Opleverproces Glasvezel Rotterdam-Ijsselmonde


In Rotterdam-IJsselmonde is vorig jaar glasvezel van T-Mobile de grond in gegaan. In het aanbod dat hierop volgde stond dat de aansluiting in huis alleen gratis was als je een abonnement afsloot, dus dat besloot ik meteen, op 18 september 2021, te doen. Door “onvoorziene vertraging bij de aansluiting van het glasvezelnetwerk in mijn wijk?” kon de aansluiting in huis pas op 20 januari 2022 gemaakt worden.

 

T-Mobile doet zelf geen aansluitwerk, maar huurt hier een onderaannemer voor in, de firma Guidion. Ook Guidion doet het werk niet zelf maar maakt in Rotterdam-IJsselmonde gebruik van de onder-onder-aannemer Volker-Stevin. Ook Volker-Stevin sluit echter niet zelf aan, maar huurt hiervoor ook weer onder-onder-onder-aannemers in. Uiteraard vraag je dan om fouten en er kwam op 20 januari dan ook niemand opdagen. Omdat de afspraak direct met Volker-Stevin gemaakt was heb ik hen gebeld. Alsof het de normaalste zaak van de wereld was dat een afspraak niet nagekomen werd (geen woord van excuses) kon ik een nieuwe afspraak maken. Dit werd 3 maart 2022.

 

Een uur voordat het afgesproken tijdslot voorbij was heb ik de helpdesk van Volker-Stevin gebeld met de vraag of ik ervan uit kon gaan dat ik niet voor een tweede maal voor niets thuis zat. Ik kreeg het onthutsende antwoord dat ik de zesde was die voor hetzelfde belde, maar dat “de uitvoerder de aannemer niet te pakken kon krijgen”. De onder-onder-onder-aannemer was dus gewoon niet op komen dagen. Volgens de helpdeskmedewerker van Volker-Stevin moest ik ervan uitgaan dat er die dag ook niemand meer kwam. Tussen neus en lippen door vertelde deze helpdeskmedewerker mij ook nog dat in het systeem stond dat ik op 20 januari niet thuis was, wat uiteraard een pertinente leugen is. Het is overigens wel een aardig verdienmodel voor een onder-onder-onder-aannemer als niemand controleert of hij werkelijk een klant bezoekt.

 

Hierop heb ik T-Mobile gebeld om mij te beklagen over de praktijk van werken met onder-onder-onder-aannemers. Omdat ik niet nog een derde keer “voor Jan met de korte achternaam” wilde wachten op een monteur die niet op komt dagen, stelde ik de vraag wat de financiële tegenprestatie was als er voor een derde keer geen monteur op kwam dagen. Hier kon de totaal ongeïnteresseerde “ik zit hier alleen maar omdat ik geld moet verdienen” helpdeskmedewerkster niets over zeggen, maar ik zou hierover worden teruggebeld.

 

We zijn intussen vier maanden verder en ik wacht nog steeds op een telefoontje voor het maken van een gegarandeerde afspraak. Als ik inlog op de site van T-mobile staat daar “We hebben je bestelling in behandeling. Vanaf nu is het de beurt aan ons om zo snel mogelijk je T-Mobile Thuis aansluiting te regelen.” Deze ellende krijg je dus als je werkt met “onder-onder-onder-aannemers” en als je volledig vertrouwt op een slecht werkend automatiseringssysteem: niemand voelt zich meer verantwoordelijk en het systeem meldt zelfs na 4 maanden niet dat er misschien “iemand” actie moet ondernemen.


This topic has been closed for comments

16 reacties

Reputatie 7
Badge +14

Ze voelen de verantwoordelijkheid wel, maar T-mobile en Guidion komen pas aan de beurt als de netwerk beheerder een aansluiting bij jou heeft gerealiseerd.  Dat er aannemers en onderaannemers worden gebruikt heeft vooral te maken met de schaarste van dat soort werk mannen en de grote hoeveelheid aansluitingen die door die netbeheerders worden gerealiseerd in Nederland.  Geen goed excuus, maar de chaos door ontbreken van mensen in de heel Nederland heeft ook zijn invloed op jouw glasvezel aanleg.

Die aansluiting zou juist door Volker-Stevin (VolkerWessels) op 20 januari 2022 (en later op 3 maart 2023) gerealiseerd worden.

Ik vond het vreemd dat ik een doos had ontvangen van T-Mobile met hierin o.a. een modem/router, terwijl de glasvezel nog naar binnen moest komen. Daarom heb ik bij het maken van de afspraak uitdrukkelijk aan VolkerWessels gevraagd of het werkelijk ging ging om het realiseren van de doorvoer naar binnen en niet om het aansluiten van een modem/router.

Dit vroeg ik, omdat ik wist dat het doorvoeren naar binnen en het aansluiten door twee verschillende partijen gedaan werd, dus ik begreep het pakket van T-Mobile met modem/router niet. Op de site staat slechts Guidion als partij genoemd, daarom ging ik (logischerwijs) ervan uit dat VolkerWessels de tweede partij was die de doorvoer naar binnen verzorgt. Toch heb ik er nog specifiek naar gevraagd bij VolkelWessels en degene die de afspraak maakte bij VolkerWessels bevestigde dat het ging om de doorvoer naar binnen. Het aansluiten zou later gebeuren, maar T-Mobile had de materialen hiervoor alvast opgestuurd.

Ik heb dus wel degelijk tot twee keer toe niet nagekomen afspraken gemaakt voor het doorvoeren van de glasvezel naar binnen!

Hoeveel meer had ik in vredesnaam kunnen doen?

Reputatie 7
Badge +14

Jij hoeft je totaal niet schuldig te voelen! Maar de aanleg van de vezel door de netbeheerder is een totaal andere discipline dan het aansluiten van een NTU en modem door Guidion in opdracht van T-mobile. Deze partij werkt landelijk. Voor elk glasvezel traject in een stad is een andere aannemer aan het werk in opdracht vak een netbeheerder. Het is natuurlijk het streven van T-mobile om zodra jouw bestelling is doorgegeven een aansluiting operationeel te krijgen. Zij hebben ook die eerdere datum van de netbeheerder gehad en daarop het afsturen van het modem gebaseerd. 

Toch zie je dat door vakmensen tekort, of zaken zoals vertraging in vergunningen door gemeentes of materiaal tekort, planningen niet altijd gehaald worden. 

Beste “Superuser Eric”,

Zo kun je natuurlijk alles recht praten wat krom is. Als ik een afspraak maak met een partij verwacht ik dat deze afspraak nagekomen wordt. Als dat niet lukt, dan laat je dit de klant weten en maak je een nieuwe afspraak, of je zegt de afspraak helemaal af. Je blijft niet gewoon maar weg en laat de klant tot twee keer toe thuis op je wachten. Dat is gewoon een kwestie van fatsoen!

De door jou genoemde oorzaken zijn overigens voor mij totaal geen excuus, want als je geen (bekwame) mensen hebt om het werk uit te voeren, geen toestemming hebt om het werk uit te voeren, of geen materiaal hebt, dan weet je dit ook als je een afspraak maakt voor werk dat een paar dagen later uitgevoerd moet worden.

De linkerhand weet simpelweg niet wat de rechterhand doet, helpdeskmedewerkers zwammen totaal ongeïnteresseerd maar een beetje in de ruimte en sturen de klant met een kluitje in het riet, maar uiteindelijk voelt niemand zich verantwoordelijk. De klant wordt simpelweg gezien als een kassa die de jaarlijkse verhoging toch wel betaalt.

Het spijt mij “superuser Eric”, maar jouw hulpeloze antwoorden maken mij alleen maar kwaad.

Reputatie 1

Ik heb dit ook gehad

Heb toen volker wessels gebeld met de mededeling als de aannemer om 17.00 uur niet geweest was ik t-mobile ging bellen en alles ging annuleren 2 uur later stond aannemer voor de deur

@jANTJE51 Wat jij zegt klopt helemaal, de 1 weet echt niet wat de ander doet, en als er niet aangelegd word kan die helpdesk medewerker niet meer doen dan naar je verhaal luisteren, zij werken niet bij de aanleggende partij, jammer dat sommigen zoette broodjes proberen te bakken, wees gewoon eerlijk en zeg, ik kan er niks meer mee dan het doorgeven.

VWT heeft een eigen planning, zij zijn de hoofdaannemer van de aanleg van het glasnetwerk, wat overigens niet door T-Mobile, maar door een investeringsmaatschappij in opdracht van T-Mobile word aangelegd, en ja, bij de aanleg worden fout op fout gemaakt, afspraken niet nagekomen, enz enz enz, de bedrijven die er aan werken zijn gewoon te groot.

Hoop voor je dat het snel word opgelost, maar ik zou er persoonlijk zelf niet achteraan gaan, dan maar een half jaar langer geen glasvezel, waarschijnlijk word je er in het begin ook niet blij van als er nog eens een storinkje langskomt, na een poosje is het netwerk pas stabiel te noemen.

Reputatie 7
Badge +1

@Doornekamp33 Dan ging het indertijd toen in mijn regio (Achterhoek) glasvezel werd aangelegd door Reggefiber toch vele malen beter als ik bovenstaande lees,  van begin tot eind ging het simpelweg zo als je mag verwachten.

Enige klein nadeeltje was dat het gehele traject soms wel 2 jaar kon duren 

Regefiber was toenertijd een “kleine” aanbieder, en deed de aanleg in eigen beheer, nu gaat het over veel te veel schijven en kan iedereen het afschuiven.

Reputatie 7
Badge +1

Reggefiber mocht dan wel “kleine” aanbieder zijn maar de kwaliteit van diensten was in mijn beleving veel beter dan wat nu vaak word geleverd, ik bedoel dan de kwaliteit van het glasvezelnetwerk (apparatuur) en ook aanvullende zaken als tv streams.

 

Nou dat wil ik niet zo stellen, regefiber begon met een schamele 100 Mb verbinding, de bekende EoF, pas later toen ze al waren opgevreten door KPN kwam er een 500 Mb verbinding bij.

Ik ben wel van mening dat KPN de vooruitgang heeft tegengehouden op de glasvezel, door alles op te slokken en de uitrol eigenlijk stil te leggen omdat koper goedkoper was ipv nieuwe aanleg, pas toen de kabel sneller internet ging aanbieden, er een paar nieuwe glas projecten opgezet werden, waaronder T-Mobile er 1 van was voelde KPN de concurrentie in de nek hijgen en zijn ze zelf ook maar weer begonnen.

Wat de kwaliteit van het netwerk betreft, AON, G-Pon of XGS-Pon doen niet veel voor elkaar onder, kwaliteit zit hem vooral in de achterliggende routering van hoe je verbinding loopt, enige wat bij regefiber beter was, nou ja eigenlijk niet eens bij regefiber, die legde alleen een netwerk aan met de apparatuur om het te laten werken, was de aangeboden TV van Glashart Media, beter beeld is er gewoonweg niet geweest vooralsnog, mogelijkheden waren beperkt maar stond dan ook in de kinderschoenen.

Reputatie 7
Badge +1

Over Glashart media kan ik het volledig eens zijn was perfect maar ook daar geldt tot KPN het overnam en de kwaliteit behoorlijk inzakte 

Dat is jammer genoeg het gevolg geweest van de overnames die KPN deed, zijn maar weinig netwerken over gebleven, gaat nu ook door, alle kleinere redden het niet zelfstandig.

[...]

Ik ben wel van mening dat KPN de vooruitgang heeft tegengehouden op de glasvezel, door alles op te slokken en de uitrol eigenlijk stil te leggen omdat koper goedkoper was ipv nieuwe aanleg, pas toen de kabel sneller internet ging aanbieden, er een paar nieuwe glas projecten opgezet werden, waaronder T-Mobile er 1 van was voelde KPN de concurrentie in de nek hijgen en zijn ze zelf ook maar weer begonnen.

[...]

 

KPN is al begonnen met de hernieuwde grote uitrol nog ruim voordat Primevest of ODF uberhapt bestonden. De hogere snelheden op kabel kun je als aanleiding aanhalen, projecten van glasvezelbuitenaf/Delta fiber ook, maar de projecten waar T-Mobile aan verbonden is kwamen pas veel later.

@Doornekamp33 

Gelukkig zit ik niet echt te wachten op T-Mobile, want ik heb een goedwerkende Ziggo 350/35 aansluiting. De enige reden dat ik een abonnement bij T-Mobile wil afsluiten is omdat ik ervoor wil zorgen dat mijn huis voorzien is van een glasvezelaansluiting; ik heb namelijk geen huurhuis. Alleen bij de mensen die een abonnement hebben afgesloten wordt de aansluiting (nu nog gratis) naar binnen gelegd. Ik wilde voorkomen dat ik later op (veel te) hoge kosten gejaagd zou worden.

Na meer dan een half jaar stuntelen van T-Mobile en zijn kompanen begrijp je wel dat ik totaal geen hoge pet meer van T-Mobile op heb. Er valt veel van Ziggo te zeggen, want ook daar gaat genoeg fout, maar zo bont als T-Mobile het maakt met glasvezel hebben ze het echt nog nooit gemaakt. Een afspraak is tot nu toe altijd nagekomen, of netjes afgezegd. En ik heb al heel veel jaren ervaring met Ziggo, want ik gebruik nog steeds een "Chello” e-mailadres, de voorloper van UPC.

“Don't bite off more than you can chew” is een gezegde dat 100% op T-Mobile van toepassing is. Het is mij nu wel duidelijke dat die hele glasvezeloperatie een kind met een gigantisch waterhoofd is. De taken zijn zo versplinterd over partijen dat niemand meer weet wie waarmee bezig is. Door deze versplintering ontbreekt de overkoepelende coördinatie volledig en nu het volledig fout gaat voelt niemand zich verantwoordelijk, maar schuift men de verantwoording af op een andere partij. Het zijn net kleine kinderen.

Ik wacht maar rustig af op een actie van de kwajongensbende T-Mobile en zijn kornuiten.

Reputatie 7
Badge +1

@jANTJE51 In jou bovenstaande bijdrage geef je perfect aan waarom het tegenwoordig zo verkeerd gaat bij de aanleg van glasvezelnetwerken, op de eerste plaats worden er te veel gelijktijdig aangelegd zodat men het overzicht kwijt is en men niet weet waar wat gebeurd.

Dan ging het tijdens de aanleg  van glasvezel door Reggefiber in mijn regio een jaar of 10 tot 15 geleden heel anders, eerst moest 30 tot 40% daadwerkelijk een abonnement afnemen bij een provider was dat bereikt werd begonnen met de aanleg, dorp voor dorp pas wanneer dorp "1” volledig was afgewerkt kwam nr “2” aan de beurt enz.

Zoals ik al eerder aangaf kon de hele procedure wel een paar jaar in beslag nemen, en was in het begin de max snelheid 100mb/s werd later meer maar wel heel stabiel, je hoorde in de regel ook weinig klachten in mijn beleving naar verhouding relatief gezien minder dan nu.

Reputatie 7
Badge +8

@jANTJE51 Ik weet niet hoe de vork precies in de steel zit op jouw adres, maar ik kijk met alle liefde met je mee in de aanvraag en het opleverproces! Omdat er geen abonnement gekoppeld is aan jouw Community account, wil ik je vragen om mij een privébericht te sturen met je postcode, huisnummer, geboortedatum en de laatste vier cijfers van je rekeningnummer. Dan kan ik jouw abonnement erbij pakken en je van informatie voorzien. Alvast bedankt!