Patch wijkcentrale

  • 17 January 2024
  • 10 reacties
  • 331 Bekeken

Goedemiddag allemaal, 

Ik heb afgelopen mei glasvezel besteld bij toen nog T-Mobile. Dat de glasvezel toen nog niet beschikbaar was had ik wel in de gaten, want ze waren nog bezig om 't in de straat aan te leggen. Maar goed, ik dacht dan zit ik in ieder geval vast in het bestelproces, en dan zien we 't wel. Nu zijn we dus zo'n 8 maanden verder, en in middels ligt alles netjes onder de stoep, de wijkcentrale is klaar, de glasvezel ligt in huis en is doorgemeten naar de wijkcentrale. Nu is het wachten blijkbaar op de patch in de wijkcentrale. Ik heb me al helemaal suf gebeld met alle partijen (Odido, Open Dutch Fiber, CT Ned, zelfs Guideon al), maar daar kom ik niet heel veel verder mee. Afgelopen vrijdag was een uitzondering, toen ik belde met Odido en de medewerker me heel stellig kon vertellen dat deze week de patch gedaan zou worden in de wijkcentrale, en dat ik vrijdag (overmorgen 19 januari dus) al een monteur in huis zou kunnen hebben die dan de apparatuur zou gaan aansluiten. Ik moet daarvoor dus wachten op het mailtje van Guideon, zodat ik die afspraak in kan plannen. En ja, het is pas woensdag, maar ik zie het toch niet helemaal goedkomen, zeker niet voor vrijdag. Nu mijn vragen: wat houdt het patchen in de wijkkast precies in, en waarom moet dat zo ontzettend lang duren? Glasvezel ligt inmiddels ruim een maand tot in de meterkast. En dan nog een vraag: Waarom is het proces zo slecht inzichtelijk voor de klant, maar ook voor Odido zelf? Er zijn gewoon een aantal stappen die moeten worden doorlopen (kabel onder de stoep, kabel aan de wijkcentrale, wijkcentrale aangesloten, kabel in huis brengen, doormeten naar wijkcentrale, patch), en waar ik als zeer ervaren gebruiker benieuwd naar ben. En het is dan ook lekker inzichtelijk hoever men al is, en of er misschien ergens iets misloopt. 

Maar waar ik vooral benieuwd naar ben, hoe kan ik er nou achter komen of die patch al gedaan is, en of de opdracht dan al doorgezet is naar Guideon? Ja ik zit er inderdaad flink bovenop, maar ik zit dan ook gewoon te wachten op de aansluiting (en dan vooral de 1Gb upload). Ik hoop dat iemand me verder kan helpen.

Alvast bedankt!

Teresa van Odido 3 maanden geleden

Welkom op onze Community! @vincentkoevoets 

Goed dat je er zo bovenop zit, ik kan mij heel goed voorstellen dat je je afvraagt hoe het precies zit. Ik leg dit graag voor je uit! 

Ik wil allereerst mijn excuses aan voor de miscommunicatie, er komt aanstaande vrijdag geen monteur, want de opdracht hiervoor is nog niet uitgestuurd. Dit komt doordat de aannemer de patch installatie nog niet bij ons heeft afgemeld. Ik heb direct een ticket aangemaakt naar onze Fiber afdeling met de vraag of zij hier nogmaals achteraan willen gaan. Zij zullen ook contact met jou opnemen om je meer duidelijkheid te geven over de planning. 

In de wijkcentrale staat een grote kast waarop alle verbindingen zijn aangesloten. Het patchen houdt eigenlijk in dat jouw verbinding nog moet worden aangesloten op de kast in de wijkcentrale. In de meeste gevallen gaat dit vrij vlot, maar het kan zijn dat er toch nog extra werkzaamheden moeten worden verricht, waardoor het langer duurt dan normaal. 

Op onze website proberen wij het proces van de aanleg van het Glasvezel zo duidelijk mogelijk uit te leggen, je vindt de uitleg hier: Glasvezel aanleggen en aansluiten | Odido. Echter kan de situatie per aansluiting verschillen. Daarnaast werken wij samen met verschillende partijen waardoor niet alle informatie direct en/of automatisch zichtbaar is voor ons. 

Ik hoop dat ik alles zo goed heb uitgelegd. Mocht je nog vragen hebben, laat het mij dan weten. Ik help je graag verder! 

 

 

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 6
Badge +2

Welkom op onze Community! @vincentkoevoets 

Goed dat je er zo bovenop zit, ik kan mij heel goed voorstellen dat je je afvraagt hoe het precies zit. Ik leg dit graag voor je uit! 

Ik wil allereerst mijn excuses aan voor de miscommunicatie, er komt aanstaande vrijdag geen monteur, want de opdracht hiervoor is nog niet uitgestuurd. Dit komt doordat de aannemer de patch installatie nog niet bij ons heeft afgemeld. Ik heb direct een ticket aangemaakt naar onze Fiber afdeling met de vraag of zij hier nogmaals achteraan willen gaan. Zij zullen ook contact met jou opnemen om je meer duidelijkheid te geven over de planning. 

In de wijkcentrale staat een grote kast waarop alle verbindingen zijn aangesloten. Het patchen houdt eigenlijk in dat jouw verbinding nog moet worden aangesloten op de kast in de wijkcentrale. In de meeste gevallen gaat dit vrij vlot, maar het kan zijn dat er toch nog extra werkzaamheden moeten worden verricht, waardoor het langer duurt dan normaal. 

Op onze website proberen wij het proces van de aanleg van het Glasvezel zo duidelijk mogelijk uit te leggen, je vindt de uitleg hier: Glasvezel aanleggen en aansluiten | Odido. Echter kan de situatie per aansluiting verschillen. Daarnaast werken wij samen met verschillende partijen waardoor niet alle informatie direct en/of automatisch zichtbaar is voor ons. 

Ik hoop dat ik alles zo goed heb uitgelegd. Mocht je nog vragen hebben, laat het mij dan weten. Ik help je graag verder! 

 

 

Hoi @Teresa van Odido , bedankt voor je reactie. Vreemd dat een medewerker van de klantenservice dan zo stellig overtuigd was aan de telefoon dat de patch begin deze week gedaan zou worden, en dat ik dan vandaag nog een monteur kon laten komen. Maar goed, alles duurt nu al zo lang dat dit ook niet meer uitmaakt. Ik ben blij dat je het hebt doorgezet naar de afdeling Fiber, ik wacht wel af wanneer ze contact opnemen. En ik hoop maar dat we het nog binnen een jaar (na aanvraag op 19-05-2023) gaan halen. Ondertussen glimlacht die glasvezelaansluiting in mijn meterkast elke dag vriendelijk naar me, maar moet ik ‘m dus voorlopig nog teleurstellen. 

De website met de stappen die je had bijgevoegd had ik natuurlijk al wel gezien, maar ik was meer benieuwd naar de gedetailleerde stappen van het proces, zoals zo’n patch dus. Maar misschien is dat op dat niveau ook niet inzichtelijk te maken. 

We wachten af!

@Teresa van Odido ik denk ik probeer het hier ook nog maar even. Zojuist heb ik mijn wekelijkse belletje naar de klantenservice van Odido weer achter de rug. Deze keer werd me verteld dat er nog steeds gewacht wordt op het opleveren van de lijn. Na wat doorvragen blijkt dat ik er zelf weer achteraan zal moeten bij Open Dutch Fiber, en ik weet nu al dat die mij weer zal doorverwijzen naar zijn onderaannemer CT Ned. En hoewel iedereen me vriendelijk te woord zal staan, bedacht ik me vandaag dat ik ook eigenlijk gek ben! Dat ik als klant zelf met deze bedrijven aan de telefoon moet zitten om dingen voor elkaar te krijgen. Maar de medewerker van Odido gaf aan dat Odido zelf niks kan doen, en dat het afwachten is. Dus de klant zelf mag aan het werk. Gekkenwerk, als je erover nadenkt. 

Dat brengt me ook nog even op het volgende punt: Je had me toegezegd dat je een ticket had aangemaakt bij de afdeling Fiber en dat zij contact met mij zouden opnemen. We zijn inmiddels een week verder, en dat hebben ze nog niet gedaan. Zou je hier nogmaals achteraan kunnen? Wie weet kunnen zij nog iets voor me betekenen. 

Ik hoop dat ik hier weer iets hoor, de frustratie neemt langzaam maar gestaag toe. 

Edit:
Toch nog maar een belletje met CT Ned gewaagd, en ze wisten me te melden dat begin volgende week zal worden gestart met het uitvoeren van de patches in de wijkcentrale. Ik wacht het af.  

Reputatie 6
Badge +2

@vincentkoevoets Fijn om te lezen dat je toch nog een poging hebt gewaagd! Ik had graag meer voor je willen betekenen, maar ik ben blij om te lezen dat de planning bekend is en de werkzaamheden volgende week van start gaan. Enorm bedankt voor je geduld Vincent. 

Laat je mij weten hoe het verloopt? Ik ben benieuwd en sta paraat om verder te helpen waar nodig!

@vincentkoevoets Fijn om te lezen dat je toch nog een poging hebt gewaagd! Ik had graag meer voor je willen betekenen, maar ik ben blij om te lezen dat de planning bekend is en de werkzaamheden volgende week van start gaan. Enorm bedankt voor je geduld Vincent. 

Laat je mij weten hoe het verloopt? Ik ben benieuwd en sta paraat om verder te helpen waar nodig!

Hallo Teresa ik woon in Gorinchem met postcode 4207PV,gaan ze bij ons ook de wijkcentrales patchen?

@vincentkoevoets Fijn om te lezen dat je toch nog een poging hebt gewaagd! Ik had graag meer voor je willen betekenen, maar ik ben blij om te lezen dat de planning bekend is en de werkzaamheden volgende week van start gaan. Enorm bedankt voor je geduld Vincent. 

Laat je mij weten hoe het verloopt? Ik ben benieuwd en sta paraat om verder te helpen waar nodig!

Uiteindelijk kwamen gister ineens de mailtjes binnen. De patch was gedaan, en ik kon een afspraak plannen met Guideon voor vandaag! Het pakket had ik een hele tijd geleden al binnen gekregen, dus gelukkig werd dat herkend en kon ik dus direct de afspraak plannen. Vandaag is de monteur geweest en die heeft alles aangesloten. Modem werd nog omgewisseld, want we hadden blijkbaar de verkeerde gekregen. Er was gelukkig signaal op de glasvezel, dus dat is voor elkaar. Daarna sluit hij de modem aan op de ONT, en daar bleef een rood lampje branden. Het blijkt dus dat de dhcp-pool vol is (ja ik weet wat dat betekent en waarom dat een probleem is) en dat daaraan gewerkt wordt. De monteur kon niet zeggen hoelang dat zou gaan duren.

Uiteindelijk hebben nu we dus een volledige installatie, maar nog geen internet. Nu maar regelmatig kijken of het rode lampje groen wordt? Kun jij nog iets zien aan die kant @Teresa van Odido ?

@beviolet1969 Ik heb je bericht ontvangen maar jij kunt alleen berichten ontvangen van mensen die je volgt. Dus ik kan niet op je reageren. 

@beviolet1969 Ik heb je bericht ontvangen maar jij kunt alleen berichten ontvangen van mensen die je volgt. Dus ik kan niet op je reageren. 

dank u!

Reputatie 5
Badge +4

Hi @beviolet1969 ik heb het voor je nagekeken en in jouw geval is er nog geen datum bekend waarop de wijkcentrale gepatched wordt. Is er bij jou al wel een glasvezel aansluitpunt aangelegd in huis en zijn de glasvezelkabels al naar binnen gebracht? In dat geval is het echt wachten tot de netwerkbeheerder de patch uitvoert. Mocht dit nog niet gebeurd zijn, dan zal de netwerkbeheerder hier een afspraak voor maken met je om deze werkzaamheden uit te voeren. 
 

@vincentkoevoets Ik ben blij om te zien dat de monteur zo snel langs is kunnen komen om de installatie voor je te voltooien! Ik zie dat de monteur zijn bevindingen direct heeft doorgezet naar onze technische afdeling. Zij zullen dit verder voor je oppakken en ervoor zorgen dat je zo snel mogelijk gebruik kan gaan maken van onze diensten. Zodra hier een update over is, laten we dit gelijk aan je weten. Ik zie dat je een Unlimited mobiel abonnement bij ons hebt. Mocht het nodig zijn, dan kan ik je voorzien van een voucher voor onbeperkt internet totdat dit opgelost is. Zo hoef je geen rekening te houden met het daglimiet van jouw abonnement. Laat je het me weten als je een voucher wil ontvangen? Dan maak ik dit in orde voor je! 

Ik heb ‘t even afgewacht, en een dag later werd het internet-lampje inderdaad ineens groen en begon alles te werken. Dus direct het modem van Odido eraf gehaald, en mijn eigen Asus router eraan gehangen. Die doet het ook prima, dus dat ruimt lekker op in de meterkast. 
Speedtests zijn goed, gemiddeld zo rond de 950 Mbit.
Uiteindelijk komt dus alles goed. Let’s go!

Reageer