Beantwoord

Wat is ONT en wat kunnen wij ermee?

  • 26 August 2022
  • 20 reacties
  • 11021 Bekeken

Beste, installatiepakket binnen. Maar wat is dat kleine doosje van Huawei? ONT: Optical Network Terminal? Dit heb in niet eerder gezien bij zo'n pakket…

Wat  is dit voor snoezig kastje en wat kunnen wij (...) ermee??? Het is wrs. iets voor de monteur want ik

lees nergens iets van, en ik ben me toch erg nieuwsgierig…  Overigens ben ik nieuw (nieuw nieuw) en daarnaast niet zó handig… 

Wie kan het met uitleggen??? Mijn dank is alvast groot, gr. Ronald #new

 

icon

Beste antwoord door eric 26 August 2022, 16:39

Bekijk origineel

20 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Roonald 

De Huawei ONT is niets meer dan een mediaconverter die het optische signaal omzet naar internet.

Vanaf het glasvezelaansluitpunt gaat een glasvezelkabel naar de Huawei ONT en vanaf de ONT gaat een internetkabel naar de router.

Reputatie 7
Badge +14

Hallo @Roonald 

De Huawei ONT is niets meer dan een mediaconverter die het optische signaal omzet naar internet.

Vanaf het glasvezelaansluitpunt gaat een glasvezelkabel naar de Huawei ONT en vanaf de ONT gaat een internetkabel naar de router.

Bijna goed. De ONT is een Mediaconverter die het optische signaal uit een glaskabel omzet naar een electrisch signaal op een koperkabel. Wat de informatie inhoudt; Internet, IP-VPN of misschien wel een SIP trunk staat er los van.

Jeetje, wat technisch… haha! Wat kan ik ermee? Bedankt voor alle uitleg!

 

Reputatie 7
Badge +14

Jij hoeft er niets mee, de monteur sluit het aan en laat het werkend achter. 

Jij hoeft er niets mee, de monteur sluit het aan en laat het werkend achter. 

Snap ik, maar merk ik wat van en moet deze er tussen? Tnx Eric.

 

Reputatie 7
Badge +15

@Roonald

Hij moet er wel tussen voor een werkende internetverbinding maar zult er niks van merken, hij wordt naast of op het glasvezelaansluitpunt geplaatst en verder heb je er eigenlijk niet mee te maken.

Zorg wel voor een extra stopcontact want hij heeft ook stroom nodig.

@Roonald

Hij moet er wel tussen voor een werkende internetverbinding maar zult er niks van merken, hij wordt naast of op het glasvezelaansluitpunt geplaatst en verder heb je er eigenlijk niet mee te maken.

Zorg wel voor een extra stopcontact want hij heeft ook stroom nodig.

Okay Waqqas, dank je wel. Jij hebt er dus verstand van. Is dit nieuw dat dit er tussen geplaatst wordt?
Ik ben het niet gewend. Dit heet dus een modem? ONT? Mediaconverter?
Tnx again!

Reputatie 7
Badge +15

@Roonald 

Bij een DSL verbinding heb je alleen de Zyxel en dat is dan een modem+router.

Bij een glasvezelverbinding is de Huawei mediaconverter je modem en is de Zyxel je router.

Een mediaconverter wordt altijd geleverd bij glasvezel, ook bij andere providers.

@Roonald

Bij een DSL verbinding heb je alleen de Zyxel en dat is dan een modem+router.

Bij een glasvezelverbinding is de Huawei mediaconverter je modem en is de Zyxel je router.

Een mediaconverter wordt altijd geleverd bij glasvezel, ook bij andere providers.

Dank je wel voor je uitleg! Top! “Mijn” Zyxel (T-54) is dus een router, zend deze ook WiFi signaal uit (ik ben leek haha) Ik wil (zoals vele en zoals beloofd) door het hele huis en voor/achtertuin WiFi. Ik heb twee WiFi Plus, zou ik het hiermee kunnen redden? Router in de meterkast, Plus woonkamer en nog een Plus op de bovenste verdieping…. Even aankijken? Nieuwe Plus bestellen?

 

Reputatie 7
Badge +15

@Roonald 

de Zyxel heeft 4 gele poorten voor bekabeld internet en deze zendt ook een WiFi signaal uit met WiFi 6.

Zijn de WiFi punten van T-Mobile? Je kan alles even aansluiten en kijken hoe het werkt, mochten er problemen zijn laat het dan weten 😉

@Roonald

de Zyxel heeft 4 gele poorten voor bekabeld internet en deze zendt ook een WiFi signaal uit met WiFi 6.

Zijn de WiFi punten van T-Mobile? Je kan alles even aansluiten en kijken hoe het werkt, mochten er problemen zijn laat het dan weten 😉

How nice, tnx! Heb alle spullen binnen (WiFi punten zijn ook van TM) maar word pas 19 september aangesloten… Wat betekent overigens WiFi 6?

 

Reputatie 7
Badge +15

@Roonald 

Voor meer uitleg over de Zyxel-T54 kun je dit topic eens doorlezen.

https://community.t-mobile.nl/algemeen-538/zyxel-t-54-hoe-werkt-het-341950

@Roonald

Voor meer uitleg over de Zyxel-T54 kun je dit topic eens doorlezen.

https://community.t-mobile.nl/algemeen-538/zyxel-t-54-hoe-werkt-het-341950

Tnx Waqqas!

Andere (laatste) vraag; moet er een WiFi Plus altijd naast/omgeving van de Zyxel (T-54) staan?

Of is daar ook een Topic voor? 

 

Reputatie 7

Hi @Roonald, super leuk om te zien hoe goed jij al in dit topic bent geholpen! Wij hebben inderdaad ook een volledig artikel gewijd over Wifi Plus. Die kun je hieronder in alle rust teruglezen: 

 Ook kun je in het onderstaande topic de ins en outs lezen over het installeren van Wifi Plus voor het Zyxel modem: 

Kun je hiermee uit de voeten? Laat het zeker weten als je nog andere vragen hebt, want de Community staat hier voor je klaar! 😁

Hi @Roonald, super leuk om te zien hoe goed jij al in dit topic bent geholpen! Wij hebben inderdaad ook een volledig artikel gewijd over Wifi Plus. Die kun je hieronder in alle rust teruglezen: 

 Ook kun je in het onderstaande topic de ins en outs lezen over het installeren van Wifi Plus voor het Zyxel modem: 

Kun je hiermee uit de voeten? Laat het zeker weten als je nog andere vragen hebt, want de Community staat hier voor je klaar! 😁

Hi Lisa, hartelijk dank voor je reactie. Alleen had ik 1 vraag gesteld maar daar kom je niet op terug 😁

Ik ga 'm toch nog even stellen: moet er een WiFi Plus altijd naast/omgeving van de Zyxel (T-54) staan?

Hopelijk heb je antwoord op mijn vraag, alvast hartelijk dank hiervoor. Groetjes, Ronald.

 

Reputatie 7
Badge +6

@Roonald Als je de WiFi Plus draadloos verbindt met de T-54 moet hij op een plek staan waar de ontvangst nog goed is. Dan kan hij het signaal goed doorsturen. Als het binnenkomende signaal al niet goed is, wordt het niet meer beter. Verbind je de WiFi Plus bekabeld, dan maakt de plaatsing ten opzichte van de T-54 niet uit. De T-54 wordt ook onderdeel van het WiFi Plus-netwerk, dus je hoeft daar geen extra zender naast te zetten.

@Roonald Als je de WiFi Plus draadloos verbindt met de T-54 moet hij op een plek staan waar de ontvangst nog goed is. Dan kan hij het signaal goed doorsturen. Als het binnenkomende signaal al niet goed is, wordt het niet meer beter. Verbind je de WiFi Plus bekabeld, dan maakt de plaatsing ten opzichte van de T-54 niet uit. De T-54 wordt ook onderdeel van het WiFi Plus-netwerk, dus je hoeft daar geen extra zender naast te zetten.

Dank je hartelijk TMTV, ik heb de T-54 (natuurlijk) in de meterkast, en dan precies boven (1 hoog) wil ik (bedraad) de Plus aansluiten en dan weer één op de tweede etage, zodat elke verdieping (goede) WiFi heeft… En misschien zelfs rondom het huis! Ik hoop het, kunnen we in de tuinkamer verder WiFien haha! Nogmaals dank TMTV!

 

Reputatie 7

Hi @Roonald, ik zie dat @TMTV mij net voor is met zijn reactie! 💪 Helemaal top. Weet jij zo voldoende? Laat het vooral weten als jij nog ergens hulp bij kunt gebruiken. 

Ik heb glasvezel van TM en ik wil de Huawei ONT (wit kastje) vervangen door een eigen ONT ik heb op dit moment al een eigen router met als redenen dat ik alles zelf in beheer wilt hebben zonder tussenkomst.

maar welk SFP module moet ik nemen ? die ik moet plaatsen in de TP-Link MC220I

Of hebben jullie eventueel een andere optie in deze. Mijn eigen router heeft geen SFP aansluiting dus de ONT is in mijn geval nodig.

En waar moet ik rekening mee houden.

Graag jullie op of aanmerkingen naar aanleiding van bovenstaande.

Alvast dank!

 

@Ww2mwa

Om te beginnen het is geheel op eigen risico om aan de glasvezel te zitten.

Ik zelf gebruik een Fritzbox 5590 direct op glasvezel.

Ik gebruik ook GPON.

Je moet het serienummer van je Huawei GPON ONT klonen.

Zie dit topic om een Tp-link te gebruiken in combinatie met SFP module.

 https://providerforum.nl/topics/vervangen-t-mobile-huawei-gpon.95394/

Ga naar beneden bij #9.

PS Bij een Fritzbox is het simpeler.

 

 

Reageer