Beantwoord

Van Tele2 ZTE naar ODIDO Zyxel T54

  • 27 September 2023
  • 11 reacties
  • 160 Bekeken

Reputatie 4

Hallo

Ik ga in oktober van tele2 ZTE naar ODIDO Zyxel T54.

Het blijft vooralsnog gewoon DSL, zelfde telefoonnummer.

Dus gewoon stekkers omsteken.?

Om die overgang super te laten lopen is het mogelijk om bij ODIDO dezelfde namen en wachtwoorden te gaan gebruiken op beide WIFI netwerken als ik nu heb bij tele2?

Of trappen mijn apparaten daar niet in? En toch beter alles apart opnieuw aanmelden en de oude Tele2 verbindingen verwijderen?

Het zal natuurlijk een nieuw IP adres opleveren.

PC, Laptop, printer, TV (LG), tablet (Samsung), 2 airco's (LG en Haier), zonnepanelen (Goodwe), handys .

Ik zou natuurlijk al eerder, voor de overstap datum zonder internet signaal het Wifi gedeelte al kunnen installeren op alle apparaten.. Dan werkelijk alleen nog omsteken.

Ik heb nog 2 weken dus tijd genoeg.

Mijn nieuwe spullen zullen over een week wel binnen komen.

Als er iemand tips heeft hoor ik het graag. Bedankt alvast.

Theo.

icon

Beste antwoord door eric 27 September 2023, 22:06

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @theocoppes ,

Het is zeker mogelijk en super makkelijk om de SSID van de Zyxel hetzelfde te maken als in de ZTE. Dat kun je al helemaal voorbereiden en op het moment dat de dag van omzetting is aangekomen alleen de DSl en ethernet stekkers omzetten.

Er komt inderdaad een ander dynamisch IP adres. De ZTE laten hangen kan niet, de Zyxel kent andere settings naar de lijnzijde. Ook is de Zyxel een nieuwer type router met b.v. Wifi 6.

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @theocoppes 

Het is inderdaad enkel de DSL kabel in de DSL poort van de Zyxel-T54 doen.

Je hebt 1 netwerk voor 2,4 GHz en 5 GHz maar je kan er ook 2 WiFi netwerken van maken als je wilt, dus 1 netwerk alleen 2,4 GHz en 1 netwerk alleen 5 GHz.

WiFi naam en wachtwoord kan je aanpassen :)

Reputatie 4

Bedankt Eric voor dit super snel antwoord!

Precies mijn gedachten.

Ik merk vanzelf wel als Tele2 internet wegvalt .

Dan stekkers omsteken en in enkele minuten weer online.

Reputatie 4

Nog ff verder hier.

Dus mijn odido spullen zijn al binnen.

Tot 10-10 blijft Tele2.

Kan ik beide modems nu achter elkaar koppelen?

Een lan poort van mijn ZTE tele2 modem verbinden met de wan poort van het nieuwe Zyxel T-45.

Mag dat?

In de Zyxel de SSID Name en wachtwoord voor de WiFi van mijn tele2 overnemen.

WiFi op het oude Tele2 modem uitschakelen.

De tele2-tv nog via de lanpoort naar het tv kastje laten.

Alle Wifi verder via de Zyxel laten gaan en op 10-10 als het tele2 signaal wegvalt de stekker van de DSL omsteken?

Dan het ODIDO Amino tv kastje installeren zodra het signaal van ODIDO binnen is?

En telefoon stekker natuurlijk omsteken!

Goed plan?

Reputatie 7
Badge +15

@theocoppes 

Je kan de Zyxel niet alvast achter de ZTE aansluiten, internet zal niet werken omdat de Zyxel VLAN 300 voor internet en tv op de WAN poort verwacht.

Advies is om tot 10/10 de ZTE gebruiken en dan vervangen door de Zyxel. Je kan wel alvast de Zyxel achter de ZTE aansluiten en via de web interface de WiFi naam en wachtwoord wijzigen (dit kan zonder internet).

Reputatie 4

Bedankt voor je snel antwoord @Waqqas 

Dus geen lankabel tussen de ZTE en de Zyxel aansluiten?

Reputatie 7
Badge +15

@theocoppes 

Nee, dat kan helaas niet.

Reputatie 4

OK, dan doe ik dat niet. 

Dan zal ik ook maar beter niet nu al de SSID en wachtwoord overnemen. Anders zijn er twee die tegelijkertijd uitzenden met dezelfde naam.

Reputatie 7
Badge +14

Je kunt wel de Zyxel achter de ZTE hangen als access point,  dus wifi uit of ZTE en aan op Zyxel. Dan DHCP uit op Zyxel en ZTE aan laten.

Maar even wachten tot 10 oktober klinkt makkelijker. 

Reputatie 4

@eric en toch een lankabel van lan ZTE naar de wan poort Zyxel ?

Reputatie 7
Badge +14

Gewoon even proberen,  en anders wachten tot de 10e.

Reageer