Beantwoord

Overstap van Tweak naar Odido internet ONLY

  • 15 November 2023
  • 14 reacties
  • 207 Bekeken

  • is een Top Poster
  • 7 reacties

Ik heb getracht voor mezelf duidelijkheid te krijgen of ik mijn huidige apparatuur kan blijven gebruiken en dus niet de meegeleverde modem hoef uit te pakken. En of er dus wel een monteur hoeft langs te komen….

De glasvezel modem is van Genexis en van daaruit is er een ASUS-RTAX92U router aangesloten. Ik heb een AiMesh met 2x die router. 

Ik zou denken (en hopen) dat een switch van tweak naar Odido zonder problemen kan verlopen.

Is mijn gedachte redelijk en zoniet, wat zijn de punten (lees instellingen) waar ik evt wat in moet veranderen?

Mvg. Robert

icon

Beste antwoord door Waqqas 15 November 2023, 16:53

Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 7
Badge +7

Hallo @RVTEA ,

Welkom op deze community. Ik heb voor jou het volgende topic waar de eisen voor een eigen modem staan.
 


En hier nog een topic:
 

 

Allemaal gelezen maar niet de juiste antwoorden gevonden of misschien eruit weten te filteren.

Voor zover ik heb kunnen nagaan gebruikt Tweak AON-glasvezel. Blijft dit zo met de overstap of wordt het dan GPON en dus wordt de Genexis vervangen door een ONT?

Reputatie 7
Badge +7

Hallo @RVTEA ,

Voor zover ik het weet krijg je geen AON aansluiting, maar een GPON of een XGS PON aansluiting.
Maar dit weet ik niet zeker, een moderator kan je dit wel vertellen.
Ze reageren hier vanzelf, dit in volgorde van binnenkomst.

Als je eenmaal gaat lezen dan gaat er echt een ‘beerput’ aan kreten en afkortingen open….niet normaal (voor mij als leek :-) ) . AON, GPON, VLAN, DHCP …. en ga maar door. Weinig Jip en Janneke taal 

Reputatie 7
Badge +7

Hallo @RVTEA ,

Hier heb ik nog een topic voor je.
 

Hier staat wat meer info over de termen.😉

Ook volgende document gevonden voor eigen modem instellingen: https://assets.odido.nl/x/6ba57ca29d/eigen-modem-modem-instellingen.pdf

Daarin staat in de betreffende kolom voor glasvezel ‘VLAN ENABLE’. Bij Tweak werd dit echter niet gebruikt en in mijn router zie ik het zo 1 2 3 ook niet. Dus is dit dan een showstopper?

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @RVTEA ,

Ik ken jou router niet, maar als je inlogt op je router zou je daar via een menu  toch een soort  van instelling voor VLAN moeten kunnen vinden en anders is Google je grote vriend.😉.

Google voor dat al uitgespeeld 😁

Router staat in 1ste post genoemd maar in de router is bij optie LAN geen VLAN tab helaas. Maar vraag blijft voor mij: is dat dan een showstopper?

 

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @RVTEA ,

Als je, je eigen router wil gaan gebruiken moet deze over VLAN instelling beschikken, de router kan je via utp kabel op de ONT aansluiten en daarna je VLAN instelling goed zetten.
Ook kan je de router als accespoint achter de Zyxel zetten en deze gebruiken voor je WiFi netwerk en dus de WiFi uit zetten op de Zyxel. Of je kan met DMZ instellingen werken, daar moet je dan wel weer een beetje vanaf weten.😉
 

 

aanhouder wint want wel dit gevonden onder LAN/IPTV settings

 

Maar gaat mij dit helpen? Wat in te vullen?

 

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @RVTEA 

De monteur moet wel komen om alles te installeren en administratief afronden, achteraf kan je de internetkabel uit de WAN poort van de Zyxel halen en in de WAN poort van de Asus pluggen.

aanhouder wint want wel dit gevonden onder LAN/IPTV settings

 

Maar gaat mij dit helpen? Wat in te vullen?

 

Op dit scherm hoef je alleen bij internet VID 300 in te vullen en save. Als je nu de mediaconverter herstart door de stroom er even af te halen dan moet internet werken.

@Waqqas Oef, dat zou wel tof zijn. Ik ga sowieso een kaarsje branden.😉 Thx!

Reputatie 7
Badge +5

Een hele berg oeh’s en aah’s

Lijkt op piepen voor je met de stok geslagen bent en het gezegde;

“De mens lijdt het meest van de dingen die hij vreest”.

Het is totaal niet van belang of je op een AON aansluiting blijft zitten of dat er een Gpon/XGS-Pon aansluiting gemaakt wordt. Het belangrijkste is dat er een kastje is/komt met daarin een mogelijkheid voor een UTP netwerkkabel in te steken.

Er is zeker een monteur benodigd om de eerste werking van de Odido apparatuur te initiëren/controleren. Niet zelf aan die haardunne fibervezels gaan rommelen waarbij je door het koppelen met verkeerde connectors meer schade kan veroorzaken.

Dat Odido een modemRouter levert is fijn. Nadat de eerste werking getest is kun je deze inderdaad terug in de doos stoppen en op zolder? bewaren. (bruikleen apparaat) Zo heb je gratis een backup mogelijkheid als je eigen apparaat ooit de juiste werking weigert.

En de instellingen voor je Asus zijn inmiddels bevestigd door @Waqqas 

Blijkbaar moet je bij een ASUS ook DHCP routes en mulicast disablen. 15 december ga ik over dus indien nodig zal ik dit topic nog updaten.

 

 

Reageer