Beantwoord

Waarom kan ik geen klant van jullie worden?

  • 7 February 2022
  • 18 reacties
  • 288 Bekeken

Dag,

Op mijn nieuwe adres wil ik graag een T-Mobile-verbinding (glasvezel of DSL). Om die reden ben ik naar een T-Mobile-shop gelopen en heb ik daar vanaf 15 februari een abonnement afgesloten.

Echter, zo hoor ik van de klantenservice na aan te hebben gegeven dat ik tot op heden nog geen bericht heb gehad over mijn aankomende aansluiting, wordt mijn verbinding pas aangesloten eind maart. Dit i.v.m. het feit dat er wel al glasvezel ligt in de straat, maar nog niet in het appartementen complex.

Op mijn vraag of ik dan op het DSL-netwerk mag krijg ik het antwoord dat dat niet kan door het feit dat ik glasvezelf beschikbaar heb op het adres. Dus glasvezel is wel beschikbaar, maar nog niet écht beschikbaar.. En ik mag als nieuwe klant niet op DSL, maar moet wachten op glasvezel, en anders kan ik enkel een andere provider zoeken.

Zo kan ik dus geen klant van jullie worden, T-Mobile, want ik moet gewoon thuiswerken en kan dus niet 1,5 maand zonder internet zitten.

Is dit echt hoe jullie werken? Dit lijkt mij eerder een fout in jullie procedure…

 

Groet,

Robin

icon

Beste antwoord door Hidden.nld 7 February 2022, 21:47

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

18 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @robinsl 

Bij alle providers die leveren over de glasvezelkabel geldt hetzelfde, wanneer er glasvezel beschikbaar is volgens de postcodecheck dan kan je geen DSL nemen.

Betreft het nieuwbouw? Dan is het inderdaad nog even wachten op een aansluiting. Hopelijk kunnen de moderators hierin wat voor je betekenen.

Hallo @robinsl 

Bij alle providers die leveren over de glasvezelkabel geldt hetzelfde, wanneer er glasvezel beschikbaar is volgens de postcodecheck dan kan je geen DSL nemen.

Betreft het nieuwbouw? Dan is het inderdaad nog even wachten op een aansluiting. Hopelijk kunnen de moderators hierin wat voor je betekenen.

Nee, is geen nieuwbouw. Glasvezel ligt enkel nog in de straat.

Een week voordat ik het afsloot kon ik wel gewoon nog DSL kiezen op T-Mobile.nl :P
Het is echt een beetje een paarse krokodil dit. 

Reputatie 7
Badge +4

@robinsl voor het DSL netwerk heeft KPN NetwerkNL sinds 1-1-2022 de status End Of Sale (in sommige gebieden). dat betekend dat er geen nieuwe aansluitingen meer gemaakt worden. en bestaande aansluitingen voor 1-2-2023 overgezet moeten zijn naar glasvezel. mogelijk heeft het hier mee te maken.

@robinsl voor het DSL netwerk heeft KPN NetwerkNL sinds 1-1-2022 de status End Of Sale (in sommige gebieden). dat betekend dat er geen nieuwe aansluitingen meer gemaakt worden. en bestaande aansluitingen voor 1-2-2023 overgezet moeten zijn naar glasvezel. mogelijk heeft het hier mee te maken.

Maar dan laten ze nieuwe klanten maanden zonder internet zitten. Dat moet toch niet de bedoeling zijn?

Reputatie 7
Badge +4

Dat zou kunnen maar ligt meestal aan de VVE of eigenaar van het appartementencomplex 

Ik heb geen inzage in jou persoonlijke situatie dus daar kan ik niets over zeggen. 

afhankelijk van de Netwerk Operator zou je ze kunnen bellen, 

Dat zou kunnen maar ligt meestal aan de VVE of eigenaar van het appartementencomplex 

Ik heb geen inzage in jou persoonlijke situatie dus daar kan ik niets over zeggen. 

afhankelijk van de Netwerk Operator zou je ze kunnen bellen, 

Mijn situatie had ik geschetst in mijn post. Ik heb pas eind maart een werkende verbinding (waarschijnlijk). Dus ik kan op die manier praktisch geen klant worden van T-Mobile, tenzij ze me op DSL zouden zetten, maar blijkbaar kan (willen) dat dus ook al niet. Zo vallen nieuwe klanten dus tussen wal en schip. 

Reputatie 7
Badge +14

Als de glasvezel nog aangelegd moet worden, dus opgraven, naar het huis schieten en een ftu monteren is 6-8 weken levertijd inderdaad normaal.

Als dsl wordt uitgezet zal er geen nieuwe aansluitingen meer op worden gemaakt. Als het een ' must have' is voor je is wellicht Coax internet nog een mogelijkheid? Ander alternatief is om je mobiele telefoon als hotspot te gebruiken. Je kunt elk T-Mobile abonnement tijdelijk verhogen naar Unlimited.

Als de glasvezel nog aangelegd moet worden, dus opgraven, naar het huis schieten en een ftu monteren is 6-8 weken levertijd inderdaad normaal.

Als dsl wordt uitgezet zal er geen nieuwe aansluitingen meer op worden gemaakt. Als het een ' must have' is voor je is wellicht Coax internet nog een mogelijkheid? Ander alternatief is om je mobiele telefoon als hotspot te gebruiken. Je kunt elk T-Mobile abonnement tijdelijk verhogen naar Unlimited.

Als T-Mobile coax aanbiedt zou dat ook prima zijn :)

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @robinsl, van harte welkom op de Community!

Zo’n beetje alles is er al over gezegd, maar ik zal het nog extra nuanceren vanuit T-Mobile: zodra er Glasvezel beschikbaar is op een adres, wordt de mogelijkheid voor DSL direct uitgeschakeld (niet letterlijk, maar figuurlijk). Uiteindelijk zal DSL in Nederland vanaf 2023 niet meer mogelijk zijn, zowel niet voor nieuwe, als voor bestaande aansluitingen. Dit is de reden dat KPN die keuze op DSL ook weglaat wanneer Glas beschikbaar is, datzelfde geldt natuurlijk voor alle providers die DSL huren van eigenaar kPN - zij zijn immers grooteigenaar/netbeheerder van alle DSL-lijnen in Nederland. 

Een oplevertijd van vier tot zes weken is bij Glas gemiddeld, wanneer het om een vezel gaat die nog niet naar binnen toe gewerkt is én er nog geen FTU (glasvezelaansluitpunt) thuis geplaatst is, kan dit oplopen tot enkele maanden. Aannemers hanteren hier een planning voor en die hangt weer samen met de uitrol/aanleg van Glasvezel in de buurt - dat laatste gebeurt altijd gefaseerd. Er wordt binnenkort, meestal binnen drie weken na de aanvankelijke aanvraag, een plandatum naar je gemaild zodat je rekening kunt houden met die uiteindelijke opleverdatum. T-Mobile levert niet over COAX, dat zijn enkel Ziggo en Caiway/DELTA.

 

Hoi @robinsl, van harte welkom op de Community!

Zo’n beetje alles is er al over gezegd, maar ik zal het nog extra nuanceren vanuit T-Mobile: zodra er Glasvezel beschikbaar is op een adres, wordt de mogelijkheid voor DSL direct uitgeschakeld (niet letterlijk, maar figuurlijk). Uiteindelijk zal DSL in Nederland vanaf 2023 niet meer mogelijk zijn, zowel niet voor nieuwe, als voor bestaande aansluitingen. Dit is de reden dat KPN die keuze op DSL ook weglaat wanneer Glas beschikbaar is, datzelfde geldt natuurlijk voor alle providers die DSL huren van eigenaar kPN - zij zijn immers grooteigenaar/netbeheerder van alle DSL-lijnen in Nederland. 

Een oplevertijd van vier tot zes weken is bij Glas gemiddeld, wanneer het om een vezel gaat die nog niet naar binnen toe gewerkt is én er nog geen FTU (glasvezelaansluitpunt) thuis geplaatst is, kan dit oplopen tot enkele maanden. Aannemers hanteren hier een planning voor en die hangt weer samen met de uitrol/aanleg van Glasvezel in de buurt - dat laatste gebeurt altijd gefaseerd. Er wordt binnenkort, meestal binnen drie weken na de aanvankelijke aanvraag, een plandatum naar je gemaild zodat je rekening kunt houden met die uiteindelijke opleverdatum. T-Mobile levert niet over COAX, dat zijn enkel Ziggo en Caiway/DELTA.

 

Hey! Ik begrijp de situatie wel, alleen ik kan me niet voorstellen dat jullie dan van potentiele klanten verwachten dat zij dan een paar maanden zonder internet gaan zitten. Dit terwijl ze wel gewoon een DSL verbinding bij Youfone kunnen afsluiten welke ook via het KPN-netwerk wordt aangeboden.

Dus ik snap het feit dat we allemaal z.s.m. over willen op het fiber-netwerk, maar dat zou voor mij als potentieel nieuwe klant betekenen dat ik tussen wal en schip val, dus geen klant kán worden van T-Mobile, tenzij ik accepteer dat ik maanden zonder internet (en TV) zit.

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @robinsl, wij verwachten niet dat je een paar maanden zonder Internet zit, dat is natuurlijk schier onmogelijk tegenwoordig! Meestal is er al een huidig internetcontract aanwezig en kun je gebruikmaken van de Overstapservice, wanneer je echter een nieuwe woning betreedt en daar nog helemaal geen vaste verbinding hebt, wordt het inderdaad lastig om per direct op te leveren, dat is geen kwestie van onwil, maar een kwestie van onmacht. Je zou kunnen overwegen om tijdelijk via het mobiele netwerk een verbinding als mobiele hotspot in te stellen, daar wil ik dan met alle liefde een paar Unlimited Internet vouchers voor toesturen, mits je een Tele2 of T-Mobile simkaart hebt (prepaid of abonnement) - op andere sims werkt de bundel niet. 

De reden dat je bij Youfone wel voor een DSL-abonnement kunt gaan, is omdat zij enkel DSL leveren. Er is bij hen geen keuze voor Glasvezel dus blijft DSL als optie openstaan, in plaats van dat het uitgeschakeld wordt. 

De reden dat je bij Youfone wel voor een DSL-abonnement kunt gaan, is omdat zij enkel DSL leveren. Er is bij hen geen keuze voor Glasvezel dus blijft DSL als optie openstaan, in plaats van dat het uitgeschakeld wordt. 

Youfone biedt glasvezel en DSL aan afhankelijk van beschikbaarheid.

Reputatie 7
Badge +16

@Gerrit078 Goed punt! Ik bedoelde specifiek op het adres uiteraard, wanneer Glasvezel mogelijk is op een adres/aansluiting, zou de optie voor DSL er niet meer moeten zijn, dat zou voor alle partijen moeten gelden en niet specifiek voor de leverende en beherende partijen KPN en T-Mobile. Voor wat betreft Youfone Internet voor thuis an sich: dan gaat die vlieger totaal niet op inderdaad, zo bedoelde ik het ook niet, sorry ik dacht dat dat duidelijk was uit mijn relaas erboven! 🙈

@Gerrit078 Goed punt! Ik bedoelde specifiek op het adres uiteraard, wanneer Glasvezel mogelijk is op een adres/aansluiting, zou de optie voor DSL er niet meer moeten zijn (...)

Maar in dit geval is het pas mogelijk vanaf circa eind maart, dus waarom dan nu al in tegenstelling tot Youfone de optie voor DSL weglaten?

Reputatie 7
Badge +16

@robinsl De optie wordt niet bij voorbaat weggelaten, maar zal er technisch niet meer zijn omdat er een betere technologie mogelijk is, in dit geval Glasvezel. Dat Glas zelf dan pas na een x aantal weken opgeleverd kan worden, staat los van de optie om DSL te kiezen - deze zal niet bijvoorbeeld tot en met de opleverdatum beschikbaar worden gelaten en daarna uitgevinkt worden bij wijze van spreken. Bovendien zou het niet te doen zijn om de optie beschikbaar te maken gedurende de oplevertijd, dan betaalt de provider een lijnhuur voor de lijnaanvraag aan de beheerder en moet daarna de huur weer opzeggen, dan maak je altijd verlies om het eventjes in monetaire taal te analyseren. 

Al met al denk ik dat we het er allemaal sluitend eens over zijn dat het klantvriendelijker is wanneer DSL nog eventjes mogelijk zou zijn, daar zou ik dan ook 1000 procent achter willen staan. Nu worden mensen onbedoeld in een hoek gedreven en wordt de keuze niet bepaald eenvoudiger gemaakt, al helemaal niet wanneer er nog geen andere mogelijkheid beschikbaar is op het adres. Jammer genoeg is dit nu wel de realiteit en kunnen we enkel roeien met de riemen die we hebben. Om toch een beetje creatief te blijven, wil ik voorstellen dat jij een simkaart van T-Mobile of Tele2 aanschaft, wij het aankoopbedrag hiervan vergoeden en ik je dan een paar codes toestuur zodat je eventjes vooruit kunt zonder extra GB's aan te vullen uit je eigen mobiele bundels.

Maar in dit geval is het pas mogelijk vanaf circa eind maart, dus waarom dan nu al in tegenstelling tot Youfone de optie voor DSL weglaten?

Ik vraag mij af of een order bij Youfone überhaupt in behandeling wordt genomen en zelfs volledig wordt afgehandeld. Dat een optie wordt geboden betekent helaas niet dat een dienst ook werkelijk zal worden opgeleverd.

Het kan goed zijn dat je order na een paar uur, dagen of weken alsnog geannuleerd wordt omdat de backoffice van KPN (NetwerkNL deze afketst omdat glasvezel op termijn wordt uitgerold. 

 

Maar in dit geval is het pas mogelijk vanaf circa eind maart, dus waarom dan nu al in tegenstelling tot Youfone de optie voor DSL weglaten?

Ik vraag mij af of een order bij Youfone überhaupt in behandeling wordt genomen en zelfs volledig wordt afgehandeld. Dat een optie wordt geboden betekent helaas niet dat een dienst ook werkelijk zal worden opgeleverd.

Het kan goed zijn dat je order na een paar uur, dagen of weken alsnog geannuleerd wordt omdat de backoffice van KPN (NetwerkNL deze afketst omdat glasvezel op termijn wordt uitgerold. 

 

Nee, deze wordt nog in behandeling genomen gelukkig.

@robinsl De optie wordt niet bij voorbaat weggelaten, maar zal er technisch niet meer zijn omdat er een betere technologie mogelijk is, in dit geval Glasvezel. Dat Glas zelf dan pas na een x aantal weken opgeleverd kan worden, staat los van de optie om DSL te kiezen - deze zal niet bijvoorbeeld tot en met de opleverdatum beschikbaar worden gelaten en daarna uitgevinkt worden bij wijze van spreken. Bovendien zou het niet te doen zijn om de optie beschikbaar te maken gedurende de oplevertijd, dan betaalt de provider een lijnhuur voor de lijnaanvraag aan de beheerder en moet daarna de huur weer opzeggen, dan maak je altijd verlies om het eventjes in monetaire taal te analyseren. 

Al met al denk ik dat we het er allemaal sluitend eens over zijn dat het klantvriendelijker is wanneer DSL nog eventjes mogelijk zou zijn, daar zou ik dan ook 1000 procent achter willen staan. Nu worden mensen onbedoeld in een hoek gedreven en wordt de keuze niet bepaald eenvoudiger gemaakt, al helemaal niet wanneer er nog geen andere mogelijkheid beschikbaar is op het adres. Jammer genoeg is dit nu wel de realiteit en kunnen we enkel roeien met de riemen die we hebben. Om toch een beetje creatief te blijven, wil ik voorstellen dat jij een simkaart van T-Mobile of Tele2 aanschaft, wij het aankoopbedrag hiervan vergoeden en ik je dan een paar codes toestuur zodat je eventjes vooruit kunt zonder extra GB's aan te vullen uit je eigen mobiele bundels.

Jason, bedankt voor het meedenken! Ondanks dat ik je aanbod erg positief en toereikend vind, ga ik toch opzoek naar een andere oplossing. In ieder geval dank voor de tijd en moeite.