Beantwoord

Voorbereiden glasvezel en Unify Dreammachine Pro

  • 21 February 2024
  • 11 reacties
  • 269 Bekeken

  • is een nieuwe Poster
  • 3 reacties

Binnenkort krijg ik glasvezel via ODF en Odido :-)

Het nodige gelezen op dit en het Unify forum over het aansluiten van een Unify Dreammachine Pro zonder gebruik te maken van een Zyxel router en dus dubbel NAT te voorkomen.

Toch nog een paar vragen voor de duidelijkheid, en wellicht handig voor anderen in dezelfde situatie;

ODF sluit dus de glasvezel aan in de meterkast en sluit af met een FTU (Fiber Termination Unit).
Als ik het goed begrijp, gaat er een korte glasvezel van de FTU naat een NT (network termination), oftewel omzetting naar koper (Catx). Daarna gaat een Cat6 kabel van de NT naar het door Odido geleverde Zyxel modem.

Ik neem aan dat de NT een apart kastje is en er geen SFP module wordt geleverd door Odido?
Als Odido wel een SFP module levert als NT, kan deze dan direct in de Dreammachine Pro?

Anders wordt het dus van NT (apart kastje) met koper naar de Dreammachine Pro.
Ik begrijp dat de configuratie van de Dreammachine simpel is en alleen VLAN300 ingesteld hoeft te worden?

icon

Beste antwoord door Waqqas 21 February 2024, 17:58

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 3

Klopt allemaal wat je schrijft volgens mij: dat wordt dus de eigen router met een netwerkkabel aansluiten op het ONT kastje (want je krijgt inderdaad geen SFP module) en dan vlan=300 op je router instellen. Alleen als je ook telefonie wilt doen, wordt het ingewikkelder.

Reputatie 4

Hi,

Klopt, ODF plaats de FTU, en Guidion zet er de ONT van doorgaans Huawei naast. (Dat wat  jij NT noemt, maar ook “modem” of "media converter” genoemd wordt).
Odido levert geen SFP module. (Omdat niet elke SFP met elke router compatible is denk).
Bij het gebruik van een eigen router zou het instellen van het vlan inderdaad voldoende moeten zijn.

Vriendelijke groet,

Paul

Reputatie 3

nogmaals een 'klopt', afgelopen weekend de Zyxel er bij mij uit gehaald en draai nu op de UDM SE via vlan 300. De tv boxen kunnen dan gewoon in je lan, geen extra vlan voor nodig vanuit Odido. 

ruim 10% snelheidswinst door deze actie. 

Dank voor jullie reactie.

Telefonie gaat hem voorlopig niet worden. Had nog VOIP in gedachte via de Unify Dreammachine en Odido, maar mijn huidige vaste telefoon is al maanden niet meer over gegaan dus heeft weinig nut.

Begrijp wel dat ik het TV kastje van Odido nog even juist in het netwerk moet hangen.

Toch nog een vraag….

Die Huawei ONT, is dat een 10Gb of 1Gb model??
Zie dat Odido nu ook 2 Gb en 8Gb aanbiedt, dus neem aan dat de ONT minimaal 8Gb aan moet kunnen.

Mocht ik dan willen upgraden, moet er wel een SPF+ ethernet module in de Unify Dreammachine om de hogere snelheid daar weer aan te kunnen

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @LSI100 

Je krijgt een Huawei XGSPON ONT die een LAN poort heeft van 10 Gbps.

Er is nog geen ondersteuning voor een eigen XGSPON ONT maar volgens een moderator zal dit ergens in Q1 van dit jaar mogelijk worden.

Ik zit in dezelfde situatie: volgende week komt de Guidion monteur om het modem aan te sluiten. Ik wil graag mijn UDM Pro blijven gebruiken. Ik ga geen telefonie of TV gebruiken.

Dus als ik het goed begrijp, kan ik dit eenvoudig zo aansluiten (zonder gebruik te maken van het Zyxel modem):

 

  1. Kabel van ONT naar WAN poort van UDM Pro
  2. VLAN 300 taggen op WAN poort

 

Is het echt zo eenvoudig?

Reputatie 3

yep!

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @mjax 

Zorg er ook voor dat IPv6 is uitgeschakeld en connectie type op DHCP staat.

Werkt IPv6 niet???

En als je voor meer dan 1 Gb gaat, dan nog een SPF 10 Gb module in de Dreammachine plaatsen 

Reputatie 7
Badge +15

@LSI100 

Er is nog geen ondersteuning voor IPv6 en zoals eerder aangegeven ook nog niet voor een third party SFP maar dit zou ergens in Q1 van dit jaar mogelijk moeten zijn.

Reageer