Beantwoord

Waarom verplicht een monteur bij overstap

  • 14 December 2023
  • 7 reacties
  • 275 Bekeken

Op 6-12 Geef ik aan dat ik wil overstappen van KPN (glasvezel) naar ODIDO.
8-12 krijg ik een mail. Mijn aansluitdatum is bekend. 5-1-2024. Diezelfde dag ook een mail van Guidion om een afspraak te maken voor installatie. Dat blijkt pas 16-1-2024 te kunnen. Ik heb geen keus verder dus plan hem in en bel er na het weekend over met Guidoin. Als het alleen gaat om het aansluiten van het modem en de TV, dan kan ik dat zelf ook wel. 
De persoon aan de telefoon bevestigt dat. De afspraak wordt op 11-12 geannuleerd.
Vervolgens krijg ik een mail van ODIDO of ik kan terugbellen ivm de monteursafspraak. Mij wordt verteld dat ik de afspraak wel moet maken in verband met kwaliteitsgarantie en afmelden.
Ik heb een nu nieuwe afspraak (eerste mogelijkheid) kunnen maken op 29-1-2024.

Op de ODIDO site lees ik "Wanneer je al glasvezel had, kan je meestal zelf het modem installeren. Lees je in de mail van je bestelling."

In de mail staat ook alleen maar dat de monteur het modem ophangt, de TV box installeert en de wifi checked.  Waarom kan / mag ik dat niet zelf doen?

icon

Beste antwoord door Waqqas 14 December 2023, 13:19

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @wasr 

Het is beter om de afspraak te maken zodat alles probleemloos verloopt.

Als je gebruik hebt gemaakt van de overstapservice dan zal KPN blijven leveren tot de datum waarop Guidion komt en je KPN contract wordt dan ook beëindigd.

Ik weet niet of je het installatiepakket al hebt maar daar zit misschien een andere mediaconverter in die de monteur misschien ook nog moet activeren. Verder doet de monteur achteraf de administratieve afhandeling.

Hallo @Waqqas.

Ik kom van een 200/200Mbit en ga naar een 400/400 glasvezelaansluiting. Er hangt een prima Genexis Gigabit in de meterkast. Volgens mij is een andere mediaconverter niet aan de orde.

Mocht, om wat voor een reden dan ook, deze wel vervangen dienen te worden, dan heb ik niets gezegd.  Het pakket heb ik nog niet ontvangen. Verwacht dat dat nu pas volgend jaar komt.

Het voelt nu allemaal een beetje als werkverschaffing. De datum die ik vanuit odido eerst door kreeg was 5-1-2024.inmiddels is dat, door de beschikbaarheid van een monteur, al 29-1-2024. De wachttijden lijken dus op te lopen. Als monteurs dingen moeten doen die een klant zelf kan (en wil) doen lijkt me dat de manier om tijd te besparen. Maar goed, ik heb hierin blijkbaar geen keus. Ik wacht wel af.

Reputatie 7
Badge +15

@wasr 

Heb je een AON verbinding? Hoogstwaarschijnlijk wordt deze dan vervangen eventueel indien die geregistreerd moet worden dan moet de monteur doen, dat geldt ook voor de administratieve afhandeling.

Een Genexis XGSPON ONT blijft wel zitten en dan hoef je alleen de nieuwe router aan te sluiten maar de monteur dient dan nog wel langs te komen voor de administratieve afhandeling.

@Waqqas 

Voor zover ik weet / kan achterhalen heb ik een AON verbinding. Die gaat tot 1000Mbit als ik het goed heb. Die zou dus niet vervangen hoeven te worden als het om de snelheid gaat lijkt me. Gaan ze dat op voorhand wel doen, dan is het helder. Dat is aan een monteur. In dat geval had Guidion dat moeten aangeven toen ik daarover belde. In plaats daarvan wordt gevraagd of ik de afspraak wil annuleren en het zelf wil doen(omprikken van het modem en de TV Box). Uit jouw verhaal begrijp ik dat dat, ongeacht of er wat vervangen wordt, nooit een optie was aangezien er blijkbaar nog administratieve handelingen zijn. 

Je zult nu nog op het AON netwerk van KPN zitten met een NT van KPN.

Indien in de tussentijd apparatuur in de centrale van KPN is bijgeplaatst door T-Mobile/Odido, of eigenlijk glasoperator als belichter, ga je over naar het PON/XGSPON netwerk van Odido en krijg je dus een Huawei ONT ipv de huidige Genexis NT. Je blijft gebruik maken van de passieve infrastructuur van KPN Netwerk voor de glas route van centrale tot woning, maar stapt nu over op het actieve netwerk van Odido, met alle voor- en nadelen die daar bij horen.

 

Reputatie 7
Badge +15

@wasr 

En mocht je toch een AON verbinding krijgen dan zal de huidige NT niet werken met Odido.

Je zult nu nog op het AON netwerk van KPN zitten met een NT van KPN.

Indien in de tussentijd apparatuur in de centrale van KPN is bijgeplaatst door T-Mobile/Odido, of eigenlijk glasoperator als belichter, ga je over naar het PON/XGSPON netwerk van Odido en krijg je dus een Huawei ONT ipv de huidige Genexis NT. Je blijft gebruik maken van de passieve infrastructuur van KPN Netwerk voor de glas route van centrale tot woning, maar stapt nu over op het actieve netwerk van Odido, met alle voor- en nadelen die daar bij horen.

 

wat zijn de voor en nadelen waar je het over hebt?

Reageer