de verbinding tussen de nokia en je eigen router weer. Duidelijk, thanks.

Vriendelijke groet,

Paul
 

Goedemorgen. Monteur is langs geweest. Conclusie:

ONT is goed geregistreerd en is zichtbaar. Lijnmeting is gedaan en de router is niet benaderbaar. Monteur heeft een spare router gebruikt en daar ook geen connectie.

Ticket 68477691 (Odido) is aangemaakt.

Het probleem moet volgens de monteur ergens tussen Odido of bij Delta zitten.

@Tommie van Odido kan jij meekijken? Ik zou erg graag gebruik willen gaan maken van jullie internet diensten.

Gelukkig heb ik Ziggo nog, anders was het probleem dat ik niet van huis kon werken.

Reputatie 6
Badge +2

@maxvandijk Ik had graag gelezen dat de monteur dit had kunnen oplossen! 

Gelukkig heeft de monteur dit gelijk doorgezet naar onze technische dienst. Zij zijn nu aan het schakelen met de netwerkbeheerder om jou zo snel mogelijk online te krijgen. Ik weet zeker dat zij dit voor je kunnen oplossen en dat je snel kunt genieten van onze diensten! 

Hoi @Teresa van Odido en @Tommie van Odido,

Kunnen jullie kijken of er al wat meer bekend is inzake het ticket dat is aangemaakt?

Zou tof zijn als het probleem nog voor het weekend is opgelost.

Reputatie 7
Badge +9

Ik heb een update @maxvandijk, echter is het geen opheldering. Het is doorgezet naar Delta en zij hebben geconstateerd dat er aan hun kant licht op de lijn zit. Nu hebben ze gevraagd om ons domein te onderzoeken. Hopelijk kunnen wij de boosdoener opsporen en het voor je fixen! 

Ik heb een update @maxvandijk, echter is het geen opheldering. Het is doorgezet naar Delta en zij hebben geconstateerd dat er aan hun kant licht op de lijn zit. Nu hebben ze gevraagd om ons domein te onderzoeken. Hopelijk kunnen wij de boosdoener opsporen en het voor je fixen! 

Bedankt @Tommie van Odido.

Goed om te weten. Aangezien het dan mogelijk bij jullie zit zou het toch redelijk snel te “fixen” zijn.

Reputatie 7
Badge +9

Dat hoop ik wel @maxvandijk!  

Goedemorgen @Tommie van Odido@Teresa van Odido,

Inmiddels weer een weekend voorbij, hebben jullie voor mij een nieuwe update omtrent mijn internet aansluiting bij Odido?

Ben nu zo’n beetje iedere dag de modem en router opnieuw aan het opstarten met de verwachting dat het internet icoontje groen kleurt ipv rood. Vanmorgen vroeg ook nog gedaan, helaas zonder resultaat.

Net nog even contact gehad met jullie klantenservice en als de medewerker het goed heeft gezien staat het ticket nu weer uit bij Delta.

9 januari
Monteur langsgeweest. Aansluiting werkt niet. Geen data/ IP adres van Odido. Gideon maakt ticket aan bij Odido die het op zijn beurt doorstuurt naar Delta

11 januari
Lijn is “gereset” door Delta. Odido vraagt of ik het opnieuw wil proberen. Werkt niet

16 januari
Monteur is voor de 2e keer geweest. Oorzaak moet bij Odido of Delta liggen. Weer een ticket aangemaakt

19 januari
Ticket is teruggekomen van Delta. Alles ziet er goed uit. Moet bij Odido verder uitgezocht worden

22 januari
Navraag bij de klantenservice geeft aan dat het nu weer bij Delta ligt

Wanneer wordt deze aansluiting nou gerealiseerd? Duurt moeilijk lang allemaal.

Reputatie 7
Badge +9

Hey @maxvandijk, ik begrijp ook niet helemaal waarom dit zo lang moet duren. Wij moeten het nu verder oppakken. Door het weekend duurt het wat langer omdat de Back Office dan niet aan het werk is. Hopelijk krijgen we deze week antwoord of een werkende verbinding. Mijn excuses voor het ongemak. 

Hoi @Tommie van Odido, @Teresa van Odido,

We zijn weer 2 dagen verder, helaas nog geen update gekregen per mail over het ticket wat uitstaat. Vanmorgen nog gecontroleerd maar de router toont nog steeds een rood internet lampje. Vanmorgen nog ONT en Router herstart, geen resultaat.

Kunnen jullie nagaan wat de status is?

Reputatie 3

Rustig afwachten, zodra er netwerkbeheerders bij moeten komen gaat alles super traag helaas. Dit geldt overigens niet alleen voor glasvezel maar ook voor kabelproviders.

Welkom bij het nadeel dat niet alles bij dezelfde partij zit. Gelukkig heb je ziggo nog (dat wordt namelijk pas beëindigd als odido werkt) dus gewoon op zijn beloop laten, het abonnement gaat toch pas in als de oude gestopt is.

Rustig afwachten, zodra er netwerkbeheerders bij moeten komen gaat alles super traag helaas. Dit geldt overigens niet alleen voor glasvezel maar ook voor kabelproviders.

Welkom bij het nadeel dat niet alles bij dezelfde partij zit. Gelukkig heb je ziggo nog (dat wordt namelijk pas beëindigd als odido werkt) dus gewoon op zijn beloop laten, het abonnement gaat toch pas in als de oude gestopt is.

Hoi Jaap,

Ik weet het, ik ben een beetje ongeduldig. Gelukkig inderdaad heb ik nog Ziggo. Ik hoopte alleen dat een overgang naar Glasvezel redelijk soepel zou verlopen en het blijkt in de praktijk toch anders te zijn.

Bedankt voor je reactie.

Reputatie 4

Hi Max,

Ik ben al 5 maanden onder de pannen, het kan erger…. 😅
Hopenlijk gaat het bij jou wat sneller! 🤞

Groeten,
Paul

 

Hi Max,

Ik ben al 5 maanden onder de pannen, het kan erger…. 😅
Hopenlijk gaat het bij jou wat sneller! 🤞

Groeten,
Paul

 

Dat hoop ik ook!

Reputatie 6
Badge +2

@maxvandijk Ik ben direct gaan kijken of er al meer bekend is. Ik zie dat onze technische dienst het ticket vandaag heeft geëscaleerd bij de netwerkbeheerder, Delta. Ik verwacht dat zij snel contact met jou opnemen. Mocht je morgen aan het einde van de middag nog niks hebben gehoord, laat het mij dan weten. Ik ga er dan gelijk weer voor je achteraan! 

 

@maxvandijk Ik ben direct gaan kijken of er al meer bekend is. Ik zie dat onze technische dienst het ticket vandaag heeft geëscaleerd bij de netwerkbeheerder, Delta. Ik verwacht dat zij snel contact met jou opnemen. Mocht je morgen aan het einde van de middag nog niks hebben gehoord, laat het mij dan weten. Ik ga er dan gelijk weer voor je achteraan! 

 

Bedankt. Zal ik zeker doen!

@maxvandijk Ik ben direct gaan kijken of er al meer bekend is. Ik zie dat onze technische dienst het ticket vandaag heeft geëscaleerd bij de netwerkbeheerder, Delta. Ik verwacht dat zij snel contact met jou opnemen. Mocht je morgen aan het einde van de middag nog niks hebben gehoord, laat het mij dan weten. Ik ga er dan gelijk weer voor je achteraan! 

 

Hoi @Teresa van Odido,

Zojuist viel mijn Ziggo verbinding weg, ik kreeg direct allerlei mailtjes van Ziggo en Odido waarin Odido aangaf dat de internet verbinding is opgeleverd. Ik heb gelijk de Zyxel router bekeken en inderdaad, het internet icoontje is nu groen. Ik heb een aantal testen gedaan en alles werkt naar behoren. Super blij mee!

Ik ben toch wel erg benieuwd, wat was er nou eigenlijk aan de hand?

Reageer